Головна » Українська література

Трагічний оптимізм роману-хроніки Уласа Самчука «Марія»

Мета: дослідити причини голодомору, ідейне спрямування роману-хроніки; подати образ Марії як символічний образ України; розвивати навички аналізу прозового твору, логічність і самостійність суджень, виховувати патріотизм, гуманізм, духовність.

Обладнання: портрет Уласа Самчука, тексти творів, словники, репродукції картин (С. Боттічеллі, “Поклоніння волхвів”; Леонардо да Вінчі, “Мадонна з гвоздикою”, “Мадонна Літта”, Рафаель “Сікстинська мадонна”); учнівський плакат  про голодомор; свічка на вишитому рушнику, записи: Шуберт, “Аве Марія”;  Era,“Ameno”, комп’ютерна презентація «Голодомор».

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вступна частина

Звучить  Era“Ameno”, горить свічка пам’яті жертвам голодомору.

Вчитель.

Вмира вогонь. Гарячий віск,

Ні, не розтопить пальців кригу.

Всміхнулось Зло – спинився Вік,

Закривши ледь почату книгу.

Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля перевернутися – від того, що було на Землі. Але світ не розколовся, сонце сходить, а Земля обертається. І з пам’яттю народу нічого не вдієш, вона зберігатиме правду. Правду про ті страшні події. Це наша історія, і ми повинні знати і пам’ятати її, щоб не допустити повторення.

Асоціативна павутинка

Які асоціації  із словом голодомор у вас

виникають? Роботу із цією схемою продовжите впродовж уроку.

 

Словникова робота

Голодомор – це штучний голод, організований у величезних масштабах злочинною владою проти населення власної країни.

Який твір про голодомор і якого автора ми вже вивчали?

Аналізуючи зміст роману Уласа Самчука “Марія”, з’ясуємо, чи можна голодомор, описаний у творі, назвати заздалегідь спланованою акцією.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку.

Учні самі ставлять перед собою мету.

Випереджувальне завдання

Історія написання роману

Роман “Марія” написаний 1933 року  у Празі, присвячений українському селу, матерям, які загинули від голоду в 1932-1933рр. У 1934 році був надрукований у Львові. Це перший твір про ці події.

До нас він прийшов у 1991 році, коли ми здобули незалежність. Видрукуваний у Києві.

За жанром – це роман-хроніка (твір, у якому хронологічно послідовно розкривається історія суспільних чи родинних подій за тривалий проміжок).

ІV. Виклад матеріалу.  Учні заздалегідь поділені на чотири групи дослідників, кожна з яких отримала завдання.

І група  досліджувала образ Марії за такими питаннями:

Як пройшло дитинство Марії? Знайдіть у тексті слова про початок життя Марії.
Хто навчив Марію з повагою ставитися до землі? Чи  керувалася вона цією наукою у своєму господарстві?
У яких рядках письменник говорить про прагнення Марії до науки, до знань? Чи вдалося їй дати освіту своїм дітям?
Чому Марія виходить заміж за Гната? Чи міг шлюб бути щасливим?
У чому бачила Марія щастя? Як боролася за нього?
Якою матір’ю була Марія? Чи можна назвати її берегинею домашнього вогнища?
Як сприйняла Марія революцію і прихід до влади більшовиків? Як оцінювала їхні дії?
Які біди принесла нова влада у дім Марії?
Чи можна назвати Марію жінкою із сильним характером? У чому це виявляється?
 У чому образ Марії є типовим для жінок того часу, а в чому полягає оригінальність?

Вчитель.

Отже, центральним персонажем є Марія. Всі сюжетні лінії переплітаються навколо неї.

У житті Марії чергою проходять сонячні та похмурі дні. Давайте визначимо ці дні і запишемо дані у подані схеми.

 

Вчитель.

Як ви думаєте, чому на нашому уроці розгорнута міні-виставка репродукцій Мадонни? (учнівські роздуми)


Робота з картиною

Звучить мелодія “Аве Марія” Шуберта.

Завдання. Уважно розгляньте репродукцію картини Рафаеля “Сікстинська Мадонна”, спробуйте схарактеризувати душевний стан матері й сина, розкрийте філософський зміст полотна.

(Мадонна з немовлям, яка легко йде по хмарах, є втіленням Матері, що дарує Спасителя світові, але вона передчуває трагічну долю свого сина, віддаючи його на страждання за гріхи смертних. Погляд немовляти не по-дитячому суворий. Вони поки що разом – мати і син. Ще все, що доведеться зазнати, - попереду. Святий Сікст намагається вгамувати рукою биття схвильованого серця. На колінах свята Варвара. Двоє янголят з цікавістю позирають на чудесне видіння. І відокремлює небо від земної тверді папська тіара Сікста. Що ж це – картина про Мадонну? Так, звісно, але й про людські пристрасті, про буття,  про все наше людство, про нас самих…)

Ставлячи жінку-матір у центрі трагічних подій, Улас Самчук намагається передати її почуття, її страждання як Берегині роду людського, Берегині народу, що стоїть над прірвою. Образ Марії підноситься до символу біблійної діви Марії, Богоматері і многостраждальної України.

 

Проблемні питання

Чи ідеалізує автор цей образ?
Чи можна сказати, що Марія пережила кілька своїх народжень?

 

ІІ група  представляє дослідження образу Корнія Перепутьки.

Ким був Корній до служби в армії? Як служба змінює його?
Яким застав Корній своє господарство, коли повернувся в село?
Коли змінюється у Корнія ставлення до праці?
Хто допомагає йому стати заможним господарем? Якою була ця допомога?
Хто допоміг йому відродитися?
Чи вплинуло середовище на зміну життєвих позицій Корнія? Як саме?
У яких вчинках виявляється любов до дружини і піклування про сім’ю?
Як сприйняв Корній нову владу? Чому відмовився йти у колгосп?
Чому життя героя закінчується трагічно? Хто винен  у поламаній долі селянина?
 Які риси характеру Корнія вам імпонують?

 

ІІІ група  досліджувала образ Гната Кухарчука

Яким господарем був Гнат?
Ким була для Гната Марія?
Чи намагався Гнат зберегти свою сім’ю?
У чому виявилась самопожертва Гната?
Що повернуло Гната до Бога?
Чому, коли Гнат повертається в село, до його хати часто приходять люди?
Чи сподобався персонаж? Чим саме?

 

ІV група проводила компаративне дослідження образів Максима і Лавріна.

Порівняйте образ Максима та Лавріна. Складіть таблицю.

 

Ставлення до

Максим

Лаврін

Праці

Батьків

Релігії

Освіти

Батьківщини

 

V. Рефлексія

Персонаж

Символізує

Марія

Корній

Гнат

Лаврін

Максим

 

VІ. Підсумок уроку

Чи можна стверджувати, що роман У. Самчука  “Марія” трагічний?

(учнівські міркування)

Чи можна голодомор вважати спрямованою акцією?

 

VІІ. Домашнє завдання

І група.  Написати твір “Мої роздуми над романом “Марія” Уласа

Самчука ”, або “Трагедія мого народу очима Уласа Самчука”.

ІІ група. Виготовити плакат “Проблематика роману-хроніки У.Самчука “Марія”.

 

VІІІ. Заключне слово

Немало Голгоф випало на долю нашого народу, але найтяжчою, найболючішою була Голгофа 1933 року.  “Найстрашніша смерть – це смерть від голоду. Не дай Бог навіть ворогові вмирати такою смертю…”

 

Комп’ютерна презентація (щоб переглянути дану презентацію, натисніть ctrl+ЛКМ)

Роман “Марія” дає нам змогу побачити і пережити події тієї, для нас вже далекої, епохи і зробити власні висновки. Цей твір не просто розкриває  перед нами життя однієї людини, сім’ї, села, показує трагедію цілої країни, але й застерігає: не можна бути аполітичним, не мати національної самосвідомості.

(учениця виконує пісню “Голодомор”)

Голодомору сльози і могили.

І перед ними ми в боргу завжди

За тих, що крихти хліба не доїли

І не допили чистої води.

Вже душі є порожні, як руїни,

Які в житті не дихали добром,

Що віддали в офіру Україну

І, як раба, страждальний мій народ.

Але зернина, що у полі скресла,

Надією і вірою зросла.

І Україна, як народ, воскресла,

І наша віща доля ожила.

                   Ісус Христос у заповітну пору

Зніс на Голгофу непокори хрест.

Та не погасне біль голодомору,

І наша віща слава оживе.

 

Додаткові матеріали


Теги: Бурега О.С., Самчук
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1415/183


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar