Головна » Українська література |
Мета. Ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом кіноповісті « Україна в огні»; виробляти в школярів уміння аналізувати літературні образи, визначати морально-етичні проблеми, проводити філософське дослідження; розвивати творчу уяву й аналітичне мислення; виховувати національну гідність, повагу до людини, шану до Батьківщини. Тип уроку. Урок формування знань, умінь, навичок. Форма уроку. Урок-дослідження. Обладнання. Портрет О. Довженка, виставка його книжок, кіноповість «Україна в огні», мультимедійний набір слайдів. Методи, прийоми і форми роботи. Евристична бесіда, «Мозкова атака», сенкан, фанфік, робота в групах, інтерактивна вправа «Займи позицію».
Епіграф. В передчутті божественної миті Ми мусимо іти на каяття, Щоб наші душі, правдою умиті, Наповнилися Світлом за життя. М. Руденко Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. 1.Перевірка домашнього завдання. 2.«Мозкова атака» Де пройшло дитинство Олександра Довженка? кіномистецтва? У чому митець бачив смисл свого життя? 3.Творча робота Складіть і запишіть сенкан про О. Довженка. Олександр Довженко Письменник Український, неповторний. Писав, знімав, режисерував. Один з основоположників національного кінематографа. Талант. II. Мотивація навчальної діяльності; повідомлення теми, мети, завдань уроку Слово вчителя Чи задумувалися ви коли-небудь над тим, як композитор створює музику, як художник малює картину, як поет пише вірші? Напевно, кожен хотів би хоч трохи вникнути в таїну процесу творення прекрасного, вічного. Хоча, коли добре подумати, усяка людина є свого роду творцем: ліпить, малює, пече пиріг, вишиває тощо. Кожен з вас певною мірою філософ також. Що означає це слово?. Звернімося до словника.(Робота зі словником) Філософ - мислитель, що розробляє світоглядні питання. Хіба ви ніколи в житті не міркували над суспільними проблемами? А над життєвими? Отже, ви теж філософи у вузькому розумінні цього поняття. На сьогоднішньому уроці ми далі вивчатимемо творчість О. Довженка. Я хочу, щоб ви відкрили його для себе в іншому ракурсі: не просто як талановитого письменника й кінорежисера, а як глибокого мислителя, що переймався майбутнім своєї нації і людства загалом.
Учитель формулює тему й мету уроку, зачитує епіграф.
Проблемне питання уроку • У чому суть загальнолюдських цінностей?
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу Слово вчителя Усі дійові особи - люди однієї епохи, воєнного лихоліття, але різняться своїми ідеями, життєвою метою. Лаврін Запорожець, Олеся, Христя, Кравчина прагнуть вижити, перемогти ворога. Старий фон Крауз, Людвіг - завоювати, загарбати, підкорити. Заброда - пристосуватися, прислужитися, помститися. Спробуємо визначити загальнолюдські цінності, аналізуючи вчинки героїв твору, їхні характери в трьох площинах духовного виміру: національному, морально-етичному, філософському. На слайді записані проблеми. 1. Проблема національної самосвідомості людини і народу Слово вчителя Ця проблема особливо виразно постала в Довженкові й творчості воєнного періоду. У щоденникових записах читаємо болісні роздуми про силу національної свідомості і згубність національного нігілізму. 13.04.42. Заговорили про словник український і про історію, Боже ж ти мій! Двадцять п’ять літ немає історії і нема словника. Яка ганьба! Яка мерзота! Чия огидна рука тут діяла і во ім’я чого? Країна виховання безбатченків! Безбатченків без роду, без племені. Де ж рости дезертиру, як не у нас. А ось запис наступного дня. Єдина країна у світі, де не викладалася історія цієї країни, де історія вважалася чимось забороненим, ворожіш і контр-революційним, - це Україна. Другої такої країни на земній кулі нема. Де ж плодитися дезертирам, як не у нас... Не судити їх треба, а просить прощення і плакати за погане виховання, за духовне каліцтво у великий час. О. Довженко також називає причину трагічного початку війни. Яку? - Відшукайте в тексті ( „... не вистачило в них ні розуму, ні великості душі ”). Учитель. Лаврін Запорожець і Григорій Заброда - люди однієї національності, одного народу, землі. Але доля розвела їх по різні долі барикад. Робота в групах Група І Знайти й прокоментувати авторські роздуми про Україну. Очікувані результати « О українська земля, як укривавилась ти! Ріки кров’ю поналивано, озера слізьми та жалем… Степи гнівом утоптано та прокляттям, та тугою і жалем». « Світе мій убогий! Де на тобі пролилося стільки крові, як у нас на Україні? Де стільки передсмертних криків, сліз, відчаю? Горе розлилося по недобитих вокзалах».
Група ІІ Знайти й прокоментувати авторські роздуми про українців під час війни. Очікувані результати «Довгі відходини, сум і горе важких утрат пригнобили всіх. Душі в людей були малесенькі, кишенькові, портативні, зовсім не пристосовані до великого горя» «З темних льохів, брудних ям, із-під зруйнованих печищ вилізали землистого кольору, чорні, погано одягнені люди…Якесь невимовне тавро жаху й скорбот і того, що лежить за межами обурення і відчаю, упало на них, закарбувалось і довго-довго не зникне вже, як прокляття долі, до самої їх смерті»
2. Морально-етичні проблеми Що таке мораль? Що таке етика? Рольова гра Уявіть, що ви співбесідники твору, а деякі ваші однокласники - його персонажі. Поставте їм запитання, які найбільше цікавлять вас. Ернст фон Крауз На твою думку, які слабкі й сильні сторони українців? Заброда Чому ти не став на захист Батьківщини? Христя Що нестерпніше - фізичний біль чи душевний? Чому? Олеся Як ти зважилася на такий нечуваний крок? Василь Кравчина Що значила для тебе та ніч? ( Процитувати текст повісті) Лаврін Запорожець Чи здійснилася твоя заповітна мрія? «Багато благородної праці, багато ласки, добра і доброї згоди треба збагнути, знайти і принести в життя, щоб загоїти якось душевні каліцтва і рани людські», «Тут боролось безсмертя зі смертю», «У цій війні не буде переможців і переможених, а будуть загинулі і уцілілі». Учні висловлюють свої думки Висновок. Довженко вірить, що хай і дорогою ціною, але біда навчить, мусить навчити шанобливого ставлення до людини, народу, його минулого і прийдешнього. Бесіда Чому Запорожець погодився стати старостою? Учитель. Значення героїчного минулого українців, силу історичної пам’яті показано в епізоді двобою Заброди і Лавріна. Знайдіть його в тексті. Зачитайте і прокоментуйте. Робота з текстом Учитель. Про національну свідомість полемізують і Христя Хутірна з прокурором Лиманчуком. Зачитайте цей уривок. Бесіда Що довелося пережити Христі? (« Нащо вони кинули нас так легко на знущання ворогу?Чому вони не вмерли в боях, щоб я плакала й молилася на них?...Ну де їхня гордість? Де їхня мужність?») Як дівчина тримається на суді? Учні відповідають Висновок. Важку дорогу приниження, поневіряння, фізичного й морального болю пройшли обоє дівчат. Одна прощає, забуває всі кривди, інша - мстить. Олеся знаходить своє щастя, Христя - ні. Чи не закладена тут глибока філософія життя? Подумайте, а може, це й правильно - прощати. Вибачати не просто, цьому потрібно вчитися все життя.
З.Філософський аспект Які загальнолюдські цінності втілені в героях Довженкової кіноповісті? Учитель. Філософське поняття душі здавна інтригувало людей. Чи справді вона є в кожного з нас? Саме душа впродовж усієї історії від створення світу - арена боротьби між добром і злом. І ця тема вічна. Як її висвітлює О. Довженко у творі «Україна в огні»? ( Відповіді учнів)
Учитель. Як «черствіють» душі, показано в епізоді, коли Кравчина із Запорожцем хочуть відправити поранених. «Велике горе - війна висвітлило людські душі. І стало видно, у кого вона яка». Одні ризикують життям, щоб урятувати інших, а інші рятують себе. Які ситуації й вчинки героїв повісті викликають у вас внутрішній протест? Учні визначають ті моменти, які йдуть у розрізі із християнською мораллю.
Інтерактивна вправа «Займи позицію» Дискусія Хіба ненависть допомагає подолати біль і вирішити життєві проблеми? Які висновки загальнолюдського значення ви можете зробити з Довженкового твору? Висновки Бійтеся вакууму душі - байдужих людей, самі не будьте такими. мудрість - слідувати за природою, що послала людині щастя забуття лихого в доброму часі» Учіться жити, а не плазувати. її красу. Будьте оптимістами, ідіть до своєї мети, дбаючи про гармонію душі й світу.
IV. Підсумки уроку; повідомлення домашнього завдання Запитання до учнів Чому, із вашого погляду, Сталін заборонив до друку й постановки кіноповість О. Довженка «Україна в огні»? 2.Колективне складання тез-висновків Зміст зображеного в кіноповісті - це жах війни, про який «не забудуть і потомки в віках», бо це таке горе, така наруга над українським народом, яка «лежить за межами обурення і відчаю». 3.Слово вчителя. Суть загальнолюдських цінностей полягає в поєднанні трьох аспектів духовного виміру: національного, морально-етичного й філософського. Усе життя ми вчимося бути людиною. Стати лікарем, юристом, інженером можна за декілька років, але при цьому так і не набути доброти, людяності й справедливості. Тож дбаймо про чистоту своєї душі, про гармонію, бо від цього залежить стан душі цілого народу, - до такого висновку спонукають нас долі Довженкових героїв. Життя сповнене важких випробувань, і треба знайти в собі сили, щоб і в найскрутнішу мить залишатися гідним високого звання Людини. Живіть так, аби не тільки « в передчутті божественної миті» душа наповнювалася Світлом. Хай повниться вона Світлом усе життя
4. Рефлексія навчальної діяльності Оцінювання Про що ви дізналися на уроці?Яких цілей ви досягли? Для чого вам знадобляться знання й уміння, здобуті на уроці? Що хочете побажати собі, класу, учителеві?
5. Домашнє завдання. Написати фанфік «Моя зустріч із героями кіноповісті О. Довженка « Україна в огні»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |