Головна » Українська література

З родини починається людина (на прикладі творів Лілії Блискавиці)

Мета: ознайомити дітей з біографічними відомостями про Лілію Блискавицю;  спробувати зануритися у світ її образів та думок;  з'ясувати основні проблеми, які піднімає письменниця та проаналізувати художні засоби, якими вона їх реалізовує; навчатися висловлювати свою думку й аргументувати її;

розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне та образне мислення, афористичність і точність думки; зосереджувати увагу на виборі лексики для власних суджень;

вчити учнів бути чемними, шанувати батьків, допомагати їм, любити і завжди пам'ятати місце, де народилися, рідну оселю, свій народ, рідну мову, Україну, розширити кругозір, виховувати лю­бов до найближчих і найрідніших людей — матері й батька, бабусі й дідуся.

Обладнання: міні-підручник, презентація, комп’ютер, аудіо запис пісні «Родина, родина», малюнки до «німого диктанту»,  тести.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

1. Звучить пісня «Родина, родина»

2. Вступне слово вчителя.

Рідний край... Почи­нається від батьківського порога, стежини, тополі стрункої біля хати, барвінку, який ніжно сте­литься в садочку. А ще починаєть­ся він із прадавніх коренів твого роду. Сьогодні ми з вами будемо говорити про рід. Бо кожен із нас є представником трьох великих родів — своєї родини, свого міста чи села, свого народу. Давайте за­мислимося з вами над словом «рідний». Воно означає «близь­кий», «дорогий». А від якого сло­ва воно утворилося? Від слова «рід». Вдумаймось у це.

Слово «рідний» пов'язане з родом, із народженням. Рідний тобі — це не лише близький, дорогий тобі, а ще й одного роду.

        Так, ми кажемо «мої рідні», коли говоримо про сім'ю. У кож­ного з нас є своя родина. Це най­дорожчі нам люди, які нас най­більше люблять, розуміють, тому що ми теж для них — рідні. І ми їх також найбільше любимо, без них не уявляємо свого життя.

        Кожна людина зав­жди з великою повагою і душев­ним трепетом згадує те місце, де промайнуло її дитинство, босо­ноге, безтурботне, світле дитин­ство у затишній оселі, поряд із мамою і татом. До глибокої ста­рості залишаються в нас сердеч­ні зв'язки з тією родиною, із якої ми вийшли у метушливий світ. А що означає слово «рід»?

        Саме тому епіграфом нашого уроку є слова відомого педагога Тетяни Амксєєнко:

«Сім’я для малої дитини – це Космос,

де мама – Сонце, тато – Місяць,

 а численні родичі – планети.

Саме тут вона черпає сили і енергію для життя,

 вчиться мудрості і набирається досвіду.

 Космічна гармонія створює міцну ауру,

яка захищає від різних негараздів…»

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Отже, темою нашого уроку є «З родини починається людина (на прикладі творів Лілії Блискавиці)»

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями

Які художні твори ви любите читати? Чому?

Яке повчальне значення для вас мають твори художньої літератури. Відповідаючи, посилайтеся на приклади з відомих вам творів.

 

 ІУ. Вивчення нового матеріалу

Знайомство з біографією письменниці

Народилася Лілія Леонідівна в Білій Церкві, дитинство проходило в бабусі в с. Моринцях, а зараз проживає в Смілі. Письменниця має дві освіти: медичну та економічну, проте її покликання – література. Дуже любить подорожувати, переживати неймовірні пригоди, а потім описувати їх у своїх книжках, ділитися враженнями з дитячою читацькою аудиторією. Лілія Леонідівна має також незвичайне захоплення – вона колекціонує різноманітних комах. Не дивно, що зустріч з нею виявилася надзвичайно цікавою, адже письменниця представила цю колекцію присутнім.

– Натхнення з’являється від природи, від оточуючого середовища. Моє натхнення лине від самого дитинства, з бабусиного городу, з маленьких курочок, які бігали на подвір’ї. Я завжди спілкувалася із ними, як з рідними, тому що завжди треба поважати оточуюче середовище, любити природу і вона буде віддавати тобі своє тепло. Все, що я бачила навколо, я хотіла описувати і воно збереглося в моїй пам’яті. Так народилася книга «Курочка-Снігурочка». Вона вчить добра, турботи за своїми рідними, за тваринками, – сказала Лілія Блискавиця.

2. Слово вчителя

Скільки ж тих ойойойків вихоплюється з дитячих душ, аж поки ми не відчуємо, що вже виросли і пхинькати стає соромно. Бо ота білява дівчинка уже не показує, дражнячись, язика, а поглядає крадькома з-під лоба і від погляду того пропасниця б'є. А сам помічаєш, що у тебе і кібчик на маківці безсоромно стирчить, і зросту на півголови менше.      

Зачитуючись оповіданнями Лілії Блискавиці, згадуєш і своє дитинство. На кожному кроці на тебе чатують оті «ойойойки». То кропива, то колючка з акації в п'яті, то малинові блискавки нижче спини від вербового дубця.

Але у назві книжки є також слово «гніздечко». Тепле затишне гніздечко, яке вчувається в кожному оповіданні. Це біленька бабина хата, затишний садок зі старою порепаною черешнею, город, забадилений картоплею та зеленою гичкою і нескінченна пісня жайворонка високо над Моринськими ярами.

Так висловився про творчість Лілії Блискавиці наш письменник-земляк Володимир Ткаченко.

3. Робота з тексом (міні-підручник).

 

- Читання ланцюжком (по абзацу)

У вас на парті лежить невеличка книжка, розгорніть її. Перед вами одне з оповідань Лілії Блискавиці «Ляльковий концерт».

 

- Бесіда за запитаннями

Визначте тему твору та головну ідею.
Продовжте речення: “Основною думкою твору є …”
Визначте композицію цього твору.
Дайте відповідь на запитання: “Чому навчали Льолю бабуся і тітонька?”
Пригадайте з усної народної творчості вислови, які навчають дітей бережливому ставленню до речей

 

Літературознавча хвилинка

Пригадайте складові композиції твору.

Перевірте сказане

експозиція;
зав'язка;
кульмінація;
розв'язка.

 

- Спостерігаємо за мовою твору

Знайдіть в тексті твору фразеологізми, які використовує авторка.
Доберіть фразеологізми-синоніми.
Чи є в творі порівняння та епітети (уривок зачитайте).

 

У. Фізкультхвилинка

Під час хвилинки вам потрібно буде уважно слухати та виконувати потрібні рухи. Маленька дівчинка Льоля готувала виставу і акторів. Я називатиму вчинки дівчинки (по відношенню до ляльок), а ви нахиляєтеся вправо, якщо вчинок гарний, вліво – як ні.

Підготувала виставу, запросила бабусю і тітку, підготувала сцену і акторів, одягла на ляльчині ноги пластелинові чобітки, постригла іншу ляльку, виконала українську народну пісню, намагалася сперечатися з рідними, розсердилася на бабусю і тітоньку, полагодила ляльки.

УІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

 

Робота в парах

Складіть у вигляді тесту по три питання до прочитаного оповідання. Ваш сусід по парті має на них відповісти.

 

Німий диктант

Під час перегляду малюнків ви маєте написати героїв твору, які більш підходять до них.

 

УІІ. Рефлексія

Бесіда
Якою ви уявляєте родину Льолі?
Опишіть зовнішність бабусі, використовуючи слова з тексту.
Як звертається Льоля до бабусі? Знайдіть підтвердження своєї думки в тексті.

Чому навчають твори Лілії Блискавиці?
Які правила ви почерпнули для себе?

 

УІІІ. Пояснення домашнього завдання

Читати і переказувати оповідання «Блискавка», скласти тестові завдання.

 

ІХ. Підсумок уроку

Продовжте речення

Сьогодні на уроці я познайомилися з …

Найбільше мою увагу привернуло ….

 

Х. Оцінювання.


Теги: Блискавиця, Волошина С.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 256/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar