Головна » Українська література

Василь Симоненко. Цікава сторінка із життя митця. Казкова історія та дійсність у творі „Цар Плаксій і Лоскотон”

Мета: вчити учнів виразно, осмислено читати казку;продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб; провести аналогії з сучасним життям;  розвивати вміння висловлювати особисте ставлення  до зображуваного, пунктуальність, формувати світогляд, оптимістичний погляд на світ; виховувати в школярів оптимістичне бачення світу,  інтерес до творів В.Симоненка.

Тип уроку:   урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  підручник, презентація  до уроку, текст казки.

Випереджувальне завдання: учнів класу об’єднано у групи – біографи,  читці та група «Довідкове бюро». Біографи під керівництвом учителя підготували    цікаві повідомлення з життя В.Симоненка;  читці під керівництвом учителя дібрали відповідні цитати   із творів  В.Симоненка, що ілюструють     факти повідомлень, навчилися їх виразно читати; група учнів із «Довідкового бюро» працювала над поясненням незрозумілих слів із казки.

 

Хід уроку

 

       I.Організаційна частина.

    

ІI. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

-          Діти, сьогодні  незвичайний урок, бо до  нас прийшли гості.  Я буду заохочувати вас грою.  Ми поринемо  у світ казкових подій, який вирує, мов нестримні лебеді, що несуть на своїх крилах  надію, любов і добро. Добро завжди було поруч зі злом. Як стверджував багатий дядько із казки «Про правду і кривду», що в світі жити краще кривдою. А ми з вами спробуємо довести думку: « Правда кривду переважить».

Відповідь на це запитання  ви знайде, відкривши  пазл.

За кожне правильно виконане завдання  відкриваємо частинку, і поки не відкриємо весь.

 

IIІ.Актуалізація опорних знань

Літературний диктант « Закінчи   речення»

1.      Твір  усної народної творчості, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події, називається…..   казкою.

2.      Літературна казка відрізняється від народної ……(літературну казку створив письменник, а народну – народ). 

3.      Є такі види казок:   чарівні, про тварин, ……. ( соціально – побутові).

 

-          З творчістю   яких   українських письменників ми вже з вами  познайомилися?     ( І.Франко, В.Королів-Старий.)

  ?  ІV. Оголошення теми, мети уроку

-          Молодці,    ви успішно справилися    з першим завданням  і тому маєте можливість відкрити перший пазл.

     (ПАЗЛ 1)

       Учитель:  - А зараз ми поринемо у світ Василя Симоненка – українського поета, творчість якого увійшла до золотої скарбниці української літератури. З творчістю письменника  ви будете більш детально знайомитися  в 11- ому класі.  А сьогодні  ми дізнаємося, що ж спонукало його писати твори для дітей. Група  учнів отримала випереджаюче завдання: підготувати повідомлення  про митця та його сім'ю. Отже, зараз ми заслухаємо виступ представників групи  біографів та читців зі своїм повідомленням.               (на грудях у дітей таблички: Біограф, читець)  (щоб зрозуміти, чому Симоненко один із небагатьох, хто писав твори для  дітей)

           IV.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.      Повідомлення біографів та читців

Біограф:   Життя  В. Симоненка часто порівнюють зі спалахом блискавиці: таким яскравим    і коротким  воно було. Народився  Василь   Андрійович Симоненко 8 січня 1935 року в селі Біївцях  на Полтавщині в незаможній селянській родині. Його виховували дідусь і бабуся, які його дуже любили. (СЛАЙД)

Біограф:   Найкращим  порадником  хлопця був його дід Федір. Він не ходив до школи, але самотужки  навчився      читати і  розповідав    онукові про історичне минуле нашого народу. А ще славився вишиванням   рушників  та   сорочок.   Василь дуже любив його, тому тяжко переживав дідову смерть. Пізніше дідові присвятить два вірші: «Дід умер», «Дума про діда».(СЛАЙД)

Читець:         Поховали хорошу людину,

                      Повернули навіки у лоно землі.

                      Та невже ж помістились    в тісну домовину

                      Всі турботи його, всі надії, жалі?

 

         Біограф:    Складати вірші   Симоненко почав іще в шкільні роки і вміщував їх   у стінгазеті.  

               Василь Симоненко був  онуком, якого любили,  а коли став дорослим і у нього народився син,    став   люблячим батьком.  Він став писати твори  для дітей. А своєму сину  присвятив   поему «Кирпатий барометр».

 

     Читець:    Ти лежиш     іще впоперек ліжка-

                      Ну до чого мале й чудне!

                      А до тебе незримі віжки

                      Прив’язали цупко мене.

                      Кажуть носа ти вкрав у баби,

                      Губи  й ноги забрав мої,

                      Взяв у матері синю звабу

                      І в очах своїх затаїв.

 

Біограф:  Поет міг би створити ще багато чудових творів,  але помер у 28 років від невиліковної хвороби нирок. Поховали його у місті Черкаси.  (СЛАЙД)

 (ПАЗЛ  2 )

2. Робота над змістом твору

А)   Розповідь вчителя

    Вчитель: - Слухаючи розповідь про письменника,  ми довідалися, що він дуже любив сина і тому писав  твори для дітей. Одним із таких творів  є казка «Цар Плаксій і Лоскотон», з якою ми й будемо знайомитися. Казку він написав   для  свого маленького Олеся і який був  першим слухачем і поціновувачем. Як свідчить Микола Сом, хлопчик багато уривків вивчив напам'ять. Батько робив висновки: «Те, що Лесик за­пам'ятав, - друкуватиму, а що ні - доробляти доведеться...»

3.  Словникова робота.

- Діти, читаючи казку, ви, мабуть,  звернули увагу на те, що там зустрічаються маловживані  слова. Одна із груп, яку ми  назвали «Довідкового бюро», прокоментує незнайомі слова  у вигляді презентації.

(СЛАЙДИ)

Аркан – довгий мотузок із зашморгом на кінці, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.             А лукавий капітан

                                      Підікрався  змієм

                                      Й Лоскотонові аркан

                                      Зашморгнув на шиї.                                        

Нагайка – батіг, знаряддя фізичного покарання.

                                      Хто сміявсь -  вони хапали

                                      І нагайками шмагали.

Шпари – щілини.   Довго скрізь його шукали,

                                     У всі шпари заглядали…

Посіпака – той, хто служить принижуючись.

                                     Був тоді у Плаксія

                                     Лютий посіпака.

Свита – оточення, почет.  Гей, зійшлися царенята

                                      І придворна свита…

Батраки – наймані робітники з тяжкими умовами праці.

                                     А вночі йшли до в’язниці

                                     Батраки й робітники.       

Чимчикуй – іди.         Після цього вже помалу

                                     Чимчикуй куди попало…

          (ПАЗЛ   3 )

 

 « Спробуй відгадай!»

 Вчитель:- Ви прекрасно справляєтеся із завданнями. Отож  рушимо далі.

               У    яку можна потрапити країну, скориставшись таким маршрутом?

               Треба йти спочатку прямо,

               Потім вправо повернуть.

               А тоді поміж   дубами

               Поведе наліво путь.

               Після цього вже помалу

              Чимчикуй куди попало:

             Як од втоми не впадеш

             В цю країну попадеш.    (Сльозолий)

 Вчитель: -  Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок. Сьогодні спробуємо зазирнути у казковий світ  царя Плаксія і Лоскотона.

Бесіда.

Учитель:

 - Чому країна  так називалася?

-  Хто  нею  керував?

-  І сьогодні в гості Лоскотон   прийшов  до нас, бо хто краще знає події твору  як не він.

 Плаксій: - Я великий цар Плаксій.  І прийшов до вас, щоб перевірити, як ви уважно прочитали казку.

       Учитель:   Відповідати на питання твору ви повинні цитатами із твору.

                         Не забувайте також про виразне читання.

6.      Робота з підручником    

1.      Який указ я  видав?

Цар Плаксій велів сердито: 
"Хай із ними день при дні 
Плачуть всі в країні діти, 
Бо сміятись і радіти 
У моєму царстві - ні!»

 

2.       Що я пообіцяв своїм підданим?

«Хто всміхнеться - в часі тім 
Я того негайно з'їм!" 

 

3.      Чому я забороняв дітям країни сміятися і радіти?

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити.

4.      За кого я побіцяв віддати свою доньку?

Гнівно він гукнув із трону:

"Гей, ледачі сльозівці!

Хто впіймає Лоскотона,

Буде муж моїй дочці!

5.      Чому мої ловці не могли піймати Лоскотона?

         Лоскотона скрізь нема, 
         Бо його завжди і всюди 
         Од ловців ховали люди.

      6.Хто був у мене за лютого  посіпаку?

 

         Був тоді у Плаксія 
         Лютий посіпака, 
         Віроломний, як змія, 
         Капітан Макака.

      7. Хто допоміг мені  впіймати Лоскотона?

         А лукавий капітан 
         Підікрався змієм 
         Й Лоскотонові аркан 
         Зашморгнув на шиї. 
         Руки вивернув назад, 
         Міцно спутав ноги 
         І мерщій у Плаксоград 
         Рушив у дорогу… 

Учитель: Плаксію,  чи правильно відповідали діти на твої запитання?

               Діти, давайте доручимо Плаксію відкрити  наступний пазл.

   

         (ПАЗЛ    4)

 

6.       Гра «Вгадай героя»

А тепер настав час вгадати героя за його характеристикою. Отож давайте спробуємо разом.

 (СЛАЙДИ)

«Лоскітливі мав він вуса і м’якенькі, наче пух». (Лоскотон.)

2.      «Колись в країні тій був на троні цар…». (Плаксій.)

3.      «Так хотілось йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати». (Макака.)

4.      «В Плаксія було три дочки

І плаксивих три сини.

Старша звалася…» (Нудота.)

5.      «А цареві три сини

Так і звались - … (Плаксуни.)

6.      «Голова його - мов бочка,

Очі – ніби кавуни.» (Плаксій.)

7.      «Ще була у Плаксія

Грізна гвардія своя:

В ній служили молодці…» (Забіяки-сльозівці.)

8.      «Там,  де гори і долини,

Де гуляє вітровій, -

Там цвіте краса-країна

З дивним ім’ям…» (Сльозолий.)

9.      «Їм … один гладкий

Присвятив ще й вірша.» (Поет.)

10.   «До вінця веде жених

 Висохлу …» (Нудоту.)

11.   «Стільки там було хвальби,

Так скрасив їх вроду –

Навіть … від ганьби

Булькнули у воду…» (Жаби.)

12.   «Старша звалася Нудота,

Середульшенька – Вай-Вай,

Третя донечка - …» (Плакота.)

 

(ПАЗЛ   5 )

Розповідь вчителя

Учитель. -  Читаючи казку, я пригадала давню легенду про Добро і Зло, які постійно змагалися між собою. Ось вона.  Розкажу і вам. Одного разу на двобій  вийшло Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро.  Думали, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком. І до цього часу тримається, незважаючи на люті морози.

Чому пригадалася ця легенда? Бо  кожен твір повинен бути цікавим, впливати на нас, виховувати, повинен змусити задуматися над тим, як ми маємо жити, як повинні  розрізняти добро і зло.
 
Що уособлюють головні герої твору? (Добро і зло)
Пригадайте всіх героїв твору.(Цар Плаксій, дядько Лоскотон, сини Плаксуни, доньки Плаксія, капітан Макака, кровопивці- сльозівці, прості люди країни Сльозолий).
Давайте поділимо всіх героїв на 2-і групи: ті, які уособлюють Добро і Зло.
Доведіть, що ці герої символізують Добро.  А Зло?

ІНТЕРАКТИВНА ГРА

ЗЛО:

(Плаксій символізує Зло, бо змушував усіх плакати, бо дуже любив пити сльози.

Капітан Макака - Зло,  бо намагався піймати Лоскотона.

Кровопивці- сльозівці- Зло, переслідували простих людей, били їх нагайками.

Сини і дочки Плаксія –Зло, бо тільки плакали і нічого не хотіли робити.

ДОБРО:

Лоскотон, бо ніс радість людям.

Прості  люди країни Сльозолий, бо хотіли жити краще, вони захищали  від переслідування Лоскотона.                                                       

 

9. ПІДСУМКОВА БЕСІДА:

Хто вам більше подобається?
А кому симпатизує автор?
Діти, то як треба жити: за законами Добра чи Зла?
А що означає  жити за законами Добра?
Давайте разом виведемо, що означає жити за законами добра.

ДОБРО

1.Поважати старших.

2. Любити дітей.

3.Долати труднощі.

4.Не боятися невдач.

       5. Бути відвертими, справедливими.

       6. Бути сміливими.

       7. Цінувати друзів.

       8. Бути веселими.

 

НАВІДНІ ПИТАННЯ:

1.  Як ми повинні  ставитися до старших?(поважати)

А якщо у нашому житті будуть труднощі, чи треба їх боятися? Як долати? (не боятися невдач, долати труднощі)
Чи потрібні нам у житті друзі? Як ставитися до них?(цінувати друзів)
Пригадайте, як Лоскотон ставився до дітей?(любив)
5. З яким настроєм краще долати труднощі?(бути веселим)

 

Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» добро перемогло зло.  Симоненко втілив  цю народну віру  перемоги добра над злом.

(  ПАЗЛ  6)

10.   Ми стверджували, що сміх  допомагає  у житті. Пропоную вам завдання.

Знайдіть на слайді   (1-2)  прислів’я і приказки, які близькі за змістом до казки «Цар Плаксій та  Лоскотон».        – Поясніть зміст.

Тобі сміх, а мені плач.

Сміх — найкращі ліки.

Буває сміх і крізь сльози.

Дурню сміх — розумному сльози.

Краще сміятися, ніж плакати.

Скоре на сміх — гостре на плач.

Не смійся багато, бо скоро будеш плакати.

Вчитель:- Кажуть, що сміх продовжує життя, а яка ваша думка?

(Сміх-це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям.

            А ще хочу повідомити вам,що щирий сміх захищає нас від нервових розладів.

 А я хочу повідомити,що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху  замінює склянку фруктового соку А ще…одна година щирого сміху замінює путівку найпрестижнішого курорту  )  

-То як ми повинні   долати труднощі?

  

(ПАЗЛ 7)

 

-          Учитель:Якщо придивитися  уважніше, то  можна побачити  людей,  які стали прототипами царя,  його синів і дочок, старого дядька Лоскотона. Прототипами героїв  В.Симоненка стали реальні люди, а його творчість залишилась нам у спадок і сьогодні вчить бути людьми, цінувати радість життя, справжніх друзів.

Склавши пазл, ви, напевне, зрозуміли, що Добро повинно супроводжувати вас  усе життя, і тоді ваші мрії здійсняться.         

 

V. Закріплення вивченого.

 

V. Підсумок уроку.   Рефлексія. Оцінювання.

        

 БЕСІДА.

-          Доведіть, що твір  «Цар Плаксій та Лоскотон»   є казкою.

1.      Вживаються казкові слова: Лоскотон, Плаксій, Макака

2.      Магічні числа: 3 дочки, 3 сини.

3.      Добро перемогло Зло.

4.      Будова: зачин, основна частина, кінцівка.

                         Метод «Мікрофон»

                 -Чого вас навчив урок?(жити за законами добра…)

                  -Які відкриття та висновки ви зробили для себе?

 

VІІ. Домашнє завдання.

Виразно читати казку й переказувати; виписати портретну характеристику Плаксія й Лоскотона, а також імена всіх героїв казки та власні географічні назви; опрацювати матеріал підручника, що стосується біографії письменника.

      За бажанням:  намалювати епізод із казки, який сподобався.

 

ДОДАТКОВО:Гра «Знайди протиставлення»

Герої казок часто змальовуються за допомогою протиставлення. Наприклад: «Було  два брати – один бідний, а другий багатий» («Мудра дівчина») Знайдіть таке протиставлення в казці   «Цар Плаксій та Лоскотон» ( У назві твору)


Теги: Симоненко, Воскобоєва Т.А.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1795/193


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar