Головна » Українська література

В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Пригодницький світ дитинства

Мета:

ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В. Нестайка; розпочати роботу щодо аналізу  його пригод­ницького твору, виявити ідейно-тематичну спрямованість твору;
розвивати вміння толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати влас­ну позицію; узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки;
виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка.

Тип уроку: урок-знайомство з біографією пись­менника; урок вивчення нового матеріалу;урок – дослідження змісту твору.

Обладнання: портрет В. Нестайка, бібліотечка його пригодницьких творів, дидактичний матеріал (тестові завдання).

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Визначення психологічної готовності до уроку

«Веселка настрою»

Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм

Які асоціації у вас викликає слово «пригода».
Чи траплялися з вами якісь пригоди?Чи хотілося вам про них розповісти іншим людям?
Які пригодницькі твори ви вже читали?

III. Оголошення теми, мети уроку. Установчо-мотиваційний блок

1. Психологічна настанова щодо вивчення теми. Внутрішня мотива­ція навчально-розвивальної діяль­ності учнів.

- Шановні діти! Сьогодні у нас з вами непроста робота. Перш ніж розпочати її, ми маємо пам'ятати, що під час спів­праці слід бути взаємоввічливими, добрими, порядними. Подивіть­ся одне на одного й посміхніться, пам'ятайте,

Що ти на землі — людина.

 І хочеш того чи ні —

 Усмішка твоя — єдина,

 Мука твоя — єдина,

Очі твої одні.

Такою неповторною, як кожен із вас, є кожна особистість. А сьогодні ми будемо знайомитися з життєвим і творчим шляхом українського письменника В.Нестайка.

Рефлексія

Я очікую від уроку…

IV.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Виступ бібліографів та літературознавців

 1. Життєвий і творчий шлях В. Нестайка

Перша сторінка  «Важкі роки дитинства»

ВСЕВОЛОД ЗІНОВІЙОВИЧ НЕСТАЙКО

 (Народився в 1930 році)

Всеволод Нестайко належить до покоління, чиє дитинство обірвала війна. Дитячі роки письменника залишили згадку не лише про війну...

Народився в місті Бердичеві Житомирської області. Батька хлопчик майже не пам'ятає. Йому було чотири роки, коли прийшла звістка про те, що тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання. Всеволод пригадує лише, як батько частував його смачними цукерками у прощальний вечір і як мама повела його й сестричку в цирк, щоб хоч якось розрадити після таткового від'їзду. А був він веселою і товариською людиною, знав п'ять мов.

Про Бердичів хлопчик нічого не пам'ятає, окрім страшного голоду три­дцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти він, зітхаючи, про­сив маму: «Ну, то дай хоч води напитися». Рятуючись від голодомору, сім'я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника.

У дитинстві Всеволод був дуже хворобливим хлопчиком. Не було, зда­ється, такої дитячої хвороби, котрою б він не перехворів. Мама вчителювала і не могла сидіти постійно біля сина. Доводилось зачиняти його самого вдома. Тому дитинство для Всеволода — це самотність. Сидів у коридорі під дверима і вслухався в жахливу тишу, а в уяві вимальовувалися різні потвори і чудо­виська. Тоді починав гірко плакати, але його ніхто не чув. Хіба якась сусідка підійде з того боку дверей, поговорить хвилинку-другу й піде у своїх справах. Наперекір жахливим картинам почав вигадувати смішні історії (у роду в них усі були жартунами). Отак і змагалися між собою жахи і веселі дотепи.

Друга сторінка «Шкільні роки»

А потім була школа. І знову залишався сам, але самотність уже змінилась на самостійність. На одному з уроків у першому класі надокучило Всеволо­дові сидіти, він неквапом підвівся з місця і пішов собі між партами.

-  Ти куди? — здивовано запитала Ліна Митрофанівна.

-  Нікуди. Я просто гуляю. Мені казала мама, що сидіти довго на одному місці не можна.

Третя сторінка «Від робітника до письменника»

Багато професій поміняв Всеволод Нестайко. Він був і столяром, і слю­сарем,і візником,і  репетитором. Та найбільшу втіху одержує від зізнання ма­леньких читачів, що вони беруть в руки його книжечки, коли залишаються самі або хворіють.

Однак перш ніж стати дитячим письменником, закінчив філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка. По­тім працював у редакціях журналів «Дніпро», «Барвінок», у видавництві «Молодь», де й було надруковано його першу книжку «Шурка і Шурко». Почин був добрий — слідом посипалися одна за однією повісті, оповідання длядітей: «В країні сонячних зайчиків», «Космо-Натка», «Пригоди Робінзон Кукурузо»,  «Незнайомець з тринадцятої квартири»,  «Таємниця трьох не­відомих», «Пригоди близнят-козенят», «Тореадори з Васюківки», «Пригоди Грицька Половинки», «Незвичайні пригоди у лісовій школі», «П'ятірка з хвостиком» та багато інших. У них — дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі,сміливі маленькі герої в різних життєвих ситуаціях, часом і драматичних, і зовсім химерних, сфантазованих. А поряд — добрий, лагідний дух самого автора, що несе в наш непростий світ добро і любов.

Четверта сторінка «Визнання творчої діяльності»

Популярність письмен­ника поширилася далеко за межі України. За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» він удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав Гран-Прі на Міжнародному фести­валі в Австралії, фільм за твором «Одиниця з обманом» — спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово. Рішенням Міжнародної ради з дитя­чої та юнацької літератури книжку «Тореадори з Васюківки» включено до особливого Почесного списку  Г.Х. Андерсена.

   2.  Опрацювання відомостей з теорії літератури

Повість — епічний прозовий твір, який характери­зується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ  і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. Розрізняють повісті історичні, науково-фантастичні, соціально-побутові, пригодницькі, біографічні.

Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, піднесеність.

Пригодницький твір — це твір, в якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов'язані з ризиком.

3. Робота над твором В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»

Розділ І. «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»  (уривки з трилогії)

Словникова робота

Гангстер — учасник бандитської зграї, організованої групи злочинців; бандит.

          Баналюки -небилиці.

 Реманент -сукупність предметів, необхідних для якої-небудь роботи.

Калабаня (діал.) тут: величезна калюжа

Виразне читання уривків.

Визначення теми, ідеї, основної думки.

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння почуття  гумору та засудження необдуманих вчинків.

Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

Жанр: пригодницький та гумористичний твір.

«Хвилинка мудрості»

Доведіть, що це пригодницький та гумористичний твір.

Композиція.

Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.

Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.

Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити

метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити під­водного човна, витягти з колодязя щеня).

Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.

Розв'язка: усі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Дружба для мене………

Інтерактивна вправа «Я – кінорежисер»

Відтворіть основні фрагменти першого розділу.

Мозкова атака

Обговорення розділу твору за питаннями.

1.    Як хлопчики ставляться до льохи Манюні, до корови та цуценяти Со­бакевича? Підтверди свою відповідь фрагментами з тексту.

2.    Які кумедні слова використовує у своїй мові дід Варава? Як такі сло­ва характеризують діда?

3.    Про  які   риси   характеру   Яви   й   Павлуші   свідчить  те,   що   вони врятували Собакевича?

4.    Прокоментуй слова діда Салимона й хлопців:

-  Ти чув, як дід Салимон учора біля сільмагу казав: «Ондо, — ка­же, — Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні».

-  Чув. Точно.

- Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на травневі свята.

5.    Знайди й прочитай опис зовнішності діда Варави. Які деталі опису викликають усмішку?

Інтерактивна вправа «Я – композитор»

Уяви, що тебе залучили як композитора до роботи над зйомками фільму за пригодницькою книгою «Тореадори з Васюківки» Всеволо­да Нестайка. Яким ти бачиш музичний супровід до таких фрагментів першого розділу: насування загрози від діда Варави, корида біля ставка, діставання з колодязя Яви із Собакевичем — швидкий чи по­вільний темп, пригодницька, таємнича, різка, несподівана,...,.......

музика? Які музичні інструменти і в які моменти найкраще викорис­тати?

V. Розв'язування тестових завдань

1.  Кличка Явиної корови:

а) Революція; б) Конституція; в) Контрибуція; г) Контрреволюція.

2.    На килимку,  яким хлопці вимахували  перед очима корови,  були вишиті:

а) лебедята; б) ягнята; в) курчата; г) цуценята.

3.    Ява жартома назвав урятованого цуцика:

а) Шариком; б) Собакевичем; в) Полканом; г) Жучкою.

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення:

«На уроці мене зацікавило ……..»

«Я дізнався про…..»

«Найсмішнішим мені здалося….»

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIII. Домашнє завдання

Написати міні – твір про пригоди батьків, які сталися з ними в дитинстві

Підготувати переказ розділів ІІ,ІІІ.


Теги: нестайко, Михайлик Т.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 353/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar