Головна » Українська література

Романтичне змалювання дійсності, гімн високим почуттям за повістю О. Кобилянської „В неділю рано зілля копала”

Мета: ознайомити учнів із змістом твору, допомогти усвідомити його ідейно-художні особливості, розвивати навички виразного читання, цілісного сприйняття тексту великого обсягу, виділення ключових епізодів і їх коментування, виховувати гуманізм, почуття власної гідності, бережне ставлення до перших почуттів,вірність,естетичний смак.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: бесіда, доповідь, презентація, інсценізація, робота в групах, метод «Мікрофон», метод «Займи позицію», тести.

Обладнання: портрет письменниці, різні видання твору, ілюстрації до нього, картки, ноутбук, презентація, музичні записи, тести.

Цілі і завдання: учні мають уміти здійснювати поширене дослідження тексту, аналізувати його, давати характеристику героям, працювати в групах, вміти інсценувати твір, висловлювати враження від прочитаного.

 

Кохання –щастя чи в’язниця,

Бог від якої заховав ключі…

 

Перебіг уроку

Звучить голос трембіти

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя

Сьогодні ми продовжуємо знайомство з творчістю О.Кобилянської. Поміркуйте над епіграфом і скажіть, чого ви очікуєте від уроку:

1.Від уроку я очікую…

2.На уроці я сподіваюсь…

Герої Ольги Кобилянської здебільшого самі розповідають про себе. Це сталося і з одним із найцікавіших творів у сюжетному та художньому плані творів письменниці повістю « В неділю рано зілля копала». Цей твір зачаровує читача своїм яскравим народнопоетичним струменем, фольклорною поетикою, силою образів, взятих із самої гущавини народного життя.

ІІ. Оголош ення теми і мети уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово вчителя

Наші історики і літературознавці дослідили історію написання цього твору і повідомлять зараз нас про це.

1 історик. Із спогадів О.Кобилянської:

«Коли мені було 16 років, я востаннє зустрілася зі своєю прабабусею Зінаїдою. Того року їй, ровесниці ХХ століття, виповнилося 95 років. Мене тоді найбільше вразило те, що вона, незважаючи на солідний вік, пам’ятає імена своїх дідів, бабусь, прадідів, прабабусь, події, що з ними сталися. Завдяки її пам’яті мозаїка її спогадів і чуток про рідних складалася в чітке родинне дерево. Ми гостювали в Зінаїди 3 дні,протягом яких вона багато чого розповідала. Ніяких записів я тоді не робила, і це була велика помилка. Жаль, що ти втратив ту нитку – провідницю, яка допомогла б мандрувати минулим пращурів».

2 історик. «Але дещо від бабусі я зберегла. Вона подарувала мені вишиту сорочку, спідницюі пояс. «Я в цьому дівувала, бережи його». І зараз я можу продемонструвати прабабусин подарунок. А ще заспівати її найлюбленішу

«Ой не ходи, Грицю».

Звучить пісня.

Літературознавці. В українській літературі ХІХ-ХХ століття історія Марусі Чурай-легендарної піснетворки ХVІІ ст. та найвідоміщий вище названий твір стали підгрунтям для написання багатьох творів. Письменники, обробляючи баладу про отруєння Гриця в різних літературних жанрах, творили власні авторські інтерпретації відомого сюжету (балади - «Коло гаю в чистім полі» Т.Шевченка, «Розмай» С.Руданського, драми «Чари» К.Тополі, «Маруся Чурай» М.Барановського, «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» М.Старицького, драматичні поеми «Чураївна» В.Самійленка, «Дівчина з легенди» Л.Забашти)

Та найкращу обробку відомого сюжету зробили письменниці О.Кобилянська та Ліна Костенко у своїх творах.

- Виразне читання розділів повісті «В неділю рано зілля копала», які сподобались учням.

- Словникова робота, обмін враженнями.

- Презентація «Моє бачення героїв повісті»(з використанням ІКТ).

- Еврестична бесіда.

- Назвіть головних героїв повісті.

- Скажіть, чому твір має таку назву? Запропонуйте свою і обоснуйте відповідь.

- З ким зустрічаємося на початку твору?

- Розкрийте сюжет повісті. Скільки ліній він має? (У творі поєдналися реалістичне і романтичне. Основні 2 лінії перетинаються між собою. Перша-це трагічна доля циганки Маври, яка покарана за подружню зраду, розлучена зі своїм маленьким сином. Покарав її батько, музика Андронаті, який віддав онука у якомусь селі і зник із табору. Друга лінія - зображення романтичного кохання Гриця, рідного сина циганки, до двох зовсім різних дівчат-пристрасної й запальної Тетяни і спокійної, як тиха вода, Настки).

- Ви прослухали пісню. Скажіть, чи точно авторка у своїй повісті відтворила зміст її?

- З якими творами, вам уже знайомими, можна порівняти повість і за якими ознаками? (З повістю М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», драмою Лесі Українки «Лісова пісня». Блискуче змалювання ліричного світу природи, що оточує героїв,незвичністю та фантастичністю подій. Образи природи набувають символічного значення. Біла стежка, де зустрічаються Гриць і Тетяна, символ шляху до кохання; ліс, де вони зустрічаються, символ вільного кохання та таємної загрози; вир, де потонув купальський вінок Тетяни та де вона загинула, символ непереборності долі, яка не залежить від людини).

- Яка ж тема твору? (Трагічне кохання хлопця до двох дівчат, глибокий роздум про долю людини, про її відповідальність за свої вчинки, про їхній вплив не тільки на наше життя, але й на життя наших близьких).

- Робота в групах.

1 група. Скласти стисле висловлювання про Гриця.

2 група. Порівняльна характеристика Тетяни та Настки.

3 група. Скласти стисле висловлювання «Народні звичаї і обряди» в повісті.

(виступи учнів-на кожний 3 хвилини)

- А зараз наші учні – актори продемонструють інсценування улюблених уривків повісті.

- Інсценування уривків «Перша зустріч Туркині з Грицем у горах», «Ворожіння Маври»…тощо.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Тестове опитування.

1. Що робила дівчина у вівторок із пісні «Ой не ходи,Грицю..»:

а)отруїла, б)поховала, в)танцювала, г)варила.

2. Як називається гора, біля якої стояла хата вдови Дубихи:

а)Чабанка, б)Чабаниця, в)Чабишка, г)Чубониця.

3. Як звали провідника циган:

а)Кодру, б)Кодряну, в)Раду, г)Роман.

4. На чому грав Андронаті:

а)цимбалах, б)сопілці, в)трембіти, г)скрипці.

5. У кого залишив Андронаті онука:

а)Бунчука, б)Дончука, в)Дубчака, г)Михайличука.

6. Що побачила Мавра,коли пробудилася після зілля:

а)небо, б)віти смереки, в)батька, г)сина.

7. У кого залишилася Мавра:

а)у Зобихи, б)Берези, в)Добчихи, г)Дубихи.

8. Як звали вихованку Маври:

а) Настя, б)Дарина, в)Тетяна, г)Івоніка.

9. Що подарувала Мавра своїй вихованці:

а)обручку, б)півмісяці, в)намисто, г)кептар.

10. Тест на відповідність.

А. Мавра

Б. Тетяна

В. Дубиха

Г. Настя

Д. Олена

1. Висока, гнучка та білолиця… Відповість своїм зачудованим поглядом згори…

2. Срібні великі монети, що були вплетені в її чорне волосся, зсунулися нараз самі по собі низько і надали її чорному, мов з бронзи, лицю предивну чарівну красу…

3. Жінка чи пані в чорно заповитій голові, сама худа і бліда, дивилася на неї…

4. …білолиця…чисто уживала слова красного хлопця…

11. Прізвище Настуні:

а)Кривинюкова, б)Кривенко, в)Кривцева, г)Кривулькова.

12. Скільки людей повинно прийти до хати Маври, а з ними і смерть за віщуванням карт:

а)2, б)3, в)1, г)4.

13. Діалектне слово трійла позначає:

а)зілля, б)ласощі, в)отрута, г)вино.

14. Про що мріяв Гриць більш за все:

а)одружитися з Тетяною,

б)мати багато грошей,

в)побачити світ,

г)зіграти на скрипці.

15. Яку квітку побачила на ріці Дубиха, коли шукала дочку:

а)ромашку, б)мак, в)троянду, г)ружу.

16. Що сталося з Тетяною:

а)повісилася, б)втопилася, в)отруїлася, г)пішла у гори.

17. Про яке свято часто згадується у творі:

а)Різдво, б)Трійця, в)Івана Купала, г)Стрітення.

Відповіді до тестів:

1Г, 2Б, 3В, 4Г, 5Б, 6Б, 7Г, 8В, 9Б, 10-1Б, 2А, 3В, 4Г, 11А, 12А, 13В, 14В, 15Б, 16Б, 17В.

«Займи позицію»

1. Як ви вважаєте,чи правильно вчинив Гриць?

2. Щоб ви порадили Маврі й Андронаті?

3. Що, по-вашому, повинні були зробити дівчата?

4. Як би ви повели себе в такій ситуації?

V. Підсумок. Метод «Мікрофон». Продовжіть речення.

1. Мені здаєть ся,такі твори навчають нас…

2. Написавши цю повість,О.Кобилянська виявила себе як…

3. Найбільше мені сподобалося…

4. З приводу епіграфу до уроку я можу сказати…

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання:

Написати лист до одного з героїв;
Написати свою кінцівку твору;
Написати твір «Чим мене схвилювала повість «У неділю рано зілля копала»;
Прочитати повість «Людина».

 

Література.

1. Вознюк В.О. Про Ольгу Кобилянську:Нові матеріали. Роздуми. Знахідки. К.,1983.

2. Демченко І.А. Особливості поетики О.Кобилянської, К.,2001.

3. Кирилюк С.Д.Ольга Кобилянська і світ літератури. Чернівці, 2002.

4. Починок Л.І.Ольга Кобилянська. Знайома постать у новому ракурсі: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський,2005.

5. О.Кобилянська. Твори. К., 1994.


Теги: Муза Г.П., Кобилянська
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 207/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar