Головна » Українська література |
Мета: розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій, творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів; виховувати інтерес до поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити бажання краще пізнати глибинний зміст ліричних творів І. Франка. Тип: урок аналізу художнього твору
Розвійтеся з вітром, листочки зів’ялі, Розвійтесь, як тихе зітхання! Незгоєні рани, невтишені жалі, Завмерлеє в серці кохання. Іван Франко
Хід уроку І. Організаційний момент. Звучить мелодія Шопена. Під її звуки вчитель читає поезію. Двоє учнів (хлопець і дівчина читають поезію І.Франка ).
ІІ. Актуалізація опорних знань. Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкраттів просто вражають. Щоб відповісти на питання: «Хто є Франко?», треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного». (Хлопець і дівчина інсценізують уривок з твору П.Колесника «Терен на шляху»).
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.
Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» ІV. Вивчення нового матеріалу. Збірка «Зів’яле листя» складається з 3 циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і ми перевязати хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома жмутками: біографічний, в якому розкриємо життєву основу збірки; І. Важко знайти у світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зівяле листя». У 1896 році сорокарічний Франко видає її окремою книжечкою. У передмові до видання І. Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зівялого листя» як ліричну драму і передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають автобіографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії «Тричі мені являлася любов» О. Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хоружинської, учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.) ІІ. 1) Індивідуальне завдання: під час аналізу поезій дослідити, яким постає І. Франко на сторінках збірки. 2) Аналіз вірша«Чого являєшся мені у сні?» В житті поета вирує особиста драма. «Біль страшенний, пекучий», «блідая, горем п’яна безнадійная любов» диктують зраненому серцю поетаглибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія «Чого являєшся мені у сні?» Виразне читання поезії учнем.
Питання до аналізу: 1) Якими настроями сповнений вірш? 2) Які рядки допомагають розкрити життєву драму митця? 3) Аналіз вірша «Червона калино, чого в лузі гнешся? У вірші «Червона калино, чого в лузі гнешся?» Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію-перлину близьку до народної пісні. Виразне читання поезії учнем. Питання до аналізу: 1) Який конфлікт звучить у творі? 2) Чому виражають конфлікт владних і пригнічених алегоричні образи дуба та калини? Результати дослідження – Яким постає І. Франко на сторінках збірки «Зів’яле листя»? (Це чоловік, що страждає від нерозділеного кохання, але вдячний за це долі; це тонкий лірик, з-під пера якого зявляються перлини, що стають піснями; це людина, яка в особистій трагедії не відрікається від громадянського обов’язку.) – Робота в групах (парах) «Художні прийоми фольклору в поезіях збірки «Зів’яле листя». Учень у ролі І.Франка читає уривок з листа А.Кримському.
V. Підсумок уроку. Що є кохання для Франка? Чи змогли б ви нерозділено кохати? Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими. VI. Домашнє завдання ( на вибір): замітка до шкільної газети «І. Франко – співець кохання»;
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |