Головна » Українська література |
Мета: розкрити проблематику роману «Жовтий князь», удосконалювати навички аналізу художнього твору та характеристики літературних персонажів, аргументовано висловлювати власну точку зору, вдосконалювати усне мовлення учнів, розвивати образне та критичне мислення; виховувати вдумливого і спостережливого читача, формувати інтерес до вивчення історії свого народу. Тип уроку: урок-реквієм з елементами психологічного дослідження Наочність: плакати «Голодомор 1933р.», схеми, тексти творів В. Барки. Учні повинні знати: біографічні відомості про письменника; історію написання,історичну основу, зміст роману «Жовтий князь». Учні повинні вміти: розкрити проблематику твору; охарактеризувати головні сюжетні лінії роману; розкрити зміст образів-символів твору, охарактеризувати їх
Епіграф уроку: Все зміниться! Буде без насильства, злиднів, неправди. Хочемо – не хочемо, зміниться… Бо на небі Сонце. Василь Барка
Хід уроку
І. Мотивація пізнавальної діяльності
1.Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Вступне слово вчителя Кожен народ має власну історію, і ми не повинні оминати жодної сторінки свого минулого. Саме роман «Жовтий князь» повертає нам історичну пам’ять про голодомор 1932-1933рр. Це книга пам’яті мільйонам «безвинно убієнних» хліборобів і гнівний осуд тоталітарного режиму, твір-застереження, твір – реквієм. ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.
Робота в групах.
1.Історична довідка від групи «істориків» (Розповідь про голодомор на Дніпропетровщині та в Жовтих Водах.Перегляд проекту)
2.Група «літературознавців» а).Історія написання роману «Жовтий князь»( Інтерв’ю В.Барки та Миколи Жулинського)
б).Жанр твору. Назва роману.
Ідейно – художній аналіз твору.
1.Бесіда
-Що лежить в основі сюжету роману?
-Які основні проблеми порушує автор у своєму творі? (Перша і головна проблема – хліб. Вона в романі наскрізна.Відповідно до найшановнішого в українців наїдку автор групує своїх персонажів на «хліботруди» і «хліботруси», які точно характеризують їх.)
-Цей роман показав історію однієї сім’ї, а ми за нею бачимо Трагедію всієї України.
Якою була сім’я Кат ранників? Про що мріяла?
Як прирікали їх на смерть? (Зачитати сцену обшуку в хаті)
Як рятувалася приречена на голод родина? (Спочатку, поки було сховане пшоно, вночі їли кашу, потім усе, що залишилось на полі –буряки, качани капусти;тоді мерзлу конину) Хто перший помирає з родини? (По старшого сина Миколу, розумного, доброго, справедливого Це він дає влучні назви людям і нелюдям, як вони заробляють свій Хліб:хлібо- проси, хлібо- вози …)
На чому гостро зіткнулися інтереси Мирона Катранника і Григорія Отроходіна? (На чаші. Зачитати уривок.)
Мирон своїм мовчанням прирікає родину на голодну смерть. Міг Би й признатися, заради своїх дітей. Все одно через деякий час Село вимерло б, а Катранники залишились.
-Чому він так не зробив? ( Бо людська мораль села не дають права вибору. Ніщо не може Змусити Мирона вийти за межі народної моралі.)
Отже, яка друга проблема порушена в творі?
Знайшовши у мертвого хліб, Мирон його не забрав. Є речі, через які переступити неможливо, як переступиш – ти вже не людина.
-Чому в голодній сім’ї залишається на столі спечений корж і його ніхто не їсть – ні Дар’я Олександрівна, ні Андрій?
( Бо в родині Катранників всі жили один для одного. Висока етика Родинних стосунків передавалася дітям, внукам.)
Отже, третя проблема – родинна педагогіка в житті людини.
Характеристика образів
а ) Порівняльна характеристика образів Мирона Кат ранника та Григорія Отроходіна за схемою.
Виявом психологічного стану літературного героя є внутрішній монолог. Зачитайте думки Дарії Олександрівни, про що вони говорять?
В.Барка використав прийом видіння для- опосередкованого психічного стану героя Мирона Кат ранника. -Що це за видіння?
Б ) – Які образи – символи використані в романі?
ІV Підсумок уроку У що вірить В.Барка? Як ставиться до своїх героїв?
V Рефлексійна анкета -Тяжко вертає собі народ України духовне здоров’я. Крок за кроком пройшовши хресну путь своєї далекої і близької історії, наш народ винайде себе, бо він гідний своєї долі.
VІ Домашнє завдання Напишіть твір на тему « Віра у незнищенність українського народу в романі «Жовтий князь» В. Барки».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |