Головна » Українська література |
Мета: навчальна: ознайомити та зацікавити учнів вивченням поетичної творчості поетеси рідного краю Наталки Нікуліної; сприяти вдосконаленню навичок виразного читання учнів; розвивальна: розвивати інтерес до літератури рідного краю; сприяти осмисленню поезій і висловленню власних думок; розвивати аналітичне сприйняття поетичних творів Наталки Нікуліної, пов’язуючи їх зміст із сучасністю; удосконалювати навички виразного читання з урахуванням розуміння учнями усного слова й абстрактного мислення; збагачувати активний словниковий запас школярів; виховна: формувати почуття прекрасного й естетичні смаки засобом поетичного слова; прищеплювати любов до рідної землі, поваги до сторичного минулого, повагу до творчості поетів-співвітчизників; виховувати доброту, милосердя, толерантність, глибокі національно-патріотичні почуття; сприяти формуванню активної громадянської позиції; методична: використання ІКТ. Тип уроку: вивчення нового матеріалу (творча лабораторія, урок-дослідження). Форми та методи роботи на уроці: розповідь учителя, словникова робота, дослідження творчої групи, виразне читання поетичних творів, ілюстрування поезій, сенкан (аналіз поетичного твору), самостійна аналітична робота учнів, метод «Незакінчені речення», метод «ПРЕС». Обладнання: тексти поетичних творів Наталки Нікуліної, ілюстрації до творів, портрет Наталки Нікуліної, збірка Наталки Нікуліної «Знамення калини». Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія України. Дидактичні матеріали: опорний план-конспект уроку, мультимедійна презентація (програма Microsoft PowerPoint 2010), публікація-буклет (програма Microsoft Publisher 2010), учнівський опорний міні-конспект, словник незрозумілих слів. Попередня підготовка учнів до уроку: групова робота: створення буклету «Спогади про Наталку Нікуліну»; індивідуальна робота: підготовка виразного читання поезій, створення ілюстрацій до поетичних творів, створення мультимедійної презентації. Проблемне питання: «Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?» Епіграф: Не дайте, люди, Україні вмерти Ні в правнуках, ні в дітях, ні в собі. В.Симоненко
Організаційно-мотиваційний момент уроку. Вступне слово вчителя: Вітаю вас на уроці вивчення літератури рідного краю. Рідна земля, Дніпропетровщина... Ці слова відіграють велику роль у становленні особистості, громадянина. А що для вас означають ці слова? (відповіді учнів). Актуалізація опорних знань учнів: З якою метою у програму шкільного курсу української літератури введено уроки літератури рідного краю? Оголошення теми, мети, завдань уроку: Сьогодні у нас урок – дослідження, урок - творча лабораторія, протягом якого ми познайомимося із циклом поезій «Непоховані» із збірки Наталки Нікуліної «Знамення калини»; завдяки творам та власній життєвій позиції дамо відповідь на питання «Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?». Я впевнена, що кожен із вас, гортаючи сторінки багатовікової історії, неодноразово не лише замислювався над долею своєї держави, а й усвідомлював своє місце в сьогоденні рідної країни. Нехай слова Василя Симоненка «Не дайте, люди, Україні вмерти Ні в правнуках, ні в дітях, ні в собі» проростуть у ваших думках і справдяться у ваших вчинках. § Сприйняття та осмислення навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань репродуктивного, пошукового, аналітичного та творчого характеру: Діти, сьогодні ми працюватимемо протягом уроку на спеціальних учнівських аркушах, так званих учнівських міні-конспектах, якість вашої роботи і визначить вашу оцінку за урок. Отже, почнімо. 1. Вибірково-репродуктивне завдання «Життєва доля Наталки Нікуліної» (прослухати матеріал вчителя, доповнити поданий матеріал у міні-конспекті учнів необхідними даними): Народилась 1947 року у щасливій родині журналіста Петра Андрійовича та лікаря Олени Миколаївни Нікуліних. В 1958 році родина переїхала з Донецької області до Дніпропетровська. Після закінчення школи дівчина вступила до Дніпропетровського державного університету на філологічне відділення. Закінчила аспірантуру, захистила кандидатську дисертацію. Працювала редактором в обласній телестудії, в обласній радіостудії, де саме вона створила цикл радіопередач «На полі слова» про письменників Придніпров’я, у видавництві «Промінь», в обласній науковій бібліотеці, була позаштатним кореспондентом газети «Культура і життя». А що ж поезія? Писала з дитинства. Перша збірка «Вишневий спалах» стала подарунком до двадцятиліття поетеси. Потім були «Пізнання», «Червоний кетяг», «Житом перейти», «Тиха бесіда», і нарешті посмертне видання вибраних поезій «Знамення калини». Але це тільки зовнішній портрет Наталки Нікуліної. Аби познайомитися із нею краще, варто почути спогади друзів дніпропетровської поетеси. 2. Пошуково-аналітичне завдання «Спогади про Наталку Нікуліну» (учнівська презентація буклету). 3. Творчо-презентаційне завдання (виразне читання поезій, ілюстрування творів, аналіз творчості поетеси): Кажуть, без минулого немає майбутнього. Кожен із нас може носити горде ймення «Українець» тільки тоді, коли не лише знатиме свою історію, а аналізуватиме минуле, аби уникнути подібних помилок. - виразне читання поезії «Так ось, історіє, які твої стежки…» із циклу поезій Наталки Нікуліної «Непоховані»; - словникова робота (пояснення значення слів): Вериги (старослов’янською – верига – «ланцюг») – залізні ланцюги, кільця, що носили християнські аскети на голому тілі для смирення людської плоті; вага вериги може сягати до десяти кілограмів. Длань – (старослов’янською – длань – «долоня», «рука») Офіра – жертва. створення «асоціативного куща» за поняттям ІСТОРІЯ» на основі поезії «Так ось, історіє, які твої стежки»; Держава – це ми. Історія – це наші вчинки. Сьогодні, як ніколи, перед нами, сучасним поколінням, стоїть надзвичайно відповідальне завдання: пам’ятати про толерантність, пам’ятати про гідність людську, пам’ятати, що ми – українці. І головне – передати цей спадок – ГІДНІСТЬ УКРАЇНСЬКУ – майбутнім поколінням. виразне читання поезії «Лютували кати, шаленіли кати…»; Нашу націю завжди вирізняло з-поміж інших народів ВІРА. Віра у добро, віра у власні сили, віра в щасливе майбутнє. виразне читання поезії «Обернулась. Бо тінню на світло чола…»; Підсумок уроку. Метод ПРЕС: Учнівське розв’язання проблемного питання уроку ««Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?» Я вважаю,… тому що…, наприклад…, отже… 2. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»: ü Сьогодні на уроці я - дізнався… - зрозумів… - навчився… - отримав успіх… - не вмів, але тепер навчився… - змінився, бо… § Пояснення домашнього завдання: 1. Підготуватися до наступного уроку літератури рідного краю; 2. Підготувати повідомлення про становлення українського професійного театру (презентація, буклет, повідомлення, ілюстрації).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |