Головна » Українська література

Василь Барка „Жовтий князь”

Мета:

розкрити проблематику роману «Жовтий князь», удосконалювати навички аналізу художнього твору та характеристики літературних персонажів, аргументовано висловлювати власну точку зору, вдосконалювати усне мовлення учнів, розвивати образне та критичне мислення; виховувати вдумливого і спостережливого читача, формувати інтерес до вивчення історії свого народу.

Тип уроку: урок-реквієм з елементами психологічного дослідження

Наочність: плакати «Голодомор 1933р.», схеми, тексти творів В. Барки.

Учні повинні знати:

біографічні відомості про письменника;

історію написання,історичну основу, зміст роману «Жовтий князь».

Учні повинні вміти:

розкрити проблематику твору;

охарактеризувати головні сюжетні лінії роману;

розкрити зміст образів-символів твору, охарактеризувати їх

 

Епіграф уроку:

Все зміниться! Буде без насильства, злиднів, неправди.

Хочемо – не хочемо, зміниться…

Бо на небі Сонце.

Василь Барка

 

 

Хід уроку

 

І. Мотивація пізнавальної діяльності

 

1.Оголошення теми, мети і завдань уроку.

 

Вступне слово вчителя

Кожен народ має власну історію, і ми  не повинні оминати жодної сторінки

свого минулого.

Саме роман «Жовтий князь» повертає нам історичну пам’ять про голодомор 1932-1933рр. Це книга пам’яті мільйонам «безвинно убієнних» хліборобів і гнівний осуд тоталітарного режиму, твір-застереження, твір – реквієм.                  

 ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

 

Робота в групах.

 

1.Історична  довідка від групи «істориків»

(Розповідь про голодомор на Дніпропетровщині та в Жовтих Водах.Перегляд проекту)

 

2.Група «літературознавців»

а).Історія написання роману «Жовтий князь»( Інтерв’ю В.Барки та Миколи Жулинського)

 

б).Жанр твору. Назва роману.

 

Ідейно – художній аналіз твору.

 

1.Бесіда

 

-Що лежить в основі сюжету роману?

 

-Які основні проблеми порушує автор у своєму творі?

(Перша і головна проблема – хліб. Вона в романі наскрізна.Відповідно до найшановнішого в українців наїдку автор групує своїх персонажів на «хліботруди» і «хліботруси», які точно характеризують їх.)

 

-Цей роман показав історію однієї сім’ї, а ми за нею бачимо

Трагедію  всієї України.

 

Якою була сім’я Кат ранників? Про що мріяла?

 

Як прирікали їх на смерть? (Зачитати сцену обшуку в хаті)

 

Як рятувалася приречена на голод родина?

(Спочатку, поки було сховане пшоно, вночі їли кашу, потім усе, що залишилось на полі –буряки, качани капусти;тоді мерзлу конину)

Хто перший помирає з родини?
( Бабуся Харитина Григорівна, яка щедро наділяла всіх любов’ю, мудрими порадами, берегинею роду)
 
По кого прийшла друга смерть?

(По старшого сина Миколу, розумного, доброго, справедливого

Це він дає влучні назви людям і нелюдям, як вони заробляють свій

Хліб:хлібо- проси, хлібо- вози …)

 

На  чому гостро зіткнулися інтереси Мирона  Катранника і

Григорія Отроходіна?

(На чаші. Зачитати уривок.)

 

Мирон своїм мовчанням прирікає родину на голодну смерть. Міг

Би й признатися, заради своїх дітей. Все одно через деякий час

Село вимерло б, а Катранники залишились.

 

-Чому він так  не зробив?

( Бо людська мораль села не дають права вибору. Ніщо не може

Змусити Мирона вийти за межі народної моралі.)

 

Отже, яка друга проблема порушена в творі?
( Це рівень духовної сили нації)

 

Знайшовши у мертвого  хліб, Мирон його не забрав. Є речі, через які переступити неможливо, як переступиш – ти вже не людина.

 

-Чому в голодній сім’ї залишається на столі спечений корж і його ніхто не їсть – ні  Дар’я Олександрівна, ні Андрій?

 

( Бо в родині Катранників всі жили один для одного. Висока етика

Родинних стосунків передавалася дітям, внукам.)

 

Отже, третя проблема – родинна педагогіка в житті людини.

 

Характеристика образів

 

а ) Порівняльна характеристика образів Мирона Кат ранника та Григорія Отроходіна за схемою.

 

Виявом психологічного стану літературного героя є внутрішній монолог.

Зачитайте думки Дарії Олександрівни, про що вони говорять?

 

В.Барка використав прийом видіння  для- опосередкованого психічного стану героя Мирона Кат ранника. 

-Що це за видіння?

 

Б ) – Які образи – символи використані в романі?

 

ІV Підсумок уроку

У що вірить В.Барка? Як ставиться до своїх героїв?

 

V Рефлексійна  анкета

-Тяжко вертає собі народ України духовне здоров’я. Крок за кроком пройшовши хресну путь своєї далекої і близької історії, наш народ винайде себе, бо він гідний своєї долі.

 

VІ Домашнє завдання

Напишіть твір на тему « Віра у незнищенність українського народу

в романі «Жовтий князь» В. Барки».


Теги: Бока О.А., Барка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 888/142


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar