Головна » Українська література

Позакласне читання. Т. Г. Шевченко „Сестрі”

Мета: актуалізувати  знання учнів, одержані протягом вивчення творчості Т. Шевченка, формувати читацький інтерес до творчості Тараса Григоровича; розвивати навички читання; формувати ціннісне ставлення до родини, до рідної землі.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок; урок позакласного читання.

Обладнання:Т. Г. Шевченко «Кобзар», Д. Красницький «Тарасові світанки»,  О. Іваненко «Тарасові шляхи», збірки творів Т. Г. Шевченко, портрет поета, ком’ютер,  мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. 1. Організаційний момент.

2. Дорогі діти! Наш урок читання ми присвятимо сьогодні творчості українського генія…

А кого саме, ви дізнаєтеся переглянувши фільм. (Тарасе.mpg.mp4)

Відео про Тараса Шевченка

Тож про кого йтиме мова на уроці? (Про Т.Г.Шевченка)

3. Інтерактивний метод «Асоціативний кущ»

Діти, які думки з’являються у вас, коли ви чуєте це ім’я?

Геній, письменник, поет, художник.

 

Життя і творчість нашого генія – це  велика наука для кожного з нас.

 

II. Оголошення теми уроку.

1. Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо вірш Т.Г. Шевченка «Сестрі».

Але спочатку давайте пригадаємо, що ви знаєте  про Тараса  Григоровича.

2. Сторінками життя Тараса Шевченка

1.  Назвіть імена батьків Тараса Шевченка.(Катерина, Григорій).

2.  Де і коли народився Т.Г.Шевченко?

(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).

3.  Якого віку був Тарасик, коли померла його матуся, батько?

(9 років – мати 1823 р.,  11 років – батько 1825 р.)

4. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?

(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання)

5. У 24 роки збулася заповітна мрія Тараса. Що сталося в цей час?

 (Його викупили з неволі)

6.Заклад, у якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну».

(Ака­демія мистецтв)

7. Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка?( «Кобзар»)

8. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання? («Захалявна книжечка»).

9. Чому Т.Шевченко написав “Заповіт” у 1845 р.?  (Хвороба)

10.   Хто з родини Шевченків мав ім'я Катерина?

(Старша сестра Тараса, мати)

11.  Відома поезія митця про безрадісне сирітське дитинство.

 («Мені трина­дцятий минало»)

Послухайте уривочок цього вірша.

12.   Як звали братів і сестер Шевченка?

 (У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас. Маруся. Йосип).

 

За таблицею«Історія роду Тараса Шевченка» ви можете доповнити знання про життєвий шлях поета.

1742

народився Іван Андрійович Шевченко, дід Тараса Шевченка, свідок Коліївщини.

1781

народився батько Тараса Шевченка – Григорій  Іванович Шевченко (по- вуличному Грушівський).

1782

народилася мати Тараса Шевченка – Катерина Якимівна Бойко.

1802

одружилися батьки поета.

1804-бл 1848

народилася Катерина, старша сестра поета.

1804

народилася Марія, сестра поета (померла у 1810 році).

1810

батьки Тараса Шевченка переїхали в Моринці.

08.05.1811

народився Микита, старший брат Тараса Шевченка.

25.02.1814

народився Тарас Григорович Шевченко.

1815

Сім’я переїздить до Керелівки (Шевченкового), до батьківської хати Григорія Шевченка.

12.05.

1816-1865     

народилася Ярина, сестра Тараса Шевченка.

1817

Сім’я Шевченків купує садибу Терерюка та переїздить у неї.

1819-1846

народилася сестра Тараса Шевченка Марія (сліпа).

08.09.

1821-бл.1878

 

народився Йосип, брат Тараса Шевченка.

1822

у віці восьми років Тарас став учнем кирилівського дяка Павла Рубана (його називали Совгирем).

29.01.1823

вийшла заміж в село Зелена Діброва сестра Тараса Шевченка, Катерина.

20.08.1823

на 40 році життя померла мати Тараса Шевченка, Катерина, залишивши 5 сиріт.

07.10.1923

батько Тараса Шевченка одружується з Оксаною Терещенко, матір’ю трьох дітей: Стапана, Явдохи і Оксани. Через рік народилася ще одна дочка – Марія.

1824

батько бере малого Тараса чумакувати.

21.03.1825

на 44 році життя помер батько Тараса Шевченка. У цьому році Тарас Шевченко йде в Кирилівську школу в найми до вчителя-дяка Петра Богорського.

1827

Не витримавши жорстокого поводження дяка Богорського, Тарас утікає з школи в містечко Лисянку з наміром піти в науку до місцевого маляра. З Лисянки він переходить до іншого дяка-маляра в село Тарасівку. Після невдалих спроб влаштуватися в науку до малярів Тарас повертається в с. Керелівку, пасе громадську череду. Пізніше наймитує в попа Григорія Кошиця.

1828

У зв’язку із тим, що за віком Шевченко повинен був уже працювати на панщині, він звертається до управителя поміщицького маєтку у Вільшані з проханням дозволити йому вчитися у хлипнівського маляра-живописця. Але управитель Ян Демовський забирає Тараса у двірню поміщика Енгельгардта. Там він працює кухарчуком, а потім козачком.

1829

Разом з обозом Енгельгардта, Тарас виїхав із с. Вільшана у Вільне (нині Вільнюс).

1831, лютий

Подолавши 800 верст, Шевченко прибув до Петербурга. За однією із версій, він добирався до Вільно панською валкою, пішки.

1832

 П.Енгельгардт віддав Тараса Шевченка на навчання до художника В.Ширяєва.

1838

Тараса Шевченка було викуплено у поміщика з кріпацтва за 2500 крб. Карл Брюлов. Василь Жуковський.

травень1843 - лютий 1844

Отримавши відпустку, Тарас Шевченко приїздить в Україну. Вперше відвідує Качанівку.

30.09.1843

Тарас Шевченко відвідав Керелівку. Малює «Батьківську хату в Керелівці».

1845

Тарас Шевченко двічі відвідав Керелівку - у червні та у вересні.

1857

Тарас Шевченко повертається із заслання в Петербург.

січень, 1859

виходить в світ«Буквар Южноруський», складений Т.Г.Шевченком

26.11.1859

виходить в світ «Кобзар», виданий коштом Платона Симиренка.

22.05.1861

  В Каневі, на Чернечій горі, поховали Тараса Шевченка.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя

У Тараса було два рідних брати – Микита (старший) та Йосип – молодший, а також п'ятеро сестер – Катерина, Ярина й три Марії (одна з яких померла у дитячому віці). Особливе ставлення Тараса було до своєї старшої сестри Катерини. Так, саме Катерині Тарас Шевченко зобов'язаний найкращими враженнями від свого важкого дитинства.

Катерина мала особливий вплив на малого Тараса і коли була дома, і коли перебралася до Зеленої Діброви, вийшовши заміж. Тарас дуже часто прибігав до неї душею обігрітися. Адже після смерті матері для дев’ятирічного хлопчика більш близької людини, ніж Катерина, не було на цьому світі.

На 2 роки молодшою від Тараса була Ярина, з якою він найбільше дружив у дитинстві. Саме Ярина жаліла брата, коли тому перепадало від мачухи. Усе життя Тарас переймався долею своїх рідних. А особливо Ярини. Про неї турбувався, коли жив у Петербурзі, її згадував у солдатській неволі. А коли звільнився і мав дозвіл поїхати в Україну, то найбільше бажання було – побачити сестру. Ось як згадує про зустріч сама Ярина. Була я на городі, копала грядки,— розповідала Ярина,— дивлюсь, біжить моя дівчинка:

— Мамо, мамо, вас якийсь Тарас кличе...

— Який Тарас? — питаю, а сама й з місця не можу здвигнути, аж ось і сам він іде.

— Здрастуй, сестро...— Я вже й не знаю, що діялось зі мною тоді. Сіли ми на призьбі, він, сердешний, поклав го­лову на коліна і просить, щоб я

розка­зувала йому про життя своє гірке».

Саме ця подія лягла в основу написання вірша «Сестрі»

Хвилинка відпочинку

Діти, заплющіть очі і уявіть:

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

(Ви бачите високе струнке дерево явір, а далі розкидається зелена долина,укрита квітами та буйними травами. Чуєте як щебечуть птахи?А ось червоніють кетяги калини. Ми помилувалися красою рідної землі і повернулися назад.)

2. Читання вірша( Т.Г.Шевченко.СЕСТРІ.flv.mp4)

3. Словникова робота

Діти, готуючись до уроку, ви читали цю поезію. Чи всі слова вам були зрозумілі?

А чи знаєте ви, що означають такі:

Убогі – бідні.

Понаддніпрянські – розташовані понад Дніпром.

Повита квітами – обсаджена квітами.

Многострадалиця – жінка, що багато витерпіла мук.

Небога – жінка, яка викликає жаль, бідолаха.

Виринати – раптово, несподівано з’являтись.

4. Мовчазне читання

Прогляньте оченятами вірш.

Як ви зрозуміли, про що цей вірш? (Про зустріч Тараса з сестрою)

Яким настроєм він проникнутий?

5. Робота над змістом вірша. (Словесне малювання)

Зачитую перші 4 рядочки:

Минаючи убогі села,

Понаддніпрянські невеселі,

Я думав, де ж я прихилюсь?

І де подінуся на світі?

Як ви думаєте це радість чи сум?(Сум, бо ніде прихилитись)

Що бачить уві сні? (Зачарування природою)

Хатину

З ким він її порівнює?

Дніпро  Сіяє та горить

Як він його називає?

Як може горіти вода?

Садок 

Чому садок названо раєм?

Під вишнею, у холодочку сестра

Що вона робить?(Відпочиває, виглядає брата)

—Мій братику! Моя ти доле! —

 (Що передає у цьому рядку сум чи радість?)(Радість зустрічі)

Молися, сестро! Будем живі,

То Бог поможе перейти.

(Підтримка сестрі)

Поет називає життя, прожите ним і сестрою колючою нивою, але не гнівається, не сердиться, не жаліється, а закликає сестру молитися і надіятися на Бога.

Фізкультхвилинка

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

6. Поелементне читання з передачею настрою.

– Зачитати  рядки у яких чується сум і відчай від того, що ніде прихилитися

– Зачитати  частину сну, де зображена хата.

– Зачитати  частину сну, де зображено Дніпро.

– Зачитати  частину сну, де зображена сестра в садку.

– Зачитати  частину сну, де розповідається, що робить сестра.

– Зачитати  звертання Тараса до сестри.

7. А тепер послухаємо, як ви вмієте виразно читати поезію «Сестрі»

1-2 учні читають повністю вірш,

3-4 учні читають по половині вірша,

5 учень зачитує початок,

6 учень зачитує початок сну,

7 учень зачитує  2 частину сну,

8 учень зачитує кінець вірша.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

       Сьогодні ви прекрасно працювали, виразно читали поезію, аналізували її.

Особливо виразно читали і активно працювали, та отримали 10---

Добре читали і не зовсім активно працювали, та отримали 8—

2. Рефлексія

1. Що вам найбільше сподобалося сьогодні на уроці?

2. Чого ви навчилися?

3. Чого навчив вас вірш Т.Шевченка?

(Дружити з сестрою, переживати, долати труднощі, надіятися на Бога,любити землю)

3. Висновок: Діти, я бажаю вам добре засвоїти Шевченкову науку любові  до землі і родини.

V. Домашнє завдання І. Франко «Фарбований лис»


Теги: Шевченко, Мелешко Н.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 571/35


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar