Головна » Українська література

Сповнюйте життя мріями. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи й неволі

Мета:   обговорити зміст оповідання; удосконалювати навики характеризувати головного персонажа; пояснити алегоричність образу коня Шептала; розвивати вміння давати власну оцінку поведінці персонажа, дискутувати про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність; виховувати любов і повагу до неординарних особистостей, до природи; прививати любов до прекрасного.

Тип уроку:         урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-роздум.

Обладнання:  мультимедія (музичне оформлення, анімація, презентація), ілюстрації до твору (учнівські), підручник, жар-птиця.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

 

Рефлексія

Доброго дня, шановні восьмикласники.

Перш ніж розпочати урок, я хочу у вас запитати про сокровенне: «В кого з вас у житті було так, що мрія збулася?» (учні відповідають)

-         Що ви відчували в цей момент? (діти відповідають)

-         Ви щасливі діти.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Музика і коні

Учитель читає уривок

«Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся, вирвав кінець повода, дико звівся на задні ноги, біснувато стріляючи страшними, кривавими очима. Цієї хвилини він був справжнім білим конем, відважним  та одчайдушним, як його далекі предки…

Навколо Шептала росла, ширилась аж до трав’яних, утаємничених обріїв воля; воля пахла живою вільністю, мутним настоєм лугових трав і молодого сіна. Йому ще ніколи в житті не біглося так легко».

Таке враження, що його мрія збулася.

 

Учитель.

-         Ви, напевно, здогадалися, що на сьогоднішньому уроці будемо вивчати оповідання В.Дрозда «Білий кінь Шептало».

Розгорніть зошити, запишіть дату і тему уроку.

Сьогодні ми на уроці: 1) обговоримо зміст оповідання;

2) охарактеризуємо головного персонажа;

3) з’ясуємо алегоричність образу Шептала;

4) спробуємо оцінити його поведінку.

Учитель. У відеосюжеті ви бачили коней.

 

Завдання 1. «Мікрофон»

Пропоную одним епітетом кожному з вас охарактеризувати цю тварину.

 

Наприклад: вільний, граціозний, красивий, гнідий, вороний, буланий, стрімкий, свободолюбивий, прекрасний, чудовий, рвучкий, нестримний, швидкий, безстрашний, баский, могутній, сильний, самотній, попелястий, перистий, грізний, бойовий.

 

Отже, кінь – свободолюбива тварина.

-         Чи нагадує змальований вами кінь Шептала? (відповідь учня)

-         Про що він мріяв?

Цитата с.273 «Стояв трохи осторонь … до боротьби, до змагання».

 

Учитель. Звичайний кінь. Серед табуну, гурту, в загорожі і на пасовиську… і з кличкою Шептало. (риторично!!!)

 

Завдання 2. Робота в групах (по рядах)

Спробуйте з’ясувати, опираючись на текст.

 

(Мультимедія. Слайд І)

 

До висновку ІІІ групи.

Кінь стоїть перед вибором. І робить його всупереч своїм бажанням.

-         А в людей?

-         Як часто нам доводиться робити вибір? (Постійно)

-         То кого зображає автор в образі коня? (Людину)

 

Отож, образ коня алегоричний.

 

(Мультимедія «Алегорія». Слайд ІІ)

 

Висновок: Отже, читаючи про Шептала, ми бачимо людину, яка прагне до здійснення своєї мрії, але робить вибір всупереч бажанню.

 

Фізкультхвилинка.

Заплющили очі, уявили свою мрію, розплющили, підняли руки вгору і змахнули, мов крилами.

 

-         Якими кольорами змальовує головного персонажа автор? (білий, брудно-білий, сірий)

-         З чим асоціюється білий колір? (з мрією)

-         А сірий? (з буденністю)

 

Завдання 3. «Асоціативний кущ»

Висновок: Отже, в оповіданні Шептало – то білий, то сірий.

-         А в найкращі моменти свого життя, якого він був кольору?

 

                   Цитати:

1)    с.272 «Це він, білий кінь, жене до водопою і сірих, і вороних, і гнідих, і перистих. І Степана разом з ними, всесильного, милостивого й злого Степана, а сам ні від кого не залежить і нікому не кориться».

2)    с.273 «…мати розповідала про гордих білих коней – його дідів та прадідів, що гарували на залитім різнокорінними вогнями помості, і милуватись їхньою красою щовечора сходилися людські натовпи».

3)    «А в тих народжених запахом снах красиві білі коні…».

4)    «… і Шептало побачив у водянім дзеркалі себе – незвично білого, аж до щему в очах. Здивований, він перечекав, не рухаючися з місця, щоб не скаламутити води, поки небо знову засвітилось, і знову побачив свою чисту, прекрасну білизну».

 

-         Яким у цей момент відчуває себе Шептало? (вільним, щасливим)

-         Які емоції переповнюють вас, коли Шептало вирвався на волю?

 

Завдання 4. Метод «Прес»

 

Мультимедія. Слайд V

 

Доповніть речення:

         Читаючи оповідання, я:

відчував…

захоплювався…

дивувався…

думав…

 

Висновок: - На яку розв’язку сподівалися ви, читаючи епізод «Шептало на волі»? (відповіді учнів)

 

Учитель. Непередбачувана розв’язка.

 

Учитель.

В автора кінь Шептало – білий.

-         А яким кольором ви би зобразили Шептала?

 

Завдання 5.

Створіть словесний портрет «Яким я хочу бачити Шептала». (відповіді дітей)

 

Учитель.

Особисто я Шептала хочу бачити таким (учитель читає власну поезію):

 

Слайд VI. Вірш

 

Сповнюйте життя мріями…

Розвіває вітер білу гриву,

Й стук копит, що на шляху життя, -

Кінь має вдачу вільну, незрадливу

І мрію, що несе у майбуття…

 

Так, білу чи рожеву мрію чисту,

Так, бути не таким, як сірі, всі –

Так, іскру Божу в серці променисту,

Щоб не в калюжі вмитись, а в росі…

 

ІІІ. Закінчення уроку

 

Учитель.

Так, Шептало повертається, але мрія залишається. У кожного повинна бути мрія. Особливо мрій багато у дітей.

 

Розгортаю дошку із жар-птицею.

 

-         Скажіть, а який птах у вас асоціюється із здійсненням мрій, бажань? (Жар-птиця)

-         У вас на партах лежать різнокольорові пір’їнки, запишіть на них свою сокровенну мрію. Хто хоче, може поділитися своєю мрією з ними і прикріпити пір’їнку до хвоста жар-птиці. А хто боїться наврочити, то нехай сховає пір’їнки.

                            НЕ ЗРАДЖУЙТЕ СВОЇМ МРІЯМ!

 

Учитель.

-         А я хочу подякувати вам за активну і змістовну роботу на уроці. Відзначити найактивніших:____________________________________, хочу подякувати вашому учителю-словеснику Наталії Сергіївні і, на останок, підсолодити ваші мрії.

 

Домашнє завдання.

1)    цитатний план характеристики образу коня Шептала;

2)    підготувати переказ уривку своїми словами, який найбільше вразив.


Теги: Коробенко Г.П., дрозд
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 778/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar