Головна » Українська література

Тіні забутих предків

МЕТА: Виробляти в учнів навики писемноі мови. Вчити правильно і обдумано висловлювати свої думки, судження, робити висновки, відстоювати їх. Ви - ховувати почуття добропорядності, чемності, вірності, чесності.

 

ХІД УРОКУ

 

Сьогодні ми повернемось до повісті М. Коцюбинського „Тіні забутих предків". Я хочу, щоб ви пригадали що з самого початку своєї творчості М. Коцюбинський зумів відтворити своєрідность народного світогляду". Повість „Тіні за бутих предків". Що головне в сюжеті ?

 

Короткочасне щастя і трагедія Івана і Марічки ( Ромео і Джулльєти ).

Іван і Марічка - героі твору - це справжні діти природи, яку вони сприймають, як живу істоту, чарівну і загадкову. Що їм властиве?

 

їм властиве:

-  тонке відчуття стобарвної і стоголосної природи,

-  щирість сердець і доброта,

-  любов до пісні і музики Звернемося до тексту.

Знайдіть місця, що говорять про тонке почуття

природи Іваном і Марічкою.

ст. 414 -... Коли Іванові минуло сім літ ...

ст. 415 -... Ніжно дзвеніла над ним фоя смерек ...

ст. 425 - „ Полонина ! Він вже стояв на ній ..."

А тепер ті місця , де ми бачимо любов до пісні і музики.

ст. 415 -... Іось раптом в сій дзвінкий тиші вочув він

тиху музику...

ст. 416 -... Пісня , здавалось , бриніла вже в ньому. Він

вийняв денцівку, зразу йому не йшло ...

ст. 421 - Марічка озивалась на гру флояри ...

УЧИТЕЛЬ

... Марічка і сама вміла складати пісні

 

УЧИТЕЛЬ

3 дитячої дружби маленьких пастушків у пару юності Івана й Марічки розквітлоїх ніжне й глибщке кохання, яке спалахнуло, як блискавка, і трагічно обірвалось. Головну увагу в повісті приділено Іванову. Уся природа здається йому наче давньому язичникові, сповненою таємничої сили.

Єдине, що живило душу і серце, - це кохання до Марічки. І хоча сім'ї з прадавних часів ворогували , але Іванко і Марічка полюбили одне одного за доброту, щирість, потяг до прекрасного й розуміння його, справжню душевну красу Та не судилося юнакові бути щасливим. Трохи відійдемо від повісті і звернемось до етнопедагогіки, поміркуємо, поміркуємо про ті життєві проблеми, що виникли в Івановому житті.

УЧИТЕЛЬ

 Добрий дух рідного дому, тепло домашньої атмосфери, одруженняз милою людиною - джерело щасливої долі. Дом Івка - це не тільки місце притулку, дах над головою, ай сімейне вогнище, місце захисту від життєвих неудач.

 Красивий той дім, де живе дружина й міцна сім' я,

 де панують любов, злагода.

„ Наш клад, коли в сім'ї лад ", - кажуть в народі. Чи так було в Івановому домі, в його сім'ї ?

УЧИТЕЛЬ

 Народна педагогіка надає першорядного значення клімату сім і

Пошанне ставлення до рідні проповідують украінські Народні прислів'яі приказки.

-           Хоч і по коліна в воду, аби до свого роду.

-           З родини йде життя людини.

-           Сім'я ключ до щастя.

Сім'я робить життя повнокровним. Сім'я дає щастя Ой горе тому нежонатому, Як тому горщику щербатому, Що не кипить, та вже ізбігає. Куди не повернеться - щастя немає. Недаремно вважають, що прожив на світі тільки тойХто побудував хату.,

1.   Викопав криницу.

2.   Посадив дерево.

3.   Створив сім'ю.

4.   І добре виховав дітей.

- Чи не цим саме керувався Іван, женившись на Полагні ? на нелюбимій жінці ?

 

УЧИТЕЛЬ

Шлюб - відповідальний і надзвичайно вирішальний крок в житті кожної лидини.

-  „ Оженитись - не дощ переждати "

-  „ Заміж вийти - не дощову годину пересидіти "/

-  В народній пісні звучить :

... на рушник стати, Тоді не розлучить ні батько, ні мати, Ні чужая чужина ... Шлюб береться на все життя

-  Се не на рік, а на цілий вік.

-  З ким вінчатись, з тим і кінчатись.

Народна педагогіка (етнопедагогіка) застерігоє від лег - коважності, негативно ставиться до поспішних шлюбів.

-  Поспішив - оженився і в біду зразу ввалився.

-  Оженитись - не напасть, та щоб, женившись не пропасть.

-   Як ви розцінюєте одруження Івана ?

-   Обдуманим чи поспіш­ним ?

-  Легковажним чи свідомим ?

 

УЧИТЕЛЬ

 Етнопедагогіка одруження розглядає як цілком природний, потрібний і неминучий етап в житті кожної нормальної лю­дини.

-  В тата - мати не до віку.

А одруження має бути не насильним. Шлюб примусу чи розрахунку вважається аморальним. Основою для шлюбу і створення сім'ї є не якось майнова вигода, а щире взаємне кохання між подружжям.

-  „ Хоч в одній я волі, аби до любові"

-  „ Давньої любові й Іржа не з'їсть"

-  „ Хто милий, той красен" І т.д. Одруження Івана на по любові? А Палагни?

 

УЧИТЕЛЬ

 Звернемось до тексту.

-  ст. 441 - Чи він кохав Палагну? Така думка ....

УЧИТЕЛЬ

 Одне з найвищих мірил людської гідності і порядності в

Народній педагогіці - честь людини. І нема виправдання легковажній дівчині, як і парубку. Народна педагогіка засуджує юнаків, які загдядаються на чужих жінок, і дівчат, які йдуть назустріч залицяннях чужих чоловіків.

-  Як ви споглядаєте, оцінюєте поведінку Палагни і Юри?

 

Як про це говорить в повісті М. Коцюбинський?

-  ст. 450 - „Притиснувши серце рукою, Іван приклав вухо до брами.... Не помилився. Там була Палагна.

...І він побачив Палатну і мольфора.

-  ст. 448 - всі говорили про Палагну та Юру, чув і Іван, але прийшов усе байдуже. Палагна цвіла і веселилась, а Іван нидів і сох.

Істини, проголошені народною педагогікою, вічні. Вони ніколи не старіють. Інша річ, що у втіленні цих істин кожна історична доба може вносити певні корективи. І останнє

Коли поберуться вдвоє, відразу ж постає проблема між ними. Розраховувати, що все буде добре, особливо в перші роки, не доводиться.

Народна педагогіка висунула той ідеал чоловіка й жінки, який заслуговує найвищоі оцінки. Причому ідеал чоловіка найчастіше підноситься крізь призму мрій жінки, а ідеал жінки - з погляду чоловіка. Жінка мріє, щоб чоловік і шанував, захищав, поважав, був сильний, гарний, розумний, добрий, щирий, працьовитий, добрий господар, дбав про сім'ю, любив дітей, не бив, не курив.

 

-  За ледачим чоловіком - жінка марніє, за хорошим - молодіє.

-  Я за мужа тулюся та нікого не боюся.

-  Хто п'яницу полюбить, той вік собі загубить. Чоловік хоче, щоб дружина булла гарною, вірною, ніжною, чепурною господинею, ласкавою матір'ю.

-  Жона ладна всюди заладна.

-  Краще чорта тримати, ніж ледачу жінку мати.

-  Краще жінка сварлива, ніж дурна. Ваш ідеал жінки? Чоловіка?

 

Але про це кожен, пишучи свій твір - роздум. А зараз невелика Групова робота, як підсумок ношої розмови.

 

І группа

 

1 Що таке шлюб?

2Що таке ідеальна сім'я?

ЗЯк ти відносишся до шлюбу?

4Хто головний в сім'ї?

5Чи є щасливі сім'ї?

 6 Які якості дружини,чоловіка важаєш позитивним?

 

II група

 

 1  Що таке кохання?

 2 Чи справжнє коханнч?

 З Твій ідеал дружини, чоловіка?

 4 Як ти відносишся до шлюбу?

 5 Чи можна кохати

 

УЧИТЕЛЬ

А тепер - написання твору - роздуму „ Чи є на світі справжнє кохання?"


Теги: Івасенко Н.Г., Коцюбинський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 236/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar