Головна » Українська мова

Часи дієслів

Мета: Поглибити знання учнів про часи дієслів, вчити правильно визначати часи дієслів, формувати вміння розпізнавати дієслова за часами; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, кросворди.

 

Епіграф до уроку:

Ну, й візьмемо - дієслово, само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів, а вже до півдесятка слів.

 

Робота па уроці

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

-         Що називається дієсловом?

-         Яким членом речення виступає дієслово?

-         Наведіть приклади неозначеної форми дієслова.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ми з вами далі будемо працювати над вивченням

дієслова. А підказкою до геми уроку буде загадка.

Усі ми рівні перед ним і світлі, й темні, й русі.

Коли й на місці на однім, то все одно ми в русі.

А він біжить, а він летить,

Бо вічності він служить.

Якщо прогавити хоч мить, то вже не надолужить.

Хто він? (Час)

IV Повідомлення теми й мети уроку.

-         Так, діти, тема сьогоднішнього уроку “Часи дієслів”. Саме дієслово є

тим механізмом, що запускає в дію інші частини мови. Велике значення мають і

три часи дієслова. Хто знає, чи дізнались би ми про минуле нашого народу, коли б

не минулий час, а майбутній час дозволяє нам поглянути далеко вперед у майбутнє.

 

Теперішній час вказує на події, факти, які відбуваються в момент мовлення про них.

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

На дошці записані речення.

Природа прокинулась від зимового сну. Ожили дерева, кущі, зацвіли

перші квіти. Киває білосніжною голівкою підсніжник, повертають до сонця

блакитні очі проліски. Незабаром ліс- буде переповнюватись співом птахів. Вони співатимуть на всі голоси.

Завдання: знайдіть дієслова, поставте до них питання. Чи можемо ми за допомогою питання визначить час. Визначіть. Подивіться, у дієслова ми можемо визначити число.

Висновок: дієслова минулого, теперішнього, майбутнього часів можуть вживатися в однині й множині. Крім того, дієслова в майбутньому часі мають просту і складену форми. Про все це ви дізнаєтесь з підручника, коли поглянете на таблицю ст. 233 (4 колонки)

Робота з підручником cm. 233.

Що означає минулий, теперішній, майбутній часи?

VІ Закріплення вивченого матеріалу.

1. На дошці записати текст.

Завдання: виписати дієслова, поставити до них питання, визначити час, вид. число.

Весна. Вітер розчистив небо, на поле бризнуло сонце, запарувала рілля. Сонце пригріває сильніше, земля дихає вільніше, із голубого неба долітав журавлиний клич.

Він то гучніє, то завмирає, то тане в голубій безвісті. А в поле вже вийшли хлібороби. Засіватимуть землю дорідним зерном, плекатимуть, як малу дитину, щоб урожай зібрати багатий.

Пояснення слів.

Бризнуло - світить яскраво над полем.

Дорідне - відбірне, найкраще.

То на що вказують дієслова?

Висновок учнів.

2. На дошці записано прислів 'я (немає кінця)

 

Завдання: записати прислів'я в зошит, додаючи кінцівку, підкреслити дієслова, визначити вид, час. Пояснити інші орфограми.

                        Народ скаже, як... (зав'яже)

                        На чорній землі білий хліб... (родить)

                        Весняний день рік... (годує)

                        Одна ластівка весни не... (несе)

                        Діло майстра... (величає)

                        Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки... (ллють)

                        Осінь прийде - дощі... (приведе)

                        Що посіяв, те й... (пожнеш)

(Коли речення записані в зошит, один учень виходить до дошки, дописує слово, пояснює орфограми)

3. Розподільний диктант (один учень працює за дошкою, інші на місцях.)

Записати слова у три колонки ( у першу - минулий час, у другу - теперішній час, у третій - майбутній час).

         Весняний вітер нетерпляче зітхає, розвіває гілля на плакучій вербі. Круті гори зеленіли проти сонця. Над житами стелились тумани. Стежка поведе в гору. Золотий серпанок ночі ніжно окутає землю. Стою, дивлюсь. Навкруги все завмерло, поринуло в сон. Лише вітер ще довго буде хитати дерева.  Я буду прислухатись до цієї тишни.

Хвилинка-цікавинка

Що робити? Що зробити.

Щоб у праці щедрій жити?..

Враз, мов спів, знялось раптово:

Дієслово! Дієслово!

Я фіксую стан чи дію,

Скрізь - усюди дію, дію!

Вечоріло чи світає,

Труд мій радісно зростає.

Що було, що є чи буде

 

Дієслово не забуде!

Тож і лине світанково!

Дієслово! Дієслово!

Творче завдання. Використовуючи подані слова, скласти речення.

І ) Природу, легко, важко, а.зберегти, знищити.

(Знищити природу легко, а зберегти важко.)

2) Окрасою, є, підсніжники, лісів, ряст, наші, вісники, весни, і. (Окрасою наших лісів є вісники весни - підсніжники і ряст.)

                        А найкраще робота виконується, коли працюють дружно, гуртом. Розгадайте кросворд, запишіть антоніми до поданих слів і по вертикалі прочитаєте назву часу, в якому вони вживалися.

VII. Підсумок уроку. Оцінювання.

Чого ми навчилися на уроці?

Д/з. Вивчити метеріал §48, виконати вправу 527 (додатково для достатнього та високо рівня підготувати кросворд (ребус))


Теги: Дієслово, Нікіфорова Н.С.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 761/232


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar