Головна » Українська література

Та, що розуміла мову квітів (за оповіданням Ірен Роздобудько „Що може пензлик”)

Даний конспект уроку є одним із варіантів, так би мовити, загальною канвою прочитання цієї теми. Турботливий учитель, виходячи з потреб конкретного учнівського колективу, відповідно до виховних цілей, може додатково спрямувати вектори уроку в багатьох напрямках. Акцентуація може бути здійснена навколо таких питань:

-         Спроба самогубства малої Катрусі;

-         Шевченко як лікар душі і великий учитель для Катрусі;

-         Можливості сучасних учнів порівняно з Катрусиними.

         Мене ж, як учителя, зацікавив, зокрема, мотив стосунків батьків і Катрусі, їх небажання зрозуміти, прислухатись до потреб своєї доньки, причини такої ситуації, душевний біль, хай і прихований, дівчинки.

Я скористалась методом «сімейних розстановок за Бертом Хеллінгером» , методом допоміжної практики, виведеним на широкий загал німецьким філософом, богословом, психотерапевтом, духовним учителем Бертом Хеллінгером. Але даний спосіб передбачає копітку передуючу роботу, практичні навички, атмосферу максимальної відкритості і довіри на уроці. 

 

Тема:  Та, що розуміла мову квітів. Образ незвичайної, особливої дівчинки. Її непростий шлях до щастя (за оповіданням Ірен Роздобудько «Що може пензлик»)

Мета:   познайомити із сучасною письменницею; ознайомити учнів із фрагментами життєпису Катерини Білокур, змістом оповідання; зацікавити особистістю талановитої художниці, її творчістю; формувати вміння виразно й осмислено читати, аналізувати зміст; удосконалювати вміння робити власні висновки й узагальнення; розвивати логічне мислення, уяву; виховувати вміння розуміти емоційний стан людини, оптимістичні почуття, віру у власні можливості, почуття; формувати високий естетичний смак.

Цілі.

Учні знають: 

коло проблем, які вирішуватимуть упродовж уроку, зміст оповідання, основні факти життєвого і творчого шляху Катерини Білокур, основні відомості про автора оповідання;

Учні вміють:

висловлювати власні судження з приводу прочитаного, будувати усне висловлювання, відповідь з приводу, планувати свою роботу, спрямовану на покращення успішності, усвідомлювати й поціновувати значення вивченого матеріалу для особистісного розвитку, коментувати окремі епізоди.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: тексти оповідання, виставка книжок «Сучасна дитяча проза», портрети, репродукції картин, DVD, експозиція учнівських робіт, малюнків.

Методи, прийоми, форми роботи: випереджувальні завдання, розповідь учителя, виразне читання, бесіда, робота в групах, «Незакінчене речення», «Словесний портрет», передбачення, асоціювання, «Мікрофон», інсценування.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. (Звучить пісня у виконанні  Ніни Матвієнко «Квітка – душа»)

Учні висловлюють викликані нею почуття, прикріплюють на дощці підготовлені вдома зображення улюблених квітів.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Технологія «Мікрофон». Учні (за бажанням) висловлюються, мотивують, обґрунтовують вибір, озвучують свої думки. Учитель (за бажанням) прикріплює свою квітку.

Бесіда:

-         Як бачимо, випереджувальне завдання не залишило вас байдужими. Чи можу я зробити висновок, що всі ви любите квіти?

-         А чи чули про квітку щастя?

-         Сьогодні ми виростимо її для однієї дуже хорошої дівчинки.

ІІ. Цілевизначення та планування.

Оголошення теми уроку, узгодження плану роботи, вибір цілей, запис теми й епіграфа в зошит.

Квіти – це усмішка Бога

(народна мудрість)

ІІІ ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1.     Бесіда:

-          Які образи виникають, коли ви чуєте слово «квітка»?

2.     Асоціювання: ключове слово -  квітка (відеоряд із зображенням картин Катерини Білокур, коментар)

-          Хтось із розумних людей сказав: «Ніколи не треба слухати, про що говорять квіти. Треба просто дивитись на них і дихати їхніми пахощами»

-         А давайте спробуємо все ж таки підслухати розмову квітів.

3.     Діалог – інсценування:

Квітка1: Де наша Катруся? Чому не йде до нас?

Квітка2: Вона прийде, ось побачиш!

Квітка 1: Адже в неї очі, як у нас!

Квітка 2: А щічки, як у мене!

Квітка 3: А кучері, як у мене!

Квітка 1: Вона обов’язково вийде, адже так любить нас, і ми її любимо!

Квітка 2: Ось тільки поробить усю хатню роботу!

Квітка 3: Так, вона нас обов’язково навідає.

                 Ось, дивись, уже йде…(діалог будується довільно або за текстом оповідання)

4.     Передбачення:

-         Кого так нетерпляче чекали квіти?

-         Чому дівчинка так довго не йшла?

-         Чи ви її знаєте? Хто це? А хто автор цього оповідання?

5.     Розповідь учня – біографа про Ірен Роздобудько.

6.     Робота над змістом оповідання:

а)– Чим вразив Катрусю садок?

- Чому дівчинка засмутилася, почувши слова будяка?

- Що зробила дівчинка з маминим рушником?

- Чому мати насварила Катрусю?

- Як дівчинка взнала про художників?

- Чому Катруся не ходила до школи?

- Які домашні обов’язки мала?

- Де взяла фарби?

- З чого зробила пензлик?

- Як оцінили роботу батьки?

- Чому діти не любили Катрусю?

- Як опинилася в крижаній ополонці?

- Хто навчив грамоти?

- Як опинилася на Чернечій Горі в Каневі?

- З якими словами звернулася до Тараса Шевченка? Чому саме до нього?

- Як Катруся стала відомою художницею?

б) «Паралель»: Група учнів – дослідників порівнює описане в оповіданні з  реальними подіями, наводить інші цікаві факти, знайомлячи з відомою українською художницею – Катериною Білокур.

в) «Мозковий штурм»

- Чи можна назвати Катрусю мрійницею?

- Чи повинна людина мріяти? Навіщо?

- Що потрібно, щоб мрії збувалися?

 

г) Колективне заповнення таблиці:

«Як Катруся йшла до своєї  мрії»

 (Кожен із шляхів ПОДОЛАННЯ у вигляді пелюстки прикріплюється до серединки із написом «щастя», що розміщена на дощці. Разом складаємо «квітку щастя»)

д) Бесіда:

- Чи маєте ви мрію?

- Як плануєте реалізувати її?

- Які риси характеру знадобляться?

- Які з них хотіли б перейняти у головної героїні оповідання?

- Чому, на вашу думку, авторка написала про відому людину, а не вигадала героїню?

- Чого навчило вас це оповідання?

ІV. РЕФЛЕКТИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

Усні відповіді на запитання:

-         Чи сподобалось працювати?

-         Наскільки ви задоволені результатами власної діяльності?

-         Як вам працювалось? Чому?

-         Що допомагало?

У залежності від того, як себе почувають, учням пропонується до улюблених квітів, які з’явилися на дощці на початку уроку, прикріпити бджілок, сонечок, метеликів (задоволені) або шершнів та мух (незадоволені)        

Учитель: Говорять, що десь для кожного росте квітка щастя. Я бажаю вам знайти вашу!

VДомашнє завдання.

На вибір:

1) написати міні – есе «Де знайти квітку щастя?»;

2) укласти пам’ятку «Як досягти поставленої мети»;

3) заповнити свою таблицю «Як я ітиму до щастя»;

4) створити ілюстрації;

5) прочитати інші оповідання про великих людей.


Теги: Роздобудько, Забєліна І.Л., Білокур
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 169/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar