Головна » Українська література

У пошуках скарбу великого. Вільний дух української нації - справжній скарб великого льоху. Т. Г. Шевченко - поема-містерія „Великий льох”

Мета:

* сприяти  розвитку соціально-комунікативних навичок учнів, інтелектуальних і творчих здібностей, культури мовлення школярів;

* познайомити учнів із твором, дати глибокий аналіз надзвичайно складного тексту поеми-містерії «Великий льох»;

* розвивати вміння зосереджувати  увагу на аналізі образів-символів твору;

* формувати вміння говорити перед групою, відстоювати свою точку зору;

* виховувати  учнів свідомими громадянами й істинними патріотами.

Очікувані результати: учні знають зміст поеми, вміють її аналізувати, висловлювати власну думку про твір.

Обладнання:

портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього;

музичний супровід (звуки лісу);

пам’ятки з правилами;

ароматерапія (ефірна олія лимона);

м’яч;

опорна картка  уроку;

візитна картка твору;

комп’ютер.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Оголошення теми й мети уроку

(Налагодження добрих, довірливих стосунків)

Вступне слово вчителя.

Діти! Сьогодні в нас незвичайний урок, але перед тим, як розпочати його, давайте влаштуємося зручніше і підготуємо себе, виконавши декілька вправ.

 Ароматерапія.

Вдихніть аромат лимона, заспокойтесь і розслабтесь.

Вправа « Вітання»

Інструктаж: Учні вітають один одного за допомогою міміки та жестів.

Вправа «Оцінка емоціонального стану»

Інструктаж: оцініть свій емоційний стан  за 10-ти бальною системою. Перед вами малюнки з зображенням основних видів емоційного стану. Виберіть один з них, який відповідає вашому стану на початку заняття. В кінці заняття ми ще раз оцінимо наш емоційний стан.

  Осмислення поставлених задач, формування установи на співробітництво.

Повторення правил, за якими працює клас.

                          ПРАВИЛА:

                     1. Доброзичливість.

           2. Не перебивай того, хто говорить.

                       3. Активність.

               4. Конфіденційність.

             5. Чесність і правдивість.

                       6. Тут і зараз.

          7. Не оцінюй, не давай поради.

        Ці правила допоможуть нам у нашій роботі на занятті.

Учитель  повідомляє присутнім тему заняття.

«У пошуках скарбу великого» (Вільний дух української нації – справжній скарб великого льоху. Т.Г.Шевченко поема-містерія «Великий льох».

 Робота з асоціаціями.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

З чим асоціюються у вас слова багатство та скарб? Чому? (обговорення)

Яке значення ви вкладаєте у слово  багата людина?

У чому, на вашу думку, полягає  багатство нації?

ІІ. Формування вмінь та навичок

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми розглянемо з вами складний і проблематичний твір Кобзаря «Великий льох». В основу твору поет вибрав три вирішальні моменти з нової української історії, коли важилася доля нашої незалежності народної і державної, і приглянувся, як народ поставився до своєї справи.

У тексті переплітається реальність з легендою. Є декілька джерел легендарної основи поеми. Б.Лепкий писав, що « в селі Суботові, колишньому хуторі Богдана Хмельницького, є два підземелля, так звані Богданові льохи –великий і малий. Народ оповідає, що там схоронені скарби великого гетьмана і що тоді, як москаль розкопає льох, станеться на Україні щось незвичайне».

Справді, центральним образом вірша є «церква-домовина» досить незвичний і моторошний образ. Але Шевченко вірить, що та церква-домовина , себто Переяславський договір, розвалиться і що з-під неї встане вільна, самостійна Україна, яка розвіє тьму неволі, засвітить світ правди і дасть спромогу своїм дітям помолитися на волі. Це провідна ідея, ключ, яким ми спробуємо «відкрити» містичний твір поета.

Створення проблемної ситуації.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Яке число є символічним для поеми-містерії?

Яке таїнство відбувається в поемі?

Обговорення

Питання вчителя.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Який образ поеми вам найбільше сподобався: три душі дівчат, три ворони чи три лірника?

Виберіть за своїми вподобаннями зображення ангела, птаха чи ліри.

Об’єднання в групи за обраними символами.

1 група - душа

2 група - птах

3 група – ліра

Обговорення в групах проблемних питань.

Які з образів поеми належать до містів, тобто виконують містерію, а які – ні?

(Звернення до опорної схеми уроку)

Творчо-пошукова робота в підгрупах за індивідуальними завданнями.

Завдання для «Душі»

1. Що  або кого символізує кожна душа дівчини, яка не може потрапити до раю? За які саме злочини душі  несуть такий важкий хрест?

2.Відобразити в кольоровій гамі  їх поневіряння та страждання.

Аргументувати свою відповідь посиланнями на зміст поеми.

 

Завдання для «Птаха»

1.За допомогою фарб зобразити хвастовство трьох ворон (Спираючись на зміст твору, пояснити вибрані асоціації)

2. Поясніть міфічне диво - пророчество про  народження двох близнюків.

 

Завдання для «Ліри»

1.Чому в поемі співці є лірниками, а не кобзарями? Тому, що статус кобзаря для поета священний? Обґрунтуйте свою відповідь.

2. У кольоровій гамі відобразити асоціації до образів трьох калік-лірників.

Презентація проектів.

Перехресні запитання груп одна одній під час захисту проектів.

Дискусія між групами стосовно проблемних питань, якщо вони виникають.

Запитання вчителя.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Яка головна думка «Великого льоху»?
Чи завершене таїнство містерії?
До якого висновку спонукає кінцівка твору?
Який розділовий знак ви поставите в кінці фрази

НЕВИННИХ НЕМАЄ ( . ! ? …)

- Чим для вас все-таки  є великий льох?

Обговорення проблемних питань.

ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок

Заключне слово вчителя.

Як бачимо, Шевченко в поемі «Великий льох» різко негативно поставився до угоди Богдана Хмельницького  з царем Олексієм Михайловичем і його боярами. У містерії лихо, що спіткало Україну, стає, з одного боку, результатом її власної природи, довірливості, пасивності («Три душі»), а з другого боку – наслідком діяльності зовнішніх та внутрішніх лиходіїв, зокрема вищих класів («Три ворони»)

Але головним залишається те, що Шевченко своїм твором виражає й відроджує віру в глибинні життєтворчі струмені нації, якам народить  свого визволителя, віру в міць її вільного духу – цього справжнього скарбу великого льоху.

Шукайте скарб у своїх душах, а не в землі, відроджуйте духовні джерела,  лише за цих умов  багатою й вільною стане наша країна.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

* Чому душі трьох дівчат не пускають до раю?

* Які ворожі сили України показує Т.Шевченко в образі трьох ворон?

*  Чому Шевченко виводить у творі трьох лірників, а не кобзарів?

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Головна думка «Великого льоху»…    (відродити славу й волю України).
Таїнство містерії не завершене, бо…
Кінцівка твору спонукає до…..

Рефлексія.

- Які відкриття сьогодні на занятті ви для себе зробили?

- Що на занятті вам найбільше сподобалось?

- Які почуття виносите з уроку?

Вправа «Подяка».

Інструктаж: учні за допомогою жестів і міміки по черзі дякують всім за роботу на уроці.

Вправа «Оцінка емоційного стану»

На початку уроку ви поставили оцінку своєму настрою, емоціям. Чи змінився ваш настрій на кінець уроку? Оцініть свій стан знову.

V. Домашнє завдання

Невинних немає?!... Обґрунтуйте свій розділовий знак.

Заповніть візитну картку поеми. (додаток)

Творче завдання. Намалюйте словесний портрет  України доби Богдана Хмельницького.


Теги: Ковалинська І.М., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 545/125


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar