Головна » Українська мова

Часи дієслів

Мета: Перевірити рівень засвоєння знань учнів про складні речення з різними видами зв’язку; удосконалювати правописні уміння й навички; розвивати аналітичне мислення, спробу заглянути в самого себе; дбати про культуру усного мовлення; прищеплювати любов до рідного слова, мови, пісні, розвивати кмітливість, логічне мислення.

Тип уроку: Застосування набутих знань та вмінь.

Девіз уроку: Рідна мово, будь не тільки святом, будь насущним хлібом на столі. (Б. Деміков)

Обладнання: варіанти речень для роботи на двох та групової роботи, девізи команд „Антей”, „Орфей”, кросворд „ерудит”, ребус.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчання.

ІІІ. Вступне слово вчителя.

Мова кожного народу - явище давнє, її коріння сягають у доісторичні часи. Вона є найгеніальнішим наслідком матеріальної і духовної діяльності багатьох поколінь, а слово-це символ сформованої ідеї у великих зусиллях людини проникнути у світ природи, у самого себе.

Наша українська мова - це наш народ, наша нація, наш дух, наша дума. Врешті - це ми.

Нації без мови не існує, як не існує мови без нації. Коли же народ під тиском реакційних сил чи з інших причин перестає плекати, оберігати мову - він стає на шлях самовбивства.

Мово рідна! Ти ж як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця - краю.

Мова й пісня - дві фортеці, які треба оберігати пильніше, ніж кордони та державність, бо їх можна відновити, а мову - ніколи. І коли ми, нарешті,

зрозуміли, що треба берегти природу, то давно треба зрозуміти, що екологія мови - це екологія наших душ, нас розумних істот, а не просто мешканців землі.

В мові - історія народу, в слові мудрість віків, пам’ять тисячоліть, зойк матерів в лиху годину і переможний гук лицарів у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм.

Ти ж, мово, безсмертна.

Отож, і ви повинні показати свої знання, свою працю, вміння і навички у визначенні різних типів речень, уміння висловлювати свої думки, користуючись словом. Повинні бачити красу і силу слова, збагачувати свій словник. Не випадково девізом нашого уроку є слова про мову.

III.   Перевірка д/з.

Вашим домашнім завданням було знайти вислови письменників про слово.(Зачитують вислови)

Погляньте на ребус. Саме ваші вислови є підказкою до його розв’язання.

 

Слово – зброя.

Так, слово сьогодні – це ваша зброя у виконані завдань.

Записуємо дату

IV. Мовна зарядка „Одна мить”

1. Дайте визначення складного речення. Визначити тип підрядних речень.1      

1) Як не буде пісні, дерев, птахів, квітів, то й людське серце стане черствим. (М. Стельмах) (складнопідрядне речення з підрядним умови)

2)Хвала тому, хто людям у приполі несе слова, подібні хлібу й солі, і співи, гідні слави сіяча. (М.Рильський) (складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним).

3) Пісня журлива пливе так тихо - тихо, як по ставу пливе сухий листок. (Л. Українка) (складнопідрядне речення з підрядним способу дії)

V. Завдання на двох

Картка 1.

Дати визначення складнопідрядного речення.
Скільки складових частин входить до кожного з речень.

Дату виникнення української мови встановити не можна, бо творилась вона тисячоліттями.

[], (бо…) складнопідрядне з підр. причини

Той, хто не знає материнської мови або цурається її, сам засуджує себе на злиденність душі, стає безбатченком.

[ (хто) ] складнопідрядне з підр. з’ясувальним.

Картка 2.

1)Дати визначення складнопідрядного речення, вказати, який зв’язок між частинами в поданих реченнях.

2) Посеред неба на південь гнеться Чумацький шлях і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібло.

[] і [ ] - одночасність подій.

3) Щасливий я і гордий, що читаю Шевченка і Франка, і Українку на українській незрівнянній мові.

 

[], (що…)

Картка 3.

1)Яке речення називають складним безсполучниковим? Пояснити розділові знаки.

2)Я твердо переконаний: книжки нашого дитинства і ранньої юності впливають на нас, на наше майбутнє. (друга частина складного  речення розкриває зміст першої)

3) Перебудувати речення на складнопідрядне. Я твердо переконаний: книжки нашого дитинства і ранньої юності впливають на нас, на наше майбутнє.

Картка 4.

1)Назвати сполучники сурядності. Які значеннєві відношення можуть бути між частинами в складносурядному реченні? (Одночас, послідовність, чергування дій, протиставлення, умовно - наслідкові)

У кожної людини є свій Берег дитинства, і ми повинні знати свій

Берег, любити його, невсипуще тягтися до нього, жити ним.

(причин. - наслідків.)

2)Накреслити схему речення.

Вечірні барви тихо облягли село; Над великим шляхом тріпнулась

зоря, і десь далеко запечалилась пісня.

[];[], і  [].

VII. Групова робота.

 

VIII. Бліц опитування.

Дати, без обдумувань, відповіді на питання, використовуючи складні речення.

 

Чи залишається проблема рідної мови і тепер актуальною?

(я думаю, що проблема рідної мови не вирішена до сьогодні; за неї треба агітувати в її необхідності доводити, переконувати.)

Чи збагачується духовно людина? Що набуває? Що втрачає?

(Думаю, що так, бо отримує багато інформації з екранів телевізорів, з преси, якої у нас багато, але не у всіх виданнях є питання духовності, більше, на мою думку, цинізму, жорсткості.)

Як Ви ставитесь до того, що 2004 рік оголошено роком духовності?

(Про яку духовність може йти мова, коли по телевізору – бойовики, кримінал, жахи, в газетах – бізнес.)

Як ставитесь до народної пісні, традицій,  до пам’яток національної культури в регіоні.

(Мені здається, що народна пісня, традиції в деякій мірі повертаються до нас, але чомусь молодь не дуже їх переймає, все зводиться до гучних гулянок, а пам’ятки національної культури нищили чиновники, забуваючи, що це витвір людського розуму, рук.

Сотні тисяч слів у нашій мові. Які б ви поставили першими, бо вони є тими коренями, на яких тримається наша держава?

(народ, праця, хліб, мова, Батьківщина).

IX. Кросворд «Ерудит».

 

1.Словниковий склад слыв або.

2.Наука про стилы мовлення.

3.Частина мови, що означає число чи кількість предметів.

4.Розділ науки про мову, в якому визначається звукова ситсема.

5.Сукупність стійких словосполучень.

6.Головний член речення.

7.Надрядковий знак.

8.Пунктуаційни знак.

9.Слова близькі або однакові в одному із своїх значень.

Відповідь: синтаксис.

X. Домашнє завдання. Написати невеликий публіцистичного стилю «Чи може людина прожити без пісні, без усього того, що створено людством» використовуючи складні речення.


Теги: Дієслово, Нікіфорова Н.С.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 673/194


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar