Головна » Українська література

Сучасне осмислення сторінок історії (за циклом поезій „Не поховані” зі збірки Наталки Нікуліної „Знамення калини”)

Мета:  навчальна: ознайомити та зацікавити учнів вивченням поетичної творчості поетеси рідного краю Наталки Нікуліної; сприяти вдосконаленню навичок виразного читання учнів;

             розвивальна: розвивати інтерес до літератури рідного краю; сприяти осмисленню поезій і висловленню власних думок; розвивати аналітичне сприйняття поетичних творів Наталки Нікуліної, пов’язуючи їх зміст із сучасністю;  удосконалювати навички виразного читання з урахуванням розуміння учнями усного слова й абстрактного мислення; збагачувати активний словниковий запас школярів;

              виховна: формувати почуття прекрасного й естетичні смаки засобом поетичного слова; прищеплювати любов до рідної землі, поваги до сторичного минулого, повагу до творчості поетів-співвітчизників; виховувати доброту, милосердя, толерантність,  глибокі національно-патріотичні почуття; сприяти формуванню активної громадянської позиції;

методична: використання ІКТ.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (творча лабораторія, урок-дослідження).

Форми та методи роботи на уроці: розповідь учителя, словникова робота, дослідження творчої групи, виразне читання поетичних творів, ілюстрування поезій, сенкан  (аналіз поетичного твору), самостійна аналітична робота учнів, метод «Незакінчені речення»,  метод «ПРЕС».

Обладнання: тексти поетичних творів Наталки Нікуліної, ілюстрації до творів, портрет Наталки Нікуліної, збірка Наталки Нікуліної «Знамення калини».

Міжпредметні зв’язки:  образотворче мистецтво, історія України.

Дидактичні матеріали:  опорний план-конспект уроку, мультимедійна презентація (програма Microsoft  PowerPoint 2010), публікація-буклет (програма Microsoft  Publisher 2010), учнівський опорний міні-конспект, словник незрозумілих слів.

Попередня підготовка учнів до уроку:

групова робота: створення буклету «Спогади про Наталку Нікуліну»;

індивідуальна робота: підготовка виразного читання поезій, створення ілюстрацій до поетичних творів, створення мультимедійної презентації.

Проблемне питання: «Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?»

Епіграф:                                                             Не дайте, люди,  Україні вмерти

                Ні в правнуках, ні в дітях,

 ні в собі.

 В.Симоненко

 

Організаційно-мотиваційний момент уроку.

Вступне слово вчителя:

Вітаю вас на уроці вивчення літератури рідного краю. Рідна земля, Дніпропетровщина... Ці слова відіграють велику роль у становленні особистості, громадянина. А що для вас означають ці слова? (відповіді учнів).

            Актуалізація опорних знань учнів:

З якою метою у програму шкільного курсу української літератури введено уроки літератури рідного краю?
Із творчістю яких письменників ви знайомі, а яких знаєте особисто?
Які особливості притаманні ліриці?
Які жанри ліричних творів вам відомі?

Оголошення теми, мети, завдань уроку:

Сьогодні у нас урок – дослідження, урок - творча лабораторія, протягом якого ми познайомимося із циклом поезій «Непоховані» із збірки Наталки Нікуліної «Знамення калини»; завдяки творам та власній життєвій позиції  дамо відповідь на питання «Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?».

Я впевнена, що кожен із вас, гортаючи сторінки багатовікової історії, неодноразово не лише замислювався над долею своєї держави, а й усвідомлював своє місце в сьогоденні рідної країни.

Нехай слова Василя Симоненка «Не дайте, люди, Україні вмерти  Ні в правнуках, ні в дітях, ні в собі»  проростуть у ваших думках і справдяться у ваших вчинках.

§  Сприйняття та осмислення навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань репродуктивного, пошукового, аналітичного та творчого характеру:

Діти, сьогодні ми працюватимемо протягом уроку на спеціальних учнівських аркушах, так званих учнівських міні-конспектах, якість вашої роботи і визначить вашу оцінку за урок.  Отже, почнімо.

1.     Вибірково-репродуктивне завдання «Життєва доля Наталки Нікуліної» (прослухати матеріал вчителя, доповнити поданий матеріал у міні-конспекті учнів необхідними даними):

Народилась 1947 року у щасливій родині журналіста Петра Андрійовича та лікаря Олени Миколаївни Нікуліних. В 1958 році родина переїхала з Донецької області до Дніпропетровська. Після закінчення школи дівчина вступила до Дніпропетровського державного університету на філологічне відділення. Закінчила аспірантуру, захистила кандидатську дисертацію. Працювала редактором в обласній телестудії, в обласній радіостудії, де  саме вона створила цикл радіопередач «На полі слова» про письменників Придніпров’я,  у видавництві «Промінь», в обласній науковій бібліотеці, була позаштатним кореспондентом газети «Культура і життя».

А що ж поезія? Писала з дитинства. Перша збірка «Вишневий спалах» стала подарунком до двадцятиліття поетеси. Потім були «Пізнання», «Червоний кетяг», «Житом перейти», «Тиха бесіда», і нарешті посмертне видання вибраних поезій «Знамення калини». Але це тільки зовнішній портрет Наталки Нікуліної. Аби познайомитися із нею краще, варто почути спогади друзів дніпропетровської поетеси.

2.     Пошуково-аналітичне завдання «Спогади про Наталку Нікуліну» (учнівська презентація буклету).

3.     Творчо-презентаційне завдання (виразне читання поезій, ілюстрування творів, аналіз творчості поетеси):

Кажуть, без минулого немає майбутнього. Кожен із нас може носити горде ймення «Українець» тільки тоді, коли не лише знатиме свою історію, а аналізуватиме минуле, аби уникнути подібних помилок.

-         виразне читання поезії «Так ось, історіє, які твої стежки…» із циклу поезій Наталки Нікуліної «Непоховані»;

-         словникова робота (пояснення значення слів):

Вериги (старослов’янською – верига – «ланцюг») – залізні ланцюги, кільця, що носили християнські аскети на голому тілі для смирення людської плоті; вага вериги може сягати до десяти кілограмів.

Длань – (старослов’янською – длань – «долоня», «рука»)

Офіра – жертва.

створення «асоціативного куща» за поняттям ІСТОРІЯ» на основі поезії «Так ось, історіє, які твої стежки»;

Держава – це ми. Історія – це наші вчинки. Сьогодні, як ніколи, перед нами, сучасним поколінням, стоїть надзвичайно відповідальне завдання: пам’ятати про толерантність, пам’ятати про гідність людську, пам’ятати, що ми – українці. І головне – передати цей спадок – ГІДНІСТЬ УКРАЇНСЬКУ – майбутнім поколінням.

виразне читання поезії «Лютували кати, шаленіли кати…»;
презентація ілюстрацій до твору «Лютували кати, шаленіли кати»;
визначення провідної думки поезії «Лютували кати, шаленіли кати…»;

Нашу націю завжди вирізняло з-поміж інших народів ВІРА. Віра у добро, віра у власні сили, віра в щасливе майбутнє.

виразне читання поезії «Обернулась. Бо тінню на світло чола…»;
створення піраміди твору або сенкану за поезією «Обернулась. Бо тінню на світло чола…».

Підсумок уроку.

Метод ПРЕС: Учнівське розв’язання проблемного питання уроку ««Чи зможе людина побудувати майбутнє, якщо вона не пам’ятатиме уроків історії?»

Я вважаю,… тому що…, наприклад…, отже…

2.     Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»:

ü Сьогодні на уроці я

-         дізнався…

-         зрозумів…

-         навчився…

-         отримав успіх…

-         не вмів, але тепер навчився…

-         змінився, бо…

§  Пояснення домашнього завдання:

1.     Підготуватися до наступного уроку літератури рідного краю;

2.     Підготувати повідомлення про становлення українського професійного театру (презентація, буклет, повідомлення, ілюстрації).


Теги: Панасюк А.В., Нікуліна
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 72/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar