Головна » Українська література

Платон Воронько. Збірка поета «Читаночка» («Липка», «Наше ластів’я» та ін.). Яскраві малюнки дитинства

Мета: - сформувати уявлення учнів про життя і творчість П. М. Воронька, прищеплювати любов до поезії, казки; розвивати мовлення учнів;  виховувати навички культурної поведінки, любов до рідної землі.

Обладнання: портрет поета, виставка малюнків до прочитаних творів, виставка книжок, мультимедійне обладнання.

Тип уроку: творче застосування знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

Над землею забринить перший грудневий ранок. Уляжеться хурделиця. припаде сніг до полів, до крислатих дерев. Ясна прозорість висіється з голубого неба й освітить спокійно-прекрасну природу.

Саме в такий день, першого грудня 1913 року, у селянській сім’ї на Сумщині народився синок Платон. Це відомий український поет Платон Микитович Воронько.

Запрошуємо вас вирушити в подорож життєвими і творчими шляхами Платона Воронька, сторінками його «Читаночки».

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

Перша зупинка. Біографічна.

Виступ учнів, які готували повідомлення.

Учениця. Облітав журавель сто морів, сто земель.
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив. 
Ми спитали журавля: Де найкращая земля?-
Журавель відповідає: Краще рідної немає!

Учень. Народився П. Воронько1 грудня 1913 року в родині сільського коваля. Дід поета, Василь Воронько, був мандрівним лірником. Він мандрував з кобзою від села до села. Додому повертався пізно восени. А Платон із меншою сестричкою з нетерпінням його чекали. Повернувшись додому, дідусь вечорами заводив українських пісень. Прекрасний голос мала й мати. Родина ніколи не відмовляла собі в чарівній народній пісні. Можливо, покохавши пісню, Платон став поетом, майстром слова. 

Учень. Вірші та пісні П. Воронько складав ще в партизанському загоні. Перша поетична книжка « Карпатський рейд» вийшла 1944 року, а через чотири роки – перша книжка для дітей. Відтоді поет видав понад шістдесят збірок віршів і поем, які були відзначені Шевченківською премією. Державною премією СРСР, а твори для наймолодших читачів – премією імені Лесі Українки. « Я не знаю, чи читатимуть те, що я написав для дорослих, а діти читатимуть довго...» - був переконаний Платон Воронько.

Слово вчителя. Вірші Платона Воронька живуть між людей, звучать на дитячих святах, вивчаються в школі. Хто хоч раз їх прочитав – запам’ятає на все життя. І ось перед нами книжка під такою рідною багатьом поколінням українських дітей назвою – «Читаночка». Уперше « Читаночку» видавництво «Веселка» видала в 1966 році. Ті малята, котрі тоді вперше брали до рук цю книжку, уже мають власних дітей і онуків. «Читаночка» – вірші й казки, усе найкраще, що написав поет для вас. Уже самою назвою книжка кличе стати читачами, прилучитися до багатої і талановитої української літератури, пишатися рідним словом, рідним краєм.

(Демонстрація книги «Читаночка», її розгляд).

(Художники Володимир Решетов і Галина Сокиринська)

(Випущено на замовлення Державного комітету телебачення і радіомовлення України за програмою « Українська книга» )

Проміжний висновок.
- Діти, що ви дізналися нового про Платона Воронька?

Учитель. «Читаночка» не втратила своєї популярності. Розгляньмо «Читаночку», не читаючи творів, скажіть, що вас привабило в ній, для кого написані твори?

 

Друга зупинка. « Ти люби мене. Не забудь мене». 

Вступне слово вчителя. Герої Платона Воронька живуть і виростають на своїй хорошій, рідній землі. Знаючи, як діти люблять природу, птахів, звірів, поет багато творів присвячує їхньому змалюванню. Група учнів вашого класу мала випереджувальне завдання  підготувати вірші Платона Микитовича про природу із збірки «Читаночка».

(Учні читають напам’ять вірші про природу: «Липка», «Їжачок», «Наше ластів’я»).

Липка

Я маленька липка,

Виросту велика, -

Не ламай мене.

Я медовим цвітом

Зацвіту над світом, -

Бережи мене.

Тінь тобі я кину

У гарячу днину, -

Ти шануй мене.

Будемо з тобою

Ми рости обоє,-

Ти люби мене.

Виростеш за роки,

Підеш в світ широкий, -

Не забудь мене.

Їжачок

Засмутився їжачок:

Вовна в нього з голочок.

«В інших вовночка гладенька,

Пух чи пір’ячко легеньке,

А у мене скрізь голки –

Хто погладить –

Кров з руки».

Тут із лісу вибіг вовк,

Їжачок мерщій – в клубок.

Вовк і спереду, і ззаду…

Врешті ткнув клубок з досади…

Поколовши губи й ніс,

Він завив та й геть у ліс.

Звеселився їжачок

Тим, що він із колючок.

 

Наше ластів’я

Над ганком гніздо ластів’яче,

У нім ластів’ята малі.

Одненьке упало і плаче

В дворі, на холодній землі.

Ми влізли на дах по драбині

Й поклали в гніздо пташеня.

І ластівка хворій дитині

Приносила ліки щодня.

І ми ластів’я доглядали,

Казали:

«То наше пищить».

З драбини його годували,

Давали по крапельці пить.

А вчора дивились, раділи,

Коли до гаїв за село

З гнізда ластів’ята летіли –

Між ними і наше було.

Метод «Мікрофон».

Вирішення проблемного питання.

Діти, як потрібно ставитися до природи рідного краю?

 

Третя зупинка. «У моєї доні оченята сонні».

Учитель. Усі разом ми рухаємося до наступної зупинки подорожі, яка має назву «У моєї доні оченята сонні». Перша пісня, яку чує дитина – це колисаночка, яку співає мама немовляті. Діти, вам співали колискові? Дівчатка нам  підготували  колискові пісні на слова Платона Воронька.

Інсценізація творів П. Воронька.

( Виконують колискові «Доня хоче спати», « Ходить сон коло хати», «У широкому вікні»).

Доня хоче спати

У моєї доні

Оченята сонні.

Рученьки мов з вати, –

Доня хоче спати.

Ніч прийшла тихенька.

Спи, моя маленька.

Ходить сон коло хати

Ходить сон коло хати,

Сивий сон волохатий.

В нього білі подушки,

Ковдрочки із вати.

Роздає смачні ріжки

Всім, хто буде спати.

У широкому вікні

У широкому вікні

Є три зірочки ясні:

Перша зірочка – щаслива,

Друга зірочка – вродлива,

Третя зірочка – правдива –

Вірні подруги вони.

Люба донечко, засни.

І тоді до тебе в сні

Всі три зірочки ясні

Прийдуть у таночку,

В золотім віночку,

Щоб росла щаслива,

Щоб росла правдива

Донечка вродлива.

Домашнє завдання.

Діти, ви сказали, що всім вам співали колискові пісні. Зверніться до своїх бабусь, мам із проханням ще раз проспівати такі пісеньки, а потім запишіть їх у зошит чи складіть збірочку колисанок, які вам співали ваші рідні.

Руханка

Встаньте, дітки, усміхніться,

Вліво, вправо поверніться.

Нахиліться, розігніться,

Руки вгору піднімайте,

Піднімайте, опускайте.

Дуже добре, всі сідайте.

 

Четверта зупинка. « І сміються всі з тих пір, що для Гриця й муха звір».

Учитель. Різні вади, що трапляються в житті хлопчиків та дівчаток, піддаються хоч незлобливій, але критиці. Цим займається, як правило не автор, а самі ж друзі та товариші героя. Найчастіше зброєю в боротьбі з хвастощами, лінощами, неробством та іншими вадами є жарт, сміх. І розкажуть вам твори-жарти ваші товариші. Ось послухайте, як гуртом попрацювали ваші однокласники в шкільній бібліотеці й вибрали із збірки «Читаночка» вірші-жарти.

(Учні читають напам’ять вірші «Ніколи не хвались», «Друзяки», «Не будь козою», «Кошеня»).

Ніколи не хвались

Хвалився кіт,

Що він у брід

Дніпро перепливе.

Та як пішов –

І не прийшов,

Нема кота ніде.

І ти ніколи не хвались,

Коли не можеш –

Не берись.

Не будь козою

Іде коза,

Стоїть доза,

густа, рясна, зелена.

«Яка краса! –

Кричить коза. –

Ця вся лоза для мене!»

І у кози

Аж дві сльози

На радощах провисли.

Тріщить лоза,

Гризе коза

І всю красу погризла.

І ти, мала,

Що в сад пішла

Ранковою порою,

Не рви квіток,

Не псуй гілок,

Не будь, мала, козою.

Друзяки

Кіт з Рябком були друзяки.

Котик нишком у собаки

Брав щоразу м'ясо, сало,

Бо котові завжди мало.

А Рябко зітхав у тузі:

«Хай бере, на те ми друзі».

Діти, ви скажіть мені:

Кіт був друг Рябкові?

Кошеня

Засмутилось кошеня -

Треба в школу йти щодня.

І прикинулося вмить,

Що у нього хвіст болить.

Довго думав баранець

І промовив, як мудрець:

«Це хвороба не проста,

Треба різати хвоста».

Кошеня кричить: «Ніколи!

Краще я піду до школи!»

Учитель. До чого закликає П. Воронько у своїх творах?

 

П’ята зупинка. «Ввійди, пісенька, у дім – стане весело у нім».

Герой входить у клас і співає пісню «Кожушок».

Учитель. Діти, хто завітав до нас сьогодні?

(Котик у кожушку)

Герой. Платон Воронько поет – пісняр. Кілька десятків його віршів покладено на музику, окремі з них стали популярними піснями. 

Учитель. Пропоную послухати вам ще одну пісню поета-пісняра.

(Пісня «Коні вороні»)

Учитель. Який настрій створила вам пісня «Коні вороні»?

 

Шоста зупинка. « Казкова».

Учитель. Чекає на нас наступна зупинка Казкова. Враховуючи особливий потяг дітей до казки, Платон Воронько пише невеликі за обсягом віршовані твори, у яких реальне життя набирає суто казкових обрисів.

(Учитель читає казку «Рукавичка»)

Рукавичка

Вчора Галочка-сестричка

Казку прочитала,

Як у лісі рукавичка

Звірам домом стала.

Я покинув рукавичку

За городом, там, де ліс.

Та ні зайчик, ні лисичка

Й вовк у неї не заліз.

Мабуть, дуже замала

В мене рукавичка.

Взяв у мами зі стола,

З ліжка у сестрички

Рукавичок, мабуть, з п’ять,

В ліс відніс –

Хай звірі сплять.

Я не знаю, як було,

Що у лісі сталось,

А мені не повезло –

Від усіх дісталось.

 

Учитель. Сподобалася казочка? Чи схожа вона на українську народну казку «Рукавичка»? Доведіть це.


V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Складання сенкану до слова «Воронько».

(На екрані пам’ятка для написання сенканів)

Перший рядок. Іменник (тема)
Другий рядок. Два прикметники (характеристика теми)
Третій рядок. Три дієслова ( дії, що пов’язані з темою)
Четвертий рядок. Фраза (авторське ставлення до теми)
П’ятий рядок. Іменник (синонім до першого рядка, висновок)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель. Закінчилася наша подорож сторінками книжки Платона Воронька «Читаночка». Твори поета допоможуть вам пізнавати світ через красу рідного слова, навчать вас бути чемними і добрими, працьовитими і турботливими, плекають в ваших серцях любов до рідного краю. Читайте, будьте розумними і здоровими.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення

Сьогодні на уроці я дізнався, що Платон Воронько народився  на Сумщині, отже, …

Я дізнався, що Платон Микитович писав …

На уроці мені найбільше сподобалося…


VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати казку Платона Воронька (на вибір), створити ілюстрацію до улюбленого твору Платона Воронька*.


Теги: Воронько, Осетрова С.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1780/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar