Головна » Українська література

Тарас Шевченко «Минають дні, минають ночі». Роздуми поета про плинність життя людини на землі, осмислення власної долі

Мета: допомогти учням поглибити знання про творчу діяльність великого митця, зосередити увагу на ідейно-художньому аналізі поезії «Минають дні, минають ночі», засвоїти поняття «філософська лірика»;  розвивати уміння порівнювати, висловлювати власні думки з приводу порушених проблем; сприяти вихованню активного ставлення до життя, визначати особистісну значущість вивченого.

Учні знатимуть:  обставини, під впливом яких була створена поезія «Минають дні…», поняття «філософська лірика»

Учні вмітимуть: вдумливо читати поезію, коментувати основні мотиви, ідеї, художні засоби твору, влучно висловлювати власні міркування

Тип уроку:  засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрети Шевченка різних періодів життя, збірки творів, „Доля” (книга про Тараса Шевченка в образах та фактах),  учнівські ілюстрації,  аудіозапис поезії «Минають дні, минають ночі», відео про осінь.

Методи, прийоми, форми роботи:  гра « Літературний двобій», прийом «Доміно», робота в парах, бесіда, прослуховування запису пісень на слова Т.Шевченка, метод «Незакінчене речення», «Реклама», гра «АДВОКАТИ», слово вчителя, метод «Прес»,  робота з підручником,

У всякого своя доля

І свій шлях широкий

                                          Т. Шевченко

Перебіг  уроку

І.   Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Доброго дня всім! Я рада вас бачити сьогодні такими зосередженими, радісними, трошки схвильованими, але усміхненими. Ваші милі веселі обличчя покращили мені настрій.

А зараз уявімо на мить, що в нашому місті має відбутися  зйомка кінофільму, а наші гості - це режисери, які шукають героїв для фільму. Тож  вам потрібно:

(результати занотовувати до картки само оцінювання)

2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.

[*]               А проявити себе ви можете в грі « Літературний двобій»

(Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і

   ставить запитання).

[*]                 Хто такий Т. Шевченко?

Відповідь оформіть за допомогою прийому «Доміно»

(Т. Шевченко – поет, прозаїк, драматург, художник, перекладач...) 

ІІ. Цілевизначення та планування.

Повідомлення теми уроку.

Перегляд відео про осінь

[*]            Які думки виникли у вас під час перегляду відеоролика?

 

[*]            А цікаво вам, що непокоїло Т. Шевченка?

Саме про це я хотіла б з вами сьогодні поговорити. Я думаю, що ми знайдемо відповідь на це питання.

Запишемо в зошиті дату, тему сьогоднішнього уроку.

На уроці ми поглибимо знання про творчу діяльність великого митця, зробимо ідейно-художній аналізі поезії «Минають дні, минають ночі», засвоїмо поняття «філософська лірика»;  навчимося висловлювати власні думки з приводу порушених проблем

А що ви очікуєте від уроку?

Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

[*]            Метод «Незакінчене речення»

Від сьогоднішнього уроку я очікую...

 ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Сьогодення неможливе без реклами, то ж до вашої уваги                

[*]              «Реклама» Учні рекламують вірш «Минають дні, минають ночі»

Звучить поезія Т.Шевченка “Минають дні, минають ночі…”

[*]             Обмін враженнями від прочитанного

Чи сподобався вам вірш?
Спробуйте  уявити зображену автором картину і розказати, що ви «бачили», «чули», «відчували».

Що думав і відчував поет, які думки й почуття змусили  написати  ці рядки ви дізнаєтесь, коли познайомитесь із  історією написання вірша.

[*]          Повідомлення  учня

ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ ПОЕЗІЇ

 Навесні 1845року Тарас Шевченко закінчив Академію мистецтв і поїхав на Україну, за якою так затужив. Але побачені в рідному краї жахливі картини соціальної несправедливості, розгнузданої панської сваволі глибоко вразили серце поета. Як жити, щоб якнайбільше принести користі своєму народові, щоб допомогти йому вирватися на волю? Свої роздуми над смислом людського життя поет вилив у вірші «Минають дні, минають ночі… » Твір уміщений у збірку «Три літа». Цей вірш поет написав у В’юниці 21 грудня 1845 р. за чотири дні до створення «Заповіту».

Поезія привабила багатьох композиторів. Музику до неї написали М. Лисенко, С. Воробкевич, В. Заремба. 

[*]     Евристична бесіда

Які  ж думки й почуття змусили написати ці рядки? 
Жахливі картини несправедливості, які він побачив на Україні. Його хвилювало, що народ мовчить і не підіймається на боротьбу)

Працюємо з текстом

[*]      Інтелектуальна кулька з елементами вибіркового  читання

 Яким настроєм  наповнена поезія? (мінорний настрій: так і відчуваєш ту нудьгу і відчай, уповільнений плин часу, який підштовхує до роздумів, сумний)
 Якими рядками передано стан ліричного героя? (Гаснуть очі, заснули думи, серце спить. І все поснуло, і не знаю, чи я живу, чи доживаю, чи так по світу волочусь…)
Поезію “Минають дні, минають ночі…” побудовано на антитезі. Що з чим зіставляється і протиставляється?

Чого прагне поет? (“серцем жити // І людей любити”, // А коли ні… то проклинать…”) Кого й за що готовий проклинати Т.Шевченко?
 Що найстрашніше для поета? (“спати на волі”)
Які  дві життєві позиції  показано в поезії? ( два способи життя — активний і пасивний.  (“спати на волі” або“впасти у кайдани, // умирать в неволі )
Яку з них обирає ліричний герой? (А дай жити, серцем жити// І людей любити)
Яка ціль життя ліричного героя?  ( “світ запалити”)
“Світ запалити”  як ви розумієте ці слова? ( Автор закликає до активних дій, боротися за своє майбутнє, робити народові добро, життя має бути  гідним людського звання)

[*]     Інформаційне гроно

А яка ціль вашого життя.  
Відповідь оформіть за допомогою інформаційного гроно

У своїй творчості Шевченко часто вживає слово ДОЛЯ.

 Яке лексичне значення слова (робота зі словником)

[*]     Евристична бесіда

Поет чітко розрізняє долю добру і долю злу. Розкрийте зміст понять  «добра доля», «зла доля». (сприяння,   неспокій)
Яку долю готовий обрати ліричний герой і чому? (хоч злу, але власну долю. Тоді він зможе боротися, любити і ненавидіти, адже байдужість, на думку поета, — найстрашніше, що може бути в житті)

[*]     “Метод ПРЕС” за допомогою методу ПРЕС довести  до якого виду лірики належить поезія

А які ви знаєте види лірики (пейзажна, громадянська, інтимна, філософська)

 Поезія “Минають дні, минають ночі” належить до……… лірики.  (філософської) (поетичне осмислення буття, світу, людини, сенсу життя, добра і зла)

ІV. Закріплення вивченого

[*]           Гра «АДВОКАТИ»

Захистити у групах ( об’єднаємось у групи по 4 чоловіки) і я пропоную вам побути в ролі адвокатів і захистити свої завдання  (Звучить акордеон)

Група 1 Мовні засоби художньої виразності (епітети, метафори, порівняння, повтори, анафора, персоніфікація, гіпербола).

Група 2 Тему вірша

Група 3 Ідею твору

Група4  Віршовий розмір

Група 5Основні мотиви вірша.

Група 6 Віршовий розмір

А перевіримо вашу роботу заповнивши  паспорт твору

[*]                 Заповнити Паспорт твору

1.  Ім’я автора, назва твору, час, написання.

2.  Тема, сновні мотиви вірша.

3.  Провідна ідея твору.

4.   Мовні засоби художньої виразності (епітети, метафори, порівняння, повтори, анафора, персоніфікація, гіпербола).

5.  Віршовий розмір.

6.  Враження від вірша.

1.Тарас Григорович Шевченко , "Минають дні, минають ночі", 1845 рік

2.   Тема твору роздуми поета над важкою долею своєю і пригнобленого люду.

Мотиви -  Страшно впасти у кайдани, Умирать в неволі, А ще гірше — спати, спати, І спати на волі.

3.Ідея Засудження пасивності народу, який "спить на волі" і не прагне позбавити себе кайданів

4.Метафори: «шелестить листя», «заснули думи», «серце спить», «Гаснуть очі».

Риторичне запитання: «Доле, де ти?».

 Повтори: «Доле, де ти?», «...дай злої, злої», «...Жити, серцем жити», «...спати, спати», «Коли доброї — жаль боже».

Риторичні оклики: «То дай злої, злої! І світ запалити!», «Немає ніякої!», «Чи жив, чи загинув!».

Епітети «пожовкле листя», «доброї, злої долі»;

Повтори (анафора) Доле, де ти! Доле, де ти?Коли доброї жаль, Боже,То дай злої, злої!

5..Розмір:чотирьох стопний ямб, перехресне римування, 1,3 рядки – жіноча рима, 2,4 - дактилічна

7.Мені дуже сподобався цей вірш,  тому що він  закликає боротися за своє майбутнє

V. Підбиття підсумків уроку

Вашій увазі пісня у виконанні молодих  артистів (Радиша Віталія і Чурука  Олега)

(Прослуховування пісні «Минають дні, минають ночі…» у виконанні Радиша Віталія і Чурука  Олега)

Скажіть, про що це свідчить, що поезію співають молоді виконавці? ( поезія залишається актуальною)

Закінчіть речення
Сьогоднішній урок дав мені можливість задуматись над…

[*]     Метод «Одного речення»

   А тепер повернімося до епіграфа уроку.

Чи зрозумілий вам його зміст? Прокоментуйте його

Оцінювання

Підрахуйте і озвучте свої результати

    

    VI. Інструктаж домашнього завдання

Обов’язкове

Читати виразно поезію  « Минають дні, минають ночі…»

Скласти сенкан до слова «Доля»

За бажанням

Скласти фанфік «Минають дні, минають ночі».

[*]     Слово вчителя

Пам’ятайте, що життя – не іменник, а дієслово, тож дійте, а не спіть.

Успіхів вам!  


Теги: Бут Т.М., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 941/30


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar