Головна » Українська література

Проблема українізації через призму дійових персонажів п'єси «Мина Мазайло»

Мета: Визначити центральну проблему; розкрити її сприйняття за допомогою образів системи твору; сформулювати висновки, висловити своє розуміння цієї проблеми.

Обладнання: прозора скляна призма, тексти п'єси, критичні матеріали.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть: пояснити, як показана українізація, запроваджена у 20-х роках, через призму бачення дійових осіб п'єси "Мина Мазайло".

Тип уроку:  урок формування і застосування знань, умінь, навичок.

План уроку                                                                                                                               

 

І. Організаційний етап

Актуалізація опорних знань учнів   3 хв.

ІІ. Формулювання проблемного запитання   5 хв.

ІІІ. Визначення теми, мети уроку   3 хв.

ІV  Робота над проблемою  23 хв.

V. Рефлексія 3-4 хв.

VІ Оцінювання   4хв.

VІІ. Домашнє завдання   3 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Актуалізація опорних знань учнів

Виконуємо фронтально тестове завдання.

1.Малорос, що міняє прізвище                  А)Мокій Мазайло

2.Російський шовініст                                  Б)дядько Тарас

3.Прихований   націоналіст                         В)тьотя Мотя

4.Прибічник  українізації УРСР                 Г)Рина, Лина

5.Войовничі  міщанки                                 Ґ)Мина Мазайло

Порівнюємо відповіді.

ІІ. Формулювання проблемного запитання

 Отже, ми визначились стосовно кожного персонажа, але є питання, що об'єднує всіх дійових осіб.

Послухайте уривок з історичної довідки і скажіть, про що йдеться?

«Це короткочасний і малодосліджений період в історії нашої країни. Це була слабка спроба протиставити хоч щось повольній русифікації, яка тривала в Україні кілька століть, починаючи з царських часів і до радянських. Віками утверджувана думка про другосортність української нації, мови привела до незворотних процесів. Ті з українців, які хотіли добитися чогось у житті, особливо зробити кар'єру, усіма способами відхрещувалися від свого українства, відмежовувалися від своїх коренів. У цих людей ніхто не намагався виховати почуття патріотизму, ніхто не знайомив їх із правдивою, справжньою історією народу.»

(Йдеться про українізацію. Записати на дошці слово «українізація»).

 

А тепер давайте проведемо невеличкий експеримент. Перед вами предмет, подивіться на нього крізь призму у різних ракурсах.

 Що ви бачили?(Кожен з учнів бачив цей предмет по-різному)

А тепер зробіть висновок стосовно героїв твору.

(Кожен з героїв дивиться на цю проблему по-своєму, залежно від ракурсу).

ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів

 

Отже, ми сьогодні так само, за принципом призми, розглянемо проблему, яка є темою нашого уроку( фіксуємо тему на дошці).

Тож після уроку ми зможемо розкрити центральну проблему твору та сформулюємо свої висновки щодо цього питання.

IV. Основна частина уроку. Формування  нових знань і способів дій

-На даний момент ми знаємо:

-         імена персонажів;

-         центральну проблему;

-         Що робити далі?

(Розглянути погляд кожного з персонажів на цю проблему)

-Організація групової діяльності учнів

Для цього об'єднайтесь у групи(за робочими днями тижня) -Завдання.

Розглянути проблему українізації кожним конкретним персонажем.(час роботи 10 хв.)

-         Як ставиться до українізації, підтримує чи не підтримує її...

I  група... Мокій Мазайло;

II   група... дядько Тарас;

III   група... тьотя Мотя;

IV   група... Мина Мазайло;

V   група... Рина, Лина, Уля.

Ви повинні чітко визначити позицію даного вам персонажа за допомогою технології «Дерево рішень» За чи проти? І навести аргументи.

«Дерево рішень»

ЗА ЧИ ПРОТИ?

 

Мокій              д. Тарас            т. Мотя       Мина           Лина,Рина,Уля

 

Отже, ми розглянули проблему українізації у маленькоу соціумі - родині.

-         Чого більше - за чи проти?

-         Тож чи могла українізація мати успіх у 20-х роках, чи може вона була відразу приречена, якщо більшість її не підтримувала, не розуміла її значення для народу?

Я думаю, що прийшов час ще раз використати нашу призму, але тепер, враховуючи наш час. Хоча п'єса написана у 1928р., але й по сьогодні має шалений успіх на сценах українських театрів, читається з незмінним інтересом.

-         Що є причиною цієї популярності?

-         Наскільки проблема українізації, піднята М. Кулішем, актуальна зараз?

VI. Рефлексія

Тож виходить, що М. Куліш не дав сучасникам та нащадкам шляхів вирішення цієї проблеми?

А хто може це зробити?

Отже, кожен сам має собі відповісти на це запитання…

Вправа  «Незакінчене  речення»

Продовжіть речення ( на листочках)

Для покращення мовної ситуації в Україні я пропоную...

 

VII. Оцінювання

 

VІІІ. Домашнє завдання

 Підготуватися до тематичної контрольної роботи


Теги: Куліш, Нискогуз І.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 147/9


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar