Головна » Українська література

Усний вибірковий переказ нарису П. Сумарокова „Яблука із саду Сухомлинського”

Мета уроку:  ознайомити учнів із змістом нарису П.Сумарокова  «Яблука із саду Сухомлинського»; удосконалити знання   про нарис, публіцистичний стиль, складання плану;  розвивати уміння  вибірково переказувати текст   публіцистичного стилю; ознайомити з публіцистичною спадщиною письменника-земляка П.Сумарокова; виховувати любов до рідного краю, його видатних земляків.

Обладнання: фотографії  Василя Сухомлинського, Павла Сумарокова,  виставка їх творів, роздатковий матеріал ( визначення «нарису», особливості публіцистичного стилю (таблиця), ілюстрації учнів   до нарису.

 

Мова – то цілюще народне джерело,

                                                                     І хто не припаде до нього вустами,

                                                    Той сам всихає від спраги

                        В.О.Сухомлинський

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

      У вересні цього року Україна відзначатиме 95-річчя Дня народження відомого педагога, вченого, письменника В.О.Сухомлинського. Наш земляк  письменник-публіцист Павло Сумароков мав честь зустрічатися із славетним педагогом у Павлиській школі. А пізніше написав про це нарис «Яблука із саду Сухомлинського».

       Сьогодні ви познайомитеся із змістом твору і вибірково переказуватимете уривки з нього. Також пригадаємо особливості нарису, як жанру, пригадаємо стилі мовлення та особливості публіцистичного стилю.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Пригадайте особливості нарису як жанру. Прочитайте роздані вам матеріали і сформулюйте відповідь.

(Напис – оповідний, художньо-публіцистичний твір, у якому автор показує підмічені ним у житті дійсні факти, події, людей.)

Самостійне читання тексту учнями.
З’ясуйте стиль тексту, свою думку доведіть.

/ Учні повторюють особливості публіцистичного стилю за розданими таблицями/.

Робота над змістом нарису:

за яких обставин П.Сумароков вперше потрапив до Павлиша?
Яке враження справила на нього школа, яка так дуже нагадувала рідну, Митрофанівську? /знайдіть уривок і зачитайте/
Що змусило автора вдруге заїхати до Павлиша?
Як відбулася зустріч із директором школи В.О.Сухомлинським? /зачитайте уривок/.
Як колишні учні школи згадували свого вчителя?
Яке враження про Сухомлинського склалося в П.Сумарокова під час зустрічі, яка відбулася аж через рік?
Що ви дізналися нового про Василя Сухомлинського як Людину, інтелігента?

Сформулюйте тему нарису. /Розповідь про поїздку до Павлиської школи, знайомство з В.Сухомлинським та колишніми учнями школи письменника-публіциста П.Сумарокова/.
Складіть і запишіть орієнтовний план твору.

 / 1. Перший приїзд до Павлиша.

   2. Враження про Павлиську школу.

   3. Зустріч із директором.

   4. Розмова В.Сухомлинського і П.Сумарокова.

   5.Прощання./

7. Усний вибірковий переказ тексту-нарису П.Сумарокова «Яблука із саду Сухомлинського» за планом.

 

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого.

 

Розповідь учителя про переписку учнів Митрофанівської школи із гуртківцями Павлиської школи.
Захист учнями ілюстрацій, виконаних за змістом нарису «Яблука із саду Сухомлинського».
Прийом «Незакінчене речення…»

На сьогоднішньому уроці я дізналася нове про …
Пригадала теоретичні відомості  про…

V. Робота з текстом нарису.

Самостійне читання тексту учнями.
Визначте жанр твору «Яблука із саду Сухомлинського» /нарис/.
Пригадайте особливості нарису як жанру /нарис – оповідний, художньо-публіцистичний твір, у якому автор показує підмічені ним у житті дійсні факти, події, людей/.
Доведіть, що поданий текст це нарис.
Сформулюйте тему нарису.
Який тип мовлення використав автор? ( розповідь)
Який стиль нарису? ( публіцистичний)

познайомтесь із узагальнюючою таблицею «Публіцистичний стиль»

 

                                   Публіцистичний стиль

 

Назва

підстилів

А. Стиль засобів масової інформації (газети, журнали, радіо, телебачення);

Б. Художньо-публіцистичний

В. Науково-публіцистичний

Сфера спілкування

Громадсько-політичне життя, суспільно культурна, виробнича діяльність, навчання

Жанри

Виступ, нарис, стаття, памфлет, фейлетон, есе

Мета, призначення

Обговорення, пропаганда, сприяння, переконування, розв’язання проблем, вплив на читача, спонукання до дії

Ознаки

Поєднання логічності, доказовості, точності;

Емоційно-експресивна образність; використання художніх засобів: епітетів, метафор, порівнянь

Мовні засоби

Суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слова; риторичні запитання, вигуки, повтори; тон мовлення – пристрасний, оцінний (іронія, сарказм, гнів, захоплення); точність у позначенні дат, відтворені подій, назв місцевостей, найменувань осіб; багатозначна образна лексика

 

робота в парах над таблицею;
підготувати запитання учням сусідньої парти про особливості публіцистичного стилю /робота в групах/.

Робота в групах над уривками нарису та обмін питаннями в групах

     ( 1гр. – ст.226-228; 2 гр – стр.229-232; 3 гр – стр.232-233)

 

9. Складіть і запишіть орієнтовний план твору.

 / 1. Перший приїзд до Павлиша.

   2. Враження про Павлиську школу.

   3. Зустріч із директором.

   4. Розмова В.Сухомлинського і П.Сумарокова.

   5. Прощання./

10. Ознайомлення із пам’яткою «Як працювати над переказом»

        1. Уважно прослухайте текст; з’ясуйте значення незнайомих слів. Прочитайте текст мовчки.

       2. Дайте відповідь на запитання після тексту. В разі потреби перечитайте відповідні частини тексту.

      3. Сформулюйте тему й основну думку. Визначте, до якого типу і стилю мовлення належить текст.

     4. Поділіть текст на  частини відповідно до поданого плану або складіть план самостійно, обдумуючи перехід від однієї частини до наступної.

     5. Перекажіть текст за планом.

 

11. Усний переказ тексту за планом.

 

 VI. Слово вчителя. Павло Сумароков не тільки письменник, а і художник. Збірки поезій його ілюстровані його ж роботами. А я пропонувала учням створити свої ескізи до нарису Павла Сумарокова «Яблука із саду Сухомлинського» ( Демонстрація учнівських робіт та коментар до них)

        Зачитую останній абзац нарису. Розповідаю про переписку учнів Митрофанівського НВК та Павлиської школи. Показую такий же сувенір-сердечко, який отримав і Павло Іванович від учнів школи В.О.Сухомлинського.

 

VII. Підсумок уроку

       Прийом «Незакінчене речення»

Прочитавши нарис:

я дізналася …
я зрозуміла назву твору…
я б назвала цей нарис…

VIII. Домашнє завдання

      Написати твір-роздум «Моє  розуміння слів Василя Сухомлинського: «Серце віддаю дітям»


Теги: Коритько В.І., Сумароков
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 478/159


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar