Головна » Українська література

Узагальнення знань за творчістю Лесі Українки

Мета: узагальнити знання восьмикласників за темою «Творчий доробок славетної  Лесі Українки, розкрити глибокий зміст її поезії, розвивати здатність сприймати й розуміти ліричні твори, складати їх ритмічний малюнок, визначати віршовий розмір, тип рими, римування, виховувати любов і повагу до великої поетеси.

Тип уроку:  урок узагальнення знань, умінь і навичок.

Обладнання: портрети Лесі Українки різних років, комп’ютерна презентація за поемою «Давня казка», аудіозапис  поеми «Давня казка» у виконанні народної артистки України Ади Роговцевої, уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці.»(2008), тестові завдання у комп’ютерному варіанті, картки із завданнями для  творчих груп.

Хід уроку:

Епіграф:

Так, я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає.

                                           Леся Українка

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя ( під музику)

    Кожен край, його земля і небеса, сонце і води, ліси й трави, що на тій землі виростають і тими водами напуваються, мають свою неповторну красу, вдачу і долю свою. Кожен край народжує свого Поета, сподіваючись виявити себе через його Слово ... Рідна земля виколисує і виховує свого Співця.

Народження Поета завжди відчувається природою — замовкають ліси і вслухаються в свою тишу, на якусь мить зависає в повітрі краплина роси, що скотилася з соснової гілки. На якусь часину довше затримується призахідне вечірнє сонце, зволікає згаснути, чогось чекаючи. З кожним народженням Поета знову і знову народжується надія природи, надія народу. Мудрість природи і мудрість народу у тривожні для них часи проявилася у тому, що справді величезний талант було вкладено в серце і вуста слабосилої дівчини.( Діти дивляться уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці» )

І от зазвучав її голос — тихий і ніжний, проникливий і мелодійний, пристрасний і променистий — голос великої Лесі Українки.

 

II. Оголошення теми і мети уроку

Саме про Лесю Українку піде мова на нашому уроці літератури . Сьогодні  ми узагальнимо наші знання про її творчість та поринемо у світ пристрасного поетичного слова.( див. мету уроку) Слайд №1- записати тему уроку в зошит.

III. Узагальнення знань, умінь, навичок

Рольова гра «Інтерв’ю письменниці» ( в парах )

Клас поділяється на пари: кореспондент – поетеса. Кореспонденти беруть інтерв’ю у письменниці.

-Не забувайте, діти, як правильно звертатися до шанованої дорослої людини. Подивіться на слайд №2. Скористуйтеся його інформацією, складаючи запитання і відповіді.

Після опитування 7-9 пар учнів учитель питає:

Чи на всі питання  змогли дати повні правильні відповіді? Якщо потрібно, доповніть.
Які питання викликали труднощі?
Дайте відповідь на запитання, що викликало труднощі у вашого інтерв’юера.

Поки проходить гра, 4 учні виконують тестові завдання за комп’ютером і отримують оцінки ( бали видає комп’ютер, див. додаток)
Поєднайте «непоєднуване» в житті Лесі Українки:

- Сила – слабкість

- чоловіки – жінки

-  невідвідування школи – висока освіта

- Л.Українка – Т.Шевченко.

-Розгляньте наступний слайд «Кредо Лесі Українки». Так, якою ж людиною, на ваш погляд, була Леся? Які риси її характеру вам хотілося б виховати в собі?

     4. Сценка «Я йду до людей»

Вчитель.  Ти, дівчино, в які світи мандруєш?

Леся. Я — до людей.

Вчитель. А як твоє імення?

Леся. Леся.

Вчитель. Аде зросла ти, дівчино вродлива?

Леся. Мене весна при лузі породила.

Вчитель.І на який ти шлях ступати мусиш?

Леся. На шлях  я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала,

А хто стрічався на шляху зі мною,

Того я щирим серденьком вітала:

Вчитель.«Самій недовго збитися з путі,

Та трудно з неї збитися у гурті».

Леся. Я йду шляхом, пісні свої співаю;

Та не шукайте в них пророчої науки, —

Ні, голосу я гучного не маю!

Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, —

Скажу я: « Разом плачмо, брате мій!»

З його плачем я спів з'єднаю свій.

Чи тільки терни на шляху знайду,

Чи стріну, може, де і цвіт барвистий?

Чи до мети я певної дійду,

Чи без пори скінчу свій шлях тернистий,

Бажаю так скінчити я свій шлях,

Як починала: з співом на устах.

Учитель. Всупереч усім негараздам молодий талант зростав, вірив у себе. З кожним роком у цій фізично слабкій дівчині розвивалися духовні сили. Леся йшла по життю з вірою у щасливе майбутнє. Ці думки і почуття породили пристрасне, правдиве поетичне слово. Який з відомих вам віршів є автобіографічним? ( «»Давня весна» )У яких віршах, прочитаних нами на попередніх уроках, висловлює лірична героїня свої найпотаємніші бажання? («Ви щасливі, пречистії зорі», «Хотіла б я піснею стати») Якою людиною вона хоче стати? ( Заклик до твердості духу, виховання  його в собі, утвердження прагнення до пізнання світу, розуміння його законів )

Робота в групах ( Див. додаток). Керівника групи визначають самі учасники .

Завдання №1: Назвіть у віршах художні образи, доберіть цитати до них, дайте характеристику цих образів.

Орієнтовна відповідь №1:

 

Завдання №2: визначити художні засоби, з’ясуйте їх роль у віршах.

Орієнтовна відповідь №2:

 

Завдання №3: Накреслити ритмічні малюнки віршів, визначити віршовий розмір, тип римування, рими.

Керівники груп радяться з учасниками, виставляють оцінки в картки. Оцінюючи роботу учнів у кінці уроку, учитель враховує виставлені оцінки і виставляє загальну оцінку за урок, обов’язково її аргументуючи.

Учитель. Зробіть висновок. Наступний слайд - «Мікрофон». Закінчити речення:

• Лесині слова розбудили в моєму серці...

• Поезії Лесі Українки несуть людям ...

• Вірші Лесі Українки викликають у мене такі думки (почуття)...

• Життя Лесі — подвиг, тому що ...

• Книга вчить, як на світі жити. Чого нас вчать поезії Лесі?

5.Учениця (Леся)

Хто вам сказав, що я слабка,

Що я корюся долі?

Хіба тремтить моя рука

Чи пісня й думка кволі?

Ви чули, раз я завела

Жалі та голосіння, —

То ж була буря весняна,

А не сльота осіння.

Учитель. Спершу в поезії Лесі Українки багато смутку. Та згодом думка стає зрілішою, а слово міцнішає. Слово своє вона все частіше називає іскрою, вогнем, зброєю. (Заслуховування уривку з поеми «Давня казка» у виконанні народної артистки України Ади Роговцевої )

- Назвіть твір, уривок з якого ви почули. Як у творі поетеса визначає роль поета і поезії в житті суспільства?    ( Робота з інформаційним гроном презентації за поемою «Давня казка», див. презентацію ) Прочитайте напам’ять той уривок, у якому висловлена головна думка поеми «Давня казка»  ( «Золотих не хочу лаврів…») 

-  Наступний слайд -«Мікрофон». Продовжіть речення:

 «Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний до цього часу, тому що…»

!V. Підсумки

Життя Лесі Українки було піснею — піснею мужності й любові, натхненною думкою про Україну. ( Діти дивляться уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці». Ведучий – Роман Віктюк. Спогади читає Ада Роговцева. )

 

V. Домашнє завдання

-Діти, висловте свої відчуття і розуміння поезії Лесі Українки у творі-мініатюрі на тему: «І Лесин дух зі слова в душі лине».

Оцінки за роботу на уроці отримують усі учні.


Теги: Таран Г.Г., Леся Українка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 796/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar