Головна » Українська література

Проблема добра та людяності в оповіданні В. Кави „Пиріжок з калиною”

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст оповідання; розвивати навички виразного читання, переказу, характеризування героїв, оцінювання їхніх дій і  вчинків, виховувати кращі людські якості: доброту, милосердя, совісність, співчуття, відповідальність за свої вчинки.

Обладнання: малюнки до твору, роздатковий матеріал з букв, підручник, портрет письменника.

Тип уроку: вдосконалення вмінь і навичок з використанням інноваційних технологій.  

 

Хід уроку

І.   Організаційний момент

 

          (Доброго дня! Я рада вас вітати на сьогоднішньому уроці)

ІІ.  Повідомлення теми та мети уроку

 

               Проблемне запитання.

         Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Вступне слово вчителя

На дошці написані слова, зверніть на них увагу

                                                                  

                                                                                            «Роби добро – мені казала мати, -

                                                                                            І чисту совість не віддай за шмати!»

                                                                                                                                           Д.Павличко

 

- Як ви думаєте, про що йтиметься мова на нашому сьогоднішньому уроці, виходячи з цих слів?

 

    Так,  ви праві. Ми будемо розмірковувати над серйозними проблемами, які стосуються і дорослих, і дітей… Людина, якою вона повинна бути, як ставитись до оточуючих, що таке співчуття, добро, щедрість. А поможе нам у цьому розібратись оповідання В.Кави «Пиріжок з калиною». На прикладі цього оповідання ми спостерігатимемо за стосунками між хлопчиками й дівчатками. Вони будуть різні. А ми з вами будемо шукати оптимальний варіант поведінки у конфліктах між підлітками. Причому діяти завжди треба так, щоб про вас могли сказати: «Це культурні, виховані діти».

 

ІY.  Актуалізація опорних знань учнів

 

 Перевірка  домашнього завдання

      1)  Написати план до оповідання

               (1 учень біля дошки пише  план оповідання)

                

 Слово вчителя

        Як ви вважаєте, навіщо люди вигадали правила, закони, норми поведінки? Чи завжди вони їх дотримуються? Думку  про це ми висловимо, обговоривши зміст оповідання, яке ви повинні були прочитати вдома.

 

Перевірка змісту:

Коли відбуваються події в оповіданні?     
Назвіть імена хлопців, головних героїв оповідання.   
Як мати називала Митька? Чому вона його так називала?     
Що робили хлопці в хаті?  
З якого класу були Митько і Федір? 
Що робили на вулиці шестикласники  
За що образились на вулиці Митько і Федір?

Чому Митько кинув сніжку?      
Чому раптом Митько побіг додому?  
Куди вирішив піти поночі Митько?   
Як поводилася Ніна?    

 

Y. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

 

Слово вчителя.

Я запрошую зараз підійти до мене по одному представнику з кожної команди. Поки ми будемо працювати в групах, вам треба підготувати інсценізацію уривка з оповідання.

Уявімо, що ми на передачі «Ключовий момент», яка допомагає знайти рідних, близьких людей, порозумітися чи вибачитися.

 

     1. Робота в групах

           

Група психологів

Завдання: пояснити психологічний стан героїв, визначити риси характеру героїв за поданими  

                    уривками з оповідання:

«Убоїсько ти моє, - скрушно хитає головою мати й так дивиться на Митька та його забризкане пальто, що хлопцеві хоч крізь землю провались».

 

                    2.   «Митько й Федорко образилися, відійшли до верби, що нагнулася над замерзлою копаночкою. Обтрусилися й стали вголос лаяти «шостаків». Чи ти  бач – «старшокласники»! «Четвертаки» для них малеча! Та дай будь-якому «шостаку» їхню задачу на сім  дій – жоден не розв’яже!»

 

                    3. «А Митько боком-боком за кущі й прожогом до хати. Матері вдома не було. Роздягнувся, схопив якусь книжку на столі й гайнув на піч. Розгорнув книжку, невидюще дивився у неї й нерозумів, чи то географія, чи українська література.

                    «Хіба ж я хотів? – виправдовувався сам перед собою. – Я ж просто так кинув, бо сніжка ловка зліпилася»…

                    «А вона хотіла собі око покалічити? – єхидно обізвався перший голос. – Вона що, зумисне на твою важку сніжку набігла?»

                    «Е, а хто бачив? – боронився Митько. – Стільки ж тоді сніжок летіло. Навіть Федорко не помітив, куди вцілила моя, хоча стояв поруч. А може, то і не моя? …»

                    Єхидний голос презирливо мовчав, від чого Митькові стало ще важче.

 

Група мовознавців

Завдання: пояснити значення фразеологізмів, з’ясувати ситуації, у яких вони можуть

                    уживатися. Скласти кілька речень.

   Хоч крізь землю   (соромно, незручно).
   Тільки його й бачили   (швидко зник).
   Шапкою можна докинути   (недалеко).
   Поціляти у білий світ   (кидати мимо Мішелі, не влучати).
   Голод візьме своє   (дуже зголодніти).
   Тенькнуло в грудях   (раптово злякався, стривожився).
   Водичка під носом не обсохла   (малий ще).
   Застиг стовпом   (став непорушно – від переляку, здивування).

 

Група істориків

Завдання: дослідити прикмету часу (коли, про який приблизно час було написане оповідання).

 

Слово вчителя.

Дякую, ви плідно попрацювали, а зараз давайте подивимося, що нам підготували ваші однокласники.

 

2.   Інсценізація

(діти показують маленьку інсценівку)

 

Слово вчителя

            Зараз ми з вами проведемо міні-дослідження, спираючись на текст, спробуємо дати оцінку діям і вчинкам дітей.

 

Міні-дослідження

 

Прочитайте 1 речення. Поясніть характер хлопця.
Знайдіть і прочитайте речення, коли шестикласники не прийняли до гурту хлопців, проаналізуйте.
Прочитайте епізод, як Митько йшов до Ніни. Чому він ішов саме так?
Які були думки Митька біля хати Ніни?
Які почуття охоплюють Митька, коли він просить вибачення у Ніни?
Як ви думаєте, що в цей час відчувала Ніна?

 

 - Кажуть, що після вибачення людині стає легше. Скажіть, чи стало Митькові легше після вибачення?  

 

Як би ви зробили на місці Дмитра? Чи відчували б ви докори сумління?

 

Слово вчителя

Іноді ми в житті не можемо порозумітися, робимо один одному боляче, забуваючи про доброту, ображаємо близьких нам людей. Нам буває важко вибачитись. Зло зробити легше. В людині є добро і зло, все залежить від її вибору. Митько зробив свій вибір. Він виявився не тільки доброю, а й сміливою людиною.

            А зараз давайте розшифруємо з вами прислів’я, записане на ягідках калини. Саме воно відповідає головній думці твору В. Кави.

 

(діти розшифровують прислів’я та записують у зошит )

 

Слово вчителя

Ми багато з вами говорили про Митька, тож давайте спробуємо зараз його охарактеризувати

 

Колективне складання характеристики Митька

 

(Учні підходять до дошки, пишуть риси характеру Митька і доводять (у вигляді ромашки, яка намальована на дошці)

 

 - Діти, зверніть увагу, що  деякі пелюстки впали. А як ви думаєте чому?

 

- Які, на вашу думку, у Митька негативні риси характеру?

 

                                                       (діти називають негативні риси хлопчика)

Проблемне запитання

 

Діти, то ж якою повинна бути людина?
Визначте основну думку твору.

 

Слово вчителя

Ми з вами вже визначили головну думку твору, а розшифрувавши зараз на шаховій дошці прислів’я дізнаємося про ідею цього оповідання.

 

3. Діти, а які ж поняття у вас асоціюються зі словом СОВІСТЬ («Асоціативний кущ»)

                                           С -

                                           О -

                                           В –

                                           І –

                                           С –

                                           Т –

                                           Ь –

 

4.     Подивіться, на малюнку намальовано пиріжок.  Такий смачний, м’якенький, пухкий.   

         що він символізує?

        

YI.   Закріплення знань, умінь та навичок

 

Гра.

Із літер, які випадково перемішались, складіть слова, а потім вислови, які співзвучні думці

 

І гр..  –   Добро врятує світ.

ІІ гр.. –  Добро перемагає зло.

ІІІ гр.. – Робіть добро – це приємно.

 

Слово вчителя

В.Кава змушує нас замислитись над життям, дбати про чистоту думок і душі, спонукає бути добрим, щирим, милосердним. Бо несправедливий вчинок нікуди не дівається, а лишається на нашій совісті. Як говорить народне прислів’я «Стоїть, як гріх над душею».

 

А можна ж цього уникнути. Треба лише пам’ятати:

 

Навіть якщо маленьке те добро,

Це набагато краще, ніж велике зло.

Твори добро, щоб залюбки добро тебе знайшло,

Зла не роби, аби тебе не знищило воно.

                                                                           Нізамі

 

Діти, тож запишемо пораду учням нашої школи і всім людям

(діти пишуть поради для інших)

Експрес-інтерв’ю

Сьогоднішній урок навчив мене …

 

Оголошення оцінок

 

Слово вчителя

Я бажаю вам добра, щирості і милосердя навколо вас.

 

YII.   Домашнє завдання

 

Написати твір на одну з тем

«Добро і щедрість – основа людського життя».
«Пиріжок за підбите око».
«Як я ставлюся до Митька та його вчинку».


Теги: Тарасенко Я.С., Кава, Орленко С.Є.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1095/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar