Головна » Українська література

З іменем Шевченка пов’язана доля України

        Мета: розкрити почуття й переживання поета, викликані спогадами про дитинство, передати красу Шевченкового слова, дати учням поняття про прийом контрасту, формувати вміння користуватися цим прийомом; розвивати творчість, уяву, усне мовлення; виховувати доброту, милосердя.

       Тип уроку. Урок засвоєння знань.

       Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, малюнки до твору, мультимедійна дошка, підручник.

Хід уроку

І. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

       Хто хоч раз приїздив до України, той назавжди запам’ятає прекрасну українську природу, де колись панували славетні козаки:

Садок вишневий коло хати.

Хрущі над вишнями гудуть.

  Українські пісні, щебетання солов’я, води славного Дніпра:

Реве та стогне Дніпр широкий,

                                Сердитий вітер завива…

А також прекрасних, мужніх людей, які живуть на цій землі. Багатство    України – це золоті пшеничні лани, чудова мова, культура.

Ну що б, здавалося, слова…

   Слова та голос – більш нічого.

             А серце б’ється, ожива, як їх почує…

- Кому належать усі віршовані рядки?

ІІ. Мотивація учбової діяльності учнів; повідомлення теми, мети та завдань уроку.

       Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним твором Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало», розкриємо його зміст, головну думку, пригадаємо прийом контрасту. Отже, ви повинні бути на уроці активні, уважні, не хвилюватися і не боятися висловлювати свої думки.

Запишіть у зошит дату та тему уроку.
Епіграфом до нашого уроку варто взяти  слова поета: «Історія мого життя є частковою історією моєї Батьківщини».

ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

Розповідь учителя.

      Перед вами портрет Тараса Григоровича Шевченка. Високе чоло, сумний, задумливий погляд. Українець, культурний європеєць, геній нації.

Поясніть слово «геній».

(Геній – особа, яка досконало знає що-небудь, уміє щось робити.)

Не на шовкових пелюшках,

                                           Не у величному палаці –

В хатині бідній він родивсь

Серед неволі, тьми і праці.

      9 березня 1814 року в селі Моринці в сім’ї кріпаків поміщика Енгельгарда народився хлопчик. Мати дала йому ймення Тарас, що означає бунтар.

Батько й мати з самого ранку до пізньої ночі працювали на панщині. За няньку була старша сестра Тараса – Катерина. Коли підріс, він дуже любив слухати розповіді про гайдамаків від діда Івана.

       У 8 років батько віддав його в науку до дяка в село Кирилівку, куди переїхала родина. За два роки Тарас навчився писати, читати і, можливо, засвоїв якісь знання з арифметики.

       Коли Тарасу було 9 років,  помирає мати.

Там матір добрую мою

Ще молодую – у могилу

                                              Нужда та праця положила.

Згодом і батько.

Там батько, плачучи з дітьми

                                        (А ми малі були  і голі),

                                        Не витерпів лихої долі,

                                        Умер на панщині…

Залишається він сиротою. Помираючи, батько говорив родичам: «Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде, абияким чоловіком; з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо.»

       Не було нічого у хлопця-сиротини, не було таланту, тобто долі, але був талант: талант художника (закінчив Академію мистецтв), талант поета.

(Талан – доля, життєвий шлях кого-небудь.

Талант – здібності людини, обдарованість.)

Як у біографії Тараса Шевченка сказано про те, що доля постійно піклувалася про його майбутнє?
Коли, як і з чиєю допомогою Тарас Шевченко був викуплений із кріпацтва?
Розкажіть про першу збірку поезій Тараса Шевченка. Як вона називалася, скільки віршів та поем містила?
Що ви знаєте про заслання поета солдатом в оренбурзькі степи?
Коли помер і де похований Тарас Шевченко?

- Сьогодні на уроці ми спробуємо розглянути Т.Г.Шевченка як поета. Твір, який ми будемо читати є автобіографічним, тобто той, який відбиває події з біографії автора. Прослухайте і доведіть, що він,дійсно, автобіографічний.

2. Читаю напам’ять вірш «Мені тринадцятий минало».

- Доведіть, що вірш є, дійсно, автобіографічний.

- Про що ця поезія?

3. Словникова робота.

 - Які слова, коли я читала,  були незрозумілі?

Уже покликали до паю – до обіду;

Плоскінь – коноплиння;

Лани – безліса рівнина.

- Дуже часто зустрічається слово Бог ( уявна надприродна істота, що нібито створила світ і керує ним та  вчинками людей).З повагою до цієї істоти люди всього світу пишуть дане слово з великої букви.

4. Перечитайте мовчки вірш і скажіть, на скільки частин можна поділити текст.

ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та відношень у матеріалі, який вивчається та розкриття внутрішньої суті явищ, які вивчаються.

- На скільки частин можна поділити текст? (Зачитуємо.)

Як Т.Г.Шевченко описує місцевість?
Про яку пору дня говориться?
Яка погода?
Який стан малого Тараса?
Який настрій хлопчика-пастуха виражений у кожній частині?
Чим викликані зміни настрою?
Яким можна назвати вчинок дівчини?
Отже, яка тема твору?
У вірші є такі рядочки « тяжкі сльози». Сльози можуть бути мокрі, прозорі дрібні, чому автор вживає «тяжкі», адже тяжким може бути відро, портфель?

(Рай – місце, де блаженствують праведники, після смерті.)

2. - Поясніть цитату:

Сонце…

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

- Поясніть цитату:

Тоді так приязно молилось

(Приязно – дружелюбно, привітно.)

- Поясніть цитату:

Господнє небо, і село

(Господнє  - боже.)

 

- Поясніть цитату:

Боже небо голубеє

І те помарніло.

(Помарніло – стало менш яскравим.)

3.- У вірші зустрічаються слова сонечко, маленькому. Зверніть увагу, суфікси -ечк-, -еньк- пишемо з буквою –е.

З якою метою автор вживає їх у тексті?
Діти, які речення за емоційним забарвленням переважають у вірші? Яка їх роль? Як їх потрібно читати?
Які частини мови переважають? Яка їх роль?
У тексті дуже часто зустрічається три крапки. Як потрібно читати такі речення? Яка повинна бути інтонація та темп читання.
Ще раз читаємо вірш «Мені тринадцятий минало», але виразно, емоційно, у відповідному темпі.

4. – Отже, які почуття переважають у вірші?

Чим схвилював вас твір? Над чим заставив задуматися?

Яка головна думка твору?

5.  Робота за картиною

Які кольори переважають, на вашу думку, у вірші?
Ось саме так намалювали б ви, а ось як учні зобразили, відтворили вірш.

( Перегляд учнівських малюнків.)

Давайте озвучимо малюнки, знайшовши у тексті підписи-рядочки Т.Г.Шевченка.
Розгляньте картину Івана Їжакевича «Шевченко - пастух». У чому подібність і відмінність змісту картини й вірша?
Який момент із життя малого Тараса передав художник?
Як одягнений хлопчик?
Придивіться до отари, як її змалював художник?
Якого кольору трава на луках? Чи підказує це вам, яку пору року змальовано на картині?
Як художник зобразив село?
Чим займається Тарас? Як передає художник захоплення Тараса своєю роботою?
Про які часи довідуємося ми з картини? Що ви знаєте про них з уроків історії.
Чим викликає симпатію ліричний герой Шевченкового вірша, а чим – герой картини Їжакевича?
З якою метою художник на картині чітко позначив контрасти? Які кольори використав для цього?

6. Робота за підручником

- Опрацювання статті підручника. ( С.92)

( Діти записують у зошит основні поняття.)

V. Підсумок уроку

- Прочитавши вірш «Мені тринадцятий минало», розглянувши картину «Шевченко – пастух», можна сказати, якими були дитячі роки Тараса?

 - Епіграфом до нашого уроку стали слова поета: «Історія мого життя є частковою історією моєї Батьківщини». Чому Шевченко так сказав?

- Порівняйте вислови Миколи Костомарова, Пантелемона Куліша та Івана Франка про Тараса Шевченка й узагальніть їх ( с.89).

Рефлексія

Що пізнавального для вас було на уроці?
У чому були труднощі?

Оцінювання

VІ. Домашнє завдання

Вивчити вірш напам’ять.

Скласти акровірш до поняття «контраст» (індивідуальне завдання).

ЛІТЕРАТУРА

Слоньовська Ольга. Українська література: Підруч. для 7 кл. загальноосв. навч. закл.- К.: освіта, 2007. – 352с.

Шевченко Т. Г. Кобзар. – К.: Вид. центр «Просвіта», 2003.

Чуприні О. О. Усі уроки української літератури в 7 класі. – Х.:  Вид. група «Основа», 2008. – 537.


Теги: Скрипченко В.І., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 451/141


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar