Головна » Українська література

В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»

Мета: навчити учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку, розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям, закріпити з учнями специфіку віршованої мови художніх творів, розвивати здібності п’ятикласників: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро,  сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.

Тип уроку: нетрадиційний урок.

Обладнання: портрет письменника, маршрутний лист, ілюстрації до казки, «картка-путівник»,  аудіозапис  ліричної мелодії. 

Урок-казка.

 

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

Василь Симоненко

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент  (слайд1)

1.  Створення емоційно-позитивного фону.

- У мене в руках розмальована торбина.

- Що б ви запропонували покласти до неї з того, що згодиться нам на уроці?

- А я вам пропоную ось що (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість, уважність,активність, оптимізм)

- Дійсно, все це потрібно на уроці.

2. З’ясування емоційного стану школярів.

     Любі діти! Як ви почуваєтеся? Який у вас сьогодні настрій? Хвилюєтесь? Трішки! Адже в наш клас сьогодні завітали люди щирі. Не хвилюйтесь! Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром! А тепер за парти всі сідайте рівно й до роботи візьмемось сумлінно.

     Погляньте одне на одного, усміхніться. Нехай із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях, і розпочнеться наш урок. А він сьогодні – незвичайний.

Незвичайний тим, що… (стук у двері). Цікаво, хто ж завітав до нас у гості?

Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та Лоскотон.  (слайд2)

Цар Плаксій.

Я люблю, як плачуть діти,

Бо люблю їх сльози пити.

Я прийшов, щоб гірко ви

 Сльози тут свої лили.

Бачить сльози ваші, діти,

Це моя найбільша втіха,

Бо сміятись і радіти

У моєму царстві – ні!

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!

Отакий я цар Плаксій

Із країни Сльозолий.

Цар Лоскотон.

Я прийшов  з країв далеких

І усім приніс вам сміх

В розмальованій торбині,

В пальцях лагідних своїх.

Схочеш сам піти в цей край,

То маршрут запам’ятай:

Треба йти спочатку прямо,

Потім вправо завернуть,

А тоді поміж дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй куди попало:

Як од втоми не впадеш,

В цю країну попадеш.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.    (слайд3)

Як од втоми не впадеш,

В цю країну попадеш.

В яку країну попадем? (Сльозолий, Плаксоград)
Хто автор казки?

 Запрошую вас у казку Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Ви прочитали її? Сподобалася вам ця казка?

Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок.

З В. Симоненком і змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон» ми познайомились на минулому уроці. А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки, розрізняти добро і зло, як у казках, так і в житті.

Наш урок незвичайний – урок-казка. Тому й оцінювання буде незвичайним: свою роботу на уроці ви будете оцінювати самі – самооцінювання учнів.

Сьогодні ми разом із нашими гостями продовжимо подорож сторінками казки «Цар Плаксій та Лоскотон». А допоможе нам у цьому маршрутний лист, який приніс дядечко Лоскотон. Маршрут доведе нас до того казкового  місця, звідки ми розпочнемо свою мандрівку. А щоб дістатися до цього місця, ми маємо показати, що готові до випробувань.

  ІІІ. Актуалізація опорних знань. (слайд4)

1. Хвилинка міцних знань. Мозковий штурм.

1. Яка земля виплекала В. Симоненка?

2. Коли народився поет?

3. Хто відігравав велику роль у формуванні творчості В. Симоненка?

4.Коли почав складати вірші? (Складати вірші В.С. почав ще в шкільні роки і вміщував їх у стінгазеті.  Запис першого вірша, звичайно, не зберігся, та Василькова мати Ганна Федорівна пригадує, що той твір був про поле. Перша збірка поезій "Тиша і грім" вийшла у світ в 1962 р.)
5. Як навчався Василько у школі?

6. Де здобував вищу освіту?

7. Що спонукало його написати казку «Цар Плаксій та Лоскотон»?

8. Що цікавого ви прочитали про В. Симоненка вдома?
9.Скільки років доля судила йому прожити?

- Молодці! Ви чудово впорались із завданням. Тож вмощуйтесь зручніше – ми йдемо далі.

2. Літературна дуель  (дві пари учнів дають питання один одному за змістом казки)  

 1. Де знаходилася краса-країна Сльозолий? (Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)

2. Хто був її царем? (цар Плаксій)

3.Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни)

4.Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)

5.  Хто ще проживав  у диво-царстві? (три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)

6. Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)

7. Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)

8. Чому цар Плаксій  не любив Лоскотона?

9. Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)

10. Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)

11. Хто спіймав Дядька  Лоскотона? (капітан Макака)

12. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(батраки й робітники)

13. Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він лоскотати)

14. Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій країні і носив з собою сміх)

 3. Прийом «Намисто». (слайд5)

Робота з портретом.

Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?

Завдання – розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру(решті учнів).

Задумливий

Щирий

Духовно багатий

Чутливий

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

О –  оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н –  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

Ще раз придивіться до портрета В. Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, в перемогу добра над злом?( Слайд6)

ІV. Пошукова робота. Усвідомлення знань у процесі практичної діяльності.   (слайд 6)

Ви добре впоралися із випробувальними завданнями і дісталися до пункту призначення.

Де може бути заховане завдання? (під каменем)
Молодці! (діти отримують картки-путівники)
Зазвичай, вирушаючи в подорож, людина ставить перед собою певну мету. Наприклад, відпочити, щось побачити, дізнатися… У нас теж є свої завдання. Розгорніть «картку-путівник» і ознайомтеся з цілями уроку. Чи хочете ви щось додати? (За потреби учні доповнюють запис)

-  Як і в кожній казковій подорожі, на нас чекають три дороги. З якої ж почати, як вважаєте? (учні вибирають одну з трьох «доріг»). Отже, вирушаймо.  Діти, на вашу думку,  чому перед нами 3 дороги?  

(Це один  із казкових елементів твору: казковий зачин, триразові повтори, кінцівка)

1. «Чарівна торбина». Гра «Хто швидше?»

Завдання – із карток, що лежать у торбині, відновити  послідовність  змісту казки. Розташуйте у правильному порядку малюнки і дайте їм назви.

 

Цареве сімейство

4

Дядько Лоскотон

3

Арешт Лоскотона

1

Весілля в палаці

6

Звільнення Лоскотона

2

Продовження весілля

5       

- Оцініть свою роботу і виставте оцінки у кружечках.

2. «Прямо підеш – у казку прийдеш». Колективне робота. Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки, хмарки з дощем.

                                                                

 - Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).

- Порівняймо їх портрети.

  Використовуючи зроблені вдома записи, дай словесну характеристику персонажів.   (слайд7)

 

 

 

Цар Плаксій

Лоскотон

Запиши портретні деталі, які характеризують персонажа.

Цар Плаксій велів сердито:

«Хай із нами день при дні

Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радіти,

У моєму царстві – Ні!

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!        (сердитий)

І була накидка страх

В Лоскотона на плечах.

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.  (красивий)

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити. (жорстокий) 

Мав він вдачу теплу й щиру.

Ще й лукавинку в очах.    (щирий)

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни.  (некрасивий)             

Він як прийде, залоскоче,

То сміється хто й не хоче.

Тільки де він появлявся,

Зразу плач там припинявся

І приходив до усіх

Голосний та щирий сміх.  (веселий)

«Ми тепер встановим скрізь

Віковічне царство сліз!»

Так розхвастався Плаксій –

Цар країни Сльозолий. (хвалько)

Добрий дядько Лоскотон.  (добрий)

Розізливсь тоді Плаксій –

Цар країни Сльозолий.    (злий)

 

      -     Кого уособлює Плаксій?

Що відбулося з ним?
Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
То чи думав він про них?
А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
А кого уособлює Лоскотон?
Що сталося з ним?
Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою) (слайд 8)
А плач? (сльози, дощ)
Ось у нас вийшла квітка, на пелюстках якої написані риси характеру Лоскотона, та які ми повинні мати, щоб бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
Який настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
А квітку і сонце? (оптимістичний) 

3. Діаграма « Венна» (слайд 9)

А тепер давайте порівняємо, що було спільного, та відмінного у головних героїв твору? Зробимо це за допомогою умовних схем (діаграми «Венна»)

Зробіть  висновки щодо характерів героїв, їхніх учинків.
(цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря.
Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.)
Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон», Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.  
Виставте собі оцінки.

  4. Хвилинка мудрих думок.  (слайд10)

 У народі існує така легенда про добро та зло. Одного разу на двобій вийшли  Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком.

     І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.

5. Літературна руханка.

Три царівни теж навтьоки

У чотири бігли … боки,          (руки в сторони)

 

Кровопивці-сльозівці

Стали п’явками … в ріці.        (присіли)

 

А макака-забіяка

З’їв себе … Із переляку           (нахил вперед)

 

Так веселий Лоскотон

Розвалив поганський …., трон.   (стрибки)

6. Інтерактивна вправа «Прес». Робота в міні-групах.     (слайд11)

Використовуючи вправу «Прес», доведіть, що

Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що ___________________ _____________________________________________________________

Наприклад, ___________________________________________________

Отже________________________________________________________

«Цар Плаксій та Лоскотон» - казка народна чи літературна? Аргументуйте.

Молодці! Ви добре впоралися із завданнями. Виставте самі собі оцінки у кружечках за виконану роботу. Звернемося до путівника. На яку дорогу повернемо тепер? Дорога праворуч – це творчий місток. Познайомимося із завданнями.

V. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь  і навичок

     Робота в парах.     (слайд12)

      1 група – скласти прислів’я (із частинок)

1) Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.

2) Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться.

3) З добрим дружи, а лихого стережись.

4) Усе добре переймай, а зла уникай.

5) Хто людям добра бажає, той і собі має.

6) Поспішай робити добро.

7) За добро добром платять.

8) Поки живеш – смійся, поки смієшся – ти живеш.

9) Здоровий сміх зміцнює здоров’я і продовжує життя.

10) Не сердься, як сміється; не смійся, як хтось плаче.

 

2 група – скласти сенкан.

Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.

 

Лоскотон                                                         Плаксій

Добрий, веселий                                           злий, жорстокий

Лоскоче, сміється, смішить                         плакав, злився, лопнув

Дітям носить щирий сміх                             цар помер од сміху

Визволитель-рятівник                                   любив, як плачуть діти    злий цар

 

3 група – знайти у 3, 4, 5 частинах казки спонукальні та питальні речення. Інтонаційно їх прочитати.Самооцінки.

«Картка-путівник» привела нас до письменника

      В. Симоненка. (слайд13)

6.В. Симоненко – поет, творчість якого увійшла до золотої скарбниці української літератури. Сьогодні ми познайомилися з В. Симоненком-казкарем. Але на цьому наше знайомство не закінчується. В старших класах ми вивчатимемо багато цікавих збірок поета:

«Лебеді материнства»

«Поезії»

«Земне тяжіння»

«Тиша і грім»

VІ. Самооцінювання.

Кожен учень ставить у оцінку собі, враховуючи свою роботу на двох уроках, виконання домашнього завдання, ступінь власної активності.

VІІ. Підсумок уроку.

 - Нам час закінчувати подорож. Мандрівники, повертаючись із доріг, привозять щось на згадку. А що візьмете з казки ви?

 - Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

 - Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?

- То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?

- Що для цього потрібно зробити?

- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш»?

- Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити. Та не можна втомлюватися чинити Добро.

На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку. Життя – це казка, тож будьте добрими героями у ній.

      VІІ.  Домашнє завдання. (слайд13)

      Домашнє завдання ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок,  на наступний рік і на весь вік.

 Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки;

на наступний рік: прочитати якомога більше творів В. Симоненка;

на весь вік: поспішайте творити добро! («Від серця до серця»)

 

Словничок

Прозова мова близька до розмовної, нею ми спілкуємося в сім’ї, товаристві, школі.

Віршована мова – розмірена, ритмічна, схожа на пісенну, має риму.

Рима – це співзвучне закінчення рядків у вірші.

Ритмічні паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із закінченням рядка.

Характер – набір рис, властивостей людини, що виявляються у її поведінці, ставленні до інших людей, до світу.


Теги: Симоненко, Тофанило О.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2214/266


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar