Головна » Українська література

Загарбницька політика Російської імперії (за поемою Т. Г. Шевченка „Кавказ”)

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст поеми «Кавказ», з’ясовуючи узагальнену ідею твору, його сатиричну спрямованість;

розвивати вміння виразно й усвідомлено читати поему, визначати епізоди з ліричним, іронічним забарвленням; грамотно висловлювати й виважено доводити власну думку, уміння робити висновки, узагальнення, розвивати культуру зв’язного мовлення і мислення;

формувати світогляд школярів;

виховувати почуття солідарності з іншими народами в їх боротьбі за визволення від гніту, зневажливе ставлення до насильства, жорстокості, прагнення до збагачення шляхом воєн; віру в краще майбутнє країни.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, презентація до уроку, міні-виставка творів письменника періоду «Трьох літ», вислови з творів Т. Шевченка, дидактичний матеріал (опорний конспект, картки),

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Доторкніться до свого серця. Чуєте… воно живе, воно відгукується на кожен порух думки чи слова?

Ну що б, здавалося, слова?

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється-ожива,

Як їх почує…

Т. Шевченко

Тож я вам бажаю, щоб ваші серця сьогодні не раз оживали від слів, які будуть звучать на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

На які періоди поділяться творчість Шевченка?
Назвіть найяскравіші твори ранньої творчості
Яка тематика ранньої творчості?
Чому один із періодів називається періодом «Трьох літ»?
Яка проблематика цього періоду?

 

Сьогодні на уроці ми продовжуємо досліджувати творчість Т.Г. Шевченка періоду «Трьох літ»

 

Відео «Кавказ»

Коментування вчителя:

Кавказ ще з античних часів був місцем особливим, овіяним романтичним серпанком таємничості. Саме до його скель прикувала уява стародавніх греків титана Прометея,саме тут народжувалися чарівні рядки «На холмах Грузии лежит ночная мгла» або «Не пой, красавица, при мне ты песен Грузии печальной» О. Пушкіна. Та хіба можна залишитися байдужим до краси цих гір!?

 

Тож не дивно, що і наш поет має у своєму доробку твір, у якому йде мова про події, які відбуваються саме там

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Загарбницька політика Російської імперії ( за поемою Т.Г. Шевченка «Кавказ»)

 

Поема «Кавказ» написана Шевченком у 1845 році у м. Переяславі.

Поема присвячена другу Т. Шевченка, Якову де Бальмену, який брав участь у війні на Кавказі й загинув там.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Яким же був цей рік в історії Російської імперії?

 

СЛАЙД  1845 рік в історії

 

6 січня - У Переяславі у маєтку свого друга Андрія Козачковського український поет і художник Тарас Григорович Шевченко закінчив написання "Заповіту".

 

10 березня – народився Олександр ІІІ, Романов, Російський Імператор

 

22 березня – Тарас Шевченко звертається до Ради Академії художеств з проханням надати йому звання художника. Рада приймає таке рішення:

 

«Поскольку Шевченко известен Совету своїми работами и награждён уже за успехи в живописи Серебряной медалью второго достоинства, то удостоить его звания «Негласного художника»

 

26 липня – на Кавказі у так званому Даргинському поході російських військ проти загонів Джаміля гине Яків де Бельмен, український художник-аматор, офіцер російської армії, друг Тараса Шевченка. За офіційними даними Царська армія у битві за Дарагон втратила 4 генерали, 168 офіцерів і до 4 тисяч солдат.

 

18 листопада у Переяславі Шевченко завершує поему «Кавказ», яка вперше буде надрукована в збірці «Новые стихотворения Пушкина и Шевченки», 1859 рік

 

1845 рік. Продовжується колонізація Кавказу.

 

СЛАЙД

ПОВІДОМЛЕННЯ – історична довідка про війну на Кавказі (Юра)

 

УЧНІ в опорному конспекті мають законспектувати історичну основу

 

Російська Імперія ніколи не приховувала своїх намірів зробити весь Кавказ російським, перетворити його на південний форпост Імперії, назавжди закріпитися на чорноморському узбережжі.

До цієї мети вона йшла довгих 400 років, йшла вперто, крок з кроком, не шкодуючи ні людських життів, ні матеріальних ресурсів.

 

Слово Олені Станіславівні (учитель історії).

 

Давайте спробуємо уявити, якою була ця війна. Для цього пропоную звернутися до очевидців.

 

Із спогадів очевидців:

 

«В последние годы войны на Кавказе обещий годовой расход на содержание войск достигал 30 млн. рублей», згадував військовий міністр Дмитро Олексійович Мілютин.

 

У спогадах російських офіцерів знаходимо красномовні подробиці:

 

"Закипел отчаянный бой; в нем принимали участие и женщины; они,.словно ведьма, бросались с оружием в руках на наших солдат; дети кидали в нас камнями; чтобы не сдаваться, женщины с грудными детьми бросались со скал в пропасти и вдребезги разбивались о камни"

 

"Зверство и ожесточение злодеев доходило до такой степени, что они предпочитали погибнуть, чем сдаться в плен. Так, после одного сражения семь человек осетин бросились в пропасть"

 

Виявляється, навіть тодішня Європа знає про війну на Кавказі: про неї пише у своїх подорожніх нотатках «Кавказ» Олександр Дюма:

 

«За каждую отрубленную голову горца назначалось вознаграждение в 10 рублей. Князь Мирский, питавший, разумеется, отвращение к этим кровавым трофеям, счел достаточным, чтобы доставляли только правое ухо. Но он никак не мог заставить своих охотников руководствоваться этим нововведением; с тех пор, как они воюют с горцами, они все время отрубают головы, объясняя сие тем, что не могут отличить правое ухо от левого».

 

Ще одним свідком цієї війни стає російський поет М. Ю. Лермонтов. Слово Світлані Борисівні (учителю світової літератури)

 

У наступних рядках задекларовано саме великодержавну позицію автора

Какие степи, горы и моря

Оружию славян сопротивлялись?

И где веленью русского царя

Измена и вражда не покорялись?

Смирись, черкес! и запад и восток,

Быть может, скоро твой разделят рок.

Настанет час — и скажешь сам надменно:

Пускай я раб, но раб царя вселенной!

Настанет час — и новый грозный Рим

Украсит Север Августом другим!

 

Вірність правдивому зображенню дійсності змушує Лермонтова подати й іншу, моторошну картину

Горят аулы; нет у них защиты,

Врагом сыны отечества разбиты,

И зарево, как вечный метеор,

Играя в облаках, пугает взор.

Как хищный зверь, в смиренную обитель

Врывается штыками победитель,

Он убивает старцев и детей,

Невинных дев и юных матерей

Ласкает он кровавою рукою,

Но жены гор не с женскою душою!

За поцелуем вслед звучит кинжал,

Отпрянул русский — захрипел — и пал!

«Отмсти, товарищ!» — и в одно мгновенье

(Достойное за смерть убийцы мщенье!)

Простая сакля, веселя их взор,

Горит — черкесской вольности костер!..

 

А якою ж цю війну бачить Тарас Шевченко?

 

«КАВКАЗ»

 

Дякуємо за емоції, які ми пережили

 

V. Робота над темою уроку.

 

Тож переходимо безпосередньо до аналізу поезії «Кавказ» Т. Шевченка

 

Словникова робота

СЛАЙД

Ми не гішпани - іспанці -работорговці

              Жінці на патинки - туфлі без закаблуків

              Чурек – хліб народів Кавказу

              Сакля –  житло горців

Стати на прю – вступити в суперечку

Ставник – церковний свічник

Мірра – пахуча  смола

              Французів лаєм – тобто переслідують вільнодумний дух французького 

                                             просвітительства – Вольтера, Дідро, Руссо

 

Перечитуючи, попрацюйте в групах і дайте відповідь на питання в опорному конспекті (завд 2)

Робота в малих  групах (4-6 учнів)

Визначити тему твору

Зображення загарбницької політики російського самодержавства, страждань горців, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі

 

Визначити ідею твору

Засудження загарбницької політики Російського самодержавства. Співчуття поневоленим, схвалення патріотичної боротьби горців, утвердження безсмертя народу

Основна думка

Борітеся-поборете,

Вам Бог помагає!

Проблематика  поеми

Боротьба за волю й загарбницька політика Російської імперії
Незламність горців у боротьбі
Воля і підкорення
Морально-етичні проблеми:

Підступність
Лицемірство
Аморальність
Насильство
Грабіж
Убивство
Пихатість

З`ясувати символи-образи

Прометей – горці

Орел – Російська імперія

Яку неточність допускає автор, якщо порівняти легенду про Прометея і опис Шевченка?
Чому?

Серце – воля, життя

Назвіть художні засоби, ужиті з цим символом
Тож коли у нас серце може жити і сміятися?

Колонізатор?

Отже, жанр твору – сатирична поема з елементами лірики та героїки

 

А якими ми з вами побачили у цій поемі народи Кавказу?

Створіть асоціативний кущ, працюючи в парах.

Відтворення на дошці

                     

                                                 Народ Кавказу

Сенкан

 

VІ. Підсумок уроку.

Ви дорослі, а тому жити в суспільстві й відмежовувати себе від нього неможна. Отже, трансформуйте поему «Кавказ» на сьогодення.

«Мікрофон»

VІІ. Дом завдання

Вивчити напам`ять уривок з поеми «Кавказ» від початку до слів «..Не понесе слави Бога, Великого Бога»
Визначити художні особливості твору
*Створити «Ейдо-конспект» або написати сенкан «Кавказ»

 

Дякую, що сьогодні ваші серця оживали, не залишалися байдужими від слів нашого Кобзаря, які збуджували вашу уяву й ваші думки, почуття. Пам’ятайте…

Ну що б, здавалося, слова?

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється-ожива,

Як їх почує…

Т. Шевченко

 

Опорний конспект до уроку української літератури в 9 класі

 

Сімнадцяте лютого

Класна робота

 

Тема уроку.     Загарбницька політика Російської імперії ( за поемою Т.Г. Шевченка

                              « Кавказ»)

        

       Твір написаний у __________році в Переяславі.

 

       Історчна основа твору: __________________________________________________________________________________________________

 

Словникова робота

а) - З`ясуйте значення слів

              Ми не гішпани - іспанці -работорговці

              Жінці на патинки - туфлі без закаблуків

              Чурек – хліб народів Кавказу

              Сакля –  житло горців

              Французів лаєм – тобто переслідують вільнодумний дух французького 

                                             просвітительства – Вольтера, Дідро.

   

б)  Зверни увагу! Наголошуй  слова правильно!

             За горами гори; помоляться всі язики; вовіки і віки; кожушок; придане; кайдани; плести кнути узловаті; бо вже взяли

    

Робота в малих  групах (3 учні)

                        Визначити тему твору

_____________________________________________________________________________________________

                        Визначити ідею твору

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

                        З`ясувати символи-образи

_________________________________________________________________________________________

 

в) Теорія літератури «Встановіть  відповідність»

Сарказм

Різке, негативне ставлення автора до зображуваного

Сатира

Висміювання, яке містить у собі оцінку того, що висміюється

Іронія

Зла, в`їдлива насмішка

 

3. «Інформаційне гроно»

                                              

                                                 Народ Кавказу

«Мікрофон»

 

Хто винен у смерті Якова де Бальмена?
Чому свій твір Т. Шевченко присвятив Якову де Бальмену?

    

Отже, жанр твору

___________________________________________________________________________

 

    Домашнє завдання

Вивчити напам`ять уривок з поеми «Кавказ» від початку до слів «..Не понесе слави бога, Великого Бога»
Визначити художні особливості твору
*Створити «Ейдо-конспект» або написати сенкан «Кавказ»


Теги: Заіка В.О., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 319/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar