Головна » Українська література

Всеволод Нестайко «Незнайомець з тринадцятої квартири»

Мета: познайомитися з  другою частиною трилогії «Тореадори з Васюківки» - «Незнайомець з тринадцятої квартири», розкрити особливості твору, його пригодницький характер, поглибити знання про види комічного; формувати естетичні смаки, погляди, всебічно розвинену особистість; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його, розвивати уяву та мислення, мовну культуру; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: гра-подорож.

Вид уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.

Методичне забезпечення: портрет автора, книги з творами Всеволода Нестайка, картки, роздатковий матеріал, мультимедійні засоби.

Епіграф до уроку:       Пригоди вчать згоди.

                                                                               УНТ 

                                                                                                                   

                                      Хід уроку

 

I.     Організаційний момент.

Учитель: Уже дзвінок нам дав сигнал: працювати час настав, що ж часу не гаймо, у мандрівку вирушаймо!

  На  дошці портрет письменника Всеволода Нестайка, записана тема уроку, епіграф.

Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Діти, ви любите пригоди? А романтичні?

Оскільки,  сьогодні в нас урок позакласного читання за повістю Всеволода Нестайка «Незнайомець з тринадцятої квартири або Злодії шукають потерпілого» - це друга частина трилогії «Тореадори з Васюківки», то ми згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння й навички зв’язного мовлення,  коментування подій та вчинків героїв, учитимемося аргументувати свою думку, поглибимо знання про види комічного.  (Слайд 1).
Тож вирушаймо в романтичну мандрівку! Я бажаю вам отримати задоволення від пригод. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови й обов’язково використає отримані знання й уміння в житті.
Переглянемо відео фрагмент про Всеволода Нестайка (Відеоролик).
Порозмірковуємо разом із митцем і в кінці уроку дамо відповідь на запитання: «Чи в правильному творчому напрямку йде Всеволод Нестайко?». А розібратися в цьому нам допоможуть завдання.
Кожна виконана робота має своє оцінювання (підпишіть картки, на яких зазначено бал за виконану роботу; протягом уроку ставте + проти кожного  правильно виконаного вами завдання й матимете відповідну оцінку). (Слайд 2).

            У  кожного учня на парті є картки оцінювання.

Картка «Оцінювання видів роботи»

Прізвище, ім’я учня ____________________________________________

 

Учитель: Уміння спілкуватися  з людьми, правильно формулювати запитання, тобто комунікативну функцію, ми з вами намагалися удосконалити, провівши своєрідне соціологічне опитування в стінах рідної школи. Ви запитали в учнів і вчителів, чи відомо їм, хто такі «тореадори». Будь ласка, оприлюдніть результати своєї роботи.

                  (Діти оголошують результати опитування).

Словничок:

Тореадор (матадор) – головний учасник бою биків в Іспанії та країнах

               Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього удару.)

Учитель: Дякую за роботу. Позначте  + у першій колонці картки оцінювання. Пам’ятайте, що тепер ви повинні розповісти усім, хто не знає, про тореадорів.

Актуалізація опорних знань.

а) Перевірка домашнього завдання.

Учитель: А зараз ми з вами потрапляємо в першу пригоду. (Слайд 3).

Уявіть, що ви на конкурсі дизайнерів. Кожен повинен презентувати свій творчий короткотривалий проект – домашнє завдання – «Макет обкладинки твору «Незнайомець з тринадцятої квартири».
Поважне журі вже на нашому конкурсі. (Представлення журі. Це можуть  бути запрошені колеги).
Що ж, починаймо. Першим до мікрофона запрошується  ----------------         (діти передають мікрофон і презентують свої проекти).

                                  Самооцінювання.

б) Літературний диктант-гра «Згадай, хто це сказав?». Пригода   друга.  (Слайд 4).

Учитель:Відкрийте робочі зошити, запишіть число, тему уроку (записані на дошці) й приготуйтесь до літературного диктанту-гри «Згадай, хто це сказав?» (Діти записують героїв у зошит,  потім виконують взаємоперевірку та самооцінювання).

 

                 Літературний диктант-гра «Згадай, хто це сказав?» (2б.)

«От якби так обідати морозивом! І снідати морозивом і вечеряти!»  (Павлуша). 0,5 б.
Про кого ці слова: «У білому платтячку, з великим бантом – метеликом на голові, вона стоїть, тримаючи за руку хлопчика – першокласника в синій шкільній  формі.» ( Про Вальку). 0,5 б.
«Та трошки зіграв, панове, зіграв…Що зіграв, те зіграв»…він окинув  оком стіни, завішані фотографіями, потім зупинив погляд на великій фотографії Київського оперного театру.» ( Максим Валер’янович). 0,5 б.
«Такий компот був! На три дні варила. Я ж думала, то злодії. От жалко…» ( Тітка Павлуші). 0,5 б.

                                Перевірка, самооцінювання/

Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу.

1.Робота в групах. Пригода третя. (Слайд 5).

Учитель: Бачу, що в змісті повісті ви орієнтуєтеся, тому  попрошу вас, на основі опрацьованого матеріалу, визначити тему й головну думку повісті. Зробимо ми це в групах. (Об’єднатися в групи можна за допомогою гри «Головні герої твору» - Ява, Павлуша. Діти по черзі називають героїв, прихильники Яви - це перша група, а Павлуші – друга група).

         Завдання:

1 група “Ява” - визначте тему повісті «Незнайомець з тринадцятої квартири.

2 група “Павлуша» - визначте головну думку повісті.

         2. «Гронування». Пригода четверта. (Слайд 6).

 

Павлуша,

Ява

 

Учитель: Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті? А  які вони? Впишіть у пусті прямокутники на дошці те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітків.

 

Учитель: Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадки, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять  не зозла, це плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося,  захоплюючись їхніми пригодами.

        Читаючи твори, ми переконалися, що Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.

 

3. Визначення засобів творення комічного. Пригода 5. (Слайд 7)

Учитель: Подумайте, будь ласка, і скажіть, за допомогою яких засобів творення комічного автор досягає того, що, читаючи повісті «Тореадори з Васюківки», «Незнайомець з тринадцятої квартири», ми не можемо стримати сміх.

У кожного учня на парті є словнички, підготовлені за творами «Тореадори з Васюківки», «Незнайомець з тринадцятої квартири». Виконується робота  зі словничками.

Словничок

     Комічним називають явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією й наслідками, між метою й засобами досягнення її.

Комічне буває різним за емоційним забарвленням: від доброзичливого гумору до нищівного сміху.

                                Досягається комічне різними засобами:

Надання предмету зображення невластивих йому рис: “таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда”, «свої чамайдани».
неграмотна дитяча мова (неправильне вживання звуків): Яришині “загаза чогтова”, ”так тобі й тгеба”, “щоб ти гозбив свою погану могду”.
Уживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів: “причепився, як реп’ях до собачого хвоста”, “міняв професії, як циган коні”, “шукай вітра в полі”, «як Пилип із конопель».
Несподівані порівняння: “очі – наче тракторні фари”, “землю гребе ногами, як екскаватор”, “ми заклякли, мов курчата перед шулікою”, «широкий, як Дніпро, Хрещатик», «легше в нас під воза вгнатися, ніж тут під машину».
надання незвичайних для тварин кличок: корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора.
Використання зниженої лексики, лайливих слів: “вуха пообриваю і свиням викину”, “анциболотники, шминдрики, авантюрист шмаркатий”, «хай би його муха вбрикнула».
Применшення (літота) й перебільшення (гіпербола): “життя в наших тілах лишилося процентів п’ять, не більше”, “трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать в торбу й нести на базар продавати по дві копійки за пучок”, “батьки зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження по тому місцю, про яке при дівчатах не говорять”.
Використання наукової чи професійної лексики в буденній ситуації: слова “кінозірка” після вдалого приземлення – “політ пройшов нормально”, “почуваю себе добре”, “невагомість і перевантаження перенесла задовільно”.

 

(Діти зачитують засоби творення комічного з роздаткового матеріалу).

 

   Учитель: Комічне в художньому творі поглиблює наші знання про світ, допомагає боротися з недоліками в характері окремих людей і в суспільстві.

 

4. Гра « Чарівна скринька». Пригода 6. (Слайд 8).

Зі скриньки діти по черзі дістають картки із завданнями й запитаннями, виконують їх.

1.Які почуття виникли в хлопців під час перебування на Хрещатику?

2.Зачитайте найцікавіший фрагмент про пригоду в метро.

3.Яка неприємна подія сталася, коли хлопці подзвонили до квартири Валі? Чим це спричинено?

4.На що хлопці витратили останні гроші?

5.Прокоментуйте  враження хлопців від побаченого на пам’ятнику?

6.Яким чином годинник незнайомця потрапив до рук Павла?

7.Через що страждав Павло?

8.Де хлопці вирішили шукати хазяїна годинника?

9.Яким чином Валя допомогла хлопцям?

10.Зачитати фрагмент, де відбулася бійка між Павлушею й Будкою.

11.Чим обіцяв допомогти старий артист хлопцям?

12.Що було запропоновано хлопцям на кіностудії?

13.Про що відбулася розмова Будки з хлопцями?

14.Зачитати листа, якого хлопці написали дядькові.

15.Що сталося з хлопцями в підземеллі? Хто допоміг їм?

16.Чим був здивований асистент, коли приїхав за хлопцями?

17.У якому епізоді фільму брали участь Ява, Павлуша, Будка та Валя?

18.Перекажіть той епізод, коли Павлуша розмовляє з жандармом.

19.Яка неприємність спіткала хлопців під час перегляду фільму?

 

     5. Фізкультхвилинка проводиться під повільну мелодію. Пригода 7. (Слайд 9).

Учитель: Глибоко вдихайте й повільно очі закривайте,

                  І на руки всі лягайте та  хвилинку спочивайте!

                  А тепер збодріться,

                 Бо хвилина вже минула, знов робота до уроку повернула!

       

         6. «Хвилинка мудрості». Пригода 8. (Слайд 10).

Учитель: Поясніть, будь ласка, народне прислів’я, епіграф до нашого уроку: «Пригоди вчать згоди».  УНТ.                                                     

                   (Учні пояснюють прислів’я).

Учитель:Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартуються воля, характер людини й справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

                    (Учні аргументують свої погляди).

 

7. Проблемне запитання. Пригода 9. (Слайд 11).

Учитель: Висловіть свою думку стосовно пригоди Павлуші з годинником. Як би ви вчинили на його місці?

(Діти висловлюють свої думки, дискутують між собою).

 

 8.Сюрприз. Пригода 10. (Слайд 12).

Літературні герої на уроці. Заздалегідь підготовлені учні інсценують епізод із повісті «Незнайомець з тринадцятої квартири». (Уривок із розділу «Є!», - сказали ми з Явою».

Учитель:У будь-якій ситуації потрібно залишатися оптимістом, у всьому знаходити позитив.

     До речі, які слова асоціюються  у вас зі словами «пригоди» (нове, несподіване), «оптимізм» (віра в успіх, у щасливе майбутнє, схильність у всьому бачити позитивне, світле), «романтика» (незвичайність, мрійливість,  незвідність)?

 

8.Методика “Діаграма Вена”. («Спільне та відмінне»). Пригода 11.

(Слайд 13).

(Дітям роздаються картки з колами, у які вони записують спільні та відмінні риси героїв твору).

                                                      спільне

Ява                                                                                     ПАВЛУША

 

9. Руханка «Ураган» для зняття емоційного  та психологічного напруження  учнів. Під час «руханки» учні міняються місцями після фрази, яка починається словом «ураган»:

                - Ураган для тих, хто вважає Яву та Павлушу добрими й         справедливими.

                - Ураган для тих, хто вважає Яву та Павлушу справжніми друзями.

                - Ураган для тих, хто захоплюється головними героями.

(Слайд 14).

   10. Рефлексія. (Проводиться з метою узагальнення знань). (Слайд 15).

                             Діти дають відповіді на запитання:

  - Сьогодні на уроці я зрозумів…

- Мене здивувало…

- Найцікавішим для мене було…

 

V. Підведення підсумків. (Слайд 16).

Учитель: Дякую всім за роботу й  пропоную закінчити речення: «Чи в правильному творчому напрямку йде Всеволод Нестайко?..» Сподіваюся, усі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен із вас був особливою людиною, яка не забуває про закони моралі та етики.

 

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 17).

Учитель: Уявіть, що ви створили клуб романтиків, складіть Устав цього клубу   або  усний роздум на тему «Як зробити своє життя цікавішим».

 

VІІ. Оцінювання.

Учитель:  Підрахуйте, будь ласка, на своїх картках кількість отриманих балів. 

 

Список використаної літературиестайко урокзактання

1.       Волошина Н.Л. Уроки позакласного читання у старших класах: Посібник для вчителя. - К. – Радянська школа. - 1988. – 230 с.

2.       Всеволод Нестайко. Тореадори з Васюківки. – К.: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА».- 2012.- 545с.

3.       Корнійчук І. Виховання інтересу до читання в процесі позакласного читання// Мандрівець. – 2000. - № 5 – 6. –С. 77 – 79.

4.       Куцевол О. Позакласне читання як творча діяльність учнів// Українська мова і література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2008. - № 3. – С. 70 – 82.

5.       Ладоня І. О., Злотник Й. С. Позакласне читання в 5 - 8 класах. – К. - Радянська школа. – 1968.

6.       Липовак Є. Й. Урок – бесіда про позакласне читання.// Українська мова і література в школі. – 1966. - № 4. – С. 31 – 37.

7.       Миколайчук Н. Особисто зорієнтоване виховання в системі позакласної роботи з літератури / Н. Миколайчук// Українська мова і література в школі. – 2009 - № 6. – С. 59 – 64.

8.       Наукові основи методики літератури. Навчально – методичний посібник/ За редакцією доктора педагогічних наук, професора Н. Й. Волошиної. – К. – 2002. – 344с.

9.       Пасічник Є. Українська література в школі. – К. – 1983. – С. 97-100.

10.  Пасічник Є. А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів освіти. – К. – Рідна мова. – 2001. - 384 с.

11.  Позакласна робота з літератури: Посібник для вчителя./ Упорядник В.Я. Неділько. – К. – Радянська школа. – 1986. – 160 с.

12.  Покальчук Є. Системний підхід до організації уроків позакласного читання у старших класах загальноосвітніх шкіл. Автореферат кандидатської дисертації. – К. – 1998.

13.  Пультер С., Лісовський А. Методика викладання української літератури в школі. Курс лекцій. – Тернопіль. – Підручники і посібники. – 2009. – 144 с.

14.  Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі. – К. – С. 221-230. – С. 237-244.

15.  Ткачук Г. П. Організаційно – методичні поради до уроків позакласного читання/ Г. Ткачук. – К. – Початкова школа – 2005. - № 6. – С. 20 – 24.

16.  Ткачук Г. П. Формування пізнавальної самостійності на уроках позакласного читання. – Початкова школа. – 1989. - № 10. – С.25 – 30.

17.  Токмань Г. Уроки позакласного читання й літератури рідного краю.// Урок української. – 2006. - № 1 – 3. – С.33 – 35.

18.  Українська література. Програма для для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 12 класи./ за загальною редакцією Р. Мовчан. – К.: Ірпінь. – 2005.

19.  Фіщук В. Урок позакласного читання – виховання освіченої і всебічно розвиненої особистості / В. Фіщук // Українська мова і література в школі. – 2008. - № 3. – С. 26 – 31.

20.  Цепло Л. П. Конспекти уроків // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. – трав. № 13. – С.12 – 16.


Теги: Шинкаренко Т.М., нестайко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 649/59


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar