Головна » Українська література

Складання казки (твір у художньому стилі)

Мета: створити умови для активізації пізнавальної діяльності учнів, узагальнити та систематизувати знання дітей про літературну казку, їх жанрові особливості, виявити закономірності побудови казок і на цій основі вчити складати свої власні, удосконалювати навички слухання та виразного читання; формувати комунікативні, соціокультурні, літературні, творчі компетентності; розвивати комунікативні уміння, креативне мислення, творчу фантазію, уяву; виховувати почуття прекрасного, інтерес до казок, прагнення робити добро.

Обладнання — підручники з української мови та літератури для 5 класу, технологічні картки, тематичні літературознавчі словнички, портрети письменників, ілюстрації до літературних казок, казкарики.

Тип уроку —урок закріплення знань, умінь та навичок.

Хід уроку

Заглядає в шибку казка

Сивими очима,

 Материнська добра ласка

 В неї за плечима.

В. Симоненко

 

I Організаційний момент. Встановлення емоційного контакту.

Інтерактивна вправа «Комплімент» (учні говорять один одному компліменти)

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

Серед художніх надбань людства літературна казка посідає почесне місце. І діти, і дорослі люблять казки відомих українських письменників: Івана Франка, Василя Симоненка, Галини Малик. Їх герої – Лис Микита, Аля, Недоштанько, Недопопелюшка — залишаться в пам'яті на все життя.

Наш клуб відчиняє

Всім двері гостинно.

Розумні, веселі, дотепні – сюди!

Змагатися будете всі ви сумлінно.

Тема уроку – літературні казки.

            Метою нашого уроку є підсумок  вивченого матеріалу про літературні казки. І цей урок буде проходити у формі гри.

Сьогодні на уроці ми маємо підсумувати свої знання про літературну казку, її характерні риси, закони, за якими вона будується, щоб самим виступити в ролі письменників, скласти казку на вільно обрану тему. Тому завдання уроку буду формулювати не я, це зробите ви самі. Які завдання ми ставимо перед уроком? (Відповіді учнів).

Отже, на сьогоднішньому уроці ми маємо:

— узагальнити знання про літературну казку;

— виявити закономірності й особливості побудови казок, їх визначальні змістові й структурні риси;

— відкрити "секрети" побудови казок;

— побудувати технологічну картку майбутньої казки;

— створити казку.

Відгадай. Діти повинні назвати прізвище, ім’я, по батькові письменника за портретом, назву казки за малюнком. (Учитель показує учням портрети письменників та ілюстрації до вивчених казок). За кожну правильну відповідь учні отримують «казкарик».
Виразне читання. Пригадати казки нам допоможуть підготовлені вами уривки. Зачитайте виразно уривок, інші учні називають автора, назву. Починає вчитель. За кожну правильну відповідь учні отримують «казкарик».

"Одного дня в хліві трапилося нещастя. Як приходив увечері господар з великим оберемком сіна для кіз, то його зненацька покликали з хліва..."

— Назвіть казку?

— Хто її автор?

Експертна група. Учитель запрошує до роботи 5 учнів класу. Діти ставлять питання, експертна група дає відповіді. За правильну відповідь отримують «казкарик»
Чи уважний ти читач? Угадай героя за його описом.

Методичний коментар:Дати правильні відповіді на питання. За кожну правильну відповідь кожен учень отримує один «казкарик».

1) " Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-гарячу квіточку — "братки". Та були ще в неї голенькі зісподу рожеві лапки». (Хуха-Моховинка)

2) " Сьогодні рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини, придивіться, яка вона блакитна. І оживив мене своїм духом.... Нечуваний синій звір, весь у колючках та з таким здоровенним, мов з міді вилитим, хвостом..."(Лис Микита)

 3) Голова його мов бочка,

 Очі — ніби кавуни (Плаксій)

4) Мав він вдачу теплу й щиру,

 Ще й лукавинку в очах.

Лоскотливі мав він вуса

 І м'якенькі, наче пух.

І м'яке волосся русе

 Розсипалося до вух. (Лоскотон)

5) З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку. Голова повернулася до Алі. Добре, що хоч очі на місці. Зате одне більше, а друге менше. (Недоладько)

6) Одягнена вона була до пояса в старий лантух, а нижче пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом. (Недопопелюшка)

"Відкрий секрети літературної казки"- має на меті узагальнення знань про змістові та структурні особливості літературних казок різних видів, специфіку кожного різновиду. Проводиться у вигляді змагання між рядами — який ряд швидше дасть відповідь на більшу кількість запитань. «Мікрофон». За кожну правильну відповідь кожен учень отримує один «казкарик».

Слово вчителя.

Ваші відповіді на запитання й виконання завдань довели, що тексти казок ви знаєте, залишився останній крок — найскладніший. Нам потрібно визначити особливості літературних казок, розкрити секрети їх створення.

— Що таке казка?

— Що таке літературна казка? Чим вона відрізняється від народної?

— Від якої особи, як правило, описуються події в літературній казці? (Від автора, від персонажів.)

— Яку роль відіграє портрет у літературній казці?

— Що складає основний зміст більшості казок?

— Боротьба яких двох протилежних сил відбувається в казці?

— Яка сила при цьому перемагає?

— На які дві групи можна поділити дійових осіб в казках? За якими ознаками?

— Які незвичайні події в них відбуваються?

— Які різновиди казок ви знаєте?

— Назвіть казки про тварин. У чому полягає їх особливість? Чи знаєте ви літературні казки про тварин?

— Назвіть героїко-фантастичні казки.

— Що складає специфіку побутових казок?

— Які з казок вам сподобалися? Чому? Чим?

Кросворди, ребуси. Учні розгадують ребуси, які самостійно підготували.
Телеграми без підписів (групова робота)

Методичний коментар:під текстом телеграм від казкових героїв треба поставити підписи і вказати, кому вони адресовані. Регламентується час. Капітани команд вибирають завдання у закритих конвертах. За кожну правильну відповідь команда отримує один «казкарик».

1 група

«Але ж тобі немає чого мене боятися. – (Хуха)
Сьогодні ця дівчинка не завершила соту справу. (Недочеревик)
Сама подумай – не може ж він одягти корону на цю залізну каструлю! (Недороль)

ІІ група

Ми – добрі й не пам’ятаємо лихого. (Хуха)
Е, то в мене така дурна звичка – отак приказувати. (Недоладько)
Цікаво,чи всі бажання тут виконуються? (Аля)

ІІІ група

Хухи не потребують подяки. (Хуха)
Яка безглузда країна! (Аля)
Я єдина людина в королівстві, якій дозволено доводити свою справу до кінця! (Кат)

Стрибок уяви: уявіть, що ми стоїмо перед стрічкою, на якій написано: "Казка — це чудова мрія", а вдалині знаходиться будинок, у вікнах якого світяться слова:

Заглядає в шибку казка

Сивими очима,

 Материнська добра ласка

 В неї за плечима.

(В.Симоненко).

Завдання:

А) Дати відповідь на питання:

— Якою уявляється вам казка, яка заглядає в шибку? Може, і в вікна нашого класу вона теж заглядає, але кожен бачить її по-різному.

— Хіба можуть у казки бути сиві очі?

— Як ви розумієте цю метафору?

— На що вказує епітет "сиві"?

Яка найбільш характерна ознака казки передається словами "добра ласка"?

— Що привносить у вірш епітет "материнська"?

— Які казки вам читала чи розповідала матуся в дитинстві?

Ш. Підготовка до складання казки.

1. Ознайомлення з технологічною картою майбутньої казки. Робота в групах

 Ми з вами пригадали особливості літературних казок. Ви вже не раз писали на уроках казки. Для успішної творчої роботи складемо технологічну карту.

Технологічна картка до складання казки

ЗАГОЛОВОК      

Казка про...

Тема (про кого, що йдеться мова)  

Боротьба добра і зла (конкретизувати)  

Основна думка (що я хочу сказати своєю казкою)   

Добро завжди перемагає зло (треба робити висновки з прочитаного)

Дійові особи (герої, персонажі) 2-3, які уособлюють позитивні чи негативні риси характеру 

Люди, рослини, тварини, міфічні істоти, явища природи, предмети, планети тощо        

Структура:

— зачин;

— розвиток подій;

— кінцівка  

В одному царстві... Жили-були... Перший раз... Другий раз... Третього разу... Жили вони довго й щасливо....      

Вид казки:

— про тварин;

— фантастична;

— соціально-побутова 

Мовні засоби:

наявність слів з переносним значенням, епітетів, антонімів, синонімів, повторів, фразеологізмів.

Сонце запитує дівчину, Вовк каже...

Говорили-говорили та й.. Добрі люди, розумний брат, убогий-багатий Золота видимо-невидимо Як кіт наплакав...      

2. Обгрунтування вибору виду казки, теми, дійових осіб.

3. Зачитати утворені казки. За правильно складені казки група отримує «казкарик».

ІV. Підсумки. Висновки. Оцінювання учнів за кількістю «казка риків».

V. Д. з. Написати казку.

Література

1.     Авраменко О. М. Українська література: підруч. для 5 кл загальноосвітн. навч. закл._К.: Грамота, 2013.

2.     Календарно-тематичне планування з української літератури для 5 класу/ бібліотечка «Дивослова», №7-8, 2013.

3.     Новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392), затверджений наказом Міністерства від 06.06.2012 р. № 664.

4.     Програма з української літератури. 5 клас. Автори: Р.В.Мовчан, К.В.Таранік-Ткачук, М.П. Бондар, О.М. Івасюк, С.А. Кочерга, О.І. Неживий, Н.В. Михайлова (Наказ МОНМС від 06.06.2012 року № 664)

5.     Українська література: книжка для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 5 клас/О.М. Авраменко, Г.К. Дмитренко. - К.:Грамота, 2013. - 264 с.


Теги: казки, Дубинська Г.Є.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 589/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar