Головна » Українська література

Знайомство з літературою рідного краю (з поезією М. Сарахана „Семирічка”)

Мета уроку: познайомити  учнів з літературою рідного краю, а саме з поезією М.Сарахана „Семирічка”,  формувати  уявлення про літературу рідного краю, розвивати і поглиблювати пізнавальні інтереси школярів, виховувати повагу до людей праці;  національну свідомість учнів, любов до своєї матінки-землі, рідного краю, його історичного минулого і сучасного.

Обладнання: збірки поезій М.Сарахана, карта Європи,  ілюстрації краєвидів села Чемерпіль.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання.

Пролунав і стих дзвінок, починається урок.

Він і перший, і цікавий, і гостей зібрав чимало –

Тож і ми часу не гаймо – вже роботу починаймо!

П. Створення ситуації успіху

Учитель. Прочитайте вірш:

Куди не глянь, де не спитай,

Ізвідусіль вам скажуть:

Рідний край – це

Омріяний рай,

Веселий сонячний гай.

Охайна, вквітчана земля,

Гляди, прекрасна, як маля!

Ріднішої ніде нема!

Абрикоси, вишні, персиків розмай

Дім цей гарний всім: степи і річка й гай,

Щирі люди працьовиті,

На любов багаті, знамениті.

Активна й гомінка – громада наша вся така! (А.Рачинська)

- Про що говориться у вірші? (Про Кіровоградщину).

- Як інакше можна назвати цей вірш? (Акровірш).

- Чим цікаві для нас акровірші? (Коли скласти перші букви кожного рядка, утворюється слово).

- Яке слово утворилося? (Кіровоградщина).

Учитель. Тож, напевно, ви здогадалися, про що йтиметься мова на нашому першому уроці? (Про нашу Батьківщину. А  де вона знаходиться на карті України? (в центрі, учні знайшли і показали Кіровоградську область на карті)

Ш. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Тема нашого уроку: „Я маю в серці те, що не вмирає”. Ми з вами будемо подорожувати літературою нашого краю, а також зупинимось і в рідному селі Чемерпіль. Ви багато дізнаєтесь нового.

IV. Актуалізація знань учнів. «Мозковий штурм».

Учитель. Кожна людина любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще. А ми попробуємо її описати.

(Учні по черзі називають слова, записують на кольорових квітах, які прикріплюють на карту Чемерполя, що висить на дошці).

1. Гра «Місце, де я почуваюся щасливим».

1) намалюйте місце, де вам найбільше подобається бути;

2) розкажіть про нього своєму товаришеві.

Учитель. А тепер на карті нашої Батьківщини спробуємо знайти ту маленьку батьківщину, де ми з вами живемо. Кожна людина живе в селі чи у місті, і саме вони складають нашу велику Батьківщину, що зветься Україною.

- Чи знаєте ви, скільки людей проживає в Україні? (Близько 46 млн.).

V. Основна частина уроку

Учитель. Наш край відомий поетами й письменниками. Кого з них ви знаєте, діти? Назвіть їхні імена.

Микола Сарахан – поет, байкар, сатирик, якого знає вся Україна, він – лауреат премії імені С.Руданського, - написав чимало поезій, присвячених рідному краю. Які ви знаєте його вірші (відповіді учнів).

Аналіз поезії „ Семирічка”

Виразне читання поезії учителем
Емоційна пауза
Виразне читання поезії учнями
Бесіда за поезією:

Який настрій домінує у вірші?
Як ви розумієте назву „Семирічка”?

Словник: Семирі́чна шко́ла (побутова назва — семирічка), неповна середня загально-освітня школа в УРСР і СРСР для дітей у віці 7-13 років.

За системою єдиної трудової школи в УРСР (1923) Семирічними школами називали ті загально-освітні школи, в яких діти навчалися у двох концентрах: першому (1-4 класи) 1 другому (5-7 класи).

У 1925-1928 частину семирічних шкіл перетворено у містах на фабричнозаводські (ФЗС), на селі — на школи сільської молоді (ШСМ), пізніше на школи колгоспної молоді (ШКМ).

1934 встановлено неповну середню загальну школу з 1-7 класами, і вона дістала назву семирічної школи (інші роди шкіл: початкова з 1-4 класами і середня (десятирічна) з 1-10 класами).

Як ліричний герой ставиться до школи? Чому він прагне повертатися туди знову і знову?
Які асоціації виникають у ліричного героя при згадці про школу?
Якими словами ліричний герой звертається до школи?
Жанр (філософська лірика, медитація).
Які проблеми порушено у поезії? (пам’яті, ностальгія за школою, вдячності, буття людини у світі, плинності часу тощо).
Сформулюйте тему вірша (ностальгія ліричного героя за школою, роздуми про плинність часу).
Визначте ідею ліричного твору (ствердження вірності та відданості витокам людини, її альма-матер)
Яка основна думка поезії? (ми повинні пам’ятати рідну школу і часто повертатися до неї).

 

Вже пройшов я доріг так багато,

Та не гасло жадання ніде:

Хочу стежку я знов торувати,

Що до рідної школи веде.

І нехай відлітають з журбою

В небуття вже прожиті літа

Все ж бурлить в моїм серці рікою

Ця стежина, як завше, свята

Семирічка моя, семирічка –

Мій буквар, незабутній дзвінок

Що з роками на подвиги вічно

Кличе нас, як на перший урок.

Випробовує доля суворо,

Та ніщо не страшить кожен раз,

Бо живе в душі вчителя слово,

Наче рідного батька наказ

Пролягали нелегкі дороги,

І гіркі були дні, як полин

Та здолавши всі біли й тривоги,

Досягаєм жаданих вершин

Семирічка моя, семирічка,

Дорогий твій для мене поріг

Бо в душі горить вірності свічка

Що так довго для тебе беріг

І хоч нині зима півстоліття

Все частіше торкається скронь,

Та душа не старіє, а квітне,

Йти готовий крізь воду й вогонь.

Ніби птах у польоті стрімкому,

Я гарячим поривом живу

І до школи спішу як додому

Її сонечком ясним зову

Здрастуй, школо! Ми знову з тобою!

Ти, як мати, зустріла всіх нас

Хоч на мить стань для нас молодою,

Як раніше веди в перший клас.


 

Музична хвилинка

Також прекрасну пісню про нашу малу батьківщину подарувало подружжя поетів-музикантів із с. Хащувате. Олександр і Людмила Білятинські написали пісню Моє село – перлина Бугу, яку ми з вами заспіваємо разом з ними (учні співають пісню під звучання запису у виконанні Л.Ф.Лобач та О.В.Лобача)

 

Моє село – перлина Бугу

Серед ошатних берегів.

На сонці баня церкви грає

На віру й щастя свій мотив.

Чемерпіль рідний мій,

Любов моя і біль,

Довічний оберіг,

Як батьківський поріг.

Чемерпіль рідний мій,

Насущний хліб і сіль,

Серед людських доріг,

Мій вірний оберіг.

Спадають роси на покоси,

Спливають у роботі дні,

Вирощуємо сорго й просо,

Плетемо віники рясні.

Чемерпіль рідний мій,

Любов моя і біль,

Довічний оберіг,

Як батьківський поріг,

Чемерпіль рідний мій,

Насущний хліб і сіль,

Серед людських доріг,

Мій вірний оберіг.

В зелених шатах потопає,

Із стародавніх ще віків

І кожен учень змалку знає,

Що це земля його батьків.

 

Учитель. У кожної людини є свій рідний куточок на землі. Це край, де вона народилася, живе. І називається він – Батьківщина. Наша мала Батьківщина – це село Чемерпіль. Наш рідний край – Кіровоградщина. Кожна людина повинна знати минуле свого краю. Дізнавшись про історичне минуле Чемерполя, ви зрозумієте, що це село самобутнє, незвичайне, чудове. І всі прекрасні пам’ятки та споруди створили люди, які тут жили і проживають.

Фото-мандрівка краєвидами села

Учитель. Україна здавна славиться працьовитими і щедрими, щирими талановитими у всьому людьми. Яких ви знаєте великих українців? Ким ви пишаєтеся у своєму житті? Без кого нас би не було на світі? Чи є у вашому селі люди, яких варто називати гордістю села, району?(батьки, бабусі й дідусі, - предки)

ІV. Узагальнення вивченого

 Закінчи речення. Сьогодні я дізнався… Я знаю, що… Цікаво було… я пишаюся… Я впевнений, що мій рідний край у майбутньому буде...

V. Підсумок уроку

„Скарби 6 класу” (учні пишуть на папірцях свої враження і побажання товаришам на майбутній навчальний рік, складають їх у чарівну скриньку; вчитель по черзі їх зачитує і передає на зберігання активу класу).


Теги: Рачинська А.А., Сарахан
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 114/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar