Головна » Українська література

Збірка І. Я. Франка „Зів’яле листя” - явище світової інтимної лірики

Мета: Познайомити учнів з інтимною лірикою І.Я.Франка, вчити дітей аналізувати поезії, розвивати логічне мислення та самостійність у викладенні суджень; виховувати почуття прекрасного та поваги до людей.

Хід уроку

На дошці записаний епіграф:

                                                                          Твою красу я переллю в пісні,

                                                                          Огонь очей в дзвінкії хвилі мови,

                                                                          Коралі уст у ритми голосиї...

                                                                                                              І.Франко

1.Вступне слово вчителя.

      Вічна загадка любові, життя люблячого серця, різні відтінки людських стосу­нків завжди були в центрі уваги поезії. Скільки чарівних віршів, що вражають щирістю почуттів і збагачують нашу душу, написані поетами різних часів і народів. Спробував себе у жанрі інтимної лірики і І.Я.Франко. І   спроба ця була вдалою. Бо М.М.Коцюбинський, високо оцінивши її, писав:

"Се такі легкі, ніжні вірші з такою щирою гамою чувства і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому віддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв".

То хто ж він, цей загадковий, таємничий Франко: революціонер чи романтик?

Чи був у Франка ідеал жінки?

Чому М.М. Коцюбинський так високо оцінив вірші поета? Звідки поет черпав наснагу?

                Яке місце в світовій літературі займає лірика Франка?

           Відповіді на ці та інші запитання ми знайдемо на сьогоднішньому уроці. (Учні записують тему уроку в зошити).

        Та  в  народі  кажуть, що  без  минулого  немає  ні  сьогодні, ні  завтра. А тому давайте     згадаємо,     хто     вперше     в     історії    західноєвропейської літератури     вустами     ліричного   героя   розповів   світові     історію   свого кохання, хто відкрив перед читачем найпотаємніші почуття?

2.Розповіді учнів, що готували матеріали в парах заздалегідь:

                      -про Данте Аліг'єрі;

                      -про Франческо Петрарку;

 

-   про В.Шекспіра. 3.Вивчення нового матеріалу.

    У кінці XIX століття власний варіант ліричної драми кохання представив світові і великий українець І.Я.Франко. 60 поезій, у яких ліричний герой розповідає про муки свого нерозділеного почуття, він об'єднав у три цикли —"жмутки" і дав збірці назву "Зів'яле листя". Ось одна з поезій збірки

    Виразно читаю поезію "Ой ти, дівчино, з горіха зерня..."/ То   хто   ж така та жінка, на   яку молився   поет, якій   присвятив   рядки епіграфа  сьогоднішнього уроку.

      Учні записують епіграф уроку в зошити/ Звучить    заздалегідь підготовлені  розповіді  учнів  про  інтимну  сторону життя І.Франка за книгою Романа Горака "Тричі мені являлась любов".

     Мабуть, тепер   вам   буде   зрозумілий   зміст   поезії "Тричі   мені   являлась любов".

Виразно читаю поезію / Отже, як і Беатріче   у   Данте  , Лаура   у Петрарки, Смаглява   Леді   у Шекспіра, "Дівчина з горіха зерня" не має прототипів.

Та ліричного героя "Зів'ялого листя" не можна ототожнювати з І.Франком, але пережиті поетом муки нещасливого кохання, безперечно, відлунюються в збірці.

Учні виразно читають вірш   "За що, красавице, я так тебе любив"/

З  часу    першої    публікації    в 1896    році    "Зів'яле    листя" не    перестає привертати увагу дослідників. Та чи може бути інакше?

Учні виразно читають поезію  "Не знаю, що мене до тебе тягне..."/ Науковці відзначають оригінальність композиції збірки /Записано на дошці, учні переписують у зошит/:

             —передмова від імені ліричного героя; —драматична форма "трьох жмутків", кожен з яких має власний настрій. У збірці "Зів'яле листя" виділяються вірші —розповідні; —описові;

              —імітації народних плачів; — імітації народних пісень; До якої групи віршів належить поезія "Червона калино, чого в лузі гнешся?"

              /Виразно читаю вірш/.

              Аналіз поезії.

            Які особливості вірша?

 /В основі —народна пісня з повторами; народні символи: дуб—хлопець, калина—дівчина; форма діалогу: 1,2 строфа—питання, 3 строфа—відповідь/.    

             Який настрій вірша?Чому?

 

/Сум/.

Висновок. Цією поезією Франко засвідчив глибоко національне коріння своєї творчості.

Відомий український поет Д.Павличко писав: "Є в   "   Зів'ялому листі ", особливо в його другій частині, речі такої красоти й глибинності, що їх сміливо можна зарахувати до найгеніальніших творінь світової любовної лірики:"

/Учениця співає пісню на слова І.Франка  "Як почуєш вночі..."/

Здається,цей вірш існував завжди, здається він був не написаний, а знайдений, як діамант, бо такого ні видумати, ні вистраждати неможливо.

Без цього маленького творіння важко уявити собі гігантський материк Франкової поезії, де кожна нива й кожна грудка дорога, але грядочка цих восьми рядків—рідна, ніби ти виріс коло неї й жив тим повітрям,що над нею світиться.

    До таких шедеврів, безумовно, належить поезія " Чого являєшся  мені у сні?.."

/Звучить вірш "Чого являєшся мені у сні?.."/

    Яким настроєм пройнята поезія? /1 строфа—сум; друга докір; третя—благання, примирення, урочистість/.

    Чим   пояснюється мінливість настрою?

/Внутрішнім конфліктом/

В чому трагізм ліричного героя? Не може відмовитися від кохання й розуміє, що не дочекається взаємнос­ті, поваги. Та почуття не втрачає чистоти і благородства. Кохана уявляється через народнопісенний образ зіроньки, а її очі —"немов криниці дно студене". А криниця —це символ чистоти/.

Отже, краса кохання за  Данте і Петраркою— в безкорисливості, а за Шекспіром—в пробаченні всіх недоліків і гріхів.

Для І.Франка справжня краса кохання—в поєднанні безкорисливості і християнської моралі всепрощення.

Демонстрація опори-схеми "ромашка" (див. додаток)

То хто ж Франко: революціонер чи романтик? Звучить учнівські відповіді/.

Висновок. М.М. Коцюбинський   писав: "Людина,яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного". 4.Підсумок уроку.

У своїй знаменитій книзі "Что движет Солнце і светила" Євген Богат розповідає історію. В Канаді зграї птахів постійно розбивалися вночі об високу освітлену телебашту. Щоб запобігти загибелі птахів, вогні загасили." Треба бути яскравим, але не треба, щоб об тебе розбивались... Інколи цей світ посилає нам послів, ми їх, на жаль, часто не

 

впізнаємо. Це ті, хто нас любить. Це —люблячі нас. Не впізнаючи або нехтуючи нами, ми не пізнаємо або нехтуємо і світом, який їх нам послав ". Будьмо ж уважними до людей, які нас оточують. А особливо до тих, хто нас любить. Поважаймо їхні почуття. Тільки так кожен із нас може розраховувати на те, що і його відкрите серце не буде скривджене й зне­важене.

 5. Домашнє завдання.

Підберіть твори зарубіжних поетів ХІVст., що співзвучні ліриці І.Франка й дайте письмову відповідь на питання: "Чим переживання ліричного героя обраного вами близькі до почуттів героя збірки "Зів'яле листя"? "


Теги: Дегтяр І.І., франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 748/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar