Головна » Українська література |
Мета: узагальнити знання восьмикласників за темою «Творчий доробок славетної Лесі Українки, розкрити глибокий зміст її поезії, розвивати здатність сприймати й розуміти ліричні твори, складати їх ритмічний малюнок, визначати віршовий розмір, тип рими, римування, виховувати любов і повагу до великої поетеси. Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь і навичок. Обладнання: портрети Лесі Українки різних років, комп’ютерна презентація за поемою «Давня казка», аудіозапис поеми «Давня казка» у виконанні народної артистки України Ади Роговцевої, уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці.»(2008), тестові завдання у комп’ютерному варіанті, картки із завданнями для творчих груп. Хід уроку: Епіграф: Так, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає. Леся Українка І. Мотивація навчальної діяльності Слово учителя ( під музику) Кожен край, його земля і небеса, сонце і води, ліси й трави, що на тій землі виростають і тими водами напуваються, мають свою неповторну красу, вдачу і долю свою. Кожен край народжує свого Поета, сподіваючись виявити себе через його Слово ... Рідна земля виколисує і виховує свого Співця. Народження Поета завжди відчувається природою — замовкають ліси і вслухаються в свою тишу, на якусь мить зависає в повітрі краплина роси, що скотилася з соснової гілки. На якусь часину довше затримується призахідне вечірнє сонце, зволікає згаснути, чогось чекаючи. З кожним народженням Поета знову і знову народжується надія природи, надія народу. Мудрість природи і мудрість народу у тривожні для них часи проявилася у тому, що справді величезний талант було вкладено в серце і вуста слабосилої дівчини.( Діти дивляться уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці» ) І от зазвучав її голос — тихий і ніжний, проникливий і мелодійний, пристрасний і променистий — голос великої Лесі Українки.
II. Оголошення теми і мети уроку Саме про Лесю Українку піде мова на нашому уроці літератури . Сьогодні ми узагальнимо наші знання про її творчість та поринемо у світ пристрасного поетичного слова.( див. мету уроку) Слайд №1- записати тему уроку в зошит. III. Узагальнення знань, умінь, навичок Рольова гра «Інтерв’ю письменниці» ( в парах ) Клас поділяється на пари: кореспондент – поетеса. Кореспонденти беруть інтерв’ю у письменниці. -Не забувайте, діти, як правильно звертатися до шанованої дорослої людини. Подивіться на слайд №2. Скористуйтеся його інформацією, складаючи запитання і відповіді. Після опитування 7-9 пар учнів учитель питає: Чи на всі питання змогли дати повні правильні відповіді? Якщо потрібно, доповніть. Поки проходить гра, 4 учні виконують тестові завдання за комп’ютером і отримують оцінки ( бали видає комп’ютер, див. додаток) - Сила – слабкість - чоловіки – жінки - невідвідування школи – висока освіта - Л.Українка – Т.Шевченко. -Розгляньте наступний слайд «Кредо Лесі Українки». Так, якою ж людиною, на ваш погляд, була Леся? Які риси її характеру вам хотілося б виховати в собі? 4. Сценка «Я йду до людей» Вчитель. Ти, дівчино, в які світи мандруєш? Леся. Я — до людей. Вчитель. А як твоє імення? Леся. Леся. Вчитель. Аде зросла ти, дівчино вродлива? Леся. Мене весна при лузі породила. Вчитель.І на який ти шлях ступати мусиш? Леся. На шлях я вийшла ранньою весною І тихий спів несмілий заспівала, А хто стрічався на шляху зі мною, Того я щирим серденьком вітала: Вчитель.«Самій недовго збитися з путі, Та трудно з неї збитися у гурті». Леся. Я йду шляхом, пісні свої співаю; Та не шукайте в них пророчої науки, — Ні, голосу я гучного не маю! Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, — Скажу я: « Разом плачмо, брате мій!» З його плачем я спів з'єднаю свій. Чи тільки терни на шляху знайду, Чи стріну, може, де і цвіт барвистий? Чи до мети я певної дійду, Чи без пори скінчу свій шлях тернистий, Бажаю так скінчити я свій шлях, Як починала: з співом на устах. Учитель. Всупереч усім негараздам молодий талант зростав, вірив у себе. З кожним роком у цій фізично слабкій дівчині розвивалися духовні сили. Леся йшла по життю з вірою у щасливе майбутнє. Ці думки і почуття породили пристрасне, правдиве поетичне слово. Який з відомих вам віршів є автобіографічним? ( «»Давня весна» )У яких віршах, прочитаних нами на попередніх уроках, висловлює лірична героїня свої найпотаємніші бажання? («Ви щасливі, пречистії зорі», «Хотіла б я піснею стати») Якою людиною вона хоче стати? ( Заклик до твердості духу, виховання його в собі, утвердження прагнення до пізнання світу, розуміння його законів ) Робота в групах ( Див. додаток). Керівника групи визначають самі учасники . Завдання №1: Назвіть у віршах художні образи, доберіть цитати до них, дайте характеристику цих образів. Орієнтовна відповідь №1:
Завдання №2: визначити художні засоби, з’ясуйте їх роль у віршах. Орієнтовна відповідь №2:
Завдання №3: Накреслити ритмічні малюнки віршів, визначити віршовий розмір, тип римування, рими. Керівники груп радяться з учасниками, виставляють оцінки в картки. Оцінюючи роботу учнів у кінці уроку, учитель враховує виставлені оцінки і виставляє загальну оцінку за урок, обов’язково її аргументуючи. Учитель. Зробіть висновок. Наступний слайд - «Мікрофон». Закінчити речення: • Лесині слова розбудили в моєму серці... • Поезії Лесі Українки несуть людям ... • Вірші Лесі Українки викликають у мене такі думки (почуття)... • Життя Лесі — подвиг, тому що ... • Книга вчить, як на світі жити. Чого нас вчать поезії Лесі? 5.Учениця (Леся) Хто вам сказав, що я слабка, Що я корюся долі? Хіба тремтить моя рука Чи пісня й думка кволі? Ви чули, раз я завела Жалі та голосіння, — То ж була буря весняна, А не сльота осіння. Учитель. Спершу в поезії Лесі Українки багато смутку. Та згодом думка стає зрілішою, а слово міцнішає. Слово своє вона все частіше називає іскрою, вогнем, зброєю. (Заслуховування уривку з поеми «Давня казка» у виконанні народної артистки України Ади Роговцевої ) - Назвіть твір, уривок з якого ви почули. Як у творі поетеса визначає роль поета і поезії в житті суспільства? ( Робота з інформаційним гроном презентації за поемою «Давня казка», див. презентацію ) Прочитайте напам’ять той уривок, у якому висловлена головна думка поеми «Давня казка» ( «Золотих не хочу лаврів…») - Наступний слайд -«Мікрофон». Продовжіть речення: «Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний до цього часу, тому що…» !V. Підсумки Життя Лесі Українки було піснею — піснею мужності й любові, натхненною думкою про Україну. ( Діти дивляться уривок з фільму «Леся Українка. Великі українці». Ведучий – Роман Віктюк. Спогади читає Ада Роговцева. )
V. Домашнє завдання -Діти, висловте свої відчуття і розуміння поезії Лесі Українки у творі-мініатюрі на тему: «І Лесин дух зі слова в душі лине». Оцінки за роботу на уроці отримують усі учні.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |