Головна » Українська література

Повість „Прибулець із Країни нямликів” Лесі Ворониної - мандрівка в неповторний і чарівний світ дитинства

     Мета: навчальна – ознайомити учнів із фантастичною повість-казкою Лесі Ворониної «Прибулець з Країни нямликів»; навчати їх розкривати  символічний зміст казкових образів; розвивальна – оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і  зло як у казках, так і в житті; розвивати в учнів навички роботи з  текстом, розуміння підтексту твору; виховна – виховувати бажання творити добро, увагу до ближнього,  повагу до власного родоводу, до інших людей; поводитись гідно.

  Епіграф. Казка кличе нас у мандри…

                                                                                                               Валерій Шевчук

Обладнання. Видання повісті Л. Ворониної (Воронина Л. Прибулець з Країни 

                   нямликів: повість /Леся Воронина. – К.: Грані – Т, 2010. – 136 с.,      

                   іл. (Серія Сучасна дитяча проза); ілюстрації до твору.   

Тип уроку. Урок позакласного читання.

Методи та прийоми. Бесіда, повідомлення вчителя, сповіщення учнів, 

                     дослідження, коментоване читання.            

Попереднє завдання до уроку

1.     Знайти біографічний матеріал про Лесю Воронину.

2.     Прочитати повість-казку Лесі Ворониної «Прибулець з Країни нямликів».

 

Робота з творчими групами учнів

 

3.     Група художників

Намалювати ілюстрації до твору.

4.     Група літературознавців

Зробити аналіз художньо-виражальних засобів твору.

5.     Група дослідників

Знайти біографічний матеріал про Лесю Воронину.

6.     Група читців

Прочитати повість-казку Лесі Ворониної «Нямлик і Балакуча Квіточка» (Воронина Леся. Нямлик і Балакуча Квіточка. – К.: Грані – Т, 2008. – 136 с., іл. (Серія «Сучасна дитяча проза»).

 

Етапи уроку

       І. Організація учнів на навчальну діяльність.

     ІІ. Актуалізація опорних знань.

    ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

    ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

     V. Узагальнення знань.

    VІ. Підведення підсумків уроку:

          а) оцінювання класу в цілому і кожного учня зокрема;

          б) домашнє завдання.

Структура уроку

      І. Організація учнів на навчальну діяльність.

     ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда з учнями за питаннями

1.     Назвіть особливості казок.

2.     Пригадайте фантастичні елементи із вивчених казок.

3.     Чому дітям, на вашу думку, подобаються твори, у яких є фантастика?

    ІІІ.  Повідомлення теми та завдань уроку.

            «Казка кличе нас у мандри, велить бути у житті сміливими й мудрими,

долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки і цим

вимірюється наша людська сутність». Так сказав про казку Валерій Шевчук.

            Ви, напевно, теж помітили, що казки не лише дарують естетичне

задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемами реального

життя: над вибором друзів, власними вчинками, ставленням до життя.

              Казкові герої змалечку ніби живуть з нами, допомагають осмислювати

,життя, розрізняти добро і зло, незважаючи на фантастичність описаних у

казках героїв, подій, обставин.

               Сьогодні ми поринемо з вами у чарівний світ повісті Лесі Ворониної

«Прибулець з Країни нямликів».

     ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

           Повідомлення учителя та дослідницьких груп про життєвий та творчий

шлях письменниці.

     Леся Воронина (справжнє ім'я Олена Анастасіївна Вороніна, 21 березня 1955, Київ) — українська письменниця, журналістка, перекладачка.

     Народилася 21 березня 1955 року в Києві. 1979 року закінчила філологічний факультет Київського університету. За роки навчання встигла попрацювати кур'єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту в Пирогові та на багатьох інших роботах. Мандрувала Україною автостопом та Польщею на байдарках (це були спливи по Мазурських озерах, польських річках і річечках). Дружина Євгена Гуцала.

     З 1987 до 1991 року — редактор відділу літератури та мистецтва журналу «Україна».

     З 1991 року працює у дитячому журналі «Соняшник». Від 1992 року — головний редактор часопису.

     Член Спілки письменників України, член Асоціації українських письменників.

     Пише для дітей. Автор дитячих іронічних детективів, об'єднаних у серію «Суперагент 000»: «У пащі крокодила», «Пастка у підземеллі», «Таємниця підводного міста», «У залізних нетрях», «Таємниця золотого кенгуру», пригодницьких повістей «Пригоди голубого папуги», «Хлюсь та інші», «Таємниця Чорного озера». Під псевдонімом Гаврило Ґава написала понад сто сюжетів коміксів, що впродовж 13 років з'являлися на сторінках журналу «Соняшник».

      Літературні псевдоніми: Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна.

      Перекладає з польської мови (твори Станіслава Лема, Славоміра Мрожека, Анни Ковальської, Анни Карвінської, Гелени Бехлерової та ін.)

      Нині — ведуча програм на Радіо Культура. На початку 2011 року очолила щойно створене дитяче видавництво «Прудкий равлик».

Відзнаки:

Лауреат Всеукраїнської акції «Книжка року» (2004);

Лауреат Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова» (2005);

Лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий Портал» (2006);

Лауреат конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (2008);

Перша премія УІ Московського міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» у номінації «Книга для дітей та юнацтва» за книжку «Сни Ганса-Християна» (2009);

Перша премія Національного конкурсу «Краща книга України 2009», за книжку «Сни Ганса-Християна».

Дипломант Міжнародного літературного конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова - 2010» за роман «У пошуках Оґопоґо".

          Робота над текстом повісті.

         Бесіда з учнями

 - Хто така дівчинка Олянка?

 (Це звичайна дівчинка, яка ходить у дитячий садок, не любить манну кашу).

 - Хто такий Буцик?

 (Це дивний друг Олянки, який разом з іншими чоловічками-нямликами живе

у стіні простого життєвого будинку і від манної каші одержує неймовірні

чарівні здібності).

 - Хто такі нямлики?

(Нямлики – це маленькі казкові чоловічки, які створили цілу країну, в якій є міста з будиночками, вуличками й усім тим, до чого ми звикли у нашому повсякденному житті).

 - Давайте згадаємо чарівні пригоди Олянки та Буцика.

       а) згадайте, для чого Олянка шукала бурштин? Кому і з якої нагоди вона його подарувала?;

       б) як дівчинка і нямлик Буцик допомогли виховательці Ганні Петрівні «вилікувати» її улюбленицю – кицю Сардельку? На яку хворобу захворіла киця? Чи не долала когось із твоїх знайомих така «недуга»?

Робота із групою читців

Учитель. А тепер, діти давайте з вами проведемо конкурс казкарів.

                 Рекомендовані розділи повісті для конкурсу казкарів.

                 (Учитель може провести замість конкурсу казкарів коментоване           

                   читання).

                  Після виразного читання запропонованого уривка учитель повинен

 дати оцінку описаному вчинку героя, визначити власний погляд на

зображену в розділах повісті життєву ситуацію.

         «Розділ перший, у якому ми дізнаємося, що дівчинка Олянка терпіти не може манну кашу, а просто зі стіни її кімнати з’являється…»;

         «Розділ п’ятий, де Сарделька виявляє неабияку хитрість, а нямлик і Оленка ловлять її на гарячому»;

         «Розділ шостий, в якому Олянка розуміє, що надмірна любов і турбота можуть бути шкідливими, а нямлик змушує її червоніти» (Глава «Чарівна страва»);

          «Розділ п’тий, де виявляється, що люди, які не награлися в дитинстві, згодом стають злочинцями» (Глава «Таємниця Володаря подушок»);

          «Розділ другий, де з’являється пухнаста коала Ляля, а Дмитрик виявляється балакучим хвальком”;

          «Розділ четвертий, де Олянка з Дмитриком розпочинають секретну подорож і несподівано знаходять власного пра-пра-прадідуся» (Глава «Мандрівний калейдоскоп»);

          «Розділ сьомий, де мама з татом згадують молоді роки, а Олянка розуміє, як приємно, коли здійснюються мрії» (Глава «Бурштиновий палац»).

1.     Учитель наголошує, що казкар повинен розповідати, використовуючи необхідні засоби виразного читання (інтонацію, паузи, темп, логічний наголос).

2.     Двоє учнів (або четверо) докладно переказують зміст запропонованих розділів.

Робота з творчою групою учнів

Група художників коментує свої малюнки, тим самим закріпивши

знання розділів повісті. Учні трактують зміст малюнків.

     V. Узагальнення знань.

         Бесіда за читаннями.

1.     Які ви знаєте види казок?

 (Фантастичні, пригодницькі, про тварин).

2.     Як розвиваються події у фантастичній казці?

(Герой завжди потрапляє у складні ситуації, які не залежать від його волі, й виходить не переможцем. Йому допомагають фантастичні добрі істоти, які мають чарівну силу, а заважають – злі казкові творіння. У фантастичних казках з героями відбуваються метаморфози, тобто зміни їхнього зовнішнього вигляду, перетворення з одного стану в інший).

3.     Хто із персонажів повісті Лесі Ворониної «Прибулець з Країни нямликів» вам найбільше запам’ятався і чому?

4.     Чого навчає ця повість?

5.     Чому так важливо знати свій родовід?

 

Гра «Даємо інтерв’ю”

    Учитель пропонує учням по черзі висловитися з приводу того, чтого навчила їх повість-казка Лесі Ворониної «Прибулець з Країни нямликів» (можна використати мікрофон).

    VI. Підведення підсумків уроку:

        а) оцінювання класу в цілому і кожного учня зокрема;

        б) домашнє завдання.

      1. Скласти кросворд або питання до вікторини за повістю-казкою Л. Ворониної «Прибулець з Країни нямликів».

       2. Записати почуту розповідь від батьків або бабусі, чи дідуся про свій родовід. 


Теги: Троценко С.В., Воронина
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 380/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar