Головна » Українська література

В. Нестайко „Тореадори з Васюківки”. Урок з української літератури для 6 класу

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменників, зацікавити їх творами; розвивати вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку,відстоювати власну позицію, розвивати навички виразного читання; виховувати прагнення до знань, сміливість, наполегливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети письменників, виставка художньої літератури, ілюстрації до творів, мультимедійна дошка, ноутбук, проектор, телевізор.

                                                                      Ніхто на світі не проживе без мрії.

                                                                                                             Леся Українка

                                                           Хід уроку

 І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

     Вчитель української літератури. Діти, чи любите ви пригоди? Адже вони бувають різними: приємними й прикрими, несподіваними й передбачуваними, як у повісті В. Нестайка  «Тореадори з Васюківки». Але обов’язково – романтичними. Яка ж пригода без романтики?

     Вчитель світової літератури. На уроках світової літератури вам теж, мабуть,  полюбились пригодницькі твори Д. Дефо,

 Дж. Лондона, Дж. Ролінг.

                                               Звернення до епіграфу.

    Вчитель української літератури. Справжніми чарівниками художнього слова можна назвати В. Нестайка та Ж. Верна, тож давайте познайомимося з життєвим і творчим шляхом цих незвичайних людей. Але краще, якщо вони самі завітають до нас у гості, і ви запитаєте у них все, що вас цікавить.

                                              І група – «Актори»

                          Рольова гра «Інтерв’ю з письменниками».

 

                                                          

                          Всеволод Нестайко                 Жуль Верн
                            (нар. в 1930 р.)                        (нар. в 1930 р.)

 

    Вчитель світової літератури. Сьогодні ми говоримо про подорожі, пригоди, романтику. А чи знаєте ви, що таке пригода, романтика, пригодницький твір? Надамо слово групі «Критиків», які підготували теоретичний матеріал.

                                               ІІ група – «Критики»

                                     Літературознавчий словничок

                                                  

Пригода – непередбачуваний, незвичайний випадок у житті.
 Пригодницький твір – це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних

подій.

Романтика – це незвичність,казковість, це те, що викликає емоційну піднесеність.

      Вчитель української літератури. А тепер ми помандруємо цікавими сторінками творів. Повість «Тореадори з Васюківки» - пригодницька. А такий твір має складний, заплутаний сюжет, із його героями трапляються неймовірні історії.

      Перегляд уривку з фільму «Тореадори з Васюківки».

Бесіда:

 Хто є героями твору?
Якими ви їх уявили?
Яка мрія була у хлопців?
Чому уривок, який ви щойно переглянули, викликав у вас посмішки?
А чому Павлуша так незвично називає свого друга Явою?
Згадайте, які пригоди трапляються з хлопцями?
Чи можна назвати Яву та Павлушу справжніми друзями?
Які риси характеру мають бути притаманними справжнім друзям?

                        Літературознавче дослідження.

                                     Робота з текстом.

    Учні знаходять художні засоби у творі «Тореадори з Васюківки».

          Вчитель світової літератури. Ви, мабуть, переконалися, що пригоди Яви та Павлуші були звичайні та веселі, іноді схожі на дитячі пустощі. А ще пригоди можуть бути значні, сповнені неймовірних пригод, де герої опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно, виходять переможцями. Як у романі

Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан ».

       Робота з текстом. Бесіда:

Назвіть імена головних героїв.
З якою метою шхуна «Пілігрим» вийшла у плавання?
Яка трагедія сталася на судні?
Хто з героїв взяв на себе капітанські обов’язки?
Хто такий Дік Сенд?
Яку обіцянку він дав собі в дитинстві?
Чи він дотримав своє слово?
Складіть карту-схему мандрів героїв роману.
 Перегляд та обговорення уривку з фільму  «П’ятнадцятирічний капітан ».

      Вчитель світової літератури. Тож ми з вами переконалися,  що твори, які ми сьогодні розглядаємо  на уроці, сповнені пригод і романтики, а герої долають усі перешкоди на своєму шляху.

А як ви думаєте, що допомагає їм у цьому?

                                           ІІІ група – «Дослідники»

                                            Прислів’я про дружбу

Без вірного друга велика туга.

Друзі пізнаються в біді.

Людина без друзів - що дерево без коріння.

Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

Нових друзів май, старих не забувай.

При добрій годині всі друзі й побратими.

У друга вода солодша від вражого меду.

Як прийде туга, пізнаєш друга.

Дружба - найбільший скарб.

Дружба родиться в біді, а гартується в труді.

Дружба - як дзеркало: розіб'єш, не складеш.

Не в службу, а в дружбу.

Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

ІІІ. Закріплення.

Завдання групам:

І група – Доведіть, що повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» - пригодницька. Проілюструйте прикладами.
ІІ група - Доведіть, що «П’ятнадцятирічному капітану » Ж. Верна властиві ознаки пригодницького твору.
ІІІ група -  Визначте головну думку повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки».

Робота з епіграфом.

ІV. Оцінювання учнів.

 V. Рефлексія.

Про що ви дізналися  на уроці?
Що на уроці було цікавим?
Чи задоволені ви власною діяльністю на уроці?

VI.  Домашнє завдання: дочитати твори, намалювати малюнки.

 

Урок 2.

Тема.  В. Нестайко  «Тореадори з Васюківки». Мрія і дійсність у творі.

Мета: продовжити опрацювання змісту твору, знаходити у творі елементи гумору, романтики; простежити, як зображується мрія і дійсність у стосунках і поведінці героїв; розвивати культуру зв’язного мовлення, формувати активну життєву позицію; прищеплювати повагу до дружби, працьовитості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет В. Нестайка, ілюстрації до твору, мультимедійна дошка, ноутбук, проектор.

                                                                           … Мрійництво, жаго моя, живи!

                                                                                                                В. Симоненко

                                                        Хід уроку

 І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Гра «Чи знаєш ти…»

Які є роди літератури?
Що таке епос?
Що таке повість?
Які є види повісті?
Який твір є пригодницьким?
Який жанр твору «Тореадори з Васюківки»?
Що означає слово « тореадори»?
Що означає слово «корида»?
 Що означає слово  «романтик»?
Який  у слова «романтика» є синонім?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

Робота з текстом.

Діти, а чи можна  Яву та Павлушу вважати романтиками, мрійниками?

От і доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору.

Виразне читання місць у творі, де мова іде про мрії хлопчиків.

І група –  уривок 1(ст.172) -  « У нас була прекрасна благородна ідея… до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…».

ІІ група – уривок 2(ст.173) – «Давай влаштуємо бій биків… до … Я забираю, але ти все одно боїшся…»

ІІІ група –  уривок 3(ст..178) – «- Слухай,- раптом каже

Ява, -а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний»

     VI група – уривок 4 (ст.188) –  « Ти знаєш, Павлушо, а все ж нема на світі лучче, як стати міліціонером»…до… Я ж –ні…».

Аналіз ситуацій. Евристична бесіда.

Чому хлопцям не вдалось побудувати метро?
Чим же закінчився бій биків?
Як ви думаєте, чи стане Павлуша льотчиком?
А чому так часто змінює свої мрії стосовно професії Ява?
Чи візьмуть у міліцію Яву?
Які риси притаманні міліціонеру?
Чи є вони у хлопців, зокрема у Яви?

    Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони  розбивались об дійсність, не збувались.

Інтерактивна вправа «Дерево рішень»

Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?

        Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. Запишемо на листочках рішення – поради.

Діти зачитують і прикріплюють до дерева рішення.

ІV.  Закріплення.

Запитання та завдання підручника – ст. 181.
Робота з епіграфом.

 V. Оцінювання учнів.

 VІ. Рефлексія.

VI.  Домашнє завдання:

Завдання та запитання підручника –  ст. 186.

 

Урок 3

Тема. В. Нестайко  «Тореадори з Васюківки». Смішне, комічне, романтичне у творі.

Мета: виявити особливості смішного, комічного, романтичного  в пригодницькому творі, характеризувати вчинки героїв; розвивати вміння виразно читати, грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.

Тип уроку: урок – дослідження.

Обладнання:  ілюстрації до твору, мультимедійна дошка, ноутбук, проектор.

                                     Коли людина сміється, вона зла не робить.

                                                                        К. Паустовський

                                                Хід уроку

 І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Завдання та запитання підручника – ст. 186.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

        Робота з епіграфом.

    1.  Вчитель.  Читаючи повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», важко стримувати усмішку. Ява і Павлуша – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять  не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.

2. Теорія літератури.

      Явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією й наслідками, між метою й засобами досягнення її, називають комічним.

3. Проблемне питання: з якою метою В. Нестайко у своєму творі використовує комічні ситуації?

4. Рольова гра.

      Учні переказують комічні епізоди від імені дійових осіб: Яви, Павлуші, міліціонера та інших.

5. Робота з текстом.

Подумайте, будь ласка, і скажіть, за допомогою яких засобів творення комічного автор досягає того, що читаючи повість «Тореадори з Васюківки», ми не можемо стримати сміх?

(Діти визначають і називають засоби творення комічного у повісті, результати дослідження записують в табличку)

                                              Засоби творення комічного

1

Надання предмету зображення невластивих йому рис

«Таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда»

2

Неграмотна дитяча мова

Ярищині «загаза чортова», «так тобі й тгеба », «щоб ти гозбив свою погану могду»

3

Уживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів

«Причепився, як реп’ях до собаки», «шукай вітра в полі»

4

Несподівані порівняння

«Очі – наче тракторні фари», «землю гребе ногами, як екскаватор»

5

Надання незвичних для тварин кличок

Корова Контрибуція. Бугай Петька, цап Жора

6

Використання зниженої лексики

«Вуха пообриваю, анциболотники, авантюрист шмаркатий»

7

Перебільшення

«Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар»

8

Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації

«Політ пройшов нормально»

 

6. Вибірковий диктант.

Крім названих вами засобів комічного автор, щоб зробити розповідь яскравішою, образнішою, використовує різні художні засоби.
Які ж саме? (Діти називають художні засоби)
Ви вже знаходили їх у тексті, тому зараз я пропоную, об’єднавшись у три групи, виокремити з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори.

 (1 група – епітети, 2 група – метафори, 3 група – порівняння.)

                                                      Художні засоби   

    Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.

ІV. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

Висновок: комічне у художньому творі поглиблює наші знання про світ, допомагає боротися з недоліками в характері окремих людей і в суспільстві.

 V. Рефлексія.

Про що ви дізналися  на уроці?
Що на уроці було цікавим?
Чого навчилися?
Чи задоволені ви власною діяльністю на уроці?

VI.  Домашнє завдання: читати, переказувати, запитання та завдання підручника - ст. 192.

 

Урок 4

Тема. В. Нестайко  «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки.

 Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.

Тип уроку: узагальнюючий.

Обладнання:  ілюстрації до твору, мультимедійна дошка, ноутбук, проектор.

                              Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш

                                                                             Народне прислів’я

                                                         Хід уроку

 І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1.Бесіда:

Що необхідно знати, вміти для того, щоб стати справжнім цікавим письменником?
З якою метою В. Нестайко у своєму творі використовує комічні ситуації?
Які риси характеру ви цінуєте в друзях? Чому?

2. Робота з епіграфом.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

1.Робота в парах.

Вчитель.

Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті?
А  які вони?
Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітка.

          +                   ПАВЛУСЬ             ―

                                     ЯВА

2. «Хвилинка мудрості»

         - Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».

                           (Учні пояснюють прислів’я)

Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
Вони були гарними друзями?
Згадаймо історію з виставою, як ви думаєте, якби хлопцям дали не однакові, не рівноцінні ролі, вони б посварилися?

Проблемне питання.

-  Уявіть, що ми з вами вирішили поставити виставу і під час розподілу ролей вам випала найгірша. Як би ви вчинили? Чому?

Дякую  за відповіді. Пам’ятайте, що у деяких ситуаціях треба вміти відстояти  власну думку, але  також треба вміти знаходити компромісні рішення. Можливо, керуючись здоровим глуздом, навіть піти на поступки. А ще завжди залишатися оптимістом, у всьому знаходити позитив.
До речі, які слова асоціюються  у вас зі словами «пригоди», «оптимізм», «романтика»?

Складання плану характеристики образів Яви та Павла

                                                  План

Іван Рева та Павло Завгородній – друзі-п’ятикласники.
Пригода – невід’ємна частина життя хлопців.
Риси характеру:

            а) доброта і чуйність;

            б) справедливість;

            в) винахідливість;

            г) гумористи, бешкетники, здатні на вигадку.

        4. Розкриття закономірностей поведінки героїв через їх  вчинки та стосунки з оточуючими.

     5. Учні розповідають про героїв твору за поданим планом.

 

     6. Складання   сенкану.

            Ява, Павлик.

            Розумні, кмітливі.      

            Бешкетують, будують, здобувають.

            Справжні друзі.

                  Романтики.

 7. Вікторина   «Так чи ні»

(Учні ставлять + або – на позначення правильного та хибного твердження, потім виконують взаємоперевірку за поданим ключем).

      1. Хлопці хотіли прорити метро під  клунею. (Ні, під свинарником)

За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)
Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)
Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)
Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв’язали козу)
Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом. (Ні, бо був «дуже балакучий»)
Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)
Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)
Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)
 Театр хлопці організували разом з учителькою Галиною Сидорівною. (Так)
Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)
Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

8. Захист малюнків до твору.

9. Інсценізація уривку з повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки».

ІV. Підсумки уроку. Рефлексія.

            Дякую всім за роботу і пропоную закінчити речення:

«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
«Після вивчення повісті «Тореадори з Васюківки» я зробив такі висновки…»
«Сьогодні на уроці я навчився...»

-  Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

 V. Оцінювання учнів.

VI.  Домашнє завдання:

Скласти усний роздум на тему: «Як зробити своє життя цікавішим».


Теги: Гушпіт Н.Б., нестайко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 9398/305


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar