Головна » Українська література

Слово про Ігорів похід - давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа, переклади, переспіви, авторство

Мета: ознайомити учнів з історією відкриття і дослідження «Слова…», з перекладами й переспівами поеми; удосконалювати вміння виразно читати поетичні твори, готувати повідомлення на основі кількох джерел; розвивати зв’язне мовлення

Вид уроку: урок вивчення нового матеріалу; захист творчих проектів

Випереджувальні  завдання: учнів об’єднано в групи, які дістають завдання за певними тематичними пластами.

1-ша група. Підготувати історію відкриття поеми та історію її дослідження; театралізовано представити створення «Слова…» за В.Маликом.

2-га група. Підготувати повідомлення про версії щодо авторства «Слова»; схематично продемонструвати на мультимедійній дошці.

3-тя група. Повідомлення про переклади й переспіви «Слова…»; зачитати початок поеми у перекладі різних письменників; представити  ритмічний та Шевченковий переклади «Плачу Ярославни».

4-та група. Презентація «Пам’ятники, присвячені «Слову про похід Ігорів».

Обладнання: мультимедійні ілюстрації  до «Слова…», аудіозаписи, уривки з мультфільму однойменного, видання поеми різних років.

                                             Перебіг  уроку

І.Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Слово вчителя. Ми, люди ХХІ ст., звертаємося до твору часів Київської Русі насамперед тому, що в ньому автор передає почуття палкої любові до Вітчизни, до свого народу. У поемі змальовано сильних, вольових особистостей. Читаючи поему, ми  захоплюємося й співпереживаємо. Ці вміння очищають душу, наповнюють наші серця любов’ю, спонукають замислитися про своє призначення в житті, про причетність до своєї нації.

2.Інсценізація уривку з роману В.Малика «Черлені щити» (учень в образі літописця декламує уривок, відтворюючи діями текст).

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

1.Озвучення проблемного запитання. Доведіть або спростуйте справедливість слів Л.Махновця: «Світова література знає небагато творів, які б захоплювали нові й нові покоління, перетинали межі країн і материків, здобували все ширшу й гучнішу славу. І саме до таких пам’яток належить безсмертне «Слово о полку  Ігоревім» — героїчна, сповнена палкої любові до вітчизни, до свого народу пісня-заклик, що лине із сивих віків Київської Русі й гаряче відлунює в наших серцях».

Перелік критеріїв, які потрібно довести або спростувати

 

ІІІ. Захист учнівських проектів.

Кожна група досліджувала певні питання, що підкреслюють унікальність поеми, її художню цінність. Прослуховуючи виступи, учасники кожної групи записують свої міркування на аркушах, які потім передають наступній групі. Її члени в цих записах підкреслюють ті думки, з якими згодні й дописують власні. «Експерти» (окрема група учнів) узагальнюють написане, роблять звіт, який наприкінці уроку обговорює весь клас.

ІV. Мова поеми, крилаті вислови (показати епізоди з мультфільму, прокоментувати вислови)

Були віки Трояна

Давні часи

Буй-тур Всеволод

Мужня, сильна людина

Викинути ідола в Дніпро

 

Іду на Ви!

Ламати списи

Напитися шоломом з Дону

Плач Ярославни

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. На основі записів, що їх зробили члени кожної групи під час презентації проектних завдань, «експерти» аналізують учнівські міркування, узагальнюють їх, формулюють висновки. У підсумковому обговоренні спільного проекту бере участь весь клас.

2. Прийом «Незакінчене речення»: «Моє найбільше відкриття у «Слові…» - це…»; «Я вважаю, що поему слід вивчати для того, щоб…»

Домашнє завдання.

Обов’язкове. Охарактеризувати героїв і підготувати про них зв’язну розповідь. (Учні працюють у групах.)

За бажанням. Виписати прислів’я, крилаті вислови з поеми.


Теги: слово про похід Ігорів, Федоренко О.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 685/142


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar