Головна » Українська література

Розробка уроку «В. Винниченко «Федько-халамидник» з української літератури в 7-му класі

Мета:

удосконалювати  вміння учнів аналізувати прозовий твір;
розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, ставлення до зображуваного,  почуття, враження;
формувати кругозір, світогляд учнів;
 сприяти вихованню порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе
перевірити якість набутих знань із поданої теми.

Перебіг уроку

Організаційний момент                            

Вчитель:

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

 Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель: «Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка»,— так про письменника, з постаттю якого ми  ознайомилися, говорив М. Коцюбинський.

Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо декілька  сторінок  із великої енциклопедії української літератури, де золотими літерами вписано ім’я В.Винниченка життя та творчість якого ми вивчали.

Епіграфом нашого уроку слугуватимуть слова великого Гете.

Перед великим розумом я схиляю

голову, перед великим серцем – коліно (Гете)

Вчитель:

1. Сторінка перша: „Життя, сповнене випробувань…»

1. Коли, де, в якій сім’ї  народився В. Винниченко? (26 липня 1880 р. у м. Єлисаветграді у селянській родині).

2. Скільки в сім’ї Винниченків було дітей?( Четверо: Андрій, Василь, Марія (від першого шлюбу), Володимир).

3. Де навчався письменник?( Єлисаветградська чоловіча класична гімназія (але закінчити її не пощастило, так як у 14 років він написав свій перший літературний твір – поему про Запорозьку Січ, за що дістав «тиждень темного карцеру»); склавши екстерном іспити у Златопільській гімназії,вступив на юридичний факультет Київського університету (але вже з другого курсі його виключили за активне політичне життя).

4. Чиїми творами захоплюється?( Творами Т. Шевченка, І. Нечуй-Левицького, Панаса Мирного).

5.Як називалось перше оповідання В. Винниченка?( «Сила і краса»).

6. З якого оповідання «починається» Володимир Кирилович, як дитячий письменник?( «Кумедія з Костем» - 1909 рік).

7. Яку посаду обіймав Винниченко в 1917 році після створення  Української Центральної Ради?

 (Очолив Генеральний секретаріат і став генеральним секретарем внутрішніх справ).

8. Прокоментуйте щоденниковий запис поета: "Нехай український обиватель говорить і думає, що йому хочеться, я їду за кордон, обтрусюю з себе всякий порох політики, обгороджуюсь книжками й поринаю в своє справжнє, єдине діло — літературу… Тут у соціалістичній совєтській Росії я ховаю свою 18-літню соціалістичну політичну діяльність. Я їду як письменник, а як політик я всією душею хочу померти" (Політична діяльність – потреба часу, письменник – покликання душі).

9. Коли помер Володимир Винниченко, де похований? (6 березня 1951 р., похований у французькому місті Мужен).

Після відповідей учнів учитель робить висновок.

Вчитель:

2.  Сторінка друга: «Теоретична»

Дайте визначення оповідання як літературного жанру (Невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод з життя одного персонажа (або кількох))
Які оповідання про дітей ви вже вивчали в 5-му класі? Чим вони вам запам’яталися? («Сосонка» О.Пчілка, «Лось» Є.Гуцало)
Які риси характеру в людині ви поважаєте, а які засуджуєте? (Добро, порядність, чесність/зло, непорядність, брехливість)
Скажіть із чого складається сюжет твору  (Елементів сюжету і поза сюжетних елементів)
Перерахуйте елементи сюжету (Експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка)
Який  твір називається епічним?
Який це головний герой?(Навколо якого відбувається подія у творі, найглибше розкривається його характер)
Який герой називається другорядним? (Який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)

     9. Доведіть, що твір «Федько – халамид ник» - оповідання (Прозовий, невеликий за обсягом, невелика кількість героїв, розповідається про життя Федька).

 

3. Сторінка третя: «Аналізуємо твір»

Бліц-опитування:

Хто головний герой оповідання?  (Федько)
Назвіть другорядних дійових осіб. (Толя, батьки Федька, батьки Толі, Стьопка, Спірка, Гаврик)
Чим Федько відрізняється від своїх товаришів? (він був справжнім лідером, який не боявся відповідати за вчинки інших, жертвував собою, коли того вимагали якісь обставини)
Хто були батьки Федька? (Головний герой має обох батьків. Про тата відомо, що він працює в типографії, місце роботи мами невідоме. Знаємо лише, що обоє дуже зайняті, працюють з ранку до ночі, на виховання сина часу не вистачає і тому цей обов'язок перекладено на школу, до якої їхній син далеко не завжди ходить. Батьки з'являються вдома лише ввечері, утомлені після роботи і в них нема вже і особливого бажання займатися сином. Проте майже щодня Федько влаштовує різні розваги, витівки, які закінчуються для нього побиттям.) Що можна сказати про їхнє життя? (бідні)
Як виховують вони свого сина?
Чи поважає Федько своїх батьків? (Так. Він розуміє, що за пустощі повинна бути розплата)
Охарактеризуйте Толю. (Син хазяїна того будинку, де жила Федькова родина)
Батьки Толі. Які вони? (Вони багаті, виховані і освічені. І ці батьки постійно тиснуть на свою дитину, забороняючи їй робити те, то вона бажає. Тому особливої вини Толі у тому, що він «делікатний і смирний», нема. Він вихований в середовищі, представники якого вважають себе кращими за інших. Уже із самого дитинства пін звик, що якщо добре попросити, то батьки йому все дозволять, що можна на когось звалити провину, і батьки в це вірять, особливо, коли винним робиш звичайних бідних людей. Толя вже так звик відбріхуватися, що не уявляє, як може бути по-іншому)
Як Толя ставиться до своїх батьків?
Чому Федько вирішив піти на річку й покататися на крижині? (дитяча цікавість, потреба самоствердитись)
Яка людина могла б вирости з Федька, а яка – з Толі? Аргументуйте вибрану позицію.

       4. За поданими ілюстраціями перекажіть уривки твору.

 

Цитатна характеристика образів.

Діти, на  дошці  ви  бачите  імена  наших  героїв. Напишіть, будь  ласка, слова (слова-антоніми), з  якими  асоціюються  у  вас  ці  хлопчики. Кожну рису характеру підтвердіть цитатою.

(Червоний  колір, яким  написано  ім’я  Толя, начебто  застерігає  нас, промовляє, що  не  можна  чинити  так, як  Толя. А  зелений, як  світло  світлофора, відкриває  нам  дорогу  до  доброти, чесності, благородства, дружби).

Грубий, делікатний, жвавий, повільний, сильний, кволий, ясний  відвертий, таємний вдаваний, сміливий, боягуз, людяний, бездушний,достойний, негідний,правдолюб, чесний, підлий, брехливий,добрий товариш, активний.

Риси характеру підтвердити цитатами з тексту.

 

Федько

Толя

Це був чистий розбишака-халамидник;
Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові. Грубий

Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Делікатний

 

Спокій був його ворогом. Жвавий

Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Повільний

…перший по силі на всю вулицю. Сила

…бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом.
Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…Кволість

Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Явний; відвертий

Мати про Толю: «То дитина благородна, ніжна, а ти (про Федька) мужичня, «мурло ти репане». Таємний; вдаваний

А давай об заклад, що перейду на той бік. Сміливість

 

Толі холодно й страшно.

Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду.

Толя розтерявся…

Боягузтво

Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів.  Людяний; альтруїст

 

Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника. Бездушний; егоїст

 

…він раптом вертається і віддає змія. Достойний

Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком. Негідний

Федько брехати не любить. Правдолюб; чесність

Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен!.. Підлість; брехня

 

Не любить також Федько товаришів видавати. Товариш

 

А Федько справді щось надзвичайне виробляв на річці.
Ловкий хлопчак, що й говорити.

Активний

 

За поданим уривком впізнати героя:

 - Це був чистий розбишака -  халамидник.

- Усі діти як діти – граються, бавляться тихо, лагідно. Йому ж неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом. З яким він боровся на кожному місці.

 - Він завжди виходив надвір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима.

- Він був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна.
Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові
Бідненький він приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом.
Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає.
Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен!..
Щоб ти не смів підходити до його, мурло ти рипане. Із свинопасами тобі гратись, а не з благородними дітьми.
Не було дня, щоб хто-небудь не жалівся на нього.

6. Робота з підручником. Продовжіть інформаційне гроно про Федька і запишіть у зошит. (Халамид ник – Соловій – Розбійник – розбишака – халамидро -  мужичня -  нещастячко -  одурілий хлопець -  шибеник – ірод – паршивець    – ідол  ).

Зробити висновок  (Федько – чуйна, милосердна, доброзичлива дитина).

 

Робота в парах «Зібрати елементи сюжету». Хто готовий, піднімає руку.
 Робота в групах. Пояснити епіграф уроку

 

Відгадати сканворд.
Підсумок уроку (метод «мікрофон»)

 У чому актуальність твору.

Чи хотів би ти бути схожим на Федька? Чим саме?

Учитель: Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

Помилялись не тільки люди,

помилялись навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди

мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, -

Друзів у тебе нема.

В.Симоненко "Помилка".

 

  Слово вчителя.

Оцінювання. Подяка за роботу.

Д.з.    Достатній    рівень:   Скласти     усний     твір «Якби  я  був  Федьком…». Уявіть  щасливу  кінцівку  твору.

Високий   рівень:   Які  моральні    цінності  роблять    людину   душевно  багатою?

 

Додаток

Сканворд

Де працював батько Федька (Типографія)
на який день ховали Федька (Четвертий)
Так називали Федька хлопці з вулиці (Халамидро)
Що брав батько у руки кожного вечора для бесіди з сином (Ремінь)
Ім’я одного із хлопчиків, якого ображав Федько  (Гаврик).
Що було ворогом Федька (Спокій)
якою дитиною був Толя (Благородною)
Що давав батько хлопцеві за правду (Гроші)
Так називали Федька мама і тато, коли давали гроші (Сибіряка)
Товариш Федька (Спірка)
Другий товариш Федька, учасник дій на річці  (Стьопка)
Він був сином хазяїна, чесна і благородна дитина (Толя)
За кого найбільше діставав Федько (Толя)
Що робив Толя,кеоли несли труну Федька (Виглядав у вікно )
Із яким птахом грався Толя, коли хоронили Федька (Чижик)
За що добряче вдруге дістав федько (Штанці Толі)
На чому катався і Федько і Толя (Крижині)

Федько – добра людина.


Теги: Годована М.Е., Винниченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2378/309


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar