Головна » Українська література

Тарас Шевченко. Життя та творчість. Поезія «Думи мої, думи мої…»

Мета:

Навчальна: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Шевченка, зокрема про його покарання царем, арешт, перебування в казематі; заслання; проаналізувати  програмову поезію письменника «Думи мої, думи мої…», коментувати основні мотиви, ідеї його поезії;

Розвиваюча: формувати кругозір, світогляд школярів;

Виховна: виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Т.Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т.Шевченка, ілюстрації до життя та творчості поета, репродукції картин Т.Шевченка, презентація « Шевченко - видатний український художник »

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення епіграфу уроку.

 

                                                                                         Він був сином мужика- і став

                                                                                         володарем в царстві духа.

                                                                                         Він був кріпаком- і став

                                                                                         велетнем в царстві людської культури.

                                                                                          І.Франко

 

 

Вступне слово вчителя.

 

У якій би країні ми не були, то в багатьох різних містах – чи то Нью-Йорк, Москва, Бухарест, Торонто, не кажучи вже про Київ, ми побачили б скрізь пам’ятник одній людині. І це людина, як ви вже здогадались, великий українець, духовний батько нашої нації – Тарас Григорович Шевченко. (звернення до портрету)

 

  Ви вже чимало знаєте про нього. Та у 8 класі пізнаєте його ще, як філософа, художника, громадського та культурного діяча.

 

   І.Франко про Тараса Шевченка писав: «Він був сином мужика- і став володарем в царстві духа.Він був кріпаком- і став велетнем в царстві людської культури».

 

  Тому, щоб глибше усвідомити ту велетенську роль, про яку писав І.Франко, ми іще раз перегорнемо сторінку життя і творчості Великого Кобзаря та переконаємося у тому. Що Шевченко дійсно- велетень, філософ, сіяч доброго і вічного.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 

1.Слово вчителя.

Прошу розпочати наше знайомство з Т.Шевченком. На минулому уроці ви були поділені на творчі групи: «Бібліографи», «Художники» та «Літературознавці». Нагадаємо, що представникам цих груп було отримано завдання – підготувати повідомлення на задані теми.

 

Першими хочу послухати «Бібліографи» з повідомленнями:

Дитинство Т.Шевченка (фото садиби Шевченка, граф Енгельгард)
Шевченко – видатний український художник (учнівське  повідомлення)
« Караюсь, мучусь, але не каюсь…» ( фото пам’ятника у м.Києві на честь Т.Шевченка)

(виступи учнів)

Наступна група доповідатиме – «Художники» з виступом:

Шевченко- видатний український художник ( роздрукована учнівська презентація, показ слайдів)

Далі продовжить група «Літературознавців» з повідомленнями:

«Літературна спадщина Т.Шевченка»

(виступи учнів)

 

2.Сенкан

1) Шевченко

2) Великий, геніальний

3) Учить, пророкує, закликає

4) « Караюсь, мучусь, але не каюсь…»( «Став володарем у царстві духа»)

5) Кобзар

 

3. Словникова робота

 

Лірика – один із родів літератури (поряд із епосом і драмою). Предметом зображення у ліричному творі є внутрішній світ людини, її почуття, настрої, переживання і думки, викликані різними життєвими обставинами. Саме тому ліричні твори відзначаються великою емоційністю, торкаються найпотаємніших сторін людської душі.

Види лірики: громадянська, пейзажна, інтимна, філософська, релігійна.

 

IV.Ідейно-художній аналіз поезії «Думи мої, думи мої…»

 

А) Слово вчителя

 

                                                  Історія написання твору

 

Після арешту Т.Шевченка за участь в Кирило-Мефодіївському товаристві, його ув’язнено в казематах Третього відділу. Незабаром було виголошено вирок – призначити солдатом в Оренбурзький  окремий корпус.

 

 З 1849 року Шевченко стає рядовим в Орській фортеці та продовжує писати у «захалявні книжечки» (1847-1850). Солдатчина для поета була гірше від тюрми, бо ненависним був сам дух солдацтва. Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ, за вали, на берег моря.

 

 Поезія «Думи мої, думи мої…» і була написана у 1847 році під час його перебування в Орській фортеці. У цій  поезії автор вболіває за важку долю, злиденне життя  кріпаків, їхнє безправне  становище, пригніченість України.

 

 

Сама назва поезії «Думи мої, думи мої..» побудована у формі звертання. «Думками» і «думами» Т.Шевченко називає свої вірші.

 

Будучи далеко від України, в холодному, похмурому Петербурзі, поет сумував за рідним краєм, вболівав за його долю, страждав від того, що українці, а серед них і його рідні, знаходяться в панській неволі, терплять приниження та знущання. Шевченко хоч словом підтримати і своїх земляків. Він став на захист жебраків, покриток, усіх тих, кого доля не милувала, і сподівався, що «найдеться дівоче серце, карі очі. Що заплачуть на сі думи», тоді він буде щасливий. Своє палке слово, «квіти», «діти» поет посилає на захист скривджених, на славу своєї неньки України: «В Україну ідіть, діти, в нашу Україну».

 

Б) Виразне  читання поезії «Думи мої, думи мої…»

 

В) Словникова робота (пояснення незрозумілих слів)

* попідтинню сиротами – жебракувати

 

Г) Бесіда

Через що поет звертається до своїх думок? Що хвилює Т.Шевченка?
Про яку «лиху годину» згадує автор твору?
Чому Тарас Григорович  свої думки називає квітами, дітьми?
Як ви розумієте вираз «бути вільним»?
Який настрій у поета можна дослідити  впродовж цієї поезії? Про що це свідчить?

 

Д) творче завдання (запис до зошитів)

 

    Сформувати та записати тему, ідею поезії.

 

Тема: звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників.

 

Ідея: уславлення стійкості, наполегливості, впевненості у щасливе життя; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.

 

Жанр: громадянська лірика.

 

Е) Творчо-пошукова  робота

 

   Знайти і зачитати художні особливості (засоби) твору.

 

Епітети: «сумними рядами», «щире серце», «слово ласкаве», « щира правда», «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами».
Звертання: «думи мої», «квіти мої, діти», «моя ненько», «моя Україно».
Порівняння: «не розвіяв, як пилину», «не приспало, як дитину», «привітай, як свою дитину».
Риторичні запитання: «Нащо стали на папері сумними рядами?», «Чом вас вітер не розвіяв в степу, як пилину?», «Чом вас лихо не пристало, як свою дитину?».
Метафора: «думи стали на папері сумними рядами», «найдете щире серце», «найдете щиру правду».

 

Анафора: «думи мої, думи мої…» (єдинопочаток у  віршованих рядках і строфах)
Епіфора: «як свою дитину.» ( повторення однакових слів, словосполучень, речень наприкінці віршованих рядків чи строф)

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

 

1. «Сенкан»

1) Думи

2) Мої, ласкаві

3) виростав, доглядав, захищав

4) «Привітай, Україно, моїх (нерозумних) діток…»

5) Вірші

 

«Мікрофон»

 

«на уроці я дізнався про…» («На уроці говорили про…»)

 

VI. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Прочитати с.70-74
Вивчити «Думи мої, думи мої…»
Скласти сенкан до поезії «Думи мої…»

 

Література для учнів.

1. Підручник Дудіна Т. К., Панченко А. О., Українська література: 6 кл. - К.:А. С. К., 2006.- 288 с., іл.

2. Шевченко Т. Г. Усі твори в одному томі.- К.:Перун, 2008.

 

 

Література для вчителя.

1. Куцінко О. Г. Професійний довідник учителя літератури. - Х.: Вид. Група “Основа”,  2012.- 381 с.

2. Тарас Шевченко. Документи та матеріали до біографії (за редакцією Є. Кирилюка.- К., 1982.- 649 с.

3. Творчість Тараса Шевченка у школі.- Черкаси 2005.- с. 26-32

4. Залімська Н. Д. Українська література. 6 кл: Плани-конспекти.- Х.: Торсінг, 2003,- 288с.  


Теги: Кузнецова Н.П., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1947/223


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar