Головна » Українська література

Сучасна дитяча проза. Наталка Сняданко „Країна поламаних іграшок та інші подорожі”

Мета: ознайомити і зацікавити учнів 5 класу творчістю сучасної української письменниці Наталки Сняданко; залучити якомога більше учнів до читання сучасної прози; розвивати уяву, комунікативні та творчі здібності, вміння висловлювати власну думку; виховувати любов до книги,естетичні смаки.

Обладнання: виставка дитячих книжок, портрет Наталки Сняданко,малюнки учнів до твору,засоби мультимедіа.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

урок позакласного читання.

Підготовчий етап:

учні заздалегідь одержали завдання прочитати твір Наталки Сняданко «Країна поламаних іграшок та інші подорожі»;
інсценувати уривки твору;
підготувати повідомлення про письменницю;
намалювати малюнки до твору.

Інтерактивні методи: «асоціації»,літературний диктант,  «Незакінчене речення»,аукціон знань

ХІД УРОКУ

І.Мотиваційний момент

Вступне слово вчителя

Світ який – мереживо казкове.

Світ який – ні краю,ні кінця..

Саме так писав про навколишній світ український поет Василь Симоненко. Дійсно,невпинно летить час,змінюється,оновлюється. Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства. Сьогодні ми з вами потрапимо у світ сучасної української прози.

Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні помандруємо уперед у світ дитинства.

ІІ. Мета уроку та завдання.

Мету,яку ми ставимо перед собою:

ознайомитися із творчістю сучасної української письменниці Наталки Сняданко; розвивати уяву,комунікативні та творчі здібності, висловлювати власну думку;вміти перевтілюватися  в героїв твору (інсценувати)розкриємо проблеми твору, проаналізуємо, як змінюється головний герой після подій, що з ним відбулися вчитись любити книги,шанувати культурну спадщину свого народу.

1.Тренінгові вправа «Очікування»

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Записати на аркушах очікування(дізнатися нове,познайомитися з новим автором..) А потім ми з,ясуємо:чи справдилися вони чи ні?(Очікування прикріпляє вчитель до намальованої на дошці розгорнутої книжки)

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1)Робота в групах.  Випереджувальне навчання

Інтерактивна вправа «Рольова гра» Знайомство  з творчістю Наталки Сняданко(інсценізація)

«Байдуже,про що пише Сняданко – про зів,яле кохання,про ніч на Івана Купала,про джазову співачку,чи про країну поламаних іграшок,- читати її однаково тепло й приємно..»(з передмови до нової книжки Наталки Сняданко «Амаркорд»)

Отримали випереджувальне завдання,письменниця та кореспонденти

Прошу письменницю зайняти місце за столом, а представників ЗМІ підготуватися до інтерв’ю. Розпочинаємо прес-конференцію, присвячену письменниці Наталці Сняданко. Прошу задавати питання.

(Представники ЗМІ по черзі задають питання, на які відповідають літературознавці).

Журналіст1.- Звідки Ви родом Наталко Сняданко?

Відповідь: Я народилася у 1973 році у Львові.

Журналіст1.- Ким є за освітою?

Відповідь: За освітою — філолог, закінчила Львівський та Фрайбурзький університети, за фахом — журналіст і перекладач із польської, німецької та російської. 1995–1997 – навчалася на славістиці та романістиці університету міста Фрайбурга (Німеччина).

Журналіст2.   - У яких виданнях друкуєтеся?

- Відповідь: Літературні твори публікувала в альманасі «Ранок, день і вечір львівського авангарду» (1993 «Сучасність» (№2, 2003). А ще друкуюся у такій львівській та київській пресі («Львівська газета», «Суботня Пошта», «Дзеркало тижня»), журналах «Профиль-Украина» й «Український тиждень».

Журналіст2- Які твори вийшли друком? (Слайд 5)

Письменниця. Повість моя «Пригоди молодої українки» була опублікована у 2004 році в Польщі й одразу ж увійшла в десятку бестселерів. Ця книжка також перекладена і видана російською. Крім того, у 2008 р. російською вийшов роман «Синдром стерильності». Друком нещодавно вийшла й книга для дітей -   “Країна поламаних іграшок та інші подорожі ”.

Журналіст2.- Ким нині Ви працюєте, Наталко?

Відповідь: Тепер працюю кореспондентом відділу культури «Львівської газети».

Журналіст3- Чи маєте Ви нагороди? (Слайд 6,7)

Відповідь:2011р.  лауреат премії ім. Джозефа Конрада-Коженьовського.Премію імені Джозефа Конрада-Коженьовського засновано 2007 року. Вона вручається Польським Інститутом у Києві за послідовність у реалізації творчого шляху, інноваційність форми, ламання стереотипів та універсалізм послання.

Журналіст3.Твори яких українських письменників Ви читаєте?

Відповідь:Улюблені українські письменники: це насамперед Котляревський, Сковорода, Підмогильний, Винниченко, Хвильовий, Микола Куліш, Домонтович, Свідзинський, ранній Тичина, Аркадій Любченко (насамперед у своїх щоденниках), Ігор Калинець та Валерій Шевчук.

 

2)Учитель

Напевне,кожен з нас хоч раз в житті

Бажав би повернути час назад.

Але сьогодні,це я точно знаю,

Дарую вам білет,та не в кіно,

А в казку,заповітну мрію,

Де все задумане здійсняється завжди.

Де не побачите ніколи ви біди,

А тільки свято,хай хоч на годину.

Сьогодні зробимо для вас  усе можливе,

Щоб знов повірили у казку ви,

У цей чудовий день побудьте знов щасливі

І ще.. Лишайтеся в душі дітьми!

- Ми знову повертаємося до творчості Наталки Сняданко. Удома ви читали повість «Країна поламаних іграшок»)

3) Робота над змістом прочитаного твору. Прийом «Аукціон знань»

Зараз ми проведемо аукціон –опитування. За кожну правильну відповідь ви маєте отримати фішку,а наприкінці уроку з’ясуємо кількість отриманих фішок.

- Назвіть головних героїв повісті Наталки Сняданко «Країна поламаних іграшок».

- Що ви дізналися про сім’ю хлопчика?

- Які захоплення були у Матвійка?

Чи подобається вам поведінка Матвія?

- Що подарували хлопчику на День народження?

Хто така Параска?(зачитати з тексту)

- Які Матвійкові подарували іграшки?

- Охарактеризуйте ставлення головного героя до своїх іграшок. Чи втрачав хлопчик інтерес до старих іграшок?

- Що трапилося з Матвійком після того, як він отримав у подарунок свинку Параску?

- Розкажіть, куди подорожували Матвійко разом із Параскою(перший сон)?

4)ІНСЦЕНІЗАЦІЯ ПЕРШОГО СНУ ІЗ ПАРАСКОЮ.

Побудова сходинок «Шлях до самовиховання»

Навчився самостійно складати власні речі

Подолання страху темряви

Перший сон Матвійка.

Дійові особи:

Матвійко – Отиско Богдан

М,яка іграшка Параска - Дрозд Дар’я,

Мальвіна -  Муляр А.

Герой Тачок -

Автор – Архірій Крістіна

Вовк- Захарчук В.

Іграшка Параска. Тримайся міцно і нічому не дивуйся,друже. Полетіли.

Автор. Довкола них не були стіни дитячої кімнати, а зупинилися вони на даху будинку. Матвійко міцно тримався руками за вуха Параски. Верхівки дерев і дахи будинків закрутилися,ніби у велетенському міксері. За кілька хвилин вони приземлилися на іншому даху,перед ними були широко розчинені двері,з яких пробивалося тьмяне світло.

Іграшка Параска. Ходімо досередини.

(Їх зустріла дівчинка у білій сукні з синім волоссям)

Мальвіна. Як тебе звати?

Матвійко. Дем’ян.

Автор. Чомусь збрехав хлопчик.

Мальвіна. Що ж.Дем’яне,вітаю тебе у нашому товаристві. Розважайся,знайомся,почувай себе як дома. Мене звати Лілея,хоча дехто і вважає,що я схожа на Мальвіну з казки про Буратіно. Вітаю і тебе,Софіє (до Параски).

Іграшка Параска. Тут як хто хоче,так себе й називає. Адже не кожному подобається,як його назвали в дитинстві, - дехто волів би сам обрати собі ім’я. Тут це можна.(прошепотіла на вухо Матвійкові). Для різноманітності хочеться мати кілька імен.

(Вони побачили в кімнаті розкидані іграшки та стіл:чіпси,сухарики,кока – кола,жуйки,соломинки для пиття)

Автор. Батьки неохоче купують дітям чіпси та жуйки,сухарики,бо псуються зуби,зникає апетит.

Виходить іграшковий буксир - герой улюбленого мультику «Тачки»)..

Тачки. Здоров!Хочеш? (пропонує чіпси)

Матвійко. Як тебе звати?

Тачки. Не скажу. Але традиція є традиція,і якщо всі змінюють імена,треба робити вигляд,ніби віриш.

Матвійко. А я – Дем’ян(дістає ще одну чіпсу).

Тачки.. Знаю. Поїхали знайомитися. Але спершу поїж,я підожду.

Автор. Матвійку захотілося скуштувати все і негайно.

Тачки. Усе зрозуміло. Батьки дозволяють лише здорову й поживну їжу,тому хочеться чогось дуже нездорового і смачного.

Матвійко. Звідки ти знаєш?

Автор. Батьки категорично відмовлялися купувати кока – колу та інші напої з барвниками і спокусливими етикетками.

Поїхали вони далі. Зустріли Льолика,Болека,які назвалися Іваном і Степаном. Вирішили грати в лова. Заліз під стіл Матвійко і зовсім не боявся темряви,хоча дома відмовлявся спати в затемненій кімнаті. А тут він зовсім не боягуз.

Льолик. Фокус – покус-раз-два-три!

Порахуй,тоді відкрий!

Болек.Скільки буде 2+1?

Матвійко Три.

Болек. Молодець!(чекали на нього тачки з чіпсами)

Автор. Спершу він не зрозумів,чого прокинувся. Довкола було страшно,але вже не так як колись,ніби уві сні..

5)Аукціон – опитування.

- Що змінилося в поведінці хлопчика після першого сну - подорожі?(перестав боятися темряви,став слухняним)

- Чого став боятися хлопчик?

- До чого почав прагнути?

- Скажіть, чи змінюються риси характеру головного героя після пригод та спілкування зі свинкою Параскою?

Подолання страху, навчився кататися на велосипеді(СХОДИНКИ)

Опанування своїх бажань

Виходять герої ІІ сну Матвійка до країни поламаних іграшок(приземлення в запущеному саду  зі старими деревами): Матвійко,Параска,

М,яка іграшка Параска. Минулого разу ми були серед своїх,адже ти бавився з героями улюблених мультиків,вони добре знали тебе, а ти їх. А тут ти потрапиш до незнайомих людей.  Не варто,щоб вони одразу запідозрили, ніби ти руйнач.

Матвійко. Хто?

Параска. Руйначі – це діти,яким подобається ламати іграшки. Переважно батьки купують таким дітям занадто багато всього.

Автор. Матвійко задумався скільки іграшок йому довелося зламати…

Вийшов стариган,схожий на тата Карло,в руках тримав поламану іграшку.

Параска. Доброго вечора.

Тато Карло. Доброго й вам. Я тато Карло. Знаєш з якої це книги?

Матвійко. З книги про Буратіно.

Учитель. Що було далі? (Переказ змісту твору)Зміна поведінки хлопчика в садочку,дома.

6). Робота у малих групах.

І група.

- Охарактеризувати образ головного героя до знайомства зі свинкою Параскою.

- Дослідити, як поступово змінюється характер хлопчика, як він починає подорожувати із Параскою.

ІІ група.

- Охарактеризувати, яким постає перед нами головний герой наприкінці твору?

- З’ясувати, як висвітлюється у творі проблема дружби.

- Вказати, які висновки для себе зробив хлопчик після спілкування зі свинкою Параскою? Як розглядається у творі проблема бережливого ставлення до речей?

Не зупинятися на досягнутому            СХОДИНКИ

Бажання навчатися нового

(Доповідачі звітують про дослідження своїх груп. Члени інших груп уразі необхідності доповнюють відповіді).

7) Інтерактивна вправа «Симуляція».

- На сьогоднішній урок кожен із вас прийшов із улюбленою іграшкою. Ось усі вони перед нами. Красиві, улюблені, казкові…

Давайте заплющимо очі та перенесемося на Конгрес іграшок (щороку збираються м’які іграшки на кілька днів і обговорюють співпрацю з дітьми)

- Погляньте в очі своїм улюбленцям і замисліться, ким можна вас назвати – руйначем чи членом Клубу дитячого самовиховання? І що вам треба зробити для того, щоб не носити звання «руйнача»?

- Я пропоную бажаючим зараз виступити на Конгресі іграшок із доповіддю «Над чим спонукає замислитися повість Наталки Сняданко «Країна поламаних іграшок»?»

 

 

 

ТРЕТІЙ СОН ІЗ ПАРАСКОЮ,(Слайд 18)

На велосипеді(подолання страху падіння з велосипеда,необхідність знання абетки для читання дорожніх знаків)

Іграшка Параска.

-То як злітаємо кудись? Але це досить далеко. Спочатку ти повезеш мене на велосипеді!

Матвійко.

-Як же соромно,я одного разу впав на велосипеді,а тепер їздити на велосипеді  дуже боюся. Я попробую…Ну що ж,поїхали?..

Лунає музика.

Іграшка. Я дуже рада,що тобі вдалося перемогти свій страх перед велосипедом.

Ми повинні проїхати повз три наступних вказівники у напрямку Києва.

(їм назустріч вийшов маленький гномик)

Гномик. Привіт. Я кастелянш. Який костюм вам приготувати?

Бо я маю ключа від чарівної шафи, у якій зберігаються всі карнавальні костюми для гостей балу. Ви ж хочете переодягнутися?

Іграшка. Які класні костюми. Ти в кого хотів би переодягнутися?

Я так і залишуся. А ти переодягнися в П,єро. Поглянь,який гарний костюм. Довгі білі рукава.

Матвійко. Але П,єро постійно складає вірші про Мальвіну!!

(Бал – маскарад) Муха – Цокотуха,Мийдодир,Коник – Стрибунець. Вовк,Червона Шапочка,Мальвіна)

Вовк. Я не їв уже днів сім,

Тож тепер тебе я з,їм!

(ТАНОЧОК ГЕРОЇВ)

Клуб дитячого самовиховання.. Чи могли ви стати членом цього клубу?

V. Підбиття підсумків уроку.

Метод «Коло думок»

Висловіть свою думку з таких питань. Які проблеми порушує автор?(виховання дітей,ставлення дітей до іграшок,вміння долати страхи)

Тема,ідея(вміти працювати над собою,само виховуватися)

Інтерактивна вправа:відповідь одним словом «Так –Ні»

1)Головний герой повісті Матвійко жив у селі?(Ні)

2)Нові іграшки йому подарував святий Миколай?(Ні)

3)Рідну сестру Матвійка звати Устя?(Так)

4)Улюблену м,яку  іграшку Матвійко назвав Софія(Ні)

5)Матвійко ходив у незвичайний дитячий садок,де вивчали танці,англійську?(Так)

6)Руйнач - це той,хто любить ламати іграшки(Так)

7)У країні поламаних іграшок Матвійкові найбільше сподобався конструктор?(так)

8)Матвійко з Параскою побував на конгресі м’яких іграшок?(Ні)

9)Матвійкові сподобалося самому прибирати в кімнаті?(Так)

10)Матвійко обрав костюм Буратіно?(Ні)

11)Матвійко став членом клубу дитячого самовиховання?(Так)

12)Матвійко записав до клубу і свою сестру?(Ні)

5.РЕФЛЕКСИВНО -ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

Колективна робота.

Побудова сходинок «Шлях до самовиховання»

Самостійний і слухняний хлопчик За повістю «Країна поламаних..»

А зараз ми спробуємо заповнити сходинки,якими пройшов Матвійко,щоб стати членом клубу дитячого самовиховання.

Які страхи довелося подолати головному героєві,що навчився робити сам?

Інтерактивна вправа «Рефлексія»

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Наш урок добігає кінця. Я бажаю вам обов’язково розмірковувати над своєю поведінкою, вчитися само організованості та самоконтролю, а також уміти відповідати за свої вчинки. Я бажаю вам мати справжніх друзів і самим уміти дружити, адже справжні друзі – не ті, хто поруч, а ті, хто залишається біля тебе у скрутну хвилину. Читайте, бо книги роблять наше життя яскравіше і цікавіше, навчають нас бути гарними людьми.

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 21)

Скласти пам’ятку з теми: «Що слід робити,щоб стати членом Клубу дитячого самовиховання?», скласти кросворд за повістю Н.Сняданко.

ДОДАТОК,

Які страхи довелося подолати головному героєві,що навчився робити сам?


Теги: Дубнюк З.І., Сняданко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 921/143


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar