Головна » Українська література

Протистояння добра і зла, правди і кривди в казці «Золота кісочка» Юрія Федьковича

Мета: Опрацювати з  учнями зміст казки Ю. Федьковича «Золота кісочка»; допомогтии учням усвідомити уявлення про добро і зло, про правду і брехню; формувати навички виразного читання казок, розвивати культуру зв’язного мовлення, виховувати позитивні риси характеру у дітей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійний проектор, малюнки учнів до казки, роздатковий матеріал, виставка книг та портрет Юрія Федьковича.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання з учнями і гостями уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя про тиждень літератури рідного краю, присвячений 180-річчю з дня народження Юрія Федьковича
Бесіда за запитаннями.

 (На заздалегідь підготовлених картках надруковані запитання, учні навмання обирають одне з них “Кіт у мішку”).

Де і коли народився Юрій Федькович?
Редактором якої газети був Юрій Федькович?
Коли помер Юрій Федькович?
Як вшанували пам'ять Юрія Федьковича у Чернівцях?
Як назвав Юрія Федьковича Іван Франко?
За що все життя боровся Юрій Федькович?
Що писав Юрій Федькович?
Що таке казка?
Які види казок ви знаєте?
 Чим відрізняється народна казка від літературної?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Слово вчителя про казку:

Хто з нас не любить казки?! Казка – це перлина  української літератури. Вона допомагає пізнати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими  і мужніми героями, любити рідний край. Отож сьогодні на уроці ми опрацюємо зміст казки Буковинського письменника Юрія Федьковича «Золота кісочка».

     2) Вступна бесіда (Метод «Прес»)

- Як ви зрозуміли, що це казка? Доведіть свою думку.

- До якого виду казок належить казка «Золота кісочка»? Чому?

ІV. Закріплення знань учнів.

1)  Робота над змістом казки. Запитання для учнів.

- Хто головні герої казки?

- Визначте тему та головну думку  казки.

- Сформулюйте головну думку казки народними прислів'ями.

 

(Запис у зошиті: дата, тема уроку, тема та головна думка казки, прислів'я)

 

Гра “Так чи Ні”

Головна героїня твору царівна мала “золоті коси по саму землю”. (Так)
Пістунка вірно служила царівні до кінця своїх днів. (Ні)
Батько царівни не зміг поїхати з донькою на заручини, бо був тяжко хворий. (Ні)
Служниця планувала втопити царівну у броді. (Так)
Царевич одразу впізнав царівну. (Ні)
Царівна і царевич зробили гучне весілля. (Так)

Робота на швидкість

Завдання. Розставити основні події казки у правильній послідовності. (На екран спроектовано події казки у хаотичній послідовності, учні мають відновити ланцюжок послідовності)

«Твій отець покійний заручив тебе ще маленькою за одного царевича з тридев’ятої землі, за скляними горами та за солоним морем, та й таке собі дали слово, аби ти, як скоро тобі буде шістнадцять рік, сама до него поїхала».

 

«Але як она схилилась води пити, то випав їй з пазухи той золотий перстень, що їй мати дала, та й упав у воду. А лукава служниця, як скоро це побачила, так зараз і скочила з коня, зірвала з царівни дорогі шатии».

 

3.                «Отже ж царівна взяла та й присягла до землі святої, що так казатиме: бо она була дуже молоденька та жаль їй було умирати».

 

4.                 «От і взяли коня-срібногрива, стяли йому голову та й застромили на царських воротях на залізний паль».

 

5.                «А голова знов каже до неї:

Гой гой, царице моя нещаслива!

Аби тя мати цариця уздріла,

Сім раз на годину вона би умліла!..»

 

6.                «Та й стала тоді царевичеві всю правду казати, а царевич каже до неї:

— Покидай же тепер стадо пасти та ходи зі мною у мій двір, але так, аби ніхто тебе не видів, аж доки я тебе не закличу».

 

7.                «Цар з царицею повінчалися, зробили гучне весілля та й гуляли цілий тиждень».

                                             

4)                Завдання біля дошки. (Поки учні працюють в зошитах, 1 учень біля дошки встановлює відповідність між словами з казки та їх власниками)

 

Невірна служниця:

 

«Ой ні, князю, ні, соболю,

аж не вволиш мою волю;

вели дівку з конем взяти,

вели обом голову стяти!»

 

2.                  Царевич:

 

«І слихом слихати!

І видом видати!

А з нареченою

Та зарученою

В неділеньку рано

До шлюбу ставати!»

 

3.                  Голова коня-срібногрива:

 

«Гой-гой, царице моя нещаслива!

Аби тя мати-цариця уздріла,

Сім раз на годину вона би умліла!..»

 

4.                  Івасик:

«Які ж у тя прекрасні косочки!

Даруй мені хоть три волосочки!»

 

5.                  Стадо:

«Царська ти дочко, — чого нас питаєш?

Слуга невірна в короні сидить,

царська дочка все стадо пасеть!..»

 

5)                Робота в парах (робота на розуміння тексту. На кожній парті картка з завданням)

 

У казці багато незрозумілих слів. Замінити виділені слова синонімами.

 

А сегодня кінчається тобі шістнадцятий рік, то треба, аби-сь їхала у тридев’яту землю, до твого нареченого, бо я присягла твоєму вітцеві, що тебе на реченець відошлю.

 

Аби тя мати-цариця уздріла,

Сім раз на годину вона би умліла!..

 

Знай же, Івасику, аби ти се нікому в світі не вповів, бо буду бити!

 

6)                Вікторина ( змагання між рядами на знання тексту)

 

1.                Скільки років виповнилося царівні?

2.                Чому матір не поїхала з дочкою на заручини?

3.                Який дарунок отримала царівна перед заручинами?

4.                На якому коні їхала служниця?

5.                За яких обставин служниця переодягнулася в одяг царівни?

6.                З якого металлу зроблений кубок, яким царівна пила воду?

7.                Перед чим присягнула царівна служниці про обіцянку мовчати?

8.                Що сталося з конем-срібногривим?

9.                Чим займалася царівна у королівстві?

10.           Яким чином царевич дізнався правду?

11.            Назвіть ім'я хлопця, який допомагав царівні випасати стадо?

12.            Як покарали служницю за її брехню?

13.            

Фізкультхвилинка (тематична)

 

7)                Творча робота в группах.

Завдання:

 

1- група

Художники:

Опишіть якою ви уявляєте головну героїню казки «Золота кісочка» Юрія Федьковича царівну.

 

2- група

Психологи

Порівняйте поведінку царівни і служниці

 

3- группа

Фантасти

Яким ви уявляєте собі життя на землі, де панує лише  правда.

 

4- група

Лінгвісти

Чого нас навчає казка «Золота кісочка» Юрія Федьковича

 

5 - група

Мовознавці

Якою на вашу думку є мова у казці «Золота кісочка » Юрія Федьковича.

Чи легко читати казку? Чи всі слова для вас є зрозумілими?

 

Лідер кожної групи захищає роботу, підкріплюючи її цитатами з тексту

 

V. Підсумок уроку

    1. Запитання до учнів («Мікрофон»):

- Чого навчила вас казка сьогодні на уроці?

 

2.     Слово вчителя:

    Отже, людина повинна завжди жити за правдою. Вона повинна бути її вічним супутником. І лише за допомогою правди людина зможе досягти тієї мети, до якої вона прагне. А кривда ніколи й нікого не доведе до добра. І тому всім людям потрібно прагнути жити за правдою. А коли до цього буде прагнути кожен, і не тільки прагнути, а й чинити відповідно, то на землі рано чи пізно все одно пануватиме правда і справедливість.

Оцінювання

VI. Домашнє завдання:

Написати лист до служниці з казки Юрія Федьковича «Золота кісочка» з порадами жити без брехні.


Теги: Моклович А.В., Федькович
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 255/12


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar