Головна » Українська література

Тема геройства в повісті І. Микитенка „Дитинство Гавриїла Кириченка”: з життя одинадцятирічної дитини. Світ дорослих і світ дитини у повісті

Мета: ознайомити учнів з короткими відомостями про письменника-земляка Івана Микитенка; на прикладі розділів його повісті «Дитинство Гавриїла Кириченка» розкрити бачення теми геройства у творі очима дитини-підлітка; розвивати вміння аналізувати вчинки, поведінку головного героя у різних життєвих ситуаціях; допомогти шестикласникам дослідити психологічний аспект стосунків головного героя зі світом дорослих у творі; формувати в учнів позитивні риси характеру; розвивати звʼязне мовлення школярів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І.Микитенка, карта «Літературна Кіровоградщина», виставка творів І.Микитенка, презентація «Музей І.Микитенка у с. Рівному», учнівські ілюстрації до розділів повісті «Дитинство Гавриїла Кириченка» («Пісталєт», «Шинка»), робоча сторінка учня.

Форми роботи: «Асоціативний кущ», бесіда, робота в групах, «Незакінчене речення», вибіркове читання, творче переказування, інтерактивна вправа «Мікрофон».

Імʼя уроку: «…, і тоді вже ти герой.»

Хід уроку

І Мотиваційний етап.

Зʼясування емоційної готовності до уроку.

Слово вчителя.

Кожен урок літератури – це зустріч із мистецтвом слова, зустріч із прекрасним. З яким настроєм ви прийшли на цю зустріч, чого очікуєте від неї? Опишіть це за допомогою словосполучення. (Відповіді учнів)

Актуалізація субʼєктного досвіду та опорних знань учнів.

Слово вчителя.

Прочитайте імʼя нашого уроку. Чи зрозуміле воно вам? (Міркування учнів). В імені нашого уроку є слово, яке кожен із вас, звичайно, чув багато разів. Це слово «герой». Як ви розумієте, хто такий герой, що потрібно зробити, щоб називатися цим словом? Свої міркування зазначте у наступному завданні.

 

Створення «Асоціативного куща» до слова герой.

ГЕРОЙ

 

Бесіда.

Хто з літературних персонажів вивчених нами творів вважали себе героями? (Ява і Павлуша «Тореадори з Васюківки» В.Нестайка, Митько та Сергій «Митькозавр з Юрківки або Химера лісового озера» Я.Стельмаха).
А ви вважаєте їх героями? Чому?
Чи доводилось вам самим робити геройські вчинки? Які?

ІІ Цілевизначення та планування.

Оголошення концепту теми.

Сьогодні на уроці ми познайомимось із твором українського письменника, нашого земляка, Івана Кіндратовича Микитенка «Дитинство Гавриїла Кириченка». Його головний герой – ваш одноліток, і він також вважає себе героєм. Проаналізувавши вчинки, міркування Гавриїла, ми наприкінці уроку спробуємо сформулювати початок речення, яке є іменем нашого уроку.

Визначення цілей уроку.

У ваших робочих сторінках зазначено, що ви будете знати і вміти по закінченні цього уроку. Самостійно прочитайте ці записи і, якщо виникла потреба, додайте до цього переліку свої особисті цілі щодо вказаної теми. (Самостійна робота учнів).

ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.

Ознайомлення з відомостями про І.Микитенка.

Розповідь учителя.

Народився Іван Кіндратович Микитенко 6 вересня 1897 р. в родині селянина-середняка, що проживала у містечку Рівному Херсонської губернії (нині Кіровоградська область). Тут учився в двокласній міністерській школі, по закінченні якої в 1911p. вступив до Херсонського військово-фельдшерського училища.

У грудні 1914p. сімнадцятилітнього «лікарського помічника» Микитенка відправляють на фронт. Він брав участь у діяльності революційного полкового комітету, обраний його членом в дні Лютневої революції, — це згодом знайшло художнє відображення в його останній п'єсі «Як сходило сонце».

Через три роки тяжко хворий, з обмороженими ногами, повернувся з фронту. Одужавши, бере активну участь у боротьбі з тифом в селах Єлисаветградщини, завідує лікпунктом у с. Нечаївці. У цей час зявляються його перші літературні твори.

1922 p. Нечаївський комітет незаможників направляє І. Микитенка на навчання до Одеського медичного інституту. Одночасно із навчанням він розпочинає активну письменницьку діяльність. Незабаром у місцевих газетах з'являються перші його публікації (вірші, фейлетони, нариси, оповідання і статті), випробовує себе і в прозі, пише новели, оповідання. Не залишаючи навчання, І.Микитенко працює в Одеському театрі, різних письменницьких організаціях. Через кілька років закінчує Харківський медінститут і бере активну участь у підготовці Всеукраїнського з'їзду пролетарських письменників. Згодом стає одним з керівників ВУСППу.

У 1926 — 1928 pp. з'являються п'єса «Іду», поема «Вогні», повісті «Антонів огонь», «Брати», «Гавриїл Кириченко — школяр» (пізніша назва — «Дитинство Гавриїла Кириченка»), «Вуркагани».

Невелика повість «Брати» (1927) була помітним явищем у прозі 20-х років, неодноразово перевидавалася й перекладалася.

«Гавриїл Кириченко — школяр» — перший значний автобіографічний твір І. Микитенка.

Прозова збірка «Вуркагани» (1928) містила ряд творів, — «Антонів огонь», «Над морем», «Homo sum» («Людина») та ін., — а також повісті про дітей.

Під враженням поїздок до Німеччини, Польщі, Чехословаччини Микитенко пише книжку дорожніх нарисів і нотаток «Голуби миру» (1929р., в російському перекладі — 1930р.).

1933р. з’являється перша книга роману «Ранок», присвячена темі перевиховання «важких» підлітків, недавніх безпритульних. «Ранок» — найбільший прозовий твір, роман, задуманий як значне епічне полотно, не був завершений письменником (написана тільки перша книга).

Одночасно з прозовими творами з'являються п'єси: «Диктатура» (1929), «Світіть нам, зорі» (1930; друга назва «Кадри»), «Справа честі» (1931), «Дівчата нашої країни» (1933), соціальна драма «Бастілія божої матері» (1933), побудована на матеріалі першого розділу роману «Ранок». З появою п'єси «Диктатура» прийшов перший серйозний успіх. Популярністю користувались і більшість наступних п'єс, поставлених не тільки на Україні, а й у багатьох містах: Москві, Ленінграді, Воронежі, Новосибірську, Мінську, Баку, Казані, Ташкенті та ін.

Загинув І. К. Микитенко 1937р., ставши жертвою сталінського беззаконня.

В історію української літератури І. Микитенко входить передусім своїми кращими п'єсами — драмами й комедіями. (Під час розповіді вчитель демонструє книги з виставки творів І.Микитенка, знайомить учнів з матеріалами презентації «Музей І.Микитенка в с. Рівному», позначає на карті «Літературна Кіровоградщина» с. Рівне Новоукраїнського району).

Обмін враженнями після прочитання твору.

Бесіда.

Чи сподобались вам прочитані розділи? Чим саме?
Про що ви думали, коли читали твір?
Які почуття ви переживали?
Чи всі слова у прочитаних розділах були зрозумілі вам? (Якщо є потреба,  вчитель проводить словникову роботу).

Перегляд виконаних вдома ілюстрацій. Робота в групах.

(Учні отримали випереджувальне завдання: зробити ілюстрації до прочитаних розділів «Пісталєт» і «Шинка». Представники від кожної групи по черзі демонструють один одному малюнки. Завдання для груп: впізнати епізод і переказати його. Наприкінці команди спільно створюють діафільм з ілюстрацій, розташувавши їх у правильній послідовності)

Зʼясування мотивів поведінки головного героя.

Бесіда.

Чому Гавриїл здійснює такі вчинки?
Чи зрозуміле вам його бажання?
Чи легко хлопчик зважується на ці витівки?
Чи завжди однакові мотиви поведінки головного героя?
Чим найчастіше закінчується намагання Гавриїла проявити геройство?

Вибіркове читання. Робота в групах.

(Перша група добирає цитати, що ілюструють дії та міркування хлопчика з приводу причин пригоди з пістолетом та його внутрішній стан після цього. Друга група – те ж завдання на основі розділу «Шинка»).

Зробіть висновок про те, чому хлопець потрапляє у такі халепи. Запишіть свої міркування. (Учні самостійно роблять записи. Кілька учнів за бажанням озвучують свої висновки)

Дослідження стосунків світу дитини і світу дорослих у творі.

Заповнення таблиці. Робота в парах.

Геройські вчинки Гавриїла оцінюють не лише його однолітки, а й дорослі: вчителька Глафіра Іванівна, батьки хлопчика. Чи однаково вони ставляться до його поведінки? Відповідь на це запитання оформіть у вигляді таблиці.

Творче переказування. «Хвилинка перевтілення».

Ви – такі ж школярі, як і Гавриїл. Тому ви, мабуть, розумієте, інколи навіть співчуваєте йому. Але зараз вам доведеться перевтілитись, уявити себе дорослою людиною, наприклад, вчителькою Глафірою Іванівною, і розповісти від її імені про постріл у класі, при цьому доповнити текст описом почуттів вчительки. Другий учень перекаже цей епізод від імені Ладьки або Хоми, додавши розповідь про внутрішній стан хлопців під час цієї пригоди. (Учні переказують уривок розділу «Пісталєт» від слів «Вона хотіла поставити на столика склянку …» до слів «… Вон! Ти…» відповідно до завдання).

Бесіда.

Чи легко вам було перевтілитись?
Чому вчителька і хлопці по-різному оцінили цю пригоду?
Чи завжди дорослі розуміють дітей? Чому?
А що ви думаєте про Гавриїла?
Чиє серед вас такий учень?
Чи хотіли б, щоб він навчався у вашому класі? Чому?

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

То герой Гавриїл чи ні? Як би ви розпочали речення, яке є іменем нашого уроку, «… і тоді вже ти герой.»?

Само- та взаємооцінювання

(Самостійне заповнення таблиці на робочій сторінці).

Домашнє завдання.

На вибір: скласти кросворд за змістом одного з прочитаних розділів повісті І.Микитенка «Дитинство Гавриїла Кириченка» або створити сенкан «Герой», Гавриїл Кириченко».

 

Робоча сторінка

Учня (учениці) 6 класу _______________________________________________

Дата _______________________________________________________________

Тема. Повість І.Микитенка «Дитинство Гавриїла Кириченка»

 

Мій настрій _________________________________________________________

                                                         

«Асоціативний кущ»

ГЕРОЙ

 

ЦІЛІ УРОКУ.

Ти знатимеш: відомості про письменника-земляка Івана Микитенка; зміст розділів його повісті «Дитинство Гавриїла Кириченка» «Пісталєт» та «Шинка».

Ти вмітимеш: розповідати про вчинки головного героя повісті та аналізувати їх з різних життєвих позицій; пояснювати причини поведінки Гавриїла Кириченка; висловлювати власне ставлення до цього персонажа.

Хочу дізнатись ______________________________________________________________

Хочу навчитись ______________________________________________________________

 

Висновок: Гавриїл потрапляє у такі ситуації, тому що ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 


Теги: Микитенко, Поліщук О.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 139/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar