Головна » Українська література

Велике це слово - дружба! (за творами Р. Стівенсона „Острів скарбів” і Ю. Стельмаха „Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера”)

Мета: продовжувати  опрацювання  ідейно-художнього змісту творів, характеризувати  вчинки  і поведінку  головних героїв, виразно переказувати цікаві епізоди; розвивати культуру  зв’язного мовлення, логічне мислення, пам'ять; зіставляти  описане з реальним  життям; виховувати почуття  любові до художнього слова, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв, розвивати інформаційну, мовну, полікультурну компетентності.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: інтерактивний: урок- подорож

Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, скринька  із предметами, асоціативне сонце, презентації, кросворд,

 

 «Дитинство –щоденне  відкриття світу.

Потрібно, щоб це відкриття  стало перш за все

 пізнання людини і Вітчизни»

В. Сухомлинський

Хід  уроку

 

І. Організаційний момент

Вчитель.

Наше життя цікаве і розмаїте, багате на  пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо,  і самі не помічаємо, як  багато  важливого пройшло  повз нас, не відклалось у душі. А  письменники  мають таку здатність підмічати   і розповідати  про це на сторінках своїх творів.( слайд № 2)

 Відомий французький письменник  Антуан де Сент Екзюпері сказав: « Усі дорослі  спочатку були  дітьми, тільки мало хто це пам’ятає». І справжнім  дитячим письменником  стає лише та людина, яка зберігає у серці  весь розмаїтий  світ дитинства.  ( слайд № 3)

Це можна сказати і про англійського письменника Роберта Льюїса Стівенсона  й українського Ярослава Стельмаха, творчість яких ми з вами вивчаємо.

І ми хочемо  запропонувати вам сьогодні здійснити подорож разом з героями їх творів у пошуках скарбів.             ( слайд №4)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

( Прошу мандрівників об’єднатись у дві команди за варіантами і  направитись у порт. Подальшу подорож ми будемо здійснювати на кораблях)

 

1 Завдання

Проведемо акродиктант, за допомогою якого ми довідаємось, на яких саме кораблях наші команди відправляться у подорож за скарбами

 І команда

1 Кого боявся побачити Біллі? ( Моряка на одній нозі)

2 Що почав кричати власник потворної голови в озері, коли в неї влучили каменем?

 ( Рятуйте )

3 Як називався корабель, на якому вирушили за скарбами наші герої? ( «Іспаньола»)

4 Що вирили хлопці, щоб впіймати страховище з озера? ( яму)

5 На якого звіра хлопці хотіли впіймати химеру? ( курку)

6 Що отримав Біллі від сліпого? ( чорну мітку)

ІІ команда

1. Яким назвав Сергій те, що плавало озером? (Неймовірним)

2. Яку назву мав трактир? ( Адмірал Бенбоу)

3. Як звали одноногого пірата? ( Джон Сільвер)

4. Як звали вчительку біології? ( Ірина Семенівна)

5.Ім’я автора твору « Митькозавр з Юрківки»?( Ярослав)

6. Назва корабля пірата Флінта? ( «Морж»)

 

Добре, команди впорались з першим завданням і ми вирушаємо у подорож на наших кораблях » Мрія» та « Надія».(слайд № 5,6) Екіпажі просимо зайняти свої місця, вибрати капітанів. На шляху до острова буде багато перешкод, подолавши які команди отримають винагороду.

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу:

  Завдання 2.Кораблі прямують до півострова « Довіра»( слайд №7)

 

Капітани відповідно до карти розробляють маршрут подорожі ( для них робота з орієнтування на місцевості) Наскільки вправно наші капітани виконають це завдання?

Капітани отримали завдання і готуються

 

Завдання для капітанів. Який епізод відтворений? Продовжіть уривок

І команда ( завдання для капітана)

« Ми захоплено схилилися над Василевою долонею… У жовтогарячому злитку застигла навіки маленька комаха…»

ІІ команда ( завдання для капітана)

«- Ти можеш заперечити, - он де той Зондський архіпелаг і Мозамбікська протока. Там є умови зберегтися кому завгодно…» ( повна правильна відповідь у 5 черепашок)

 

 а екіпажі  повинні пройти  успішно коралові рифи, щоб отримати необхідний запас їжі

Завдання 4. Риф № 1 ( Слайд № 8,9)

Кросворди

 

Наші кораблі успішно пройшли рифи і відпочивають на півострові  « Довіра», де можуть поповнити запаси їжі за зароблені під час подорожі кошти. Капітани успішно виконали завдання і кораблі вирушають далі. Наступна зупинка  -  острів  « Вірність»   (Слайд №10)

Завдання 5.

 Про кого з героїв йде мова?

1.Перед нами шкірив зуби юнак років чотирнадцяти» ( Василь Трош)

2.« Старенька, огрядненька жінка із цебром у руці кинулась нам назустріч» ( Митькова бабуся)

3.« У хвіртку заходив дідок у темних смугастих штанях, вправлених у запилені чоботи» ( Трохим Гнатович)

4.« У вікні з’явився розчервонілий вусатий здоровань із тромбоном у правиці» ( дядько Гнат)

5.« Який же він худющий. Опецькуватий… А то ж ніби й волосся було русяве, а це потемніло» (Сергій)

6.« А я, було, позаторік, і собі спробував сапати,і що ж ти думаєш? Виполов якусь розсаду, а бур’яни полишив» ( Митько)

7. « Я – адмірал. Погожий вітер швидко домчить нас до місця, а відшукати скарб – це ми зможемо за іграшки. І в нас буде стільки грошей, що хоч їж їх» ( Сквайр Трелоні)

8.» Старий моряк, тримає шинок, хоче найнятись кухарем на будь-яке судно, в нього немає однієї ноги» ( Сілвер)

9. « Він плавав з капітаном Інгленом, бачив, як добували золото з потоплених кораблів. Там він навчився кричати « піастри» ( Папуга Капітан Флінт)

10. « Я вже три роки не балакав з жодною християнською душею» ( Бен Ган)

11. « Я сидів у діжці з-під яблук, і підслухав вашу розмову. Це я перетяв якірну линву і відвів шхуну туди, де вам її ніколи не знайти « (ДжімГокінс )

12.» Він говорив до капітана через плече тим самим спокійним тоном, хіба, може, трохи голосніше, щоб усі у кімнаті могли чути, але зовсім спокійно й твердо» ( Доктор Лівсі)

 

Нам треба продовжити  подорож, але сонце раптом сховалось за хмарами, піднявся дуже сильний вітер, розпочався шторм. Щоб оминути його, слід упоратись із наступним завданням.( слайд № 11)

Завдання № 6.Які художні засоби використані в поданих уривках? ( слайд № 12)

 «І ось уже ми йдемо. навантажені рюкзаками туди, де за річкою шумить верховіття, де голубінь неба заглядає в синь лісового озера, де птахи радіють погожій днині, куди вабить нас вільне життя»

епітети:

метафори:

персоніфікація:

 

Ми вправно виконали поставлене завдання і наблизились до мису « Взаємодопомога»                                    (слайд № 13)

 Але що це? Людина за бортом! ( слайд № 14)

Завдання 7. Інтерв’ю з героєм( Ляпко Д( Митько), Тюлін ( Джім). Швидше піднімемо їх на борт і поцікавимось,  хто ж наші супутники.

 

Дозвольте відрекомендувати – Дмитро. У вас є унікальна можливість поспілкуватися із живим літературним персонажем (діти ставлять учню, який грає роль Митька, запитання за змістом тексту, які вони підготували вдома).

Резервні запитання:

•        Яке завдання ви виконували минулого літа? (збирали гербарій).

•        Які думки у вас виникли, коли ви знайшли сандалю? (що це взуття якогось дослідника, якого з’їв Митькозавр).

•        Чи було вам страшно ночувати в курені на березі озера, адже Митькозавр вас намагався налякати?

•        Чи думали ви, що читати книжки про доісторичних істот – таке цікаве заняття?

•        Як ви діяли, намагаючись упіймати Митькозавра?

•        Як ви ставитеся до того, що на вашу честь названо цю неіснуючу істоту?

•        Що плануєте робити наступного літа?

   Як ти розумієш дружбу?

Наступний наш герой – Джім.

Запитання до героя.

 

Ми виконали завдання, познайомились з нашими героями й прямуємо далі, до острова

« Щирість» ( слайд № 17)

Завдання 8. Давайте порівняємо героїв, які опинилась на наших кораблях? Що в них спільного, що відмінне? ( Робота з комп’ютером)  ( слайд № 18)

Складання  порівняльної  характеристики образу Митька та Джіма

 

Ми впорались із завданням і наближаємось до острова. ( слайд № 19)

 Перед нами незвідана земля, яка містить у собі скарб. Наше завдання – знайти його за підказками, і, якщо вдасться, придумати назву нашому острову.

 

Підказка №1

Розшифрувати( записка, знайдена в пляшці)

« Родичів дає нам доля. І як добре, що друзів ми можемо обирати самі»  Ю. Тувім

Підказка № 2

Поєднайте правильно  уривки записів і прочитайте вислови. Яка їх основна думка?

1) Дружба - це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити.

2) Себелюбство-отрута для дружби. О. Бальзак.

3) Справжні друзі … нічого не вимагають один від одного в ім’я дружби, а роблять один для одного, що можуть. В.Г Белінський

4) Дружба закінчується там, де починається недовір’я.Сенека

5) Війна випробовує сміливця, гнів –мудреця, нужда –друга Східна мудрість

6) Друга шукай, а знайдеш –тримай.

7)Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже

8)Дружній череді й вовк не страшний( слайд № 20)

 

Які ознаки,що характеризують друга?

Давайте визначимо, що ж таке дружба ( слайд № 21)

 

Висновок.

Ми знайшли найбільший скарб. Який же? Правильно! Це – дружба. ( слайд № 22)

Так ми й назвемо наш острів. (слайд № 23)

 

ІY. Підведення підсумків. Оцінювання. ( слайд № 24)

 

Y.  Домашнє завдання

1.Творча робота « Нові пригоди Митька та Джіма», * скласти і записати в зошитах порівняльну цитатну характеристику героїв творів.

2. Повторити  з теорії літератури елементи  сюжету.

Окремим учням  підготувати  повідомлення про лохнеське  чудовисько та інші дива світу.

( слайд № 25)


Теги: стельмах, Рибалко Л.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 424/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar