Головна » Українська література

Т. Г. Шевченко. Поема «Наймичка»

МЕТА: розкриття образу знедоленої жінки-матері, її трагічної долі, осмислення становища жінки в кріпацькій Україні; розвиток навичок виразного читання ліричних творів; вміння робити  висновки, висловлювати власні судження, почуття; комунікативної компетенції;  виховання доброти, людяності, милосердя, шанобливого ставлення до жінки.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, презентація до уроку, записи пісень,  фрагмент фільму «Наймичка», ілюстрації до твору

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок

                                                                          

Епіграф

                                                                  Все упованіє моє

                                                                  На тебе, мати, возлагаю,

                                                                  Святая сила всіх святих

                                                                  Пренепорочная, благая.             

                                                                                     Т. Шевченко

ХІД  УРОКУ

 

І. Загальнокорекційний етап.

         1. Організація класу.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Тренінг.

Повторюйте за мною.

Я – розумний, я – щасливий, я – впевнений у собі, бо я це знаю. Посміхніться.

         2. Нервово-психологічна підготовка учнів.

Запис пісні «Така її доля» на слова Т. Г. Шевченка.

 

Запитання до учнів:

Про що йдеться у пісні «Така її доля»?
Що пов’язує пісню і тему уроку? (спільна тема: трагічна доля дівчини, жінки у тогочасному суспільстві).

Отже, сьогодні на уроці спробуємо осмислити трагічну долю жінки-матері у кріпацькому суспільстві на прикладі образу Ганни з поеми «Наймичка», її жертовну любов до сина.

Я сподіваюся на вашу підтримку і допомогу, не бійтеся висловлювати свої думки.

         Нагадаймо коротко, як розгорталися події  поеми.

         3. Перевірка д/з.

Завдання для учнів: за ілюстраціями  знайти відповідні місця в поемі і зачитати, дотримуючись виразності.

Молодці, ви всі добре справилися з завданням (оцінки активним учням).

Хвилинка релаксації.

ІІ. Основна частина. Закріплення знань, умінь та навичок

Мотивація учбової діяльності.

Прийом «Мікрофон».

Продовжте речення «На мене незабутнє враження справив епізод…»

Кожен учень висловлює свою думку.

Переважна більшість  з вас назвали епізод зізнання Ганни синові. Перегляньмо його разом.

Перегляд фрагменту з фільму «Наймичка».

         Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Багато із сьогоднішньої розмови, я сподіваюся, ви почерпнете для майбутнього, адже вам скоро вступати у доросле життя, будувати сім’ю,  сімейні стосунки, давати життя дітям своїм.

Актуалізація і корекція опорних знань.

Пригадайте і назвіть тему і головну думку поеми «Наймичка».

Формуюча частина. Уточнення та доповнення знань.

Слово вчителя

Отже, правильно ви сказали, головним тематичним спрямуванням поеми стає зображення долі жінки-матері в жорстокому світі, яку трагічні обставини змушують жертвувати собою, своїм щастям і життям заради життя і щастя дитини. Тяжко карається наймичка Ганна, бо її син називає матір’ю іншу жінку.

Спробуймо дібрати риси характеру до образу Ганни.

Характеристика образу Ганни.

Запитання до учнів.

Якими рисами наділив Шевченко Ганну.
Як сам Шевченко ставиться до Ганни?
Чи засуджує він її? Чому ви так думаєте?
У чому величність її образу? (Ганна спроможна переступити пекельний біль, приймає дійсність і фізично продовжує добро (рятує, виховує, плекає сина).
Поведінка Ганни – вияв слабодухості чи твердості характеру жінки?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

Робота в зошитах

Записати риси характеру Ганни.

Прийом «Займи позицію».

Чи могла доля Ганни скластися інакше у тогочасному кріпацькому суспільстві?  (Підкріплюйте свої думки знаннями з історії України, правознавства).

Учні висловлюють свої думки.

Запитання для підсумкової бесіди.

Які норми порушила Ганна? (звичаєві моральні норми, тому всі відвернулися від неї і вона не може виховувати сина).
Яка доля чекала її позашлюбного сина?
Чи змогла б Ганна виховати свого сина у сучасній Україні?

 

(Слайд про жінку-матір в сучасній Україні)

 

Як ви розумієте епіграф до уроку?

(Найголовніше в житті – це мати. Вона дає життя, в цьому її покликання і святість. Інакше бути не може, доки існує цей світ).

 

Т. Г. Шевченко з благоговінням ставився до всіх жінок-матерів, ця тема є провідною у його творах. Для нього Україна – це теж мати, мати усіх дітей, ймення яким – українці.

- Чи згодні ви зі мною?

IІІ. Заключна частина.

Рефлексія.

Чим духовно збагатив вас сьогоднішній урок?
Які моральні цінності візьмете із собою в життєву дорогу?

Підсумкове оцінювання учнів.
Пояснення д/з. Скласти характеристику образу Ганну, використовуючи опорні слова-риси характеру,  вивчити уривок з поеми (за вибором і бажанням учнів).
Заключне слово вчителя.

Я хочу закінчити наш непростий урок на оптимістичній ноті. Кожен з вас у житті обов’язково зустріне кохання. Не бійтеся кохати, не бійтеся виходити у доросле життя. Пам’ятайте, що все залежить тільки від вас. У Ганни теж були щасливі моменти у житті. Пригадаймо ще раз, як все починалося… Хай цей епізод залишиться у вашій пам’яті.

         Звучить українська народна пісня з фрагментом  із фільму «Наймичка»

 

Я бажаю вам здоров’я, добра, любові, щирості у стосунках.


Теги: Шевченко, Шуба І.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 955/140


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar