Головна » Українська література

Разом із Коцюбинським відкриваємо для себе гуцульський край і вічні істини

Мета:

Опрацювати зміст твору, ознайомитися з його особливостями структури, фольклорно-етнографічною основою;
Розвивати навички пошуково-дослідницької, творчої роботи, вміння працювати в групах, індивідуально, з додатковою літературою, іншими джерелами інформації;
Поглиблювати здатність представляти результати роботи, робити висновки;
Навчити зіставляти і синтезувати вивчене;
Удосконалювати вміння, аналізувати художній твір;
Виховувати повагу до гуцульських звичаїв, прищеплювати інтерес до фольклорної скарбниці українського народу, його звичаїв, традицій.
:

ілюстрації, карти,  зразки побуту, аудіозаписи гуцульських  мотивів.

         Любов, відчай,  самотність, смерть  -

ось фрески із життя людини, які ми створювали

Хід уроку

Організаційний момент

Доброго  дня, друзі!

Ще один урок до нас прийшов

За розкладом сьогодні.

Отож, озброймось книгою й пером,

Щоб знов пірнуть у рідну нам безодню!

Мотивація навчальної діяльності

З’ясування емоційної готовності до уроку

Притча

Тут все роблять ґрунтовно

Коли сільський суддя хворів, його обов’язки виконував Ходжа Насреддін. Одного разу до суду вбіг чужоземець і закричав: «На мене напали й пограбували! Хтось біля самого села викрав мій одяг і чоботи! Злодій десь тут, у селі!»

Насреддін подивився на чоловіка і сказав: «Я бачу, злодій не вкрав твою нижню сорочку, чи не так?» Чужоземець відповів збентежено: «Ні, не вкрав». Ходжа подумав хвилинку, потім сказав: «У такому випадку злодій не з нашого села,тут все роблять ґрунтовно».

Сьогодні на уроці ми ґрунтовно вивчатимемо творчість М.М. Коцюбинського.

Актуалізація суб’єктивного досвіду та окремих знань
Літературна гра  «Закінчи речення»

В українській літературі М.Коцюбинський відомий передусім як…(Імпресіоніст)
Слово « Intermezzo» означає…(Перепочинок, пауза)
новела « Intermezzo» присвячена…(Кононівським полям)
на початку новели « Intermezzo» і в її фіналі наявний образ… (Моя утома)
ознакою драматичного твору в новелі є …(Перелік дійових осіб на початку твору)
«Єднала небо із землею в голосну арфу і грала на струнах симфонію поля» дійова особа твору новели…(Жайворонок)
Дослідники, вивчаючи жанрову специфіку новели« Intermezzo», відносили її до… (Поезії в прозі)
Вівчарка Павла символізує…(Дворянство), Трепов – (Жандармерію), Оверко – (Принижене селянство)
М.Коцюбинському «присвоїли титул»… (Сонцепоклонника)
Новела « Intermezzo» написана у…(Час реакції)
Кульмінацією новели є епізод – (Зустрічі митця з селянином)
Уривок «Прощайте. Йду поміж людьми. Душа готова, струни тугі,наладжені, вона вже грає» є елементом сюжету…(Розв’язкою)     

Оголошення теми та мети уроку

Тема нашого уроку «Презентації пошуково-дослідницького проекту «Разом із Коцюбинським відкриваємо для себе гуцульський край та вічні істини»

Ми завжди шукаємо в житті те, що живило б душу і духовні сили. Василь Симоненко радив своїм нащадкам: «В океані рідного народу відкривай духовні острови».

Сьогодні на уроці я пропоную вам відкрити для себе прекрасний гуцульський край і поринути в творчість М.М. Коцюбинського.

Тож давайте прослухаємо голос Карпат.

(Перегляд відеокадрів з карпатським ландшафтом, побутом, музичний супровід – голоси сопілки, трембіти, звучання коломийок)

Палаюче сонце, холодні тумани,

Каміння,що звикло лежати віками

Красиві, стрункі гуцулки-смереки,

Гніздо на даху, що звили лелеки.

Вечірня роса і вранішні роси,

На полонині – осінні покоси.

Вершина  Говерли ховається в хмарі,

Вівці докупи зібрались в отарі.

Дощ і веселка, хлопці й дівчата,

З дерев’яного бруса батьківська хата.

Альпійська сосна, ожина, чорниці,

Джерельна вода, холодніша од криці.

Гуцульські пісні та звичаї народні.

Багаті Карпати на чари природні.

         Українські Карпати… Сягають вони неба не тільки вершинами. Вони  високі своїм духом і неповторною красою, піснями-коломийками, дзвоном гірських потоків, широкими полонинами.

   Усе це, а ще – предковічна загадковість Гуцульщини привабило до себе М.Коцюбинського й надихнуло на творчість. Це стане предметом нашої розмови сьогодні.

Сьогодні ми з вами вирушимо в експедицію стежками Гуцульщини, тими стежками, якими ходили герої М.Коцюбинського.

Я сподіваюся, що, подолавши маршрут експедиції, ми з вами будемо:

Знати: цікаві сторінки біографії М.Коцюбинського, тему твору  «Тіні забутих предків» та найголовніші проблеми твору;
Уміти: аналізувати конфлікти, спостерігати творчий метод письменника та кінорежисера, з’ясовувати значення символіки у творі;
Цінувати: творчість Коцюбинського та Параджанова, природу як джерело життя та естетичної насолоди, вірування, традиції наших предків.

Опрацювання навчального матеріалу

Презентація дослідницько-творчого проекту

Виступи  підготовлених учнів (випереджальне завдання)

«Географи» представляють гуцульський край з географічної точки зору.
«Історики» розповідають про історію написання твору.
«Художники» роблять огляд ілюстрацій до повісті «Тіні забутих предків», коментують їх.
«Етнографи» доповідають про звичаї, обряди, побут, про які йшлося у творі М.Коцюбинського.
«Міфологи» розповідають про міфологічних істот – арідника, щезника, чугайстра, нявок.
«Кінокритики» порівнюють повість «Тіні забутих предків» та однойменний кінофільм С.Параджанова, демонструють уривки з нього.

Застосування одержаних знань

Визначення проблематики твору та ідейного змісту

Проблематика змісту:

Вічність і сила кохання;
Гармонія людини і природи;
Вічний двобій добра і зла;
Краса глибокого почуття кохання і деспотизм антигуманних звичаїв;
Смисл щастя і життя;
Вірність і зрада;
Філософська проблема життя і смерті.

Ідейний зміст

Оспівано любов як джерело духовності;
Романтична ідея незнищенності кохання;
Утвердження думки про те, що людина повинна жити в гармонії з природою, бачити її красу;
Осуджено деспотизм антигуманних звичаїв.

 

Підсумок уроку

Повість «Тіні забутих предків» називають  справжнім скарбом української літератури, шедевром українського слова.

Як ви поясните епіграф до уроку?

Про яку любов ідеться?

Чи відповідає зміст епіграфа змісту нашого уроку?

Рефлексивно-оцінювальний етап

Рефлексія «Чому кохання – вічна таїна?»
Самооцінювання й оцінювання.

Проект скажу я вам удався.

І кожен з нас ще більш дізнався

Про той гуцульський дивний рай.

Письменник знав, любив свій край.

І твори нам такі лишив,

Ми певні не дарма прожив.

Ті твори вчать, знайомлять, кличуть.

Й багату душу мати зичать

 

Домашнє завдання

Прочитати повість О.Кобилянської «Земля».
Підготувати повідомлення про історію, географію Буковини.


Теги: Коцюбинський, Білоус В.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 401/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar