Головна » Українська література

Світлий образ жінки-матері в поезії Т. Г. Шевченка

Мета: узагальнити вивчене по темі "Образ жінки-матері в поезії Т.Г.Шевченка", розкрити щиру любов поета до жінки-страдниці, глибоке співчуття до її долі, бажання бачити її щасливою; дати учням можливість усвідомити, у чому полягає справжнє призначення жінки в будь-які часи, викликати в учнів співчуття до героїнь поезій.

Ц і л і.

Учні повинні знати: зміст творів, особливості поетичного письма автора, правила виразного читання поезій.

Алгоритм  цілевизначення та планування теми.

Учні повинні вміти: виразно читати поетичні твори, володіти монологічною мовою; визначати тематику поем Тараса Шевченка, пов’язану з долею жінки-матері; висловлювати власні думки з приводу проблем жіночого питання; характеризувати образи жінок у творах Кобзаря; відповідати на питання підручника та вчителя.

Сформулювати власні цілі вивчення теми.

Т и п  у р о к у:  міні-семінар.

О б л а д н а н н я: портрет Т.Г.Шевченка; ікона Богоматері; репродукції картин Т.Г.Шевченка та невідомого художника "Мадонна з немовлям"; записи музичних творів І.- С.Баха та українських народних пісень, мультимедійний проектор.
 

 Ф о р м и   р о б о т и: використання ІКТ, бесіда за змістом творів, "Кубування", "Синтез думок",  «Малюнок за уявленням», читання в ролях.

 

 

                                                   Х і д   у р о к у

І. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. Обмін побажаннями

(у парах).

П. Цілевизначення й планування:

а) ознайомлення з цілями та обговорення їх;

б) колективне планування роботи на уроці.

Ш. Забезпечення мотиваційної готовності до уроку.

       Прослухайте епіграфи до уроку і скажіть, що ви відчули? Поясніть, як ці уривки пов’язані з темою уроку? (слайд  2)

 

 

I перед нею помолюсь,

Мов перед образом святим

Тієї матері святої...

                       

                         Т.Г.Шевченко

                                                                             І на оновленій землі

                                                                             Врага не буде, супостата,

                                                                             А буде син, і буде мати,

                                                                             І будуть люде на землі.

                                                                                                    

                                                                                                       Т.Г.Шевченко

 (слайд  3)

Матуся, добра,

То від тебе світло,

Усе, що маю, - із твоїх плечей,

Якщо я нині щось у світі значу,

То це твоє терпіння неземне.

 

                                   Ганна Чубач

                                                                               Я - жінка,

                                                                               Я - мати!

                                                                               Запалена Богом

                                                                               Одвічна свіча.

                                                                               Я - все-таки сильна.

                                                                               Я- щось-таки значу,

                                                                               Я світ цей дивую

                                                                               Красивим дитям.

                    

                                                                                                Ганна Чубач

 

 

       ІУ. Опрацювання навчального матеріалу.

              1. Вступне слово вчителя. (звучить запис творів І.-С. Баха)(слайд  4)

 

 

                                             Все упованіє моє

                                             На тебе, мій пресвітлий раю,

                                             На милосердіє твоє,

                                             Все упованіє моє

                                             На тебе, мати, возлагаю,

                                             Святая сила всіх святих,

                                             Пренепорочная благая!

                                            Молюся, плачу і ридаю:

                                            Возри, пречистая, на їх,

                                            Отих окрадених, сліпих

                                            Невольників. Подай їм силу

                                            Твойого мученика сина,

                                            Щоб хрест-кайдани донесли

                                            До самого, самого краю

                                            Достойнопітая! Благаю!

                                            Царице неба і землі!

                                            Вонми їх стону і пошли

                                            Благий кінець, о всеблагая!

                                            А я, незлобний, воспою.

                                           Як процвітуть убогі села,

                                           Псалмом і тихим, і веселим

                                           Святую доленьку твою.

                                           А нині плач, і скорбь, і сльози

                                           Душі убогої - убогій

                                           Останню лепту подаю.

 

    Саме таку лепту сьогодні ми принесемо найдорожчій нам людині - матері.

 

    Слово "мама" входить у наше життя тихо і непомітно. Так тихо ростуть дерева, сходить сонце.

    Із букв-краплинок і щастя-сльозинок зродиться воно на вустах янголятка, святеє слово "ма-мо" й осяє хатину, як дар Божий.

    Ніжний, людинолюбивий, світлий образ жінки-матері ми зустрічаємо і

на сторінках творів великого Кобзаря. Жіночі образи Т.Шевченка - це найболючіша рана його серця.

    І на сьогоднішньому уроці-презентації ми зробимо перший крок до узагаль-

Нення вивченого по темі "Світлий образ жінки-матері в поезії Т.Г.Шевченка". Ці кохані, любі, матінки, матусі пройдуть перед нами, пройдуть долі жинки- матері. Ми розкриємо щиру любов поета до жінки-страдниці, глибоке співчуття до її долі, бажання бачити її щасливою, дати вам, діти, можливість усвідомити, у чому полягає справжнє призначення жінки в будь-які часи, приготуємося до твору за даною темою.

    Я почала сьогоднішній урок з поеми Т.Г.Шевченка "Марія".

    Марія - мати Ісуса Христа, Матір Божа. Однак у поета Богородиця - це не лише ікона. Поет створив образ живої людини, ідеал жінки і матері.

    У творчості Т.Г.Шевченка слово "мати" має триєдиний вимір: це і рідна ненька, і рідна земля Україна, і Божа мати, як символ вищої справедливості, символ великої і всеперемагаючої любові, найвищий ідеал материнства.

    Слово "Мати Божа" має багато синонімів з означуваним словом і без нього. У вас, діти, було домашнє завдання: знайти синоніми у творах Шевченка до слова "мати Божа".

 

2.Перевірка        домашнього завдання:

а) зачитування синонімів до слова "мати Божа", знайдених у творах поета;

б) рефлексія:

    (Хто, на вашу думку, найкраще підготував домашнє завдання? А як ви оцінили власну підготовку? Поставте в зошиті собі оцінку за домашнє завдання).

 

3.Робота в парах "Кубування"( усно або письмово учні відповідають на запитання, написані на гранях куба. Запитання можуть стосуватися певної проблеми, літературного героя та ін.) (слайд 5)

а) Як би ви прослідкували долю головної героїні з  балади Т.Шевченка

“Тополя”. (слайд  6)

б) Чи була щасливою доля героїні поеми “Сова”?

 

4. Бесіда за змістом творів.

    Богородиця, Пресвятая, Милосердна, мій пресвітлий раю, святая сила всіх святих, Пречистая...

    "Пречистій ставила, молила, щоб доля добрая любила її дитину". Так писав Шевченко про свою матір.

 

-        Що спільного в матері Божій і матері Шевченка? (турбота про дитину, її долю)

 

      І мабуть молитва матері Шевченка, молитви всіх матерів доходять до Божої матері. І само про це, напевне, вірш Ганни Чубач:

                                          Матуся, добра,

                                          То від тебе світло,

                                          Усе, що маю, - із твоїх плечей.

                                          Якщо я нині щось у світі значу,

                                          То це твоє терпіння неземне.

     Проста селянська матір, яка своєю щирою ласкою загойувала страждання дітей серед неволі, злиднів й недолі.

- У яких поезіях Тарас Григорович Шевченко згадує про свою матір, яка своєю ласкою гріла й тішила малого хлопчика? (виразне читання уривків творів)

   А колись тая матінка була стрункою дівчиною, ніжною, вірною, терпля

чою. Жила сподіваннями на щасливе кохання, щасливе життя. Та в народі є приказка: "Не судилося".

   У творчості Шевченка доля дівчини розкривається в трагедійному плані. Спочатку в баладах, потім в поемах.

 

-   У яких ранніх баладах Шевченко розповідає про нещасливу долю дівчини? ("Лілея","Причинна", "Русалка", Тополя")

 

     Давайте прослідкуємо долю дівчини з балади "Тополя", (відповідають ті, хто працював у парах)

     Дівчина-тополя...

-        А що символізує образ тополі? (це образ-символ дівочої краси, незламної і вірної в коханні. А ще це символ самотності)

-        Чому автор назвав свою баладу "Тополя"? (тому що скривджені дівчата у творах Шевченка не вмирали фізично. Вони залишалися на Землі або калиною чи тополею)

-        Чи хоче смерті своєй героїні автор? (Шевченко не хоче, щоб дівчина вмерла, тому трансформує її в тополю)

 

                               ( Дві учениці співають українську народну пісню)

        Не судилося дівчині стати жінкою, не судилося відчути щастя материнства, на відміну від долі героїні поеми Шевченка "Сова". Вона стала матір’ ю, та чи була її доля щасливою (відповідають ті, хто працював у парах).

-        Символом чого став образ сови в поемі? (Символом  нещастя, горя, туги, трагічної долі одинокої матері)

 

      Доля... У кожної людини вона своя. "...У всякого своя доля свій шлях широ-кий..."

      Важкою, трагічною виявилася доля у земній героїні Катерини.

      Катерина.. Щаслива в рідній хаті з батьками, потім зустрічає Івана, покохала. Кохання її світле, щасливе, піднесене. Кохання окрилює її. Вона впевнена в щасливому майбутньому, тому що вірить у порядність людей. А чи можемо ми назвати Катерину і Тополю сестрами? (слайд 7)

 

-   Які риси характеру Катерини спільні з рисами дівчини-тополі? (вона

вірна коханню, як і дівчина-тополя. Кристально чиста душа. Обидві гинуть од кохання)

     Але Катерина переживає трагедію не тільки закоханої жінки, а й траге

дію матері.

-   Який епізод у поемі ви вважаєте найдраматичнішим?  (розмова батьків з Катериною)

 

5.Читання уривку в ролях.

6.Бесіда за змістом творів.

   Яка драматична сцена. Мати проклинає свою дитину. Що може бути страшнішим?

-        Які слова при цьому вживає мати? Назвіть їх.

-        Для чого автор вживає пестливі слова?

-        Чому мати виганяє Катерину з дому?   

-        Які почуття викликають у вас дві матері: мати Катерини і  

         Катерина- мати?

 

      Доля жінки-матері хвилювала Т.Г.Шевченка весь час. Ця тема прямує від ранньої балади до ліро-епічної та реалістичної поеми. І ось з’ являється всесвітньо відома поема "Наймичка" зі знайомим нам сюжетом про долю дівчини-матері. Але цей сюжет має несподіване продовження.

 -       У чому ж воно, це несподіване продовження?

Драма Катерини - показна. Все село знає, що з нею трапилось.

-        А яка ж драма Ганни?

-        Що є відмінного в образах Катерини й Ганни? (слайд 8)

7. Робота з підручником: виразне читання уривку з поеми Т.Шевченка "Наймичка".

 

8. Слово вчителя.

І меркне яскравий образ Катерини перед невмирущим образом Ганни- матері, якою керує тільки почуття материнське:

                                            Я - жінка,

                                            Я - мати!

                                            Запалена Богом

                                            Одвічна свіча.

                                           Я - все-таки сильна,

                                           Я - щось-таки значу,

                                           Я світ цей дивую

                                           Красивим дитям.

 

І саме такою хотів бачити Шевченко матір:

                                           І перед нею помолюсь

                                          Мов перед образом святим

                                          Тієї матері святої...

     Сім ‘я  якої - це невеличкий земний рай, який може відчути і створити людина в багатстві і в бідності. Як ви думаєте, чи такою хотів бачити родину автор. А ось як він про це писав: (слайд  9)

                                          Садок вишневий коло хати,

                                          Хрущі над вишнями гудуть,

                                          Плугатарі з плугами йдуть,

                                          Співають ідучи дівчата,

                                          А матері вечерять ждуть.

       Отаку щасливу матір у своєму земному раї хотів бачити Шевченко.

 

9.      Форма роботи "Синтез думок" (обмінявшись думками в парі (четвірці), учні складають висловлювання, яке відображало б позиції всіх, хто взяв участь в обговоренні)

 

10.    Слово вчителя.

                                            І на оновленій землі

                                           Врага не буде супостата,

                                           А буде син і буде мати

                                           І будуть люде на землі...

 

      День народження мами, матінки, матусі… У цей день ви будете дарувати своїм матусям квіти. Я хочу запропонувати вам ось таку форму роботи "Малюнок за уявленням".

 

11. Форма роботи "Малюнок за уявленням" (подумати та розказати, якою квіткою ви уявляєте свою маму і чому) (слайд 10)

12.    Слово вчителя.

    Матуся... Вона завжди з нами, вона живе в нас, в наших дітях та онуках, оберігає від усього злого - добра і вічна Берегиня роду нашого.

    Любіть, шануйте, бережіть своїх матерів - це найдорожче, найцінніше, що в нас є.

 

V.      Рефлексія та оцінювання:

      а) самооцінка та взаємооцінка (в парах);

      б)          усна рефлексія ( чи сподобався урок, чи досягли ми поставлених цілей?).

 

VI.    Домашнє завдання. (слайд 11)

 Обов’ язкове: написати твір на одну з пропанованих учителем тем (на вибір).

 За бажанням: намалювати портрети героїв обраного твору.    


Теги: Івахно І.А., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 912/157


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar