Головна » Українська література |
Мета: удосконалювати вміння учнів аналізувати прозовий твір; Перебіг уроку Організаційний момент Вчитель: Уже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо. Роботу швидше починаймо. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. Мотивація навчальної діяльності учнів Вчитель: «Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка»,— так про письменника, з постаттю якого ми ознайомилися, говорив М. Коцюбинський. Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо декілька сторінок із великої енциклопедії української літератури, де золотими літерами вписано ім’я В.Винниченка життя та творчість якого ми вивчали. Епіграфом нашого уроку слугуватимуть слова великого Гете. Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем – коліно (Гете) Вчитель: 1. Сторінка перша: „Життя, сповнене випробувань…» 1. Коли, де, в якій сім’ї народився В. Винниченко? (26 липня 1880 р. у м. Єлисаветграді у селянській родині). 2. Скільки в сім’ї Винниченків було дітей?( Четверо: Андрій, Василь, Марія (від першого шлюбу), Володимир). 3. Де навчався письменник?( Єлисаветградська чоловіча класична гімназія (але закінчити її не пощастило, так як у 14 років він написав свій перший літературний твір – поему про Запорозьку Січ, за що дістав «тиждень темного карцеру»); склавши екстерном іспити у Златопільській гімназії,вступив на юридичний факультет Київського університету (але вже з другого курсі його виключили за активне політичне життя). 4. Чиїми творами захоплюється?( Творами Т. Шевченка, І. Нечуй-Левицького, Панаса Мирного). 5.Як називалось перше оповідання В. Винниченка?( «Сила і краса»). 6. З якого оповідання «починається» Володимир Кирилович, як дитячий письменник?( «Кумедія з Костем» - 1909 рік). 7. Яку посаду обіймав Винниченко в 1917 році після створення Української Центральної Ради? (Очолив Генеральний секретаріат і став генеральним секретарем внутрішніх справ). 8. Прокоментуйте щоденниковий запис поета: "Нехай український обиватель говорить і думає, що йому хочеться, я їду за кордон, обтрусюю з себе всякий порох політики, обгороджуюсь книжками й поринаю в своє справжнє, єдине діло — літературу… Тут у соціалістичній совєтській Росії я ховаю свою 18-літню соціалістичну політичну діяльність. Я їду як письменник, а як політик я всією душею хочу померти" (Політична діяльність – потреба часу, письменник – покликання душі). 9. Коли помер Володимир Винниченко, де похований? (6 березня 1951 р., похований у французькому місті Мужен). Після відповідей учнів учитель робить висновок. Вчитель: 2. Сторінка друга: «Теоретична» Дайте визначення оповідання як літературного жанру (Невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод з життя одного персонажа (або кількох)) 9. Доведіть, що твір «Федько – халамид ник» - оповідання (Прозовий, невеликий за обсягом, невелика кількість героїв, розповідається про життя Федька).
3. Сторінка третя: «Аналізуємо твір» Бліц-опитування: Хто головний герой оповідання? (Федько) 4. За поданими ілюстраціями перекажіть уривки твору.
Цитатна характеристика образів. Діти, на дошці ви бачите імена наших героїв. Напишіть, будь ласка, слова (слова-антоніми), з якими асоціюються у вас ці хлопчики. Кожну рису характеру підтвердіть цитатою. (Червоний колір, яким написано ім’я Толя, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби). Грубий, делікатний, жвавий, повільний, сильний, кволий, ясний відвертий, таємний вдаваний, сміливий, боягуз, людяний, бездушний,достойний, негідний,правдолюб, чесний, підлий, брехливий,добрий товариш, активний. Риси характеру підтвердити цитатами з тексту.
Федько Толя Це був чистий розбишака-халамидник; Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Делікатний
Спокій був його ворогом. Жвавий Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Повільний …перший по силі на всю вулицю. Сила …бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом. Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Явний; відвертий Мати про Толю: «То дитина благородна, ніжна, а ти (про Федька) мужичня, «мурло ти репане». Таємний; вдаваний А давай об заклад, що перейду на той бік. Сміливість
Толі холодно й страшно. Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду. Толя розтерявся… Боягузтво Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів. Людяний; альтруїст
Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника. Бездушний; егоїст
…він раптом вертається і віддає змія. Достойний Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком. Негідний Федько брехати не любить. Правдолюб; чесність Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен!.. Підлість; брехня
Не любить також Федько товаришів видавати. Товариш
А Федько справді щось надзвичайне виробляв на річці. Активний
За поданим уривком впізнати героя: - Це був чистий розбишака - халамидник. - Усі діти як діти – граються, бавляться тихо, лагідно. Йому ж неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом. З яким він боровся на кожному місці. - Він завжди виходив надвір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. - Він був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. 6. Робота з підручником. Продовжіть інформаційне гроно про Федька і запишіть у зошит. (Халамид ник – Соловій – Розбійник – розбишака – халамидро - мужичня - нещастячко - одурілий хлопець - шибеник – ірод – паршивець – ідол ). Зробити висновок (Федько – чуйна, милосердна, доброзичлива дитина).
Робота в парах «Зібрати елементи сюжету». Хто готовий, піднімає руку.
Відгадати сканворд. У чому актуальність твору. Чи хотів би ти бути схожим на Федька? Чим саме? Учитель: Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає. Помилялись не тільки люди, помилялись навіть святі. Згадайте: Ісус від Іуди мав останній цілунок в житті. Ми не святі, не боги, а значить, Не варто втішати себе дарма. Але, як твій промах лиш ворог бачить, - Друзів у тебе нема. В.Симоненко "Помилка".
Слово вчителя. Оцінювання. Подяка за роботу. Д.з. Достатній рівень: Скласти усний твір «Якби я був Федьком…». Уявіть щасливу кінцівку твору. Високий рівень: Які моральні цінності роблять людину душевно багатою?
Додаток Сканворд Де працював батько Федька (Типографія) Федько – добра людина.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |