Головна » Українська література

От де, люди, наша слава, слава України (за творчістю Т. Г. Шевченка)

Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Т.Шевченка і його малярського доробку, прози, драматургії, міркувань із « Щоденника»; виявити той великий « духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України; розвивати пам'ять, увагу, кмітливість,спостережливість; вміння узагальнювати, виділяти головне, раціонально використовувати навчальний час; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати повагу до Т. Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ; розвивати мовленнєву, комунікативну компетентності.

Тип уроку: систематизація і узагальнення знань

Вид уроку: урок- погляд в історію

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка книжок митця, фото пам’ятників Кобзаря, дидактичний матеріал, учнівські презентації

 

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Основний зміст уроку

Вступне слово вчителя
Робота класу за секторами. ( Дошка розділена на 8 секторів). Беруть участь у грі спочатку по 3 учні в команді з кожного ряду. Правильна відповідь – 1 бал. Відповіді болільників – письмові.
Команда вибирає сектор, дає відповіді на поставлені запитання.
При неправильній відповіді вступає у гру інша команда, яка обирає собі сектор.
Перемагає та команда, яка набирає найбільшу кількість балів

     ІY. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

     Y. Домашнє завдання.  Підготуватися до тематичної контрольної роботи.

 

7 Куточок гумору

«Шпаргалка»

 

Сектор №1.Біографічні відомості

 

Т.Г. Шевченко народився: а) у Кирилівці; б) Моринцях; в) Вільшанах
Здобув освіту: а) в Київському університеті;б) Академії мистецтв; в) вдома
Вперше поезії були опубліковані: а) 1820 р; б) 1834; в) 1840
Був членом гуртка: а) Кирило – Мефодіївське братство;б) Київська громада; в) Друг
Де проводить Т.Г. Шевченко останні роки і часи свого життя? ( у Петербурзі в своїй майстерні)
Яка заповітна мрія була в Шевченка, що сповнилась лише після смерті? ( повернутись назавжди на Україну)

 

СЕКТОР №2.  ПОЕЗІЯ

 

Продовжити рядки: Наша дума, наша пісня

                                               Не вмре, не загине….

                                          ( Он, де, люде, наша слава,

                                                   Слава України)

В яких творах Т.Шевченко зображує запорожців? ( « Гайдамаки», «Гамалія»)
Який з трьох уривків належить  Т.Г.Шевченку?

А) Любіть Україну, як сонце любіть;

      Як вітер, і трави і води

Б) Україно, Україно! Серце моє, ненько!

     Як згадаю твою долю, заплаче серденько

В) Моя Україно, недоле моя,

     Була ж мені дорогою

Які з цих віршів є автобіографічними?

А) « Якби ви знали, паничі»

Б) « І золотої й дорогої»

В) « Над Дніпровою сагою»

      5.   З якої поеми слова: « Не дайте матері в руках у ката пропадать»

 ( «Гайдамаки»)

6. Який із віршів В.Самійленка присвячений Т.Г.Шевченку?

           

Сектор № 3. Драматургія

 

« Назар Стодоля»:

а) романтична балада, б) реалістична драма; в) лірична поема

      2.   Хто з героїв п’єси « Назар Стодоля» говорить такі слова: « Я той, хто   й самому гетьману не дасть себе на посміх? ( Назар)   

      3. Чиї це мрії: « … і слава, і почот, і червінці до себе гарбай»

       (Хома)

      4. Хто з героїв п’єси не з’являється  на сцені жодного разу?

     ( полковник)

      5. Хто з героїв здатний на самопожертву заради дружби?

      ( Гнат Карий)

      6. Досвід Т.Шевченка – драматурга перейняв:

     а) І.Карпенко – Карий; б) Б.Грінченко, в) М.Коцюбинський

 

Сектор № 4. Музика

 

Які ви знаєте пісні на слова Т.Шевченка?

( « Реве та стогне Дніпр широкий», « Зоре моя  вечірняя», « Сонце заходить», « Учітеся, брати мої»)

 2.Яка улюблена пісня Т.Г.Шевченка? ( «Ой, зійди ти, зіронько та вечірняя»)

 

Сектор № 5. Живопис

 

Як називається картина, на якій Т. Шевченко зобразив послів, що прибули до славного гетьмана Богдана Хмельницького? ( « Дари в Чигирині»)
Т.Г. Шевченко як художник був учнем:

     а) О.Пушкіна, б) К. Брюлова, в) Є.Гребінки

До яких творів Т.Шевченка можна віднести ці малюнки? ( « Зоре моя вечірняя», « Мені тринадцятий минало»)

4.Які періоди життя Т.Шевченка відображають ці портрети?

 

Сектор №6. Зв'язок з сучасним і минулим

 

Який з відомих вам творів Т.Шевченка пов'язаний з періодом Київської Русі?

    ( « Плач Ярославни»)

Як стали називати Т. Шевченка на Україні? ( Батько Тарас)
Як вшановується пам'ять Т.Г. Шевченка в Києві?

   ( університет носить ім’я Шевченка, академічний театр, бульвар, інститут літератури)

Як американці вшановують Т.Шевченка?

    ( пам’ятник у Вашингтоні)

Яка настанова учням звучить у « Посланні..»?

( Учітесь, читайте,

  І чужому научайтесь,

  Й свого не цурайтесь)

     6. У яких  словах поеми « Сон» зображуються палії нової війни?

( Той неситим оком

За край світу зазирає,

Чи нема країни,щоб загарбать

І з собою взять у домовину)

 

Сектор № 7. Куточок гумору «Шпаргалка»

 

З якого твору поданий уривок:

А) діти плакали попідтинню, а матері весь час жали пшеницю? (« СОН»)

Б) Мати вигнала з дому дочку- покритку, щоб залишитись чесною? («Катерина»)

В) Прочитавши Псалтир 10 разів, Микола брався за пана ( « Микола Джеря»)

Г) Бжозовський був у чорному картузі з блискучими чорними халявами? ( « Микола Джеря»)

Д) Жодна ягниця не второпала б, що він її любить ( « Наталка- Полтавка»)

Е) Соломія вдяглася в чоловікові штани, і всі думали, що вона втопилася ( « Дорогою ціною»). 

 

Сектор № 8. Всяка всячина             

 

Кросворд №1

 

1.Синонім дієслова «пропадати»

2.Охоронець

3.Козацький ватажок

4.Передмістя Стамбула

5.Назва місцевості на лівому березі Дніпра,де козаки плавали й рибалили

6.Назва ріки, яку  запорожці називали батьком

7.Що дитині дається при народжені

 

Кросворд №2                                                      

1.Синонім до слова «не пам’ятати»

2.Наша батьківщина

3.Як Шевченко називає лани?

4.Звернення людини до Бога

5.Дієприкметник,який характеризує силу Дніпра

6.Крутий обрив над річкою

7.Різновид місцевості,де відсутні великі насадження

 

Ребус.

Прочитайте назву вірша Т.Г. Шевченка « І виріс я на чужині»


Теги: Рибалко Л.В., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 641/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar