Головна » Українська література

Поет, що дивиться на людей душею… (про життя та творчість Т. Шевченка)

Мета: сприяти формуванню систематизованих знань про життя і творчість Т.  Шевченка; поглибити знання учнів про Шевченка – художника;  розвивати навички дослідницької роботи, творчі здібності, образне мислення, уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації; виховувати повагу до постаті Т. Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, образотворчого мистецтва, у розвиток  української літературної мови.

Тип уроку: урок-підсумок.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка творів Т. Г. Шевченка,
           репродукції його картин, схеми, медіапрезентації, дидактичний
           матеріал.

Випереджувальні завдання: дібрати поезії поетів Тернопільщини про
           Т. Шевченка, підготувати додаткову інформацію про літературну та
           мистецьку спадщину поета, цитатні висловлювання про Кобзаря.

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній новій

Не забудьте пом’янути…

Т. Шевченко

Хід уроку

І. Оргмомент.
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.
    1. Забезпечення емоційної готовності. «Емоційний барометр».

     Ви, напевно, чули про незвичайну пташку колібрі. Так-от, ця маленька істота за одну секунду (зверніть увагу!) робить двісті помахів крильми. Тож бажаю вам сьогодні такої невтомної працездатності на уроці, як у колібрі.
   2. Оголошення теми та епіграфа уроку.
  3. Очікувані результати. Метод «Антивірус».

Зможемо

Бути неуважним на уроці

Організувати творчу роботу

Різноаспектно представляти образ Т. Шевченка

Креативно мислити

Не слухати пояснення вчителя

Збагатити свій кругозір фактами з життя Кобзаря

Бути активними на уроці

Аргументувати думки

Заважати вести урок


( Учні видаляють непотрібні «віруси-результати», а з перших літер очікуваних слів-результатів складають ключове слово «Кобзар».)

Учитель. Гадаю, що ваші сподівання справдяться, а ключове слово «Кобзар» говорить про те, що на сьогоднішньому уроці йтиметься про українського генія Т. Г. Шевченка. Тож запишіть у зошит тему та епіграф уроку.

ІІІ. Основна частина.

Учитель. Я – українка. І мені здається, що для кожного з нас, в Україні, найдорожчим і найсвятішим є Тарас Шевченко. Це наше серце, наша любов, наша совість. Якби мене спитали в мої вісім років: «Хто такий Шевченко?», я б, не вагаючись, відповіла: «Шевченко – це поет».
                Якби мені поставили це запитання повторно в мої двадцять років, я б сказала: «Шевченко –  мученик за народну справу».
                А тепер на це запитання я відповідаю так: «Шевченко – це ціла історія, революція, гордість українського народу, поет, який являє собою «державу в державі».

                         А хто для вас Т. Шевченко?

(Метод «Доміно». Т. Шевченко – поет – прозаїк – драматург – художник – фольклорист – перекладач…)

 

Бліц-вікторина

Назвіть точну дату народження Шевченка. (9 березня 1814)
Село, в якому народився Тарас. (Моринці)
Як звали батька народного поета? (Григорій Іванович)
Яке дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)
Село, в якому минуло дитинство Тараса. (Кирилівка)
Ім’я улюбленого Тарасового діда. (Іван)
Прізвище й ім’я його подруги дитинства. (Оксана Коваленко)
Друзі, за допомогою яких Тараса Шевченка було викуплено з кріпацтва. (К. Брюллов, І. Сошенко, В. Жуковський)
Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2500 руб.)
 Перша збірка поета. («Кобзар»)
 Здібність поета з дитинства. (Малювати)
 Де поховано Тараса Шевченка? (У Каневі на Чернечій горі)

 

Додаткова інформація про Великого Кобзаря. Робота в групах. Повідомлення учнів про літературну та мистецьку спадщину поета.
Цитатні висловлювання про видатного українського митця.
Створення асоціативного портрета Тараса Григоровича.

Ш – шляхетний,
е – елегантний,
в – вірний,
ч – чесний,
е – енергійний,
н – неповторний,
к – катований,
о – оспіваний.

Учитель. Священним обов’язком для кожного митця є особисте слово про Кобзаря. Тож і маємо сьогодні величезну Шевченкіану. Свої квіти у вінок Кобзареві вплели й поети Тернопілля. Давайте ж перегорнемо кілька сторінок їхнього творчого здобутку. (Учні читають уривки поезій С. Будного, В. Вихруща, Г. Костів-Гуски, П. Тимочка, які вони підготували заздалегідь.)

ІV. Рефлексійно-оцінювальний етап.

Метод «Інтерв’ю».

Сьогодні було переглянуто багато матеріалів про Т. Шевченка.

Як ви вважаєте, чи досягли ми цілей, поставлених на початку уроку?

Творча робота.

Сенкан

Шевченко

Великий, нескорений

Бореться, мріє, захищає

Його життя – наша гордість!

Пророк

Учитель читає напам’ять поезію П. Гірняка «Урок».

V. Домашнє завдання. Написати твір-роздум за творчістю Тараса Шевченка


Теги: Андрусишин Г.М., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 70/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar