Головна » Українська література

Тарас Шевченко „Мені тринадцятий минало”. Розповідь про життя і творчість поета

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життя і творчості Т.Г.Шевченка; розвивати вміння виразно й усвідомлено читати твір, коментувати  його зміст, вміти визначати тему та  провідні мотиви; виховувати почуття доброти, любові, пошани до творчості Шевченка.

Цілі.

Учні знатимуть: цікаві факти з життя поета, зміст поезії, значення понять контраст, автобіографічний твір.

Учні вмітимуть: створювати психологічний портрет митця, виразно читати поезію; визначати тему твору та його провідні мотиви; планувати роботу на уроці, проводити рефлексію в кінці уроку.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, ілюстративний матеріал.

Методи, прийоми і форми роботи:  «Незакінчене речення»,  робота у  групах, виразне читання, робота із запитаннями, робота з підручником, «незакінчене речення», сенкан.

Епіграф:  У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це — геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, — це доброта.
В. Гюго

Хід уроку

Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку. «Асоціативний настрій»

2.Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Гронування. Ключове слово « Геній».

Цілевизначення і планування.

1.Повідомлення теми уроку.

Учитель. Сьогодні я розпочала урок зі слова геній і почула різні  думки. Про кого буде йти мова ви, напевно, здогадалися. І ми з вами спробуємо відчути дотик генія.

Користуючись тлумачним словником, запишіть визначення даного слова.

Геній – особа, яка володіє найвищим ступенем таланту, здібностей.

2.Визначення власних цілей і узгодження їх із загальними.

3.Колективне планування роботи.

Опрацювання навчального матеріалу.                                                                             

         1.Створення психологічного портрета митця.  «Аналіз фотографії». (додаток 1)

2.Читання статті підручника про Т.Шевченка.

–Що ще ви знаєте про цю людину?

3. Розповідь учителя про Т.Шевченка (додаток2)

-Найцікавіші, на ваш погляд, відомості запишіть у зошити.

4.Ознайомлення з поезією «Мені тринадцятий минало».

- Перебуваючи на засланні в Орській фортеці у 1847 році, коли туга за рідним краєм особливо загострилася, поет згадує своє дитинство, як він був пастухом, пас селянських овець, йому було тринадцять років. Згадав дівчину Оксану Коваленко, з якою любив гратися, яка вміла приголубити, яка була першим коханням поета.

5.Учитель читає поезію.

6. Робота над змістом поезії «Мені тринадцятий минало»

-Поезію розглянемо, працюючи у групах

а)виразне читання вірша;

б)з’ясування емоційного враження вад прочитанного;

в)пояснення незнайомих слів.

1 група.

  1)Прочитайте поезію. Визначте інтонацію, темп, паузи, логічні наголоси. Уявіть себе актором. Підготуйтесь до виразного читання вірша на публіку. (Додаток 3)

2)Дайте відповіді на запитання, виконайте завдання

-Чи сподобалась поезія? Чим?

-Які почуття ліричного героя тут відтворено?

-«Незакінчене речення»: «Прочитавши вірш, я подумав… відчув… зрозумів…»

3)Підготуйте зв’язну розповідь про цю поезію.

 

2 група.

        1)Розгляньте репродукцію картини  І. Їжакевича "Тарас - пастух". (додаток5)

2)Дайте відповіді на запитання, виконайте завдання.

- Яке враження вона на вас справила?

- Як ви гадаєте, які почуття переживав художник, коли малював картину, а які поет, коли писав вірш?

- Які деталі звертають на себе увагу?

- Що є спільного у долях двох митців?
- Які образи у вірші і  на картині втілюють Україну?

 

3 група.

1)Прочитайте поезію Шевченка.

2) Дайте відповіді на запитання, виконайте завдання.

- Визначте художні засоби вірша. Якими настроями перейнята поезія?

- Що таке контраст? Назвіть приклади контрасту  у вірші.

- Виділіть кольори, які присутні у творі, і заповніть таблицю «Життя – це…». (Учні заповнюють таблицю, наприклад, «сонечко сіяло» - ясний,жовтий колір, колір щастя, а село почорніло – темний колір, колір смутку). (Додаток4)

                          

-Як можна з’ясувати, що поезія написана  дорослою  людиною,  зі  значним життєвим  досвідом? Що на це вказує?

- «Своїм віршем автор спонукає замислитись над …» (сформулюйте одну думку).

7.Звіт груп.

 

IV.Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Створення сенкану «Кобзар».

2.Незакінчене речення: «Сьогодні на уроці я зрозуміла(зрозумів), що…»,

«Я дізнався….».

3.Рефлексія досягнення визначених цілей.

-Чи досягли ми поставлених цілей? Як ми це робили?

 

Домашнє  завдання.

Обов’язкове:  а) підготувати   «заочну екскурсію» про життя і творчість Т.Г.Шевченка; б) вивчити поезію напам’ять; в) прочитати баладу «Тополя».

 За бажанням:  а) проілюструвати вірш «Мені тринадцятий минало»; б) скласти кросворд за творчістю Шевченка.

 

Додаток

Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці. Батько його – Григорій Іванович Шевченко – родом з села Кирилівки, мати – Катерина Якимівна – із села Моринці. Вони були кріпаками пана Василя Енгельгарда.

            Спочатку батьки Шевченка жили в Кирилівці у хаті діда Івана. Родина була великою -  тринадцять чоловік. Тому 1810 року батьки перебираються до села Моринці, де оселяються у садибі засланого в Сибір кріпака Колесника.

Згодом  у 1815 році з сибірського заслання повертається власник хати, сім’я  Шевченків  перебирається до Кирилівки, де купили хату в селянина Тетерюка.

Батьки тяжко працювали на панщині, а малих дітей доглядали старші брати і сестри. Хлопчикові було 9 років, коли від важкої роботи, від виснаження і знущань на 32 році життя померла мати, а в 11 років Тарас залишається круглою сиротою.

У Тараса рано прокинулася любов до науки, змалку виявився неабиякий  хист до малювання. Він терпляче зносив усі кривди й образи  від своїх «учителів», постійно шукав дяка-учителя, який навчив би його малювати. Пізніше Шевченко стає козачком в пана Енгельгарда, який хотів мати двірського портретиста, тому відправив козачка вчитися малювати.

Спочатку Тарас вчився у Вільно, пізніше у Варшаві, а в 1832 – у Петербурзі стає учнем живописних справ цехового майстра В.Ширяєва. Пізніше відбулася зустріч у Літньому саду з Іваном Сошенком, згодом знайомство з Карлом Брюлловим. Саме ці люди допомогли 22 квітня 1838 року викупити Шевченка з кріпацтва, згодом він стає вільним слухачем Академії мистецтв у Петербурзі. У малярстві він робить помітні успіхи. Його тричі нагороджують срібною, а потім золотою медалями. Зароблені гроші відсилає родичам на Україну.

Згодом у Петербурзі в 1840 році з’являється його перша поетична книжка “Кобзар», до якої увійшло всього вісім творів. У 1843 і 1845 роках Шевченко подорожує Україною, пише знамениті свої твори: «Гайдамаки», «Сон», «Кавказ», «Наймичка», «Заповіт», «І мертвим, і живим…». У 1846 році стає учасником таємного політичного антикріпосницького товариства Кирило-Мефодіївського братства. У квітні 1847 році був заарештований за участь у товаристві та революційну поезію і відправлений на заслання із забороною писати і малювати (солдатом в Орську фортецю, а потім в Оренбург і Новопетровську фортецю на березі Каспійського моря). 1857 рік – повернення поета із заслання. У 1859 році здійснив третю подорож в Україну. Дуже багато працює. У 1860 році виходить друге видання «Кобзаря». 10 березня 1861 року Шевченко помер. Поховали його спочатку на Смоленському кладовищі  у Петербурзі, а в травні того самого року тіло поета перевезли в Україну і поховали на Чернечій горі поблизу Канева.

«Буквар» Т.Шевченка - перший підручник для навчання дітей грамоти в школах був виданий у 1861 році. Посібник було видано накладом 10 тисяч примірників, ціною 3 копійки кожний. Обсяг підручника – 24 сторінки.

Письменник мріяв після «Букваря» написати кілька підручників для початкової школи, однак смерть не дозволила йому це зробити.

Літературна спадщина Шевченка: 240 поезій, з них 20 поем; 20 повістей, щоденник,автобіографії, драма.

Мистецька спадщина Шевченка-художника6 210 акварелей; 150 портретів, з них 43 автопортретів; 27 офортів; ескізи, етюди, начерки.


Теги: Примачок В.В., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 292/35


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar