Головна » Українська література |
Мета: Навчальна: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Шевченка, зокрема про його покарання царем, арешт, перебування в казематі; заслання; проаналізувати програмову поезію письменника «Думи мої, думи мої…», коментувати основні мотиви, ідеї його поезії; Розвиваюча: формувати кругозір, світогляд школярів; Виховна: виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Т.Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: портрет Т.Шевченка, ілюстрації до життя та творчості поета, репродукції картин Т.Шевченка, презентація « Шевченко - видатний український художник »
Хід уроку
І. Організаційний момент. ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення епіграфу уроку.
Він був сином мужика- і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком- і став велетнем в царстві людської культури. І.Франко
Вступне слово вчителя.
У якій би країні ми не були, то в багатьох різних містах – чи то Нью-Йорк, Москва, Бухарест, Торонто, не кажучи вже про Київ, ми побачили б скрізь пам’ятник одній людині. І це людина, як ви вже здогадались, великий українець, духовний батько нашої нації – Тарас Григорович Шевченко. (звернення до портрету)
Ви вже чимало знаєте про нього. Та у 8 класі пізнаєте його ще, як філософа, художника, громадського та культурного діяча.
І.Франко про Тараса Шевченка писав: «Він був сином мужика- і став володарем в царстві духа.Він був кріпаком- і став велетнем в царстві людської культури».
Тому, щоб глибше усвідомити ту велетенську роль, про яку писав І.Франко, ми іще раз перегорнемо сторінку життя і творчості Великого Кобзаря та переконаємося у тому. Що Шевченко дійсно- велетень, філософ, сіяч доброго і вічного.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Слово вчителя. Прошу розпочати наше знайомство з Т.Шевченком. На минулому уроці ви були поділені на творчі групи: «Бібліографи», «Художники» та «Літературознавці». Нагадаємо, що представникам цих груп було отримано завдання – підготувати повідомлення на задані теми.
Першими хочу послухати «Бібліографи» з повідомленнями: Дитинство Т.Шевченка (фото садиби Шевченка, граф Енгельгард) (виступи учнів) Наступна група доповідатиме – «Художники» з виступом: Шевченко- видатний український художник ( роздрукована учнівська презентація, показ слайдів) Далі продовжить група «Літературознавців» з повідомленнями: «Літературна спадщина Т.Шевченка» (виступи учнів)
2.Сенкан 1) Шевченко 2) Великий, геніальний 3) Учить, пророкує, закликає 4) « Караюсь, мучусь, але не каюсь…»( «Став володарем у царстві духа») 5) Кобзар
3. Словникова робота
Лірика – один із родів літератури (поряд із епосом і драмою). Предметом зображення у ліричному творі є внутрішній світ людини, її почуття, настрої, переживання і думки, викликані різними життєвими обставинами. Саме тому ліричні твори відзначаються великою емоційністю, торкаються найпотаємніших сторін людської душі. Види лірики: громадянська, пейзажна, інтимна, філософська, релігійна.
IV.Ідейно-художній аналіз поезії «Думи мої, думи мої…»
А) Слово вчителя
Історія написання твору
Після арешту Т.Шевченка за участь в Кирило-Мефодіївському товаристві, його ув’язнено в казематах Третього відділу. Незабаром було виголошено вирок – призначити солдатом в Оренбурзький окремий корпус.
З 1849 року Шевченко стає рядовим в Орській фортеці та продовжує писати у «захалявні книжечки» (1847-1850). Солдатчина для поета була гірше від тюрми, бо ненависним був сам дух солдацтва. Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ, за вали, на берег моря.
Поезія «Думи мої, думи мої…» і була написана у 1847 році під час його перебування в Орській фортеці. У цій поезії автор вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.
Сама назва поезії «Думи мої, думи мої..» побудована у формі звертання. «Думками» і «думами» Т.Шевченко називає свої вірші.
Будучи далеко від України, в холодному, похмурому Петербурзі, поет сумував за рідним краєм, вболівав за його долю, страждав від того, що українці, а серед них і його рідні, знаходяться в панській неволі, терплять приниження та знущання. Шевченко хоч словом підтримати і своїх земляків. Він став на захист жебраків, покриток, усіх тих, кого доля не милувала, і сподівався, що «найдеться дівоче серце, карі очі. Що заплачуть на сі думи», тоді він буде щасливий. Своє палке слово, «квіти», «діти» поет посилає на захист скривджених, на славу своєї неньки України: «В Україну ідіть, діти, в нашу Україну».
Б) Виразне читання поезії «Думи мої, думи мої…»
В) Словникова робота (пояснення незрозумілих слів) * попідтинню сиротами – жебракувати
Г) Бесіда Через що поет звертається до своїх думок? Що хвилює Т.Шевченка?
Д) творче завдання (запис до зошитів)
Сформувати та записати тему, ідею поезії.
Тема: звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників.
Ідея: уславлення стійкості, наполегливості, впевненості у щасливе життя; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.
Жанр: громадянська лірика.
Е) Творчо-пошукова робота
Знайти і зачитати художні особливості (засоби) твору.
Епітети: «сумними рядами», «щире серце», «слово ласкаве», « щира правда», «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами».
Анафора: «думи мої, думи мої…» (єдинопочаток у віршованих рядках і строфах)
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
1. «Сенкан» 1) Думи 2) Мої, ласкаві 3) виростав, доглядав, захищав 4) «Привітай, Україно, моїх (нерозумних) діток…» 5) Вірші
«Мікрофон»
«на уроці я дізнався про…» («На уроці говорили про…»)
VI. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. Прочитати с.70-74
Література для учнів. 1. Підручник Дудіна Т. К., Панченко А. О., Українська література: 6 кл. - К.:А. С. К., 2006.- 288 с., іл. 2. Шевченко Т. Г. Усі твори в одному томі.- К.:Перун, 2008.
Література для вчителя. 1. Куцінко О. Г. Професійний довідник учителя літератури. - Х.: Вид. Група “Основа”, 2012.- 381 с. 2. Тарас Шевченко. Документи та матеріали до біографії (за редакцією Є. Кирилюка.- К., 1982.- 649 с. 3. Творчість Тараса Шевченка у школі.- Черкаси 2005.- с. 26-32 4. Залімська Н. Д. Українська література. 6 кл: Плани-конспекти.- Х.: Торсінг, 2003,- 288с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |