Головна » Українська література

Поезії Марійки Підгірянки. Урок з української літератури для 5 класу

Мета:

навчальна – зацікавити учнів вивченням поетичної творчості поетеси рідного краю М. Підгірянки; сприяти вдосконаленню навичок виразного читання поезії;

розвивальна – розвивати інтерес до літератури рідного краю, сприяти осмисленню поезій і висловленню власних думок; збагачувати словниковий запас школярів; формувати почуття прекрасного й естетичні смаки;

виховна – прищеплювати любов до України, рідної землі, школи, батьків, любов до Бога; виховувати глибокі національно-патріотичні почуття.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: виразне читання поезій, бесіда.

Обладнання: портрет М.Підгірянки, збірки поезій, книга ”Для України вірно жиймо”, вислови: ”Марійка Підгірянка – цілителька дитячих душ”, “Марійка Підгірянка – жива серед пісень”, “…Я буду вічно молода, -  напророкувала собі поетеса у вірші ”Перецвіли яблуні…”

 

І. Вступне слово вчителя.

Кожна людина повинна прожити своє життя так, щоб лишити по собі хорошу пам'ять. Відомі митці літератури заслуговують на добру пам'ять, бо невтомною працею дбали про свій народ, його добробут, полко любили свій край.

До таких по праву належить Марійка Підгірянка, народна вчителька і поетеса, будитель народного духу на Прикарпатті.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети  і завдань уроку.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Учні розглядають і описують портрет М. Підгірянки.

2. Учитель. Марійка Підгірянка – псевдонім Марії Омелянівни Ленерт-Домбровської.

А) Пригадайте прізвища українських письменників, які ввійшли в нашу літературу під псевдонімами.

Б) А які твори М. Підгірянки ви вивчали у молодших класах?

3. Розповіді учнів про М.Підгірянку.

Учень1. Марійка Підгірянка народилася 29 березня 1881 р. в с. Білі Ослави на Івано-Франківщині в родині лісничого. З дитинства чула неспокійний шум смерек, гомін лісу, рідне слово, спів пташок. Душа вбирала красу, а з нею – любов до життя.

 

Учень 2. Будні часто розбивали казку, та доля наворожила Марійці щасливий, хоч і важкий шлях. Мала добрих батьків, братів і сестер (їх було п’ятеро ). Перед нею поставав світ з своєю природною глибинністю. Вона виростала серед чудової природи. Дідусь по матері, будучи священиком. Прищепив любов до Бога, навчив її читати і писати. А далі – початкова школа і самостійний шлях до знань.

 

Учень 3. Багато читала, пізнавала Кобзар, творчість багатьох письменників. Пізніше згадувала: Під впливом Кобзаревої музи розбудилась в мені національна свідомість і дбайливість виробляти свою мову…

 

Учень 4. А життя відзначала мрія – мала стати вчителькою. В червні 1900 р. витримала іспит у Львівській жіночій учительській семінарії і одержала призначення в Уторопську школу (нині Косівський р-н ).Мала вже тоді задум віддрукувати свої перші поетичні твори. Почала друкуватися з 1900 р., а з 1902 р. – за підписом Марійка Підгірянка пішли вони до людей.

 

Учитель  зачитує спогади М.Підгірянки:” Я не думала ніколи, що колись буду “ друкована “– я самоук, несміле дитя Підгір’я. Списувала, що мені старі ліси розказували, та не знаю, чи розуміла добре смерекову мову. Почала я писати дуже рано…писала бо чула душевну потребу вилити на папері ті вражіння, якими наповала мене краса природи.”

ІV. Вчитель.

1. Поезії М.Підгірянки – від любові до народу, рідної землі, від уміння чути і бачити. Поетичне слово поетеси таке,  що вчить. А яка  багата тематика її творів. Це і любов до дітей, до школи, до рідної землі, до України, матері – від матері земної до матері Небесної, до свого народу. Його минулого, у її віршах помітні фольклорні мотиви. За 60 років літературної діяльності

М. Підгірянка створила сотні великих і малих поетичних, прозових і драматичних творів.

 

2. Почнемо з вірша, яким відкривається книжка ”Для Вкраїни вічно жиймо“ – “Отче Наш “. Учні виразно розказують напам’ять вірш

“Отче Наш“.

а) Що вам нагадують деякі рядки цього вірша? Зачитайте ці рядки.

 

3. Учні виразно читають вірш “Школа”

а) назвати пестливі слова.

б) З якою метою вживає їх поетеса?

 

4. Учень виразно читає вірш “Село”.

а) назвати художні засоби вірша.

б) Що таке епітет?

в) Що таке метафора?

г) З якою метою ці художні засоби використала поетеса?

 

5. Поезія “Наші діти”.

а) Зачитати ті рядки вірша, в яких говориться про те, що діти знають свій шлях у житті?

б) Якими хоче бачити М.Підгірянка своїх вихованців.

 

6. Поезія “За що мене люблять”.

 

7. Вчитель. Так як М. Підгірянка була вчителькою (40 р. віддала дітям), вона створила вірш Складаємо присягу, що невдовзі став учительським  гімном, музику до якого  написав С. Людкевич. Вірш був відзначений І премією в розмірі 150 золотих.

Учитель виразно читає вірш напам‘ять.

 

8. Учитель. Багато віршів М.Підгірянка  написала на релігійну тему. Послухаймо деякі з них.

 

9. Учні виразно читають вірші Колядочка, Нова коляда, Христос Воскрес!, шукають схожість у змісті з колядами нашого краю.

 

10. Учитель. Сьогодні ми не можемо не сказати про те, що багато віршів нашої  поетеси прийшли в світ музики.

З її віршами працювало  багато композиторів. Найбільшу популярність мають пісні “Марш українських дітей”,” Калинонька”,” Дід Мороз”,” Моя Мама”,” Голосні звуки”.

 

11. Учні співають пісню “Моя мама” та “Голосні звуки”.

 

V. Учні  складають сенкан до прізвища Марійка Підгірянка. Цілителька дитячих душ буде вічно жити серед нас. Поетеса талановита, геніальна, навчала, творила, вірила.

 

VI. Учень.

Поезії М. Підгірянки не залишали байдужими читачів, викликали глибокі роздуми про наше минуле,  майбутнє. Бо навіть у  важкі часи вона не втрачала віри в  щасливе прийдешнє, боролась за пробудження національної свідомості українського населення Карпат, поширювала освіту, культуру.

Померла 18 травня 1963 р. на 82 році життя. Похова поетеса  у Львові на Личаківському кладовищі.

Учитель читає вірш ”Перецвіли яблуні й  фіалки”, “Я буду вічно молода”, - напророкувала собі поетеса в цьому вірші і не помилилася – вона залишиться вічно молодою у поезії та музиці, в світі пісень.

 

 VII. Підсумок уроку.

 

Рефлексія. Бесіда за питаннями

1. Яка провідна думка поезій М.Підгірянки?

2. Які художні засоби допомагають розкрити теми поезій?

3. Які вірші вам сподобались і чому?

4. Яке пізнавальне і виховне значення  поезій М.Підгірянки?

 

VIII. Домашнє завдання.

Читати твори М. Підгірянки, написати твір-мініатюру ”Поезія, яка припала мені до душі”


Теги: Кос Г.П., підгірянка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1094/145


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar