Головна » Українська література

Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість

Мета:  продовжити роботу над оповіданням Володимира Винниченка «Федько — халамидник», допомогти  учням  розібратися  в  складнощах  характерів  та  вчинків героїв; охарактеризувати головного героя твору як особистість; розвивати  навички  виразного  читання, уміння виділяти  головні епізоди та  деталі, висловлювати  власне ставлення  до  прочитаного, обґрунтовувати  свої  думки; сприяти  усвідомленню  найважливіших  цінностей  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно багатою; уміння працювати у групах; виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності.

Цілі уроку.

Учні мають знати:

біографію письменника;
зміст оповідання «Федько — халамидник»;
теоретичні поняття (епічний твір, головний герой твору, другорядний герой твору).

Учні мають уміти:

визначати головних та другорядних героїв твору;
робити їх порівняльну характеристику;
працювати з цитатним матеріалом оповідання;
визначати:

- риси характеру героїв твору;

- проблематику твору;

     - характеризувати головного героя як особистість;

 

працювати у групах, представляти результати роботи ( висловлюватися змістовно, лаконічно, зрозуміло, уміти коментувати, аналізувати, узагальнювати).

Тип уроку: комбінований.

Методи, прийоми і форми роботи: дослідницька робота в малих групах, асоціативний ряд, метод «Прес», гра «Так-ні», проблемні запитання, «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», тестування, автотренінг, інсценізація уривків твору.

 Індивідуальне випереджувальне  завдання: скласти запитання за біографією письменника та провести опитування однокласників у вигляді гри «Так-ні».

Обладнання: текст оповідання, портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до твору, що вивчається, роздатковий матеріал, допоміжні схеми (метод «Прес», «Правила роботи у групі»), мультимедійна презентація до уроку.

Епіграф:

Життя, як мить,

Єдина мить,

Махне крилом –

І пролетить.

Але в цю мить,

 Коротку мить

Ясніло сонце

І блакить.

Я поки серцем

 не зачах,

Нестиму їх

В своїх очах.

Бо мить – це вимір

Для життя.

А вічність? –

То для забуття.

            Вадим Крищенко

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    З’ясування емоційного стану та налаштування на роботу за допомогою афірмацій.

Слово вчителя.

    Доброго дня, діти. Рада бачити вас на уроці. Ви добре знаєте, що урок – це сукупність певних справ. А  кожна людина повинна розпочинати справу з гарним настроєм, тож для цього ми з вами проведемо автотренінг. Подивіться на спроектовані речення, які допоможуть вам налаштуватися на плідну роботу на уроці.  (СЛАЙД 1)

Я – це досконалий вияв життя.

Я - розумна дитина.

Я - демонструю здатність до творчості.

Я - активний учень.

У мене є сила й уміння засвоювати нові знання.

Повторіть їх, будь ласка,  про себе.

 ІІ. Повідомлення теми, мети, визначення завдань уроку

     Діти, у цей чудовий, тихий, осінній день прошу вашої співпраці на уроці, активності, творчості і бажаю, щоб ви, отримавши оцінки високого рівня, вийшли із класу з чудовим настроєм, незважаючи на те, що сьогодні ми будемо працювати над дуже серйозним, глибоким, трагічним твором – оповіданням В.Винниченка «Федько–халамидник». Записуємо до зошитів число та тему уроку. (СЛАЙД 2)

    На минулому уроці ми з вами  ознайомились із життєвим та творчим шляхом письменника, розпочали вивчати його оповідання „ Федько-халамидник ”. Сьогодні ми продовжимо працювати над цією темою, розберемося  в  складнощах  характерів  та  вчинків героїв  оповідання, охарактеризуємо головного героя твору як особистість;  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

    Пропоную поставити наступні цілі уроку. (СЛАЙД 3)

 

Учні мають знати:

біографію письменника;
зміст оповідання «Федько — халамидник»;
теоретичні поняття (епічний твір, головний герой твору, другорядний герой твору).

Учні мають уміти:

визначати головних та другорядних героїв твору;
робити їх порівняльну характеристику;
працювати з цитатним матеріалом оповідання;
визначати:

- риси характеру героїв твору;

- проблематику твору;

     - характеризувати головного героя як особистість;

     - працювати у групах, представляти результати роботи ( висловлюватися   змістовно, лаконічно, зрозуміло, уміти коментувати, аналізувати, узагальнювати).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

    Діти, епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова українського письменника  Вадима Крищенка. (СЛАЙД 4)

Життя, як мить,

Єдина мить,

Махне крилом –

І пролетить.

Але в цю мить,

 Коротку мить

Ясніло сонце

І блакить.

Я поки серцем

 не зачах,

Нестиму їх

В своїх очах.

Бо мить – це вимір

Для життя.

А вічність? –

То для забуття.

           Вадим Крищенко

Проблемне запитання. Подумайте, будь ласка, над ними, а в кінці уроку дайте відповідь на запитання: яким чином переплітається ця поезія з життям головного героя твору Федька.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

(Перевірка домашнього завдання)

    На минулому уроці ми ознайомились із основними моментами життя та творчості відомого українського письменника В.Винниченка. (СЛАЙД 5)

 І зараз перевіримо наскільки добре ви пізнали цю людину. Мені допоможе в цьому Таня-біограф, яка попередньо отримала завдання підготувати запитання за біографією письменника та провести опитування. Будь ласка.

1.Гра «Так-Ні» (індивідуальне завдання).

2.Як добре ви знаєте зміст оповідання допоможе з’ясувати Експрес-тестування.

Тести (Твір «Федько-халамидник»)

1.Автор оповідання:

А)Тютюнник;

Б)Нечуй-Левицький;

В)Винниченко.

2.Головний герой:

А)Стьопка;

Б)Федько;

В)Толя.

3.Федько жив

А)з батьками;

Б)з дідусем;

В)був сиротою.

 

4.За провину батько

А)бив;

Б)жалів;

В)прощав;

5.Слово,,халамидник’’означає:

А)дурень;

Б)бідняк;

В)розбишака.

6.Батько давав Федькові гроші,бо той

А)не давав себе ображати;

Б)був сильний;

В)не брехав.

7.Толя-це

А)друг Федька;

Б)брат Федька;

В)хазяйська дитина.

8.Ім’я Спірка означає:

А)постійно сперечається;

Б)скорочено від Спиридон;

В)постійно поспішає.

9.Під час дощу Толя

А)залишився вдома;

Б)побіг до хлопців;

В)читав книгу.

10.На річку Толю

А)притяг Федько;

Б)прийшов сам;

В)привели батьки.

11.Рятувати Толю на крижині поліз

А)Федько;

Б)батько;

В)дорослі;

12.Після смерті Федька Толя забрав у його батьків

А)журавлика;

Б)дудочку;

В)чижика.

3. Проблемне запитання

Чи можна вважати твір В.Винниченка “Федько-халамидник»  автобіографічним? (Метод «Прес») (СЛАЙД 6)

 

V. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

Слово вчителя.

    Сьогодні ми спробуємо розкрити тему уроку через осмислення внутрішнього світу персонажів оповідання В.Винниченка “Федько-халамидник», який відображається в їх вчинках, діях, словах. Для цього попрацюємо у  творчих групах над завданнями. Але спершу пригадаємо правила роботи в групі. (СЛАЙД 7)

Робота у групах.

Картка 1.

Завдання для 1-ої групи

1.Дайте визначення.

Головний герой – це

Другорядний герой – це…

 

2. Назвіть головних та другорядних героїв

 твору «Федько-халамидник» Володимира

 Винниченка.

 

Картка 2.

Завдання для 2-ої групи

Зробіть порівняльну характеристику Федька і Толі, розкривши спільні та відмінні риси.

 

Спільні риси: однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди…

Відмінні риси:

Федько:      /    Толик

1.Син робітника, сміливий, справедливий сильний, вправний, благородний…

2. Син пана, боягузливий, звалює вину на інших, слабенький фізично, незграбний, підлий…

(…. Покірний, спритний. Черствий, безсердечний, делікатний, вірний у дружбі, боягузливий, мужній плаксивий, гордий, любить славу, прагне до лідерства, веселий, лицемірний, відчайдушний, добрий, непередбачуваний, дволикий

 

Картка 3.

Завдання для 3-ої групи

Розподіліть цитати за образами, зробіть висновок стосовно рис характеру героїв твору «Федько-халамидник».

1. «…неодмінно, щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом…»

2.  «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, але того не любив…»

3. «…не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить.»

4. «Неправда! Неправда! – ще жалібніше і зі страхом забився хлопчина. – Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім він мене узяв і пхнув на кригу… Спитайте всіх… Я не винен.»

5. « Коли труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, він одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком.»

6. « …чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура.»

7. « …тихенько хреститься й блідніє…»

8. «…перший по силі на всю вулицю, враз тобі підніжку дасть, зімне, насяде…»

9. «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь!»

10. «Не любить також і товаришів видавати»

11. «…якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»

12. «…чижика він сказав матері віддати йому, бо він його виграв…»

13. «І знову спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти.»

14. «Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але він брехати не любить.»

 

Картка 4.

Завдання для 4-ої групи

Визначте, які  проблеми порушені у творі.

/Проблема – це складне теоретичне або практичне питання, що потребує розв’язання, вивчення, дослідження./

Стосунки між батьками і дітьми: Батько суворо карає за провину, але й дає гроші за правду й терплячість. Мати незадоволена сином, батьковим покаранням, утомлюється від прикрощів, що їх завдає син, принижує хлопця.

Проблема моральних цінностей.

Відносини багатих та бідних.

Презентація результатів роботи груп, узагальнення.

Інсценізація уривків твору.

VІ.Закріплення вивченого

1.Складіть інформаційне гроно «Федько як особистість» (робота в зошитах)

2.Проблемне запитання: Чи актуальний цей твір сьогодні? (СЛАЙД 8)

 

VІ. Підсумок уроку

Робота над епіграфом. (Поезія характеризує і життя Федька - коротке, як мить, добрі справи, сонце і блакить).

Ось і розібрались ми, хто є хто в оповіданні Винниченка. Усім сподобався Федько - цей малий шибеник - сміливий,  дотепний, чесний, кришталево чистий, твердий і правдивий, ладен узяти на себе вину, аби захистити слабшого. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

 

VІІ. Рефлексія

«Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я…

-дізнався…

-зрозумів…

-навчився…

VІІІ. Домашнє завдання та його коментування (СЛАЙД 9)

Обов̕язкове: читати, переказувати с.78-81 (за підручником)

За бажанням: скласти власне закінчення оповідання «Федько-халамидник» або невелику розповідь за темою "Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?" (ІV рівень)

Слово вчителя

    Ми звикли, що в казках щасливий кінець. На жаль, оповідання закінчилося трагічно, як це часто буває в житті. Чи шкодуєте ви про те, що Федько помер?

    Я пропоную вам повернути час назад і скласти власне закінчення оповідання «Федько-халамидник» або невелику розповідь за темою "Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?"

 

ІX. Оцінювання учнів та мотивація оцінок

Завершити урок хочу словами нашої сучасниці, відомої української  письменниці Ліни Василівни Костенко: (СЛАЙД 10)


Теги: Винниченко, Сусоєва Н.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 6595/269


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar