Головна » Українська література

Розробка уроку позакласного читання за повістю М. Павленко „Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?”

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із повістю Марини Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?»; дослідити характери героїв та їх вчинки;

розвивальна: розвивати навички аналізу прозового твору; творче мислення та культуру зв’язного мовлення; формувати світоглядну позицію школярів;

виховна: виховувати любов до книжки; вміння бачити прекрасне, здійснювати вчинки відповідно до норм моралі.

 

Тип уроку: урок-бесіда з позакласного читання.

Методи і прийоми: психологічне дослідження з елементами критичного мислення.

Обладнання: фото М.Павленко, тексти повісті М.Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?», мультимедійний проектор…

Випереджаючі завдання:

прочитати повість Марини Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?»;
намалювати малюнки до твору
виписати цитати до характеристики образів Ганнусі і Ромчика
скласти схему «Барви дитинства Ганнусі та Ромчика»

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з ідейно-художнім змістом повісті Марини Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?». Цей твір вийшов у видавництві «Грані-Т», яке було засновано у 2006 році. Саме завдяки «Грані-Т» знайшли свого читача цікаві книги серії «Сучасна українська проза».

Марина Павленко – одна з найяскравіших зірочок у сузір’ї сучасної української літератури.

 

Душа дитини – ніжний шовк:

Хтось вишиє по ньому квіти,

А би їх тільки не знайшов

І не здмухнув морозний вітер.

Як ви розумієте ці слова?
Хто, на вашу думку, має найбільший вплив на душу дитини? (батьки, учитель)
Сучасна дитина… Яка вона? Хіба не така. Як десятки років тому?

Відповіді учнів:

змінюється суспільство – змінюється дитина;
вплив інформаційного простору (ТВ, Інтернет, друковані видання)
сучасна дитина знає більше, ніж 10-20 років тому;
чудово розбирається в побутовій техніці;
має інші іграшки;
у неї багатший словниковий запас;
емоційніша, пристосовується до напруженого ритму життя;
брак спілкування з природою;
менше читає;
стикається з дорослими проблемами (житло, бідність, контраст у достатках);
іноді залишається за бортом суспільства.

Учитель.

Саме таких дітей – наших сучасників і змалювала Марина Павленко в повісті «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?».  Давайте познайомимося з авторкою.

Марина Павленко – сучасна українська письменниця, автор книжок для дорослих і дітей, поетеса, художниця, науковець, педагог.

Учень (випереджаюче завдання)

ВІЗИТІВКА ПИСЬМЕННИЦІ

1

Народження

30 березня 1973 року на Львівщині у сім’ї вчителів

2

Навчання

Уманський державний педагогічний інститут ім..П.Тичини

3

Діяльність

5 років працювала вчителем початкових класів Уманської гімназії. З 2000 року викладає на кафедрі української літератури і українознавства Уманського педуніверситету. Кандидат педагогічних наук, доцент

 

 

Учень (випереджаюче завдання)

Творчий доробок Марини Павленко

Книжки поезій: «Бузкові зошити» (1997), «Чар-папороть» (2000), «Душа осики» (2006);

Книжки «дорослих» оповідань: «Як дожити до ста» (2004), удостоєної Міжнародної недержавної україно-німецької премії ім..О.Гончара;

Романи для підлітків «Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських» (2005);

Книги-казки «Півтора бажання (Казки старої Ялосоветиної скрині)» (2007) та «Домовичок із палітрою» (2007).

 

Учень (випереджаюче завдання)

Відзнаки письменниці за літературні досягнення

М.Павленко – переможець кількох літературних конкурсів, у тім числі:

«Гранослов» (Київ, 1996, 2002)
«Привітання життя» (Львів, 1996)
Конкурсу Української бібліотеки у Філадельфії (США, 1998)
Конкурсу на кращу поему, присвячену річниці незалежності України (США, 2000)
«Смолоскип» (Київ, 2000, 2001, 2002)
«Коронація слова» (Київ, 2004)
Світової федерації українських жіночих організацій (Канада, 2005)
Всеукраїнського конкурсу сучасної новели ім..Валеріана Підмогильного (2006)
Конкурсу літератури для дітей та юнацтва «Портал» (2006)
Міжнародного конкурсу ім..Богдана-Нестора Лепкого (Львів-Париж-Цвікау, 2007)
Лауреат літературної премії «Благовіст», українсько-німецької премії імені Олеся Гончара й літературної премії ім..Михайла Чабанівського.

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант

Учительку звали (Дарина Іванівна).
Прізвище дітей (Сойченки).
Діти принесли набори кольорової (крейди).
Ганнуся пригостила вчительку двома (коржиками).
Ганнусяз найшла на вулиці справжнісінький (годинник).
Діти пішли покрівлями гаражів аж до (обрію).
На новий рік під подушками діти знайшли (шоколадки).
Роман мав хист писати (вірші).
На новому році Роман був у шатах (Нового року).
На новому році Ганнуся була у шатах (ночі).
Ганнуся продавала (персики).
Ганнуся заробила суму грошей (42 коп.).
Гроші дівчинка хотіла подарувати (мамі на День матері).

 

.Сприйняття та засвоєння матеріалу.

Визначити проблематику повісті (метод «гронування»)

Діти і школа
Гармонія з природою
Відповідальність за братів наших менших
Батьки і діти
Пияцтво батьків
Бідність
Побутова невлаштованість
Крадіжки через злидні
Бездоглядність дітей
Талановиті діти
Відповідальність учителя за долю дітей
Співпраця батьків із родиною
Жорстокість сучасного життя

 

Якими ви побачили головних героїв? Назвіть цитати, що характеризують Ганнусю та Ромчика.

Відповіді учнів (випереджаюче групове завдання).

Бездоглядність

«цих дітей ми часто бачимо де завгодно тоді, коли вони мають бути вже вдома»

Діти природи серед сірої буденності

«аби лиш побути в звичайній гармонії з природою. Аби не переступати порогу незатишної квартири з холодною гороховою кашею на плиті й нетверезим батьком серед купи порожніх пляшок».

 

Бідність

«мама неспроможна придбати все необхідне окремо для кожного» (шкільне приладдя)

Любов до тварин

Кошеня «підібрали», хоча «самим їсти нічого»

Невибагливість до ласощів

«вже ми до тієї каструлі з макаронами ходили-ходили…»

Щедрість

Коржиками пригощали учителя

Зовнішність

«веселі», рум’яні», «напівроздягнуті»

Дорослі роздуми

«тато знову запив і виганяв з квартири, але нічого, може, якось воно владнається».

«ми нарешті розмінялись»

Радість

«нову раковину мама купила і батарею»

Бездоглядність

«пішли покрівлями гаражів та і зникли»

Бажання допомогти мамі (шукачі золота)

«Ми вже й сухарі потихеньку сушимо… не доведеться більше мамі розриватися між двома роботами, щоб на хліб заробити»

Талановиті (думки вчителів)

«…такі талановиті! Найартистичніші діти в загоні! І заспівати, і затанцювати!»

«у них таке розвинене чуття мови! Такі цікаві придумують казки!»

Мають «абсолютних музичний слух і винятково чисті голоси!»

«прекрасні діти!»

Милосердя

«не перестають постачати дім різною живністю»

Бажання жити в повній сім’ї

«малих переповнювало почуття власної гідності (нехай бачать однокласники, що тато і  в них є)»

Гордість і стриманість

«підняли на маму голодні очі і сказали, що снідали»

 

Які цитати характеризують Ганнусю?

Відповіді учнів (випереджаюче групове завдання).

Зовнішність

«шапка з давно обірваними поворозками», «Розпаровані рукавички»

Чемність

«чемно попрощалась»

Доброта

«не завидюща, не злопам’ятна»

Весела вдача

«з ганнусиних очей…бризкає радість»

Здатність до крадіжки

«ненароком» прихоплена з чиєїсь парти річ

Має таємницю

«домовичка зі старої квартири забрала з собою»

Мислить по старечому

«така весна, як моє життя»

«моя мама довго не протягне! А за красу вже й мовчу: яка з трьома роботами краса? Її вже й радикуліт хапає»

Багатий внутрішній світ

«повнісінькі очі – казки! Аж сині ті очиська, аж хлюпає з них»

Любов до природи

«я бачила проліски!»

Любов до матері

«наторгувала аж 42 копійки, на День матері подарую мамі»

Щедрість

Ганнуся «розпиляла» яблуко лінійкою начетверо і поділилася з двома однокласниками.

 

Назвіть цитати до характеристики образу Ромчика

Відповіді учнів (випереджаюче групове завдання).

Зовнішність

«червона латана курточка»

Спостережливість

«Глянь, а ото білого з перебитим крилом сьогодні немає!»

Відвертість

«він алкоголік, - хлоп’я вимовляє це так, наче «в тата кашель»

Талановитий

«…в нього цілий віршик народився»

Крадіжка через злидні

«нишпорив по тумбочках», «з шухляди пропала канапка», пропали «з портфеля цукерки», пили чужий компот

 

Які риси характеру притаманні головним героям? (заповни таблицю)

Риси характеру

Ганнуся

Роман

Весела

Стриманий

Щира

Серйозний

Відверта

Працьовитий

Спостережлива

Неохайний

Добра

Чуйний

Любить маму і братика

Талановитий

Щедра

Турботливий

Неохайна

Дорослий

Любить тварин

Любить маму і сестру

Здатність до крадіжки

Здатність до крадіжки

 

Наведіть слова із тексту,які свідчать про ставлення автора до дітей.

Називає їх «Ромчиком» та «Ганнусею»
«Голосочки були такими чемними, а личка такими шляхетними»
Вона вірить у дітей «Вони вийдуть зі школи розумними і чесними дітьми»

Створіть асоціативний кущ до слова «дитинство».

МАМА                                                     ІГРАШКИ

ТАТО                  ДИТИНСТВО              РАДІСТЬ

КАЗКИ                                                     БЕЗТУРБОТНІСТЬ

 

Якого кольору дитинство, на вашу думку? (райдуги)

А якого кольору дитинство Ганнусі і Ромчика? (різнокольорова райдуга, у якій присутній сірий колір)

Поясніть, що означає сірий колір? (пияцтво батька, побутові негаразди, матеріальна скрута)

Хто винен у бідах родини Сойченків (батько, суспільство)

Метод-«прес».

Як вижити родині Сойченків?:

мамі працювати;
дітям відвідувати школу і добре навчатися;
допомагати мамі;
влітку підробляти;
берегти одяг і шкільне приладдя;
розумно планувати сімейний бюджет;

Чи щасливі наші герої? (Так!):

бачать прекрасне навколо незважаючи на жорстокість життя;
не впадають у відчай, оптимісти;
упевнено ідуть до вершини мрії;
уміють визнавати свої помилки;
уміють мріяти;
дослухаються до порад учительки;
підтримують маму;
уміють радіти дрібницям («один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий» Г.Сковорода);

Учитель.

Щастя цих героїв – це відчуття власної свободи над буденщиною, це вміння втішатися найменшим і мріяти про майбутнє.

Хто робить людину щасливою? (Вона сама)

Людина – коваль свого щастя (учні повторюють хором)

Скласти сенкан до слів «дитинство», «діти», «щастя».

Рефлексія.

Як ви розумієте назву повісті?:

Ходити дахами гаражів – це дуже небезпечно! (застерігає авторка)
«Ходити дахами гаражів» - це образ-символ дороги з зеленим світлом світлофора, де немає ніяких перешкод. Саме ця дорога, обрана Ганнусею і Ромчиком, і веде до омріяної вершини щастя.

 

Чим зацікавила вас повість Марини Павленко і в чому її новизна?

без прикрас показано сьогодення простої родини;
сміливо названо проблеми, які затьмарюють дитинство;
змальовано ситуації, які змушують дітей раніше дорослішати;
названо проблеми, які принижують материнство;
змушують задуматися, що біда не буваю чужою;
закликають нас дослухатись до слів Г.Сковороди: «хай болить тобі горе ближнього».

Продовжити фразу:

«Повість спонукає мене до роздумів…»:

«Щоб у моїй державі діти були щасливими, треба…»:

«Моя дорога до щастя…»

«За щастя дітей відповідальні…»

«Я згодна із авторкою в тому, що …»

«Я б хотів зустрітися із Мариною Павленко і сказати їй…».

Метод-«мікрофон»

Як захистити дітей у жорстокому світі?
Як зробити матір щасливою?
Як зупинити батька перед чаркою?
Як не скривдити тих, хто поряд?
Як допомогти тим, хто бідує?

 

Що ви візьмете з собою із сьогоднішнього уроку? («Рюкзак»)

допомагати ближнім;
не красти;
допомагати батькам;
не мати шкідливих звичок;
радіти найменшому;
цінувати надбане батьками;
шанувати працю;
турбувати про братів менших;
помічати прекрасне;
контролювати свої вчинки.

V. Підсумки уроку.

Сьогодні на уроці ми дослідили характери та вчинки головних героїв повісті Марини Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?». Говорячи словами О.Довженка. можна сказати, що Ганнуся та Ромчик не втратять щастя «бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах». Віримо, що Сойченки дістануться своєї вершини.

А вам я бажаю, щоб ваша життєва веселка мала лише барвисті кольори. І пам’ятайте: «Людина – коваль свого щастя».

Домашнє завдання:

Написати твір на одну з тем:

«Герої повісті Марини Павленко живуть у  моєму селі»
«Зустріч із Ганнусею і Романом через 10 років»
«Як би я допоміг Ганнусі і Ромчикові, якби вони були моїми однокласниками?»


Теги: Павленко, Назаренко Г.Г.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 475/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar