Головна » Українська література

Оксана Іваненко «Друкар книжок небачених»

Мета: ознайомити з життєписом  письменниці; охарактеризувати  історичну  добу,  описану  у  творі; розкрити  зміст  твору; розвивати уміння обговорювати прочитане;  виділяти головні думки та їх відтворювати; довести до свідомості учнів   важливість  історичної  спадщини, причетності  кожної  людини  до  історії  України  та культури; виховувати шанобливе ставлення до книг, інтерес до нашої історії;

Обладнання: портрет  письменниці, підручник,  мультимедійна  презентація, індивідуальні картки, картка із закодованим висловом.

Методи  і  прийоми: бесіда,  перевтілення,  «Мікрофон»,  мозковий  штурм, робота  в парах, групах, гронування, картки – сигнали, гра.

Тип  уроку: екскурс  в  історію.

Епіграф  уроку:

Книга -  казкова  лампа, 

що  дарує  людині світло  на  далеких  і 

темних  дорогах  історії...                                        

                                                                                                                        Г. Лейбніц

                                    Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності учнів

Забезпечення   емоційної готовності  до  уроку

Рада  вас  бачити  на  уроці. Починаємо вивчати новий розділ «Я і світ». Будемо продовжувати пізнавати літературний світ, його творців, глибше проникнемо в мистецтво слова  й  душі. Щоб наша  мандрівка  була  цікавою, прошу  вас  висловити свої побажання – очікування від уроку.

Вправа «Побажання»

Учні символізують картками свій психологічний настрій, висловлюють  бажання  на  урок.

 3.  Проблемне  питання

-  Викресліть  однакові  маленькі букви  в  кожному рядку   і ви, прочитавши вислів, дізнаєтеся про  що  ми будемо говорити  на  уроці.

 Закодований  запис (завдання кожному учню).

- Саме  книга  стане предметом нашої розмови. Про це говорить і епіграф уроку. Зміст його розкриєте наприкінці нашої роботи.

Слайд 1. Епіграф уроку                                                            

   4.  Емоційне   введення  в  тему ( прийом перевтілення).

Культурологи  (учні-дослідники) презентують свою самоосвітню роботу.

                1 уч. Я- в широкий  світ дорога,

                         В  щасті  -  радість,  у  біді  -  підмога

                         У  мені  скарби народів  і  віків,

                         Я  - найдивніше диво  з  див…

                2 уч. На  урок прийшла  до  вас я,

                         Наш урок  незвичним  буде

                         Навіть трішки історичний

                         Це мандрівка у минуле,

                         Українське   славне незабутнє.

 ІІІ. Оголошення  теми  і  мети    уроку

   Слайд 2.  Тема уроку. Оксана Іваненко. Коротко про письменницю. Повість про початок книгодрукування в Україні,  сподвижників  друкарської  справи  «Друкар  книжок  небачених»

   Слайд 3.  Завдання уроку.

Наше  завдання - ознайомитися з життєписом  письменниці  (коротко), охарактеризувати  історичну  добу,  описану  у  творі, розкрити  зміст  твору.

ІV. Сприйняття   і  відтворення  навчального матеріалу

Прийом перевтілення в образ письменниці

 ( дівчинка-українка презентує своє самостійне дослідження

«Мій шлях в письменство»)

Казкарка,оповідачка, повістярка, романіст

 

Полтавщина

 

Слайд 4. Народження.                      

 

Слайд 5. Захоплення.

Учні слухають розповідь  учня  і  складають портрет.

-        Я  народилася 13 квітня 1906 року в Полтаві — місті, багатому на літературно-мистецькі традиції. Батько працював редактором газети,   викладав літературу в школі,а  мама була вчителькою в притулку для дітей-сиріт. Вона прищепила мені любов до рідного слова, до української поезії, до пісні.

         У сім’ї було двоє дітей - я  і старший на два роки брат Дмитро. Він став  ученим-фізиком.

         Писати я почала дуже рано, як тільки вивчилася читати, а читала я з чотирьох років... Крім ігор «в ляльки», дуже любила писати повісті. Псувала на своє писання безліч паперу,... і в шість років вирішила видавати свій журнал. Він називався «Гриб». У домі  в нас була хороша бібліотека. Улюбленими моїми  письменниками були Т. Шевченко, М. Гоголь, Г. Андерсен. Я дуже любила казки. Пишучи казку, я перевтілювалась абсолютно, жила мріями моїх героїв: пташок, комах, кисличок, берізки, верби;  не могла думати про щось інше. Більшість моїх казок — результат копіткої праці письменника і вченого. Я стала засновником сучасної української літературної природознавчої казки. Моє життя завжди було пов’язане з дітьми.

      У  школі  старанно вчилася. У 15 років вступила до Полтавського інституту народної освіти,  потім   продовжувала  навчатись  у Харківському  інституту народної освіти на факультет соціального виховання.

      Понад п'ятдесят років прожила  я в дорогому серцю Києві. У глибині саду був «садовий кабінет»: блакитний столик і дві лавки – моє улюблене місце. Там легко писалося, можна було лишитися наодинці з собою і розмовляти з квіткою, деревом, птахом, друзями, Всесвітом. Мене  називали  великою трудівницею. Крім казок я цікавилась  дуже історичною темою, шевченкіаною, сучасністю.

Розповідь учителя «Оксана Іваненко – відома українська письменниця».

Учні продовжують роботу  над літературним  портретом.

-   Письменниця Оксана Дмитрівна Іваненко — автор багатьох книжок: літературних казок, реалістичних оповідань і повістей, творець біографічних романів про життя і творчість класиків літератури. ЇЇ книги -  це  ріки, що  наповнюють світ…   Усе життя вона  дружила з наукою, відкривала минуле століття і завершила його, проживши 91 рік. Народилася в краї, де жив і творив батько української сатири І.П. Котляревський, писав свої твори В.Г. Короленко, Панас Мирний, Микола Гоголь, Олесь Гончар, Павло Загребельний, Борис Олійник - усіх і не перелічиш. Вона мала різноманітний  талант:  і  казкар, і  белетрист, і поет, і історик. Нею написана велика кількість творів. Детальніше пізнати О.Іваненко можна за адресою в мережі Інтернет:     chl.kiev.ua/95/writer_1/ivanenko/ivanenko-1.htm

Слайд 6. Творчість

1933 р. - перша казка  «Сандалики, повна скорість!»

1934 р.-  нові казки: «Чудесна квітка», « Казка про веселу Аль», «Три бажання», « Великі очі». Невдовзі були написані перші « Лісові казки». Усі казки її позначені певною «науковою фантастичністю».  Близько 70 років працювала  на літературній ниві. Її твори несуть знання, вчать людяності, патріотизму, доброті. У кожному з них відчувається глибоке розуміння дитячої душі.

1947 року була написана художньо-документальна розповідь  « Друкар книжок небачених» — про першодрукаря Івана Федорова. Поряд з І. Федоровим змальовано образи інших прогресивних діячів  XVI століття: Максима Грека, Костянтина Острозького, Петра Мстиславця. Цей твір, допоможе вам краще пізнати  минуле України.

Слайд 7. Першодрукар Федоров

3.Вправа «Коло думок» (контроль сприйняття учнями матеріалу)

- Якою ж була Оксана Іваненко? Намалюйте її словесний портрет.

Слайд 8. О.Іваненко. Повість «Друкар книжок небачених»

V.Сприйняття й осмислення повісті «Друкар книжок небачених».

- Прослухавши літописця, ви зможете краще зрозуміти історичні події у творі, збагатите себе  новими знаннями, зможете успішно працювати наступному уроці, дасте відповідь на питання «Що вас вразило у розповіді?»

Розповідь Літописця

Слайд 9,10. Історія рукописної книги

Учень-літописець розповідає історію  книги (на  дощечках,  зроблених  з береста   чи   дуба; про «берестяні  грамоти», «Велесову  книгу»;про прийняття  християнства в 988р. й появу й значення християнських  книжок: Біблії, Євангелія,  Апостола,  псалтир, про мову цих книг (церковнослов’янська); про

найдавнішу   книжку Остромирове  Євангеліє; про засоби й матеріали для книг:

гусяче  перо, пергамент; про оклад  (оправа),  прикрашання  книг, їх вартість, тривалість виготовлення; про нелегку роботу монахів- літописців, про роль

князя Ярослава   Мудрого  в появі книг, про скрипторій  – майстерню книг при  Софіївському  соборі, про першу  книгозбірню на  Русі, про появу  першого    літописа -  «Повість  минулих літ» (автор Нестор), як він дійшов до нас, про що розповідає ( «звідки  почалася  Руська земля,  хто  в  Києві  перший  став  княжити і  звідки  Руська  земля  стала  буть»; про користь  людині  від учення  книжного: « учать і наставляють нас на  путь  покаяння,  і  мудрість ,  бо,  і  стриманість   здобуваємо ми  із  словес  книжних, бо  се  ріки,  що  наповнюють  всесвіт  увесь. Ними … в  печалі  ми  втішаємося,  вони  є  уздою  стриманості; пошукаєш  ти в  книгах  мудрості пильно,  то знайдеш ти   велику  користь душі  своїй; хто  читає  книги,  то бесідує  він  з Богом  або  зі  святими  мужами»).

Розповідь учня-друкаря про друкарство.

По  смерті Нестора з’являються  й  друковані  книжки ( були набагато дешевші  за  рукописні:  папір  коштував  дешевше за  пергамент, та й  часу  для  виготовлення книг витрачалося  значно  менше).

  Першими українськими  друкованими  книжками стали  релігійні   книги,  надруковані  у  Кракові  та Празі та інших містах слов’янами – друкарями

( Фіоль). Найвідомішим першодрукарем  в  Україні був  Іван  Федоров (1510—1583), був і засновником  книгодрукування в Росії. За окремими даними, навчався у Краківському університеті.     Друкування книг розпочав разом з

 П. Мстиславцем у 1563 p. у Москві (Апостол мав 48 заставок та кінцівок, що були на високому художньому рівні, написана півуставом; «Часовник»).

  У 1566 p. І. Федоров разом з П. Мстиславцем зазнав гоніння церкви й залишив Москву, переїхавши до  України.

Свою діяльність в Україні він почав в Заблудові у маєтку гетьмана князівства Литовського Г. Ходкевича, де друкував «Учительнеє Євангеліє». Після   від’їзду Петра Мстиславця до Вільно І. Федоров  один випустив Псалтир з Часословом.

У 1573 році він переїхав до Львова, де заснував першу в Україні друкарню, а вже в 1574 p. Вийшов Апостол. В книзі є післямова «Повесть… откуда начася и како свершися друкарня сия», — це перший зразок української мемуарної літератури. 

    У 1574 році вийшла «Азбука» — перша українська граматика (повний примірник у Гарвардському університеті США). Видання цього підручника демонструє І. Федорова як просвітителя українського народу.

Слайд 11- 13. Друковані книги

     Четверта його друкарня почала діяти в 1578 p. в Острозі, у маєтку князя К. Острозького, де було перевидано абетку для навчання дітей у школі. Там. Федоров випустив і першу повну слов’янську Біблію кириличного шрифту, так звану Острозьку Біблію ( відомо близько 250 її примірників. Це одна з найвизначніших пам’яток історії та культури слов’янського народу).

     І. Федоров був різнобічно освічений, мав зв’язки з освіченими людьми Європи. Певний час працював у Кракові, Відні. Окрім всього відливав гармати Свій життєвий шлях І. Федоров закінчив у Львові в 1583 p..

   Його ім’ям  довгий час називався Український поліграфічний інститут у Львові (тепер Українська академія друкарства). У Львові та Москві є пам'ятники Івану Федорову. Від 1949 року іменем Федорова названо вулицю у Львові, де діє Ставропігійський професійний ліцей (до 1990 - ПТУ), що готує кваліфікованих робітників-поліграфістів.

Обмін думками.

- Що вас вразило в розповіді Літописця й Друкаря?

- Які слова були незрозумілі? ( Учитель пояснює).

Слово бібліотекаря.

 Юні читайлики, приходьте до бібліотеки. Книги чекають на вас.

                     Книги,  книги на полицях,

                     Завжди  тихо  поміж  них,

                     Та  яку  ти  не  розгорнеш,

                     Щось  цікаве  в   кожній  з  них.

Бібліотекар рекомендує  учням для самоосвіти книги про минувшину.

Робота  в групах над  текстом твору. Конкурс  на кращого читача.

Ознайомимося з  повістю О.Іваненко «Друкар книжок небачених».

Пориньмо  у  світ  нашої минувшини. Підготуєтеся до аналізу тексту.

3 групи  учнів отримують  завдання, по  черзі  читають    розділ  «Максим  Грек».

 Учитель називає   кращого  читця, враховуючи зауваження  учнів.

Вправа «Мікрофон»( аналіз тексту)

Запитання 1 групі:

- Хто такий  диякон? Про  що він думає?

-  Яке  минуле   було у Максима  Грека?   

Запитання 2 групі:

-  Поясніть  значення виразу: « Книги -  це ріки,  що  напувають  всесвіт»? Чому він вживається  декілька  раз у  розділі?

- Перекажіть   притчу   про  таланти?  Яка  її  роль у   розділі?

  Запитання 3 групі:

-  Про  що  думав  Іван,  повертаючись  від  Максима  Грека?

-  Відшукайте і  прочитайте рядки, в яких  говориться  про любов  Івана  до  книг.

Кожна  з груп доповнює іншу. Учитель визначає самого уважного читача, самого кращого оповідача.

Вправа «Мозковий  штурм»

   -  Чим  пов’язані  між  собою  образи  Івана  Грозного  і   Івана  Федорова?

Робота   в  парах. Самостійне читання та складання монологу.

Скласти  монолог  Івана  Грозного  на  основі  самостійно прочитаних розділів  «Ганза», «Гість  із Данії».

9. Вправа «Гронування».

 - Скласти гроно  до теми «Іван  Федоров  і доленосні люди в його житті»,  вписавши  персонажів, які  оточували  друкаря.

[Радиальная диаграмма]

 

 V.  Рефлексія.

1. Дидактична гра  «Так-Ні»

Учитель дістає з  торбинки, згорнутий  у  сувій  аркуш,  на  якому  написані  запитання.

                     Умови гри:

Синя картка – так, чорна –ні.  Хто дає неправильну  відповідь - вибуває  з  гри; хто залишився – переможець.

Оксана  Іваненко писала  тільки книги  для  дітей.(Ні)
Преподобний  Нестор був  літописцем.(Так)
Іван  Федоров  друкував  книги   в  Москві, Львові,  Острозі.(Так)
Максим  Грек  був  дияконом. (Ні)
Іван  Грозний згодився,  щоб  книги  друкували  іноземці з  Данії.(Ні)
Друкуванням книг можна  уникнути  великої  кількості   помилок.(Так)
Книги  - це  ріки,  що напувають  світ довкола нас.(Ні)
Іван  Грозний   дозволив  друкувати книги   Івану  Федорову.(Так)

 2.  Оцінювання  навчальних  досягнень  учнів.

     Учитель мотивує оцінки, вказує  на  помилки  і  недоліки  дітям.

  Слайд 13. Звернення книги до учнів.

                  Я  вам  дарую   цікаві знання,

                    Книгу читати   треба щодня,

                    Зустріч із мною – свято,

                    Ви з сторінок моїх  дізнаєтесь багато.

   3.Вправа « Незакінчені  речення». Слайд 14

На  уроці  я  дізнався  про …( Про талановиту письменницю. Про те, як з’явилися друковані книги. Про першодрукаря Івана Федорова).
Варто  читати книгу, щоб… ( Щоб бути освіченим).
Слова епіграфа говорять мені...(Безмежна сила книги. Без неї людина безсила. Книга відчиняє  перед людьми великий свiт).

   VІ. Домашнє  завдання. Слайд15

Завдання для всіх учнів:

Прочитати   решту  розділів повісті.
Скласти  власні  заголовки  до розділів.

Завдання за вибором:

Підібрати 4 прислів’я про книгу і пояснити їх зміст.
Записати  коло думок «Про що розповіла мені повість»
Скласти карту географічних назв, що зустрічаються у творі і побудувати розповідь.

Завдання ускладнене:

Написати листа Івану Федорову.
Складіть таблицю, вказавши,  які риси характеру Федорова  вас вразили, змусили  замислитись. Випишіть із  тексту  цитати на підтвердження   цих рис.


Теги: іваненко, Бондаренко М.Д.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 6743/166


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar