Головна » Українська література

Ольга Славна «Горобини кетяги незрілі»

Мета: познайомити учнів з оповіданням Ольги Славної, поглиблювати навички ідейно-художнього аналізу твору, вдосконалювати вміння визначати проблематику твору;  формувати вміння творчо осмислювати прочитане, формулювати свої думки; виховувати естетичне сприйняття художнього слова, утверджувати високі моральні цінності,  плекати почуття вдячності до своїх батьків, почуття власної відповідальності.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: за круглим столом

Обладнання: зміст оповідання Ольги Славної «Горобини кетяги незрілі», портрет письменниці, епіграф до уроку, аркуші паперу для групової роботи, презентаційний супровід.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

(Слайд 1)

ІІ. Актуалізація  мотиваційних резервів учнів

(Слайд 2)

Назвіть відомих письменників Миколаївщини. Чим вони вам запам’яталися?

Які проблеми порушують письменники Миколаївщини? До чого спонукають своїх читачів?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Цілевиявлення

Любов до батьків — основа всіх чеснот.

Цицерон

 

Це так буває —
Правди ніде діти
(Хоч де любов така ще чиста є?),
Що згадують тоді про матір діти,
Коли їм важко у житті стає.

Р. Третьяков

 

Слово вчителя

Сьогодні хочу познайомити ще з одним представником літературної Миколаївщини – Ольгою Славною.

(Слайд 3)

Її оповідання вміщено у літературно-художньому  журналі «Соборна вулиця». Цей журнал з’явився у 2012 році. Засновник і видавець – редакція обласної газети «Рідне Прибужжя».

Ольга Славна народилася на Миколаївщині в 1959 році. Закінчила Київський державний інститут культури ім. О.Є. Корнійчука (1985). Вона автор збірок віршів та оповідань «Послухай музику життя»(2004), «Лірика засніженого літа» (2012) та дитячих книг: «Я малюю просто небо» (2005), «Шлях додому» (2012), «Сказки на салазках»(2012).

(Слайд 4)

Разом з письменницею «за круглим столом», у колі однолітків  запрошую спробувати дати відверті відповіді на прямі питання складного дорослого життя:

Чому діти не шанують своїх батьків?
Хто винен, що дитина, виростаючи, забуває про свій синівський обов’язок?
Чи варто втручатися у особисте життя подруги, друга?
Чи завжди добрі наміри матимуть позитивний результат?
Як потрібно виховувати своїх дітей, щоб вони тебе не забули?

(Слайд  5)

 

Поділіться своїми враженнями від прочитаного. Який настрій викликав у вас цей твір? Над чим змусив замислитись?

(Слайд 6)

ІV. Бесіда з елементами дослідження художньої тканини тексту

(Слайд 7)

З якої події починається розповідь  у творі?
Знайдіть художні деталі, які створюють відповідний настрій перестороги?

(Слайд 8)

Чому село потопало в зелені, а горобину берегли як зіницю ока?
Зачитайте діалог Меланки та Мотрі. Чи дає він змогу схарактеризувати цих героїнь?
Що вирішують баба Мотря і фельдшерка? Як ви оцінюєте їх задум?
Чи вдалося жінкам змусити сина Меланки приїхати до матері?
Чи змусив лист Василя відчути матір, що вона «завинила»?

 

Проблемне питання

А чи «завинила»  матір?

(Слайд 9)

Картини природи супроводжують  напружені моменти   у тексті. Дослідіть їх. Що допомагають вони відчути? Які підказки дають читачеві, героям?

Інтерактивна вправа «Акваріум» (учням пропонується дати відповідь на питання)

Чи присутня позиція автора у тексті? Якщо так – прокоментуйте її, якщо ні – то чому?

(Слайд 10)

Робота у групах

(Слайд 11)

Пропоную вам попрацювати у міні-групах (об’єднайтеся)

- Спробуйте  визначити коло основних проблем у творі.

Чи актуальні вони сьогодні? (Кожна група створює своє коло на окремому аркуші)

Демонстрація  схем, обговорення результатів роботи учнів

Вчитель

На нашій батьківщині червону горобину вважали символом щастя і миру в сім’ї. Говорили, що дух горобини відганяє хвороби і захищає від будь-яких злих чар.

Дерево горобини біля будинку вважається гарною прикметою. Якщо ж воно зів’яне без причини або його зрубають — це поганий знак.

(Слайд12)

-  Образ-символ горобини супроводжує головну героїню.  Авторка постійно акцентує не стільки увагу на самому дереві, як на  кетягах.  Як ви думаєте, чому? Що вони символізують?

V. Підсумковий етап

1.Роздуми над епіграфом

Перечитайте епіграфи уроку. Чи влучно вони підібрані?

(Слайд 13)

2.Рефлексія

Це оповідання допомогло мені усвідомити…

(Слайд14)

Слово вчителя

Хочеться звернутися до вас словами Василя Мартинова.

 

На поклик власної душі,

Що здатна нас карати грізно,

Спіши до матері, спіши,
  Допоки  ще тобі не пізно.

Допоки жде тебе вона,

Щоб потім боляче не стало,

Щоб материнська сивина

Тобі на совість не лягала.

Допоки ще не перейшов

У згадку образ рідний, щирий,

Свою їй ласку і любов     

Даруй, не відаючи міри.

Важливі справи залиши -

Вони ще можуть почекати.

Спіши до матері, спіши,

Допоки є на світі мати!

                         

 3.Оголошення результатів навчальної діяльності

VІ. Домашнє завдання

(Слайд 15)

Написати твір-мініатюру «Любов до батьків — основа всіх чеснот» за оповіданням Ольги Славної «Горобини кетяги незрілі».


Теги: Мікуляк Н.В., Славна
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 70/9


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar