Головна » Українська література

Про майбутнє народу, шляхи до нього, про провідників нації, її лідерів у поемі «Мойсей» Івана Франка

Мета уроку:

навчальна: розкрити глибину і символічність образів поеми, її актуальність,   довести, що поема є заповітом українському народові;

розвиваюча: розвивати творче і логічне мислення учнів, сприяти виразності читання напам’ять; викликати потребу виразити себе у слові;

виховна: виховувати любов до своєї держави, почуття відповідальності за її майбутнє.

Методи і прийоми: бесіда, самостійна творча робота учнів.

Обладнання: виставка творів Івана Франка, вислови про поему «Мойсей», примітки зі змістом поеми.

 

Вислови:

Поет в роках вже літніх сам Мойсей.

Вінцент Харват

Твір Франка наскрізь оригінальний. Ключів до нього слід шукати у Франкові і в самій поемі, не поза нею.

Юрій Шерех

Щастя не ждімо,
Щастя не де, а в нас!
К сонцю спішімо,
Хоч його промінь згас, —
Вдень буде знов ясніть
Чистим алмазом.
В правди і волі світ
Ходімо разом!

Іван Франко

Ми мусимо навчитися чути себе українцями – не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіційних кордонів”

Іван Франко

Любов не залежить від нашої волі, приходить без нашої заслуги, щезає без нашої вини.

Іван Франко

 

Хід уроку

Сьогодні ми продовжимо наше розмову про «Мойсея» Івана Франка.

 

Слайд1.

Епіграф уроку:

І ВОЗДВИГНЕ УКРАЇНА

СВОЙОГО МОЙСЕЯ!

Павло Тичина

 

Ми часто називаємо Франка великим Каменярем і не завжди пам’ятаємо, що сучасники саме у ньому бачили свого Мойсея – вождя, лідера, пророка. А його поема, написана ще у 1905 році, не втратила актуальності й дотепер, кликала і кличе до рздумів.

 

Слайд 2.

Вслухайтесь у слова цієї пісні і скажіть: про що ми говоритимемо сьогодні на уроці?

Звучить пісня Ігоря Жука «Шлях до Мойсея».

 

Слайд 3.

Так, ми говоритимемо про те, як жити українцям, якими шляхами йти, яким вождям довіряти свою долю?

     Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку. Запишіть її.

ПРО МАЙБУТНЄ НАРОДУ, ШЛЯХИ ДО НЬОГО, ПРО ПРОВІДНИКІВ НАЦІЇ, ЇЇ ЛІДЕРІВ У ПОЕМІ « МОЙСЕЙ» ІВАНА ФРАНКА

 

Слайд 4.

Олександр Білецький назвав поему «заповітом  українському народові».

-Чи згідні ви з цим?

-Яка частина поеми є отим заповітом?

-Якими думами сповнений вступ?

Отож, вслухаймося ще раз у пролог поеми.

Виразне читання учнем прологу.

-Чи актуально звучать ці слова сьогодні?

-Для чого Франко нагадує своєму народові про його рабське минуле?

-А хто ще залишив заповіт українському народові? У якому творі?

-Чи співзвучні думки Шевченка, який жив і творив у ХІХ ст., з думками Івана Франка, який написав свій заповіт на зламі століть: ХІХ і ХХ?

 

Слайд 5.

Отож, головною постаттю і найважливішим образом у поемі є образ пророка Мойсея, Божого обранця, на якого покладено відповідальність: вивести народ  Ізраїлю до Палестини – землі обітованої. Однак у художньому творі він є втіленням задуму автора, який вклав у нього те, що вважав найважливішим і в переконаннях, і у стосунках пророка з народом.

 

Слайд 6.

Пригадаймо, що ми вже знаємо з вами про цю поему.

Актуалізація опорних знань.

 

«Незавершене речення»

1. В перекладі Мойсей означає…

2. Структурно поема складається із…

3. За жанром «Мойсей» є …

4. Композиція твору ускладнена …

5. Головну ідею твору автор розвиває в …

6. Вступ-пролог написаний новою  

    ліричною формою …

7. Критики називають Пролог…

8. Датою народження поеми є…

9. Великий віршований твір, де порушуються важливі проблеми минулого, сучасного й майбутнього, називається…

 

Слайд 7.

-Яким же постає перед нами, читачами, Мойсей?

-Чому саме такий образ?

Що робить людина на схилі літ?

Се Мойсей, позабутий пророк,

Се дідусь слабосилий,

Що без роду, без стад і жінок

Сам стоїть край могили.

 

Хоч літа його гнуть у каблук

Із турботами в парі,

Та в очах його все щось горить,

Мов дві блискавки в хмарі.

Хоч волосся все біле, як сніг,

У старечій оздобі,

Та стоять ще ті горді жмутки,

Як два роги, на лобі.

Перед нами не вельможа, а вбого одягнутий, проте багатий душею чоловік. Він не має ні стад, ні жінок, ні розкішних наметів, не їсть вишуканих страв, не дбає про статки. Усе його багатство – мудра голова, безкорислива любов до свого народу та щирі молитви.

 

-Чим керується Мойсей у своїх діях?

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

Це було самовіддане служіння народові, любов до нього і жертовність, розуміння його достоїнств і хиб.

Бо люблю я тебе не лише

За Твою добру вдачу,

А й за хиби твої,

Хоч над ними і плачу.

 

-Чого ж навчав Мойсей свій народ?

Зрозумійте й затямте собі,

Ви, сліпці покоління,

Що як зглушите душу живу,

Заговорить каміння.

(високі духовні ідеали)

 

Якби хтів вас в спокою держать,

Наче трупа у крипті,

То ви й досі, як сірі воли,

Гнули б шиї в Єгипті.

(не бути рабами)

 

Як стріла вже намірена в ціль,

Нагострена до бою,

Чи подоба стрілі говорить:

«Я бажаю спокою?»

(іти до кінця)

 

-Якою є ця любов Мойсея?

Святою, безкорисливою, бажанням допомогти, захистити, порятувати, Не дати злим силам залишити у рабстві народ. Дороговказом Мойсею служить любов.

-Що засуджує Мойсей у своєму народові? Притча про Оріона.

Рабську покірність, падіння моралі, безпорадність.

-Яким мріяв бачити Мойсей свій народ? Якої долі бажав?

-Чи відчував себе Мойсей відділеним від народу?

-Коли можна найкраще зрозуміти народ?

-А що маємо у наш час?

 

-Яку мету ставить перед собою Пророк, до чого він веде свій народ?

У розмові з Азазелем Мойсей говорить:

Так, з низин тих мрячних і лячних

Я хотів їх підвести.

Там, де сам став, до світлих висот,

І свободи, і чести.

Хотів підштовхнути до побудови нової держави. Ці слова, безперечно, стосуються і самого Франка.

Поет змальовує Мойсея справжнім народним ватажком. Він був повністю відданий інтересам пригніченого народу.

Із поеми ми бачимо, що Боги жорстокі до своїх обранців, не дарують їм ні багатств, ні долі щасливої, а платять за муки земні життям у вічності.

 

Сенкан

Мойсей

Відданий, безкорисливий.

Любить, рятує, допомагає.

Хоче бачити народ вільним.

Франко.

 

Слайд 8.

 

Яке ставлення різних людей з народу до осіб яскравих, самозречених, готових віддати своє життя заради світлих ідеалів?

1) захоплюються;

2) готові іти слідом;

3)кепкують, зневажають;

4)відверто вороже;

5) не вірять у щирість подвижника.

 

-Що це породжує?

Так народжуються недовір’я і наклепи. Однак Божих обранців веде голос Отця, голос сумління  серця.

 

-А як це показано у поемі «Мойсей»?

Що з Міцраїм батьки і діди

Піднялись до походу,

На їх погляд, се дурістьі гріх,

І руїна народу.(Невдоволення)

 

Авірон:

Хто до бунту посміє народ

Накликати до зміни,

І манити за гори, настріть

Кінцевої руїни,-

Той на пострах безумцям усім

Між отсим поколінням

Най опльований буде всіма

І побитий камінням.

-Підбурює побити Мойсея. Чому?

Дайте оцінку словам Датана. У чому він звинувачує Мойсея?

Признавайсь: не на теє вчивсь

У єгипетській школі,

Щоб, дорісши, кайдани кувать

Нашій честі і волі?

Признавайсь: не на те ти ходив

У єгипетську раду,

Щоб з мудрецями й жерцями кувать

На Ізраїля зраду?

Датан не вірить у щирість подвижника, ставиться відверто вороже.

 

-У чому звинувачує Мойсея Азазель? Чи поділяєте ви ці звинувачення?

Азазель вважає, що діями пророка керують людські пристрасті – гординя, жадання влади. Однак Мойсей заперечує це: він не хоче для себе жодних переваг, а труднощі і незгоди терпить разом з народом. Має лише один привілей – більше за інших вболівати за свій народ і молитися за нього.

 

-Чи звучать слова, подібні до Авіронових і Датанових у наш час?

 

Слайд 9.

-Чому Мойсей – людина одержима, сильна духом, впевнена у своїх діях – піддався сумнівам? Що мучило його?

І поник головою Мойсей:

«Горе моїй недолі!

Чи ж довіку не вирваться вже

Люду мому з неволі?»

І упав він лицем до землі:

«Одурив нас Єгова!»

І почувся тут демонський сміх,

Як луна його слова.

(Це був сумнів, хвилинний розпач, а не відречення від Бога)

Нарікання людей на труднощі життя змусили його ще раз замислитися над своїми діями і словами. Може, у чомусь провинився? Може, заповіти Божі не справляв, як повинен? Для нього було важливим не помилитися, не схибити, діяти у згоді зі своїми благородними намірами та почуттями. Ним рухало прагнення привести народ до щасливого життя, однак він дослухався й до його голосу, співчував йому. Хотів ще й ще раз вивірити: чи правильним шляхом веде, чи нема його вини у народних бідах?

 

-За що Єгова покарав пророка?

А що ти усомнивсь на момент

Щодо волі моєї,

То, побачивши сю вітчину,

Сам не ступиш до неї.

Тут і кості зотліють твої

На взірець і для страху

Всім, що рвуться весь вік до мети

І вмирають на шляху.

-Скажіть, сумніватися – це добре чи погано?

Тільки люди недалекоглядні, самовпевнені ні у чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому і сумнівається, нащупуючи правильний шлях.

-Чи мав право на помилку Мойсей?

Не сумнівається лише той, хто нічого не робить, ні до чого не прагне.

 

Слайд10.

«Дерево рішень»
Чи міг бути у Мойсея інший вихід?

 

Створити внутрішній світ поводиря народу Франкові допоміг власний досвід.

 

-Що ріднить героя твору з самим Франком?

Перш за все це його 40-річна письменницька діяльність. Він був для свого народу своєрідним проводирем, пророком, бо вказував шляхи до його визволення і свободи. Дмитро Павличко цілком правильно оцінив діяльність Франка, сказавши, що «Шевченко народив, а Франко виховав українську націю». І це глибоко символічно. Поет був духовним та інтелектуальним лідером Галичини, її серцем та мозком, зазнав тяжких випробувань долі, нерозуміння багатьох амбітних сучасників,  їх заздрість, а то й ненависть. Тобто, образ Мойсея був йому духовно близьким.  Через нього митець виповів і свої переживання та сумніви, змалював увесь драматизм становища пророка, який волею Бога має глибше, ніж інші, бачення та розуміння життя, але не отримує повної підтримки народу, заради якого несе свій подвижницький хрест.

 

-Чи є всі підстави  порівнювати образ Мойсея із самим Франком?

А щоб образ Мойсея став для нас ближчим, а сам поет зрозумілішим, поміркуйте над питанням:

-Чи можна назвати слова біблійного пророка словами Франка, зверненими до української нації?

 

Слайд11.

-Яку аналогію ми можемо провести між Мойсеєм та автором твору?

 

МОЙСЕЙ                                                     ФРАНКО

40 років поневірянь                                              40 років письменницької                                                                                                 в пустелі                                                                                діяльності                                                                                                

 

                          Жертовна і самозречена любов до свого народу

“побиття камінням”                                                  перешкоди з боку землячків-

(Датан, Авірон)                                                          ботокудів

вигнання, самотність                                                  заслання, самотність

“батько народу”(автор)                                              Я син народа, що вгору йде,

“Божий вибранець, син і слуга                                  хоч був запертий в льох.

Господевої волі”                                                   Мій поклик: праця, щастя і свобода,

(притча: сам про себе)                                          Я є мужик, пролог, не епілог.

                                                                                                              (Декадент)                                          

                                    

Висновок: Поет в роках вже літніх є сам Мойсей.

                                                   В.Хорват (чеський критик, перекладач

                                                                               української літератури)

 

-Чи потрібен сьогодні Україні проводир?

 

-То яким же має бути провідник нації, вождь свого народу, щоб вивести його з розбрату, війни?

 

Слайд 12.

-Що може взяти сучасний проводир від Мойсея?

МОЙСЕЙ                                                                     А СЬОГОДНІ?

-почуття відповідальності;                                         -здирники;

-мудрий;                                                                       -підлабузники;

-безкорисливий;                                                          -лицеміри;

-любить свій народ, вболіває                                     -політичні маріонетки;

за його долю;                                                               -не мають почуття відпов.;

-щирий, милосердний;                                                -за шматок гнилої ковбаси.

-самовіддано служить народові;

-одержимий, сильний духом;

-вірить у справу;

-ясний;

-цілеспрямовани;

-християнин.

 

Слайд 13.

Отож, який він, Мойсей. Продемонструйте своє домашнє завдання.

ГЕРБ

                            

Спробуйте створити власний герб.

 

Слайд 14.

-Чому ж народ втрачає віру у свого правителя?

 

Мойсей:

Тимій рід, ти дитина моя,

Ти вся честь моя й слава,

Втобі дух мій, будуще моє,

І краса, і держава.

Я весь вік свій,

Весь труд тобі дав

У незламнім завзяттю,

Підеш ти у мандрівку століть

З мого духа печаттю.

Звертаючись до епіграфа нашого уроку,скажіть:

-То якого ж Мойсея має воздвигнути наша країна?

-Які моральні і духовні якості повинні мати сьогоднішні проводирі нації, українські державотворці?

 

Вільне письмо

 

-На якому етапі шляху до омріяної свободи, на вашу думку, перебуває наш народ сьогодні?

-То якими ж шляхами  до омріяного майбутнього має пройти наш народ?

-Які б слова сказав би Мойсей сьогоднішнім українцям?

 

Рольова гра

 

 

Групова робота

Який би ви залишили заповіт для нашого народу?

 

 

Слайд 15.

Нехай же заповіт Франкового Мойсея послужить вам дороговказом у житті.

Заповіт українському народові

 

1.Бути «хазяїном домовитим по своїй хаті і своїм полі…»

2. Все, що маєш у житті, все віддай для одної ідеї, і гори, і ясній, і страждай, і трудися для неї.

3. «Щоб ви знали, що з Богом на прю

      Виступать непорадно...»

4. «Милосердними треба вам буть для усього живого!

    Бо життя – се клейнод, хіба ж є що дорожче від нього?»

(За поемою “Мойсей” Івана Франка)

 

Безсмертний Кобзар, Іван Франко, Леся Українка, котрих одвічно хвилювало страждання українського народу, не могли змиритися з лінощами, рабською покорою українців, їх байдужістю до майбутнього. Тож переосмислімо історію, переосмислімо своє життя, очистімо душі свої – і тоді перед нами відкриється ясна зоря майбуття. Візьмімо ж із собою у це майбуття  і заповіт Франкового Мойсея.

 

Слайд16.

Різнорівневе домашнє завдання

1. Тест

1.1. Поема "Мойсей" ввійшла до збірки:
а) "З вершин і низин";
б) "Мій ізмарагд";
в) "З днів моєї молодості".

1.2. Поема має:
а) фольклорну основу;
б) міфологічну основу;
в) біблійну основу.

1.3. Переосмисливши древній сюжет, І.Франко наповнив поему змістом:
а) конкретно-історичним;
б) фантастичніш;
в) романтичним.

1.4. Тема поеми:
а) трагічна доля єврейського народу;
б) трагічна доля українського народу;
в) пошуки шляхів національного визволення.

1.5. Основні проблеми поеми:
а) вождь і народ;
б) роль особистості в житті суспільства;
в) місце України в світовій історії.

1.6. Що сприяє типізації образу Мойсея:
а) тимчасові сумніви;
б) віра в свою місію;
в) віра в свою зверхність?

1.7.1.Франка й Мойсея єднає:
а) подвижницька діяльність;
б) народницькі переконання;
в) революційний світогляд.

1.8. Образи Авірона й Датана введеш для того, щоб:
а) осудити служіння чужим богам;
б) конкретизувати образ Мойсея;
в) як контраст до образу Мойсея.

1.9. Голос Єгови - це:
а) втілення віри в потойбічний світ;
б) пророче бачення майбутнього;
в) засіб психологічної характеристики Мойсея.

1.10. Головний герой поеми:
а) Мойсей;
б) Франко;
в) народ.

1.11. Усвідомлення свого місця в житті народу автор передає з допомогою:
а) алегорії;
б) символіки;
в) стилістичних засобів.

1.12. Трагедія Мойсея в:
а) слабкості духу;
б) тому, що від нього відвернулися люди.

 

1.13. "Пролог" поеми співзвучний з творами:
а) Т.Г.Шевченка;
б) П.А.Грабовського;
в) Лесі Українки.

1.14. "Заповіт" І.Франка майбутнім поколінням переданий:
а) в епілозі;
б) в пролозі;
в) в головній сюжетній лінії

1.15. Художній рівень поеми визначається:
а) насиченістю монологів та діалогів;
б) широким використанням епітетів;
в) використанням притч.

 

2. Прокоментуйте слова нашого сучасника Святослава Вакарчука:

 

Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю своїх дітей. І тоді прийдуть зміни…


Теги: Синявська І.М., франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1287/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar